Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 14 Okt 2016 18:48

Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Lars zi net op school en hij vindt het hartstikke leuk. Maar erg veel meer dan "weet niet" heeft hij meestal niet gedaan aan het eind van de dag.. :laughcry:

Ik weet dat hij pas net begint maar ik ben zo benieuwd wat ze de hele dag doen. En wat ze nou eigenlijk kunnen en moeten kunnen aan het eind van groep 2.

Iemand? Juffies?
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 14 Okt 2016 18:53

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Als je gerichter vragen stelt krijg je beter antwoord ;-) Bijv heb je geknutseld, heb je buiten gespeeld, heb je met de kralenplank gespeeld. Dan krijg ik vaak wel antwoord :-D
<<

Anoniem336

Bericht 14 Okt 2016 18:54

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Inderdaad. De vraag is te algemeen voor die kleintjes. Gerichte vragen werken beter
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 14 Okt 2016 18:59

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Ik vraag vaak of ze een werkje hebben moeten maken, of wat ze gekozen hebben tijdens het vrij kiezen. Of met wie ze buiten hebben gespeeld dan krijg ik wel antwoord.

Verder maken ze hier regelmatig werkjes, of op papier of met kralen iets na maken, of met knutselen iets van een patroon. Ze leren letters en cijfers. En ze spelen ook nog grote gedeelte van de dag.
:heart: :heart: 2011
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 14 Okt 2016 19:02

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Dat probeer ik ook wel hoor, haha. Maar dan nog krijg ik weinig antwoord. of twee dagen later ineens verhalen. Laatst was het "in groep 1 speel je alleen maar" Haha
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 14 Okt 2016 19:06

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Voor de kids is het alleen spelen, maar er zit echt wel meer achter, alleen hebben ze dat vaak nog niet door.

Y. leerde in groep 1 tellen en basissommen tot 10. Nu in groep 2 leert hij het alfabet en wat moeilijkere sommen. Wel allemaal op een speelse manier. Ze hebben de s, o, k geleerd en toen nam de meester een sok mee. Conclusie: ze kunnen nu sok lezen en schrijven. Zo zal dat de rest van het jaar gaan.
Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 14 Okt 2016 19:36

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Zoveel als bij Annie leren ze bij mijn zoon op school niet. Ze leren wel tellen tot 20 geloof ik in groep 1/2 maar nog niet bewust sommen boven de 10 en sommen onder de 10 trouwens ook niet. Ze zijn bezig met meer/minder, meten, tellen sorteren enz.
Lezen en schrijven bieden ze alleen aan aan kinderen die daaraan toe zijn. Groep 2 kinderen doen 2 keer in de week een half uur letterspelletjes zodat ze met alle letters al een keer geoefend hebben voor ze naar groep 3 gaan. Kinderen die alle letters al kennen mogen in die tijd simpele boekjes lezen.
Maar in groep 1/2 is het hier vooral veel spelen. Mijn zoon speelt vaak met de lego op school, ondertussen leert hij dan ook samenspelen met andere kinderen en is hij aan het bouwen en creatief bezig. Buitenspelen en gymmen doen ze ook vaak. Er worden dan vaak spelletjes gedaan waarbij de motoriek wordt geoefend.
Dingen als kralenplank, stempelen, tekenen, knutselwerkje komen ook regelmatig aan bod. En dan zitten ze nog vaak in de kring.

Mijn zoon vertelt nog steeds erg weinig over school. Doorvragen heeft vaak geen zin bij hem want dan gaat hij dingen verzinnen en weet ik uiteindelijk nog niet wat hij nou wel en wat niet gedaan heeft.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 14 Okt 2016 19:51

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Het is niet zomaar te omschrijven wat we doen in de kleuterklas, ik ben IB-er van een aantal kleuterklassen Je zou eens kunnen zoeken op SLO doelen en dan voor groep 1-2 en zo zijn er allerlei ontwikkelingslijnen te vinden.

Het is niet '' normaal'' in een kleuterklas om heel gericht met kleuters te werken met echte letters/ woorden. Meer en meer onderzoeken wijzen uit dat je hiermee een soort dyslexie kan creëren en daarnaast past het niet in de ontwikkeling en de manier van leren van een kleuter.

Wij werken met diverse media om onze ouders op de hoogte te houden van wat we doen, wellicht is dat op jouw school ook zo.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 14 Okt 2016 19:53

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Annie24 schreef:Voor de kids is het alleen spelen, maar er zit echt wel meer achter, alleen hebben ze dat vaak nog niet door.

Y. leerde in groep 1 tellen en basissommen tot 10. Nu in groep 2 leert hij het alfabet en wat moeilijkere sommen. Wel allemaal op een speelse manier. Ze hebben de s, o, k geleerd en toen nam de meester een sok mee. Conclusie: ze kunnen nu sok lezen en schrijven. Zo zal dat de rest van het jaar gaan.


Hier hoef je echt niet blij mee te zijn. Ik vraag me af met welk doel ze dit bij kleuters doen. Ik vind het zorgelijk dat het kleuteronderwijs op sommige scholen die richting in gaat maar ik en gelukkig de school waar ik IB-er ben kijken echt naar het jonge kind en de ontwikkeling die bij hen hoort.

Laat ze dit artikel maar eens lezen:
http://www.wsk-kleuteronderwijs.nl/nieu ... -frobelen/
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8841

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 14 Okt 2016 20:12

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Heb je geen informatie avond gehad? Hier heeft juf daar wel veel over verteld.
Letters aanbieden in de kring met alle kinderen, maar de verwerking ervan met groep 2. Maar het komt wel bij haar binnen, 'de m is van mmmm lekker! En ze kan ineens rijmen.
Ik kijk 's ochtends ook wel naar dingen die ik in de klas zie hangen en dan vraag ik later aan L wat ze gedaan heeft daarmee. Zoals vanochtend zag ik een blad hangen met uit hoeveel mensen het gezin bestond en dan de namen van de kinderen uit de klas erbij. Vanavond vroeg ik haar of ze die gingen tellen en toen kon ze zo vertellen, al tellend op gaat vingers, papa, mama, F en L!
2012
2016
2020

Instagram
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 14 Okt 2016 20:13

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Hier leren ze in de kleuterklas alle letters en bijna alle kleuters kunnen woordjes lezen als ze naar groep drie gaan. Ook leren ze tellen en rekenen, tot hoever de kinderen willen/kunnen. Verder knutselen/tekenen ze veel, worden veel voorgelezen, gymmen 2-3 keer per week en ze spelen natuurlijk veel.
2010 2012
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 14 Okt 2016 20:41

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Ok, een beschrijving van mijn dag van toen ik nog kleuterjuf was ;)

We startten de dag met een kring. Daarin besprak ik welke dag het was, welke datum, welke maand, welk seizoen, wat voor weer het was enz. Daarna deed ik wat spelletjes, soms taal-gericht, soms reken-gericht.
Dan hadden we meestal een speel en werkles. De jongste kleuters kozen dan meestal voor een hoek (poppen- of bouwhoek, zand-/trein-/watertafel enz), een spelletje uit de kast, of ze gingen knutselen/verven/tekenen.
De oudste kleuters maakten een gericht werkje uit de kast (mbt rekenen, taal of een algemeen spelletje), of ze maakten een werkboekje met werkbladen erin (ook weer op taal, reken en wat algemener gebied).
Vervolgens gingen we eten en drinken, soms las ik dan voor, of ik zette bijv koekeloere aan op het smartboard.
Daarna meestal nog een kringactiviteit, of bijv iets van verkeer, of iets voor de sociaal/emotioneel methode.
En dan was het 12u en was de ochtend voorbij.
De middag bestond ook uit een speel/werkles, en lekker buitenspelen.
We probeerden 2x in de week naar de gymzaal te gaan, voor een spelles en een groot materiaal les. Tenzij het super prachtig weer was, dan gingen we lekker naar buiten, om in de winter juist weer wat langer te gaan als het slecht weer was.

Kids die er aan toe waren, mochten langzaam starten met de leesboekjes uit groep 3 (deze kunnen individueel op niveau gemaakt worden).
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2825

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 14 Okt 2016 22:32

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Zoals lejow benoemd zo ziet de dag er bij Luuk ook uit. We hebben een informatieavond gehad waarin dat allemaal werd uitgelegd en Luuk laat steeds meer los.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 15 Okt 2016 15:33

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Heksenketel; ik ben er wel blij mee en Y. ook. Hij heeft door zijn leeftijd 1,5 jaar groep 1 gedaan en ging aan het eind niet meer met plezier naar school. Nu hij meer uitdaging krijgt en nieuwe dingen leert is het plezier terug en heb ik elke dag een vrolijk en gelukkig kind als hij thuiskomt.

Dat er onderzoeken zijn met bepaalde uitkomsten maakt me dan niets uit. Elk kind is anders. Hij komt supergoed mee en is ontzettend trots dat hij nu spelenderwijs nieuwe dingen leert.
Afbeelding
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 15 Okt 2016 18:20

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Fijn dat hij met plezier naar school gaat. Dat is heel belangrijk. Ik had het verkeerd begrepen denk ik
Ik dacht dat het voor heel groep 1 en/of 2 zo hoog ingezet was. Maar het is voor jouw zoontje die al lang in groep 1 gezeten heeft. Dan snap ik het iets beter al zou ik als ib er echt pleiten voor verdieping ipv zo'n verbreding omdat daar nog zoveen te leren valt op een kleuter manier.
Ik werk op een school hier in N Holland en steeds meer scholen in fe buurt nemen onze visie op kleuteronderwijs over.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 17 Okt 2016 11:00

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Ik denk dat ik een heel sip kind heb als hij in groep 1 niet eindelijk leert lezen en schrijven. Hij kan korte woordjes lezen maar wil maar wat graag zelf kunnen voorlezen.

We hebben net het informatie boekje gekregen en de dag ziet er een beetje hetzelfde uit zoals Lejow beschrijft. Alleen doen ze nog wat met de bijbel en bidden.
R. 2013
D. 2016
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 17 Okt 2016 14:37

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Lars vindt dat ook jammer Spencer!

Verder zal zijn dag er inderdaad ook wel zo uitzien. Bedankt allemaal!
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 17 Okt 2016 18:43

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Leren lezen en schrijven hoort niet thuis in een kleuterperiode spencer. Bij een enkeling kun je er al mee beginnen en letters laten zien kan ook maar echt schrijven begint pas in groep 3.

Bij kleuters is het belangrijk om echt handelend bezig te zijn met bijv ook motorische vaardigheden en ruimtelijke dingen etc.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 17 Okt 2016 19:20

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Leren lezen kunnen ze ook thuis, mijn zoon leerde het zichzelf vorig jaar aan, daar had hij school niet voor nodig. Als hij verwacht in groep 1 al te leren lezen dan zou ik hem voorbereiden dat dat niet zo is en het thuis aanbieden als hij daar om vraagt. Het zou jammer zijn als dat anders een teleurstelling voor hem wordt. Wel heel knap dat hij nu al korte woordjes kan lezen Spencer.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Okt 2016 20:44

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Oeh Spencer, dan zou ik hem inderdaad voorbereiden dat dat eigenlijk niet het geval is ;)
Het wordt inderdaad soms wel eens aangeboden, als een kind daaraan toe is, maar er zijn (zoals Heksenketel zegt) nog zoveel andere belangrijke dingen!
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 17 Okt 2016 21:02

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Wel een tip voor je Spencer als je er mee bezig bent met hem. Let er goed op dat je geen hoofdletters aanleert en de letters als klanken uitspreekt. Dus geen aaaa maar een ah ( korte klank) geen Deeee maar een duh.
Maar bovenal is mijn tip daag hem op hele andere vlakken uit, met bouwmaterialen etc etc. Laat hem een brug ontwerpen over een zogenaamde rivier oid maar geen niet teveel zitten om dat leren dat pas aangeboden hoort te worden in groep 3.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Okt 2016 21:15

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Hier leerden ze in de kleuterklas wel losse letters 'lezen'. Hadden per thema een letter, en de kinderen mochten dan woorden bedenken waar deze letters om voor komen, zoals hun eigen naam. Dan hadden ze de letter in het groot oo de muur geplakt, en alle woorden met tekeningetje erbij om die letter heen. Maar echt lezen is echt groep 3 inderdaad.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 17 Okt 2016 21:23

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Hier bieden we de letters ook aan per thema. Maar er zit een groot verschil tussen aanBIEDEN en aanLEREN. In onze kleuterklassen laten wij uiteraard zien wat je met letters kunt doen etc. Maar het echte leesproces hoort pas in groep 3 te starten om meerdere redenen. Er zijn echt menig artikelen en argumenten te vinden waarom eerder starten echt niet wenselijk is. Ik zou mijn kind ook acuut van een school halen waar ze echt al leren lezen in groep 1-2. Gelukkig werken ze bij op de school van mijn kinderen ook niet zo.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Okt 2016 21:24

Re: Wat doen en leren ze nou eigenlijk in de kleuterklas?

Bij ons ook niet hoor. In groep 3 merk je dan ook echt het verschil. En hoewel mijn beide kinderen ook echt toe waren aan school, hebben ze zich geen moment verveelt in de kleuterklas zonder dat echte leren.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Auxo, Lexi