Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Openhaard

<<

Anoniem239

Bericht 10 Okt 2016 22:15

Openhaard

Hoe steken jullie de openhaard aan? Ik heb gister lopen klooien maar kreeg alleen veel rook en niet echt een goed vuur. Wat is de ultieme tip?
<<

Fender

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 747

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:01

Bericht 10 Okt 2016 23:13

Re: Openhaard

Ik leg er altijd 2 brikets in met wat papier. Paar aanmaakhoutjes eromheen( soort piramide maken) en dan 2 stukjes aanmaakblokje aansteken en in het midden van de piramide vorm leggen. Succes gegarandeerd!
The day my heart grew a little more...17-09-2014
<<

Anoniem239

Bericht 11 Okt 2016 07:42

Re: Openhaard

En hoeveel houtblokken gebruik je dan en wanneer voeg je die toe aan het vuur?
<<

Fender

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 747

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:01

Bericht 11 Okt 2016 09:51

Re: Openhaard

Het hout gooi ik er pas bij als de brikets roodgloeiend zijn. En dan meestal 2 stukken tegelijk.
The day my heart grew a little more...17-09-2014
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 11 Okt 2016 10:22

Re: Openhaard

Wij maken eerst een 'nestjes' met proppen papier, daaromheen kleine fijne houtjes en daarom heen wat grote blokken. En nu komtie: hier tussen proppen we wat aanmaakblokjes die we aansteken en dan de luchttoevoer volledig open.
<<

Anoniem239

Bericht 11 Okt 2016 12:06

Re: Openhaard

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb van die aanmaakblokjes maar te weinig om de blokken echt aan te krijgen. Bij ons is het zo dat als het deurtje gesloten is de luchafvoer kleiner wordt ik neem aan dan ook de zuurstof. Maar ik kan het deurtje ook niet te lang open laten staan want dan heb ik veel rook in huis. Maar misschien de kleine houtblokjes en wat papier.

Ik ga het dit weekend uittesten!
<<

Fender

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 747

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:01

Bericht 11 Okt 2016 14:42

Re: Openhaard

Hebben jullie geen lade in de haard? Die zet ik ook altijd een stukje open, dan trekt de kachel goed en geen last van rook. :thumbdown:
The day my heart grew a little more...17-09-2014
<<

Anoniem273

Bericht 11 Okt 2016 20:43

Re: Openhaard

Mijn man schaaft meestal wat krullen hout, bouwt een soort wigwam van blokken hout, aanmaakblokje erbij en dan die krullen erin. Of van die hele dunne latjes hout erbij, schuin neerzetten zodat het vuur langzaam naar boven kruipt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Okt 2016 12:43

Re: Openhaard

Het beste kun je een vuur maken door op te bouwen van heel klein fijn hout naar steeds een beetje dikker. Als je zoals de man van Azi houtkrullen hebt of wat wij zelf doen, heel fijne stokjes hout afhakken dan heb je geen aanmaakblokjes nodig en kun je zelfs met één lucifer het hele vuur aan steken. Als mijn vriend lui is dan doet hij het trouwens met een gasbrander maar dat vind ik zelf eng.

Maar wat je doet is je echt wat heel fijn hout in het midden (niet veel dikker dan luciferhoutjes, langer kan wel), daar omheen bouw je een hol torentje van iets dikker hout (twee balkjes naast elkaar en dan overdwars weer twee balkjes op elkaar etc.), dan steek je het midden aan en als het torentje van hout ook vlam vat ga je met nog wat grotere houtjes een piramide bouwen en als dat vlam vat leg je er weer wat grotere houtjes op. Zo bouw je het vuur op.

Bij vuur maken moet je vooral niet te haastig grote blokken willen aansteken.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kira