Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ouderen in het verkeer

<<

Anoniem316

Bericht 06 Okt 2016 21:14

Ouderen in het verkeer

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste dodelijke slachtoffers in het verkeer onder de zogenoemde 75+'ers vallen. Er is dan ook veel discussie gaande over of deze groep beter gekeurd moeten worden in plaats van alleen een medische keuring.
Wat vinden jullie?
<<

Anoniem288

Bericht 06 Okt 2016 21:22

Re: Ouderen in het verkeer

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 17:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem316

Bericht 06 Okt 2016 21:52

Re: Ouderen in het verkeer

Het komt in alle leeftijdsgroepen wel voor, dat sowieso. Wel merk ik bij ouderen dat die vaak zo onzeker zijn en het niet meer overzien. Vooral dat maakt het onveilig. Ik heb vaker iets moeten oplossen in het verkeer voor een oudere dan een jongere (al schijn ik daar zelf ook nog onder te vallen met mijn 25 jaar ;)).

Vandaag ook, kwam een oudere man in een veel te grote Porsche terreinwagen model aan. Hij had totaal geen overzicht en deed echt maar wat. Meneer parkeerde de auto en er kwam een rollator achter uit de kofferbak. Als je lichaam al niet zo goed meewerkt dat je met een rollator moet lopen, hoe is dan je reactievermogen wat betreft je benen e.d.
<<

Anoniem315

Bericht 06 Okt 2016 22:06

Re: Ouderen in het verkeer

Ja, een betere keuring sowieso.
<<

Anoniem221

Bericht 06 Okt 2016 23:39

Re: Ouderen in het verkeer

Ik was een jaar of veertien toen mijn opa behoorlijk doof werd. Hij reed in een rode Suzuki Alto. Mijn opa had dan een rijbewijs, maar oma lette op zijn snelheid. Als hij te snel ging, dan gaf zij aan dat hij gas los moest laten. Die dag gingen we naar mijn overgrootmoeder en opa reed de autoweg op. Al snel reed hij 120, 130, 140 en mijn oma maar roepen dat hij gas moest loslaten. Hij heeft de hele weg het gas erop gehad en slingeren. Ik heb me nog nooit zo onveilig gevoeld als op die dag op hun achterbank van de Suzuki Alto. Al snel begaf de auto het en kreeg hij van zijn dochter een andere nieuwe auto. Een maand heeft hij erin gereden en alleen nog op wegen van 50 km p/u. Na een keuring werd zijn rijbewijs ingenomen. Onzin, zo zei hij altijd. Maar ach, ze hadden het zoveel jaren eerder moeten doen. Ik ben dan ook van mening dat je al na je 70e een periodieke keuring moet krijgen, want op een gegeven moment worden ze, zonder dat ze het merken, een gevaar op de weg. En nu was mijn opa alleen maar een beetje heel erg doof.

Ik zie ouderen nu trouwens ook nog rijden. Je ziet het aan hun onzekere rijstijl. Ik blijf er ver achter, want ik heb vaak gemerkt dat ze opeens boven op de rem staan om te kijken of ze wel de goede straat hebben. Zo gevaarlijk.

O en dan zijn er ook nog de 'gevaarlijke oma's' (zoals mijn opa). Ze scheuren de bocht door en volgens mij hebben ze geen idee meer wat ze aan het doen zijn. Periodieke keuring na een bepaalde leeftijd dus.
<<

saskias

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 483

Geregistreerd: 12 Jul 2016 22:21

Bericht 07 Okt 2016 08:28

Re: Ouderen in het verkeer

Een betere keuring ja een goede gedachte.

Toch kom ik ook ouderen tegen die heel netjes rijden en oog hebben voor andere weg deelnemers. Mentaal gezond is. Zoals een 80 jaar oude man die hier in onze buurt woont, rijd netjes, geeft voorrang waar je voorrang moet krijgen en geeft voorrang als je geen voorrang hebt, neemt afstand als hij kinderen passeert of ouderen, rijd nooit te snel, als iemand wil oversteken dan stopt hij netjes en geeft ze voorrang en doet zelfs zijn waarschuwingslampen aan hahahaha etc... alles netjes volgens de verkeersregels.

Hij was ook zo trots dat zijn rijbewijs verlengt werd en gaf zelfs een klein buurt feestje toen hij een hybride auto kocht.

Maar hij wel een geluidje in de auto laten bouwen, elektrisch rijden vindt hij helemaal goed maar het is wel te stil
<<

Anoniem304

Bericht 07 Okt 2016 08:30

Re: Ouderen in het verkeer

Mijn pake is 91 en heel fit en scherp. Hij wil niet meer 's avonds rijden en ook geen snelweg meer dus dat is makkelijk te voorkomen. Ik ben wel blij dat hij zelf in de gaten heeft wat hij niet meer kan en wat hij nog wel kan.

Veel ouderen zijn ook nog rete eigenwijs of hebben niet eens door dat ze gevaarlijk bezig zijn.
<<

Raaf

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 368

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:31

Bericht 07 Okt 2016 09:37

Re: Ouderen in het verkeer

Mijn oma is 83 en rijdt ook nog auto. Gelukkig alleen maar in haar dorp. Snelwegen en drukke gebieden komt ze al jaren niet meer. Hoe lang ze nog autorijdt is de vraag want ze geeft aan dat ze autorijden niet meer fijn vindt. Maar voor haar is de auto het enige betrouwbare vervoersmiddel. Lopen met haar rollator is te vermoeiend. Ze heeft een scootmobiel maar dit vindt ze eng omdat ze er laatst een keer mee gevallen is. Het is nu voor haar te beslissen wat ze gaan doen. Nu het weer kouder en slechter gaat worden zal ze minder gaan autorijden i.v.m. gladheid.

Ik dacht trouwens dat er meer ongevallen kwamen door de jeugd met net een rijbewijs?

Ben trouwens wel voor een strenger keuring voor ouderen. Volgens mij worden er om de 5 jaar een keuring gedaan.
Want ja, de laatste tijd komen oudere mensen negatief in het nieuws met hun rijgedrag. Zo zonde want dit kan echt voorkomen worden.
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11419

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Okt 2016 10:14

Re: Ouderen in het verkeer

Ik vind ouderen op een e-bike ook een gevaar op het fietspad. Ze reageren trager en die fietsen gaan soms tegen de 30 per uur. Als je reactievermogen dan verminderd is, dan levert dat enorm gevaarlijke situaties op. Plus, als ik bel om er langs te willen, kijken ze eerst om...gaan dan slingeren, want door de snelheid van het fietsen zijn ze toch eerder bij de berm van de anderen weghelft en slingeren ze weer terug...gevaarlijk! (Voor er reacties op komen, ik ben een sociale fietser, bel en wacht rustig tot ik er veilig langs kan en zeg dank je wel.)

Laat ze in elk geval een helm op zetten en een begrenzer van 22km/uur.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem221

Bericht 07 Okt 2016 10:43

Re: Ouderen in het verkeer

Mijn stiefopa is trouwens bijna 80 en rijdt nog als een ware krijger over de wegen van Nederland. Nergens bang voor en als ik mijn vader goed begrepen heb, is hij ook nog steeds netjes en alert. Ok, hij rijdt 'slechts' honderd op de snelweg, maar dat doet mijn vader ook onder het mom van 'is zo lekker relaxt'. Maar ik pleit voor een betere keuring bij ouderen.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 07 Okt 2016 11:44

Re: Ouderen in het verkeer

Ik ben wel voor een strengere keuring. En misschien ook vaker ipv een keer in de vijf jaar. Dan een keer per jaar ofzo. Als je ouder wordt kan er binnen een jaar zoveel veranderen.

Mijn ex schoonmoeder was ziek en nog niet zo heel oud. Maar door de kanker zag ze heel slecht en zij bleef ook auto rijden. Zo gevaarlijk zelfs met het kleinkind op de achterbank. Ze zag op een gegeven moment de sleutels niet eens op tafel liggen terwijl ze er gewoon recht naast stond. En bleef gewoon rijden.
Voor zulke gevallen ben ik ook voor het afnemen van het rijbewijs.

En Saskias voorrang geven als het niet hoeft zoals jou buurman is ook heel gevaarlijk. Dat doen mensen hier ook wel eens en als je daar achter rijd met 50 en zij gaan ineens vol op de rem om iemand voorrang te verlenen waar het niet hoeft schrik je je rot.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem280

Bericht 09 Okt 2016 09:09

Re: Ouderen in het verkeer

Betere keuringen en 1x p.j?

Laatst bijna een aanrijding omdat mw een vrachtwagen bocht maakte en over de invoegstrook reed. Ze had werkelijk een hele kleine auto :palm:

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers