14 Okt 2016 20:41 door Lejow
Ok, een beschrijving van mijn dag van toen ik nog kleuterjuf was ;)
We startten de dag met een kring. Daarin besprak ik welke dag het was, welke datum, welke maand, welk seizoen, wat voor weer het was enz. Daarna deed ik wat spelletjes, soms taal-gericht, soms reken-gericht.
Dan hadden we meestal een speel en werkles. De jongste kleuters kozen dan meestal voor een hoek (poppen- of bouwhoek, zand-/trein-/watertafel enz), een spelletje uit de kast, of ze gingen knutselen/verven/tekenen.
De oudste kleuters maakten een gericht werkje uit de kast (mbt rekenen, taal of een algemeen spelletje), of ze maakten een werkboekje met werkbladen erin (ook weer op taal, reken en wat algemener gebied).
Vervolgens gingen we eten en drinken, soms las ik dan voor, of ik zette bijv koekeloere aan op het smartboard.
Daarna meestal nog een kringactiviteit, of bijv iets van verkeer, of iets voor de sociaal/emotioneel methode.
En dan was het 12u en was de ochtend voorbij.
De middag bestond ook uit een speel/werkles, en lekker buitenspelen.
We probeerden 2x in de week naar de gymzaal te gaan, voor een spelles en een groot materiaal les. Tenzij het super prachtig weer was, dan gingen we lekker naar buiten, om in de winter juist weer wat langer te gaan als het slecht weer was.
Kids die er aan toe waren, mochten langzaam starten met de leesboekjes uit groep 3 (deze kunnen individueel op niveau gemaakt worden).