Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De beruchte 'bangalijst'

<<

Anoniem282

Bericht 23 Sep 2016 21:29

De beruchte 'bangalijst'

Wat vinden jullie ervan dat de 13 leden van het studentencorps in Groningen zijn geschorst? Is het te mild, of is het een gepaste strafmaatregel, of (vul maar in)? Vind je dat de RuG zich hier actief in moet mengen en dat verwijdering van de universiteit ook een optie had mogen zijn?

Het bestuur van Vindicat stelt dat ze eigen/intern 'rechtssysteem' hebben en vergelijkt dit systeem met het OM en een rechter die uitspraak doet, maar dan als interne aangelegenheid: mensen binnen het corps die onafhankelijk naar bepaalde zaken kijken en daar een uitspraak over doen. Wat vind je hiervan?

Op internet las ik veel boze reacties, waarbij toch door velen werd benoemd dat deze studenten niet langer een studie mogen volgen via de universiteit. Het standpunt van de RuG is dat het een zaak van de vereniging is en zich er niet mee bemoeit. De politie noemt het voorlopig een interne aangelegenheid van deze studentenvereniging.

Ben benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken. Persoonlijk ben ik het eens met het standpunt van de RuG en hoop ik dat deze vrouwelijke slachtoffers zelf bereid zijn aangifte te willen doen. Een schorsing vind ik niet gepast en te mild.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 23 Sep 2016 21:55

Re: De beruchte 'bangalijst'

De universiteit staat hier in zijn geheel buiten in mijn optiek. Als de individuele leden aangifte willen doen dan moeten ze dat gewoon zelf doen en dan kan er eventuele strafrechtelijke vervolging plaatsvinden.

Dat Vindicat zelf overgaat tot schorsing vind ik prima. Mijn eigen ervaring is dat dit inderdaad op een onafhankelijke manier gebeurt waarbij in het geval er meerdere partijen zijn dat deze worden gehoord en dat er overgegaan wordt tot het opleggen van een schorsing.

Dat dit moet leiden tot verwijdering van de Universiteit vind ik in zijn geheel niet juist. Want waar ligt dan de grens bij wijze van spreken iemand die een moord heeft gepleegd en weer op vrije voeten is mag ook gewoon een universitaire studie volgen. Wat hier gebeurt is niet chique en moreel verwerpelijk maar onder welk strafbaar feit dit zou moeten vallen zou ik zo 1,2,3 niet gelijk kunnen zeggen en dus nee vind ik niet dat dit moet leiden tot verwijdering van de Universiteit.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Sep 2016 22:00

Re: De beruchte 'bangalijst'

Het lijkt mij dat de universiteit hier alleen iets mee kan als ze iets hebben gedaan wat in strijd is met de regels van de universiteit, dus gefraudeerd, gespiekt, tentamens gejat, zoiets. Dit is niet de zaak van de universiteit, maar van de vereniging en van de slachtoffers zelf. Het lijkt mij wel logisch dat ze niet meer kunnen terugkomen op de vereniging, dat het geen tijdelijke schorsing is, daar is dit echt te ernstig voor. Verder hoop ik dat de slachtoffers ook aangifte doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem282

Bericht 23 Sep 2016 23:26

Re: De beruchte 'bangalijst'

Ik weet dus niet hoe lang deze leden worden geschorst. Dat vermeldde het artikel in Trouw niet. Keek nu net bij NOS en daar wordt vermeld dat de schorsing voor onbepaalde tijd is. Dit kan dus na verloop van tijd worden opgeheven. Ik zou het terecht vinden dat deze 13 leden niet langer lid zouden mogen blijven van Vindicat, niet alleen als strafmaatregel naar hen toe, maar ook omdat ik me moeilijk kan indenken dat je je als vereniging zou willen linken aan dergelijke, idiote gedragingen/praktijken. Als het bestuur dit zo erg vindt zoals de woordvoerder liet weten in de media, vind ik de beslissing om deze leden alleen te schorsen geen logische maatregel.

In het artikel las ik: Een woordvoerder van de Rijksuniversiteit Groningen laat weten dat het een zaak is van de vereniging en dat de universiteit zich er niet mee bemoeit. Eind 2015 nam de Vrije Universiteit in Amsterdam wel actief maatregelen en riep slachtoffers op aangifte te doen, toen er een dergelijke lijst van studentes geneeskunde circuleerde.

De RuG houdt er dus een ander uitgangspunt op na dan de VU destijds.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 23 Sep 2016 23:51

Re: De beruchte 'bangalijst'

Persoonlijk denk ik niet dat de leden geroyeerd worden was dat wel het geval geweest dan was die beslissing nu al genomen.

Ik denk dat het verschil met de VU er in zit dat het toen om leden van 1 faculteit ging hierbij hangt het toch meer samen met de uni zelf. Hier gaat het om leden van 1 vereniging en niet zozeer van een faculteit waardoor het meer samenhangt met de vereniging als met de uni.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Sep 2016 00:10

Re: De beruchte 'bangalijst'

Deze leden hadden wat mij betreft wel geroyeerd mogen worden, maar kennelijk denkt Vindicat daar anders over.

Wat je zegt over de VU klinkt aannemelijk. Heb wel te doen met al die vrouwelijke studenten die op deze lijsten staan.
<<

Anoniem313

Bericht 24 Sep 2016 06:43

Re: De beruchte 'bangalijst'

Siem schreef:Persoonlijk denk ik niet dat de leden geroyeerd worden was dat wel het geval geweest dan was die beslissing nu al genomen.

Ik denk dat het verschil met de VU er in zit dat het toen om leden van 1 faculteit ging hierbij hangt het toch meer samen met de uni zelf. Hier gaat het om leden van 1 vereniging en niet zozeer van een faculteit waardoor het meer samenhangt met de vereniging als met de uni.


Eens. Dit kunnen ook HBO-studenten zijn (zowel daders als slachtoffers).

Naar mijn persoonlijke mening zou het Vindicat sieren de leden te royeren.
<<

Anoniem316

Bericht 24 Sep 2016 07:02

Re: De beruchte 'bangalijst'

Caulfield schreef:
Siem schreef:Persoonlijk denk ik niet dat de leden geroyeerd worden was dat wel het geval geweest dan was die beslissing nu al genomen.

Ik denk dat het verschil met de VU er in zit dat het toen om leden van 1 faculteit ging hierbij hangt het toch meer samen met de uni zelf. Hier gaat het om leden van 1 vereniging en niet zozeer van een faculteit waardoor het meer samenhangt met de vereniging als met de uni.


Eens. Dit kunnen ook HBO-studenten zijn (zowel daders als slachtoffers).

Naar mijn persoonlijke mening zou het Vindicat sieren de leden te royeren.


Inderdaad. Dit is zo'n halfslachtige maatregel vanuit Vindicat, terwijl de gevolgen voor die meiden zo groot zijn. De lijst werd niet alleen verspreid onder studenten, zelfs mijn man had de lijst al. Nu zal die niet snel gekke dingen doen, maar je hebt ze er tussen.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 24 Sep 2016 07:48

Re: De beruchte 'bangalijst'

Ik vind dat ze geroyeerd hadden mogen worden. Ik vind het schandalig dat je zo omgaat met andere omdat jij denkt dat het zogenaamd grappig is. Echt hier is niet over nagedacht wat voor gevolgen dit heeft, dat ik vind dat vindicat afstand van ze moet nemen en dat doen ze in mijn ogen alleen als ze geroyeerd worden. Dan laat je zien dat je dit gedrag niet tolereert en daar dus actie op onderneemt.

Ik las ook ergens dat de meisjes een andere telefoonnummer hebben gekregen (wat natuurlijk fijn voor ze is) en dat wordt verhaald op de leden. Nou echt daar liggen ze toch niet wakker van.. wat kost dat nou? En daar is voor die meisjes maar een heel klein probleem mee opgelost.
:heart: :heart: 2011
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 24 Sep 2016 09:12

Re: De beruchte 'bangalijst'

Ik snap niet dat mensen met uni niveau zulke dingen doen. Ze zijn ook minstens 18! Dan kun je toch wel beter nadenken.

Ik vind dat ze ook best geschorst mogen worden op school. En ze mogen van mij ook een gepaste straf krijgen laat ze maar voelen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem282

Bericht 24 Sep 2016 09:49

Re: De beruchte 'bangalijst'

Raven schreef:Ik snap niet dat mensen met uni niveau zulke dingen doen. Ze zijn ook minstens 18! Dan kun je toch wel beter nadenken.

Ik vind dat ze ook best geschorst mogen worden op school. En ze mogen van mij ook een gepaste straf krijgen laat ze maar voelen.


Ik snap überhaupt niet dat je een ander willens en wetens zoiets aandoet. Dat staat voor mij los van welke opleiding je aan welke instelling volgt; ervan uitgaande dat het gaat om mensen die niet verstandelijk beperkt zijn o.i.d. en dus in staat zijn om gevolgen van hun handelen te overzien.

Waarom vind jij dat de RuG mag schorsen? Schorsen bij onderwijs dat grotendeels al niet verplicht is, lijkt me onlogisch. En wat vind jij dan een gepaste straf?
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 24 Sep 2016 10:21

Re: De beruchte 'bangalijst'

Raven schreef:Ik snap niet dat mensen met uni niveau zulke dingen doen. Ze zijn ook minstens 18! Dan kun je toch wel beter nadenken.

Ik vind dat ze ook best geschorst mogen worden op school. En ze mogen van mij ook een gepaste straf krijgen laat ze maar voelen.


Maar hoe zie je dit voor je? Wat als een student iemand in elkaar slaat op straat moet de universiteit dan ook ingrijpen? Als iemand drugs gebruikt moet de school dan ook ingrijpen?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 24 Sep 2016 10:40

Re: De beruchte 'bangalijst'

Ik denk dat Vindicat er goed aan doet om ze eerst te schorsen en een intern onderzoek uit te voeren. Ik verwacht wel dat ze later geroyeerd gaan worden.

Dat de RUG aangeeft het een verenigingszaak te vinden vind ik ook terecht. Wie zegt dat het alleen jongens zijn van de RUG die de lijst gemaakt hebben. Er kunnen ook jongens van het Hanze Hogeschool bij zitten. Vinicati is geen verenging voor alleen studenten van de RUG namelijk.

Verder blijft het triest van de jongens dat ze zo een lijstje maken en zelfs verspreiden. Plus het is triest voor de meiden die erop staan. Hopelijk gaan zij aangifte doen tegen de jongens.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 24 Sep 2016 12:14

Re: De beruchte 'bangalijst'

ik wou net zeggen, eerst schorsen en dan verder onderzoek. bij het OM kom je ook eerst in voorarrest en pas later komt de uitspraak van de rechter en een veroordeling. bij vindicat weten wat dat betreft wel wat ze doen.

daarnaast kan verwijdering van een vereniging als vindicat een behoorlijk invloed hebben op de rest van hun leven. het is een hecht clubje, als je daar eenmaal een slechte naam hebt dan kan dat bijvoorbeeld gevolgen hebben bij het solliciteren.
Laatst gewijzigd door Elska op 24 Sep 2016 14:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 24 Sep 2016 14:46

Re: De beruchte 'bangalijst'

Ik vind het raar dat Vindicat een eigen "rechtssysteem" heeft. Wie zegt dat de mensen die daar rechter spelen niet ook betrokken zijn bij de lijst. Daarnaast ben ik benieuwd in hoeverre deze "rechters" vinden dat de jongens fout waren en in hoeverre hier sprake is van vriendjespolitiek. Ik pleit veel meer voor een onafhankelijke rechter die hier uitspraak over doet. Wat mij betreft hoeft de school in dit geval geen actie te ondernemen.

Ik vind het goed dat de betreffende personen zijn geschorst en wat mij betreft worden ze ook gelijk geroyeerd. Onbeperkt geschorst kan ook betekenen dat ze weer volledig lid worden zodra de storm is gaan liggen rondom de lijst.
Zoals Elska zegt, dat zal een behoorlijke invloed hebben op de rest van hun leven. Net als nu bij die meisjes het geval is.

Stiekem zou ik het dan wel weer mooi vinden als ze een lijst openbaar maken met telefoonnummers van de makers van de lijst. Om de studentes te beoordelen hebben ze zelf ook meegedaan. Het zijn ook altijd weer de vrouwen die als slet worden neergezet en de jongens worden weer als stoer gezien.

En inderdaad de kosten van een nieuw telefoonnummer worden verhaald op de daders. Nou, gefeliciteerd, allemaal een boete van een paar euro.
<<

Anoniem222

Bericht 24 Sep 2016 15:05

Re: De beruchte 'bangalijst'

Ik vind het prima dat Vindicat dmv het eigen rechtssysteem bepaalt wat ze qua lidmaatschap met die gasten doen. Ik zou ze schorsen en verder onderzoek doen met de mogelijkheid ze uiteindelijk te royeren.
Dat rechtssysteem staat immers los van het feit dat die meiden altijd nog aangifte kunnen doen en ze strafrechtelijke vervolgd kunnen worden. Ik vind het juist goed dat de vereniging er zelf ook iets mee doet en het niet van een aangifte laat afhangen.

Daarnaast vind ik niet dat ze van hun studie geschorst/verwijderd moeten worden. Het heeft niets met hun opleidinginstituut te maken. Als ze zoiets op een sportclub hadden gedaan had niemand zich dat waarschijnlijk überhaupt afgevraagd.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 24 Sep 2016 15:41

Re: De beruchte 'bangalijst'

girli, als er aangifte worden gedaan van strafbare feiten dan zal alsnog het 'echte' rechtssysteem eraan te pas komen. het is niet dat ze voor eigen rechter spelen. (nadeel is wel dat die route van aangifte veel langer duurt, als er al iets mee gedaan kan worden...)

is het dan zo gek dat een vereniging zelf mag bepalen of ze leden schorsen en eventueel het lidmaatschap opzeggen of de leden royeren? Elke vereniging mag dat, de regels daarvoor staan in het verenigingsrecht. Normaal gesproken zijn het de bestuurleden die daarover beslissen. Dus ik snap eigenlijk de ophef eigenlijk niet zo, Vindicat pakt het juist veel breder aan dan de meeste verenigingen.
Afbeelding
<<

Anoniem282

Bericht 24 Sep 2016 16:28

Re: De beruchte 'bangalijst'

Elska, zijn die regels dan niet vrij breed geformuleerd? Er zal vast niet iets over een bangalijst in staan (bij wijze van spreken). Is het niet zoiets als: 'bij ongepast gedrag blablabla' en dat er per geval gekeken gaat worden of dit geclassificeerd wordt als ongepast gedrag en wat daar dan de consequenties van zijn? Ik ben nooit lid geweest van een studentenvereniging, dus ik heb echt geen idee wat ik me bij deze regels moet voorstellen. Misschien weet jij het? :)
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 24 Sep 2016 17:08

Re: De beruchte 'bangalijst'

het is niet specifiek voor studentenverenigingen maar verenigingen in het algemeen, geldt bijvoorbeeld ook voor een sportvereniging

ik weet ook niet wat er precies in de statuten bij Vindicat staat. Het wetboek zeg:
"Ontzetting kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten der vereniging handelt, of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt." (artikel 2:35 BW)
dus ja dat is vrij breed geformuleerd.
Afbeelding
<<

Anoniem282

Bericht 24 Sep 2016 22:37

Re: De beruchte 'bangalijst'

Ah ok, ik heb me daar nooit in verdiept en er niet eens aan gedacht de wet erop na te slaan. Thnx! :)

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers