Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huis verkoop met grote winst - belasting?

<<

Anoniem249

Bericht 17 Sep 2016 11:08

Huis verkoop met grote winst - belasting?

Op het moment zijn de huizenprijzen uit het dak aan het gaan. Wij zouden ons huis nu kunnen verkopen met 2 ton winst (Amsterdam). Wij zitten er over te denken om dan een tijdje te gaan huren, aangezien we in deze huizenmarkt niks anders fatsoenlijks zouden kunnen kopen.

Kun je die 2 ton dan gewoon bijschrijven op je rekening? Of ga je daar dan gelijk een klap belasting over betalen?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 17 Sep 2016 11:14

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Volgens mij ben je verplicht dit in een nieuw huis te steken. En ik denk wel dat je er belasting over gaat betalen ja.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem249

Bericht 17 Sep 2016 11:16

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Lady schreef:Volgens mij ben je verplicht dit in een nieuw huis te steken. En ik denk wel dat je er belasting over gaat betalen ja.
Zoiets dacht ik ook. Is alleen wel raar, wat nou als je geen nieuw huis meer wilt? Als je bijvoorbeeld bij een ander intrekt. Het is toch mijn eigendom? Je zou dan toch denken dat je met het geld wat je eraan verdient hebt mag doen wat je wilt.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 17 Sep 2016 11:22

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Nee je bent niet altijd verplicht om het in een nieuw huis te steken dat zou raar zijn want dan wordt je verplicht om een huis te kopen als je wilt huren.

Echter als je binnen 3 jaar een nieuw huis koopt dan dien je de overwaarde wel te gebruiken voor de aankoop van je huis. Zie hier de link http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _mijn_huis

Het bedrag wat je nu op je rekening laat storten wordt vervolgens in box 3 belast.
<<

Anoniem192

Bericht 17 Sep 2016 11:23

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Als het echt overblijft na hypotheek afbetalen is het jouw geld, en hoef je dat nergens aan te besteden. Wel moet je vermogensbelasting betalen, dus je hebt wel meer voordeel om het in een nieuw huis te steken omdat de rente niet zo hoog is.
<<

Anoniem249

Bericht 17 Sep 2016 11:25

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Ah zo! Dank Siem!
Dat betekent dus eigenlijk dat ik de komende 3 jaar geen aanspraak kan maken op een hypotheek, aangezien ik in m'n eentje uberhaupt niet meer dan 2 ton aan hypotheek kan krijgen (huis staat alleen op mijn naam).
<<

Anoniem249

Bericht 17 Sep 2016 11:27

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Katie schreef:Als het echt overblijft na hypotheek afbetalen is het jouw geld, en hoef je dat nergens aan te besteden. Wel moet je vermogensbelasting betalen, dus je hebt wel meer voordeel om het in een nieuw huis te steken omdat de rente niet zo hoog is.

Ja de 2 ton blijft over nadat de hypotheek is afbetaal, anders was het geen winst ;-)
Als ik geld wil sparen kan ik het best blijven zitten, want het wordt alleen maar meer waard de komende jaren. Daarnaast is het ook gewoon een fijn huisje. Maar zat eraan te denken drastisch iets anders te gaan doen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 17 Sep 2016 11:33

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Als je 200.000 euro eigen vermogen hebt dan zul je vast een hypotheek kunnen krijgen of je een hypotheek kunt krijgen voor het bedrag waarvoor je wilt lenen dat zal aan de overige omstandigheden liggen en zul je moeten navragen bij je hypotheekverstrekker (van hypotheken heb ik niet heel veel verstand).

Met betrekking tot de belasting komt het er simpelweg op neer. Verkoop je en koop je niets dan wordt de winst geteld tot je vermogen en wordt je in box 3 belast.

Koop je binnen 3 jaar een nieuw huis dan moet je die 200.000 euro meenemen doe je dit niet dan wordt je als het ware indirect belast doordat over het bedrag van de extra hypotheek die je afsluit (in jouw geval voor die 200.000 euro min kosten) geen hypotheekrente mag aftrekken.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 17 Sep 2016 11:33

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Claire**** schreef:Ah zo! Dank Siem!
Dat betekent dus eigenlijk dat ik de komende 3 jaar geen aanspraak kan maken op een hypotheek, aangezien ik in m'n eentje uberhaupt niet meer dan 2 ton aan hypotheek kan krijgen (huis staat alleen op mijn naam).


Volgens mij kun je gewoon een hypotheek krijgen, maar met een maximale waarde van 2 ton (zoals je zelf zegt). Je kunt dan dus een huis van 4 ton kopen, omdat je ook 2 ton eigen geld (overwaarde/winst van je huidige huis) investeert.

De bank vindt dat ideaal, dan hebben ze op een huis van 4 ton slechts 2 ton risico.

Als een huis van bijvoorbeeld 3 ton zou kopen, dan leg je de 2 ton eigen geld in en heb je een hypotheek van slechts 1 ton nodig.
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 17 Sep 2016 11:34

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Je bent niet verplicht het geld opnieuw in een huis te steken. Jij bent degene die beslist wat je wil doen met je geld, niet de belastingdienst of de bank. Je kunt ook opnieuw een hypotheek krijgen. Alleen omdat je geacht wordt de overwaarde in je huis te hebben gestoken, krijg je over die eerste 2 ton geen hypotheekrenteaftrek meer. Dus stel dat je een nieuw huis koopt voor precies 2 ton en je verhypothekeert het volledige bedrag, dan heb je in het geheel geen hypotheekrenteaftrek voor die nieuwe woning.
<<

Anoniem249

Bericht 17 Sep 2016 12:10

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

Ah Haase, dat klinkt eigenlijk best logisch!
Dank voor de verduidelijking. Heb ook zojuist uitgezocht dat ik 1,3% belasting betaal, als ik het geld zelf wil houden.

Ik ga er nog maar eens goed over nadenken.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 17 Sep 2016 12:15

Re: Huis verkoop met grote winst - belasting?

1,3% klopt niet je betaald vermogensbelasting dat is 1,2%

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers