Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Soep

<<

Anoniem172

Bericht 04 Sep 2016 14:30

Soep

Er zijn vast al wat topics hierover, maar wat is jullie favoriete zelfgemaakte soep? En wil je het recept hier delen?
<<

Anoniem221

Bericht 04 Sep 2016 14:42

Re: Soep

Mijn oerdegelijke en ouderwetse groentesoep.

Honig mix voor groentesoep.
Goedkope mix voor groentesoep.
200 gram half/half gehakt
200 gram runderpoulet
1 mergpijp
boerensoepgroente
1 ui
10 liter water
zwarte peper
Ketjap
2 runderboullionblokjes

Avond voor soep eten pan met tien liter water opzetten. Scheutje ketjap erbij en zwarte peper. Mergpijp, runderpoulet en de van het gehakt gedraaide balletjes erbij. Een in ringen gesneden ui erbij en aan de kook brengen. Als het aan de kook is op half en uren laten pruttelen. Voor het slapengaan het vuur uit. En de volgende dag weer op half zetten. Vervolgens als het kookt, boerensoepgroente erbij en daarna de Honig en goedkope mix erbij. Als het niet zout genoeg is, en het kan me niet zout genoeg zijn, nog twee bouillonblokjes erbij. En eet smakelijk. Vriend is geen soep eter, maar van deze soep kan hij geen genoeg krijgen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 04 Sep 2016 14:59

Re: Soep

Kippensoep

Een lekkere vette soepkip
4 Kippenboullion blokjes
champignons
rijst
2 liter water

Water opzetten met daarin de soepkip en de bouillonblokjes.
Deze zodra het kookt een uurtje laten trekken en daarna de soep laten afkoelen.
Zodra het water is afgekoeld een deel van het vet eraf halen. Wel wat vet achterlaten voor de smaak.
Kip pulken en klein snijden. Het vel weggooien ( of opeten als je het lekker vind). Champignons klein snijden.
Alles terug in de pan doen en de rijst toevoegen en 20 min laten koken en klaar.

Vaak maak ik van een deel van het kippenvlees en de bouillon nog ragout. Deze geef ik een indiaanse curry smaak.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem186

Bericht 04 Sep 2016 16:29

Re: Soep

courgettesoep, de hoeveelheden komen niet zo nauw.

Ingrediënten:
>
> 2 courgettes
> 2 eetl grove mosterd
> 2 teentjes knoflook
> 1 liter bouillon
> 100 g uien
> boter of olie
>
> Bereidingswijze:
>
> Snipper de ui en knoflook. Was de courgette. Snijd de courgette doormidden en verwijder de zaadjes. Met een theelepel kun je ze er zo uit schrapen. Snijd de courgette in plakjes van ongeveer een halve centimer dik.
>
> Fruit de ui en knoflook tot de ui glazig is. Voeg de plakjes courgette toe en bak mee tot ook deze zacht begint te worden. Voeg nu de mosterd toe en bak deze even mee. Het zuur van de mosterd verdampt door het bakken.
>
> Giet de warme bouillon bij de courgette, breng aan de kook en laat een paar minuten zachtjes koken. Pureer de soep nu met een staafmixer of blender. Breng op smaak met zout en peper.
<<

Anoniem186

Bericht 04 Sep 2016 16:32

Re: Soep

Simpele tomatensoep

Doe flink wat tomaten in vieren en een paar uien in vieren in de oven op 180 graden, ruim een half uur.

Bak een blikje tomatenpuree in wat olie in een soeppan. Doe de tomaten en de uien erbij.
Voeg bouillon toe en kook het een poosje. Pureer met de staafmixer. Voeg wat balletjes en wat vermicelli toe en kook tot het gaar is.
<<

Anoniem186

Bericht 04 Sep 2016 16:36

Re: Soep

De basis van een soep is een goede bouillon. Ik trek het altijd zelf.
Ik koop een lading mergpijpjes en runderbotten bij de biologische boer. Ik vul een grote soeppan met alle botten en koud water met een scheutje appelazijn (dan komen de mineralen goed vrij), dat laat ik een nacht staan.
De volgende morgen doe ik er een landing gesneden groente bij. Bijv bleekselderij, prei en gehalveerde uien met schil (dan krijg je een mooie kleur). Daarnaast doe ik er een zooitje kruiden bij, bijv hele zwarte peper korrels, flink wat keltisch zeezout, kurkuma, kruidnagels, laurier, peterselie, bieslook.
En dat laat ik ruim 24 uur heel zachtjes koken (af en toe een blup). Daarna doe ik alles door een vergiet en zeef het. Dit gaat in glazen flessen, laat het een nacht buiten afkoelen en zet het in de vriezer.
<<

Anoniem281

Bericht 04 Sep 2016 16:39

Re: Soep

Mogelijk een domme vraag :nerd: 24 uur koken doe je dan in etappes?
<<

Anoniem186

Bericht 04 Sep 2016 17:21

Re: Soep

Bazinga schreef:Mogelijk een domme vraag :nerd: 24 uur koken doe je dan in etappes?


Geen domme vraag hoor.
Ik doe het op een dag dat ik heel de dag thuis ben (vandaag toevallig), dan zet ik het 's ochtends vroeg op en vlak voordat ik naar bed ga verwarm ik de oven voor op 200 graden, zet de oven uit en laat het de hele nacht in de oven staan. En dan laat ik het de volgende dag nog even een paar uur op het fornuis koken.

Een behoorlijk werkje, maar ik vind het het echt waard.

Ik wil ook nog steeds een keer groentebouillon maken, dat heb ik nog niet eerder gedaan.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 04 Sep 2016 17:42

Re: Soep

Wortel prei soep
Voor 4 personen

Een zak wortelen
500 gram gehakt
2 preien
2 uien
een teentje knoflook
groentebouillon

Bereiding
Maak de wortelen schoon en snijdt ze in kleine stukjes.
Kook de wortelen samen met 1 gesneden ui, in circa 2 liter groentebouillon tot de wortelen zo zacht zijn, dat je ze met een vork kunt prakken. Haal de pan van het vuur en pureer de wortelen en ui met een staafmixer fijn.

Snijdt de prei in ringen en was deze goed.
Snipper de ui en hak de knoflook fijn.
Rul het gehakt in de koekenpan, voeg de ui, prei en knoflook hieraan toe.
Als het gehakt gaar is en de prei en ui zacht, laat ze dan even uitlekken in een zeef.
Voeg het gehakt/prei mengsel toe aan de wortelsoep.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 02:06

Bericht 05 Sep 2016 10:56

Re: Soep

Jans schreef:De basis van een soep is een goede bouillon. Ik trek het altijd zelf.
Ik koop een lading mergpijpjes en runderbotten bij de biologische boer. Ik vul een grote soeppan met alle botten en koud water met een scheutje appelazijn (dan komen de mineralen goed vrij), dat laat ik een nacht staan.
De volgende morgen doe ik er een landing gesneden groente bij. Bijv bleekselderij, prei en gehalveerde uien met schil (dan krijg je een mooie kleur). Daarnaast doe ik er een zooitje kruiden bij, bijv hele zwarte peper korrels, flink wat keltisch zeezout, kurkuma, kruidnagels, laurier, peterselie, bieslook.
En dat laat ik ruim 24 uur heel zachtjes koken (af en toe een blup). Daarna doe ik alles door een vergiet en zeef het. Dit gaat in glazen flessen, laat het een nacht buiten afkoelen en zet het in de vriezer.


Even een tip. Als je de gehalveerde uien van te voren ook nog dichtschroeid in een pan (tegen het zwarte aan) krijgt je bouillon nog meer smaak (en kleur).
<<

Anoniem193

Bericht 05 Sep 2016 11:53

Re: Soep

Mosterdsoep.

Ik gooi een bloemkool in een pan water.
Daar gaat een bouilon blokje bij.
Als de bloemkool gaar is, met de staafmixer erdoor.
Net zoveel mosterd naar smaak en klaar.
<<

Anoniem186

Bericht 05 Sep 2016 12:34

Re: Soep

Wat een goede tip, kreeft. Dat wist ik niet. Dank je!
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 02:06

Bericht 05 Sep 2016 13:38

Re: Soep

Graag gedaan!
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 05 Sep 2016 13:41

Re: Soep

Courgettesoep. Net als jans, alleen haal ik de pitjes niet uit de courgette, en doe ik de mosterd er later bij.

Tomatensoep. Uitje bakken met knoflook, blik tomatenblokjes erbij, water en boullonblokje,en op het laatst met een staafmixer

Eigenlijk maak ik alle soepen op dezelfde manier. Uitje, knoflook, groenten bakken, bouillon erbij zodat het net onder staan, en op het laatst met de staafmixer er door. En dan soms kruiden, zoals kerriepoeder of mosterd.
Ik maak vaker courgette, brocoli, prei of tomatensoep. Laatst had ik zo sperziebonensoep gemaakt, dit was ook lekker!
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 05 Sep 2016 13:42

Re: Soep

Jans schreef:Simpele tomatensoep

Doe flink wat tomaten in vieren en een paar uien in vieren in de oven op 180 graden, ruim een half uur.

Bak een blikje tomatenpuree in wat olie in een soeppan. Doe de tomaten en de uien erbij.
Voeg bouillon toe en kook het een poosje. Pureer met de staafmixer. Voeg wat balletjes en wat vermicelli toe en kook tot het gaar is.


Als ik tomatensoep maak van verse tomatensoep blijf ik altijd last hebben van de velletjes van de tomaat..
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 05 Sep 2016 13:53

Re: Soep

Elsa schreef:
Jans schreef:Simpele tomatensoep

Doe flink wat tomaten in vieren en een paar uien in vieren in de oven op 180 graden, ruim een half uur.

Bak een blikje tomatenpuree in wat olie in een soeppan. Doe de tomaten en de uien erbij.
Voeg bouillon toe en kook het een poosje. Pureer met de staafmixer. Voeg wat balletjes en wat vermicelli toe en kook tot het gaar is.


Als ik tomatensoep maak van verse tomatensoep blijf ik altijd last hebben van de velletjes van de tomaat..

Ik zet een kruis op de onderkant en doe ze in een kommetje, dan kokend water erop. Heel even wachten en je kunt het vel er zo aftrekken. Ik haal ook altijd het groene binnenste eruit.
<<

Anoniem237

Bericht 05 Sep 2016 16:25

Re: Soep

Romige tortellini soep uit de slowcooker.

http://www.coffeewithus3.com/crockpot-c ... lini-soup/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Sep 2016 16:28

Re: Soep

Dit is wel een bijzondere soep, gebaseerd op de Griekse Avgolemono (citroen-ei soep), maar dan net wat anders, wel met citroen, kip en ei. Heel gek door het eigeel in de soep, maar juist dat geeft het een heel romig effect zonder dat je room gebruikt.

http://theviewfromgreatisland.com/lemon ... -couscous/
Let's discover the world together.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 05 Sep 2016 17:49

Re: Soep

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R3 ... rgettesoep

Ik ben gek op courgettesoep. Ik gebruik dit recept van AH als basis, maar dan een beetje met mijn eigen draai er aan.
De gerookte kip laat ik weg, heel soms vervang ik deze door uitgebakken spekjes. Ik laat de slagroom meestal ook weg trouwens, of ik doe een klein scheutje. Anders vinden wij het te romig.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 20 Sep 2013 11:14

Bericht 06 Sep 2016 15:05

Re: Soep

Tomaat-paprikasoep

Vier puntpaprika's (gehalveerd en middenstuk eruit) met wat olijfolie onder de grill. De buitenkant naar boven, als het velletje zwart is, paprika's uit de oven halen. Velletje verwijderen, paprika in stukken snijden.

Puntpaprika in de pan, wat aanbakken. Een ui en twee/drie teentjes knoflook erbij. Kilo tomaten in grove stukken en toevoegen. Ook 600 ml water en twee groentebouillonblokjes, bassilicum en takje tijm erbij. Half uur laten pruttelen.

Takje tijm eruit en met de staafmixer de soep glad maken. Daarna gooi ik de soep nogen even door de zeef heen. Ik houd niet van pitjes/velletjes van de tomaat.

Eventueel kan je bij opdienen nog wat kookroom (oid) in de soep druppelen. Lekker, maar zeker niet nodig.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 06 Sep 2016 15:47

Re: Soep

Ik ben gek op linzensoep. Maak hem altijd zo.

1 kop linzen, 1 liter water, beetje kokosolie/olijfolie oid, 1 blikje tomatenpuree, 3 teentjes knoflook, 2 fijngesneden uitjes, flink wat djinten (komijnzaad)/ chilipoeder en andere kruiden die het lekker veel smaak geven etc. 2 bouillonblokjes

Uitjes en knoflook fruiten in de olie. Daarna de tomatenpuree toevoegen en zacht meebakken. Daarna de linzen en het water toevoegen samen met de bouillonblokjes en de kruiden. Dat laat ik zo een half uur/45 minuten zachtjes pruttelen. Daarna doe ik er heel kort nog de staafmixer over heen zodat de linzen wat fijner zijn.
<<

Geel

Bericht 06 Sep 2016 19:10

Re: Soep

De linzensoep van Carrie!

Mijn eigen favoriete soep op het moment is pompoensoep. Met een beetje wortel, sinaasappel en room erdoorheen.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 06 Sep 2016 20:18

Re: Soep

Net nog een doperwtensoepje gemaakt;

Uitje fruiten, beetje knoflook erbij, doperwten en bouillon erbij, even doorkoken en de staafmixer er doorheen.

Eventueel kan je nog room of verse munt toevoegen,
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 06 Sep 2016 20:54

Re: Soep

Winegum schreef:Ik ben gek op linzensoep. Maak hem altijd zo.

1 kop linzen, 1 liter water, beetje kokosolie/olijfolie oid, 1 blikje tomatenpuree, 3 teentjes knoflook, 2 fijngesneden uitjes, flink wat djinten (komijnzaad)/ chilipoeder en andere kruiden die het lekker veel smaak geven etc. 2 bouillonblokjes

Uitjes en knoflook fruiten in de olie. Daarna de tomatenpuree toevoegen en zacht meebakken. Daarna de linzen en het water toevoegen samen met de bouillonblokjes en de kruiden. Dat laat ik zo een half uur/45 minuten zachtjes pruttelen. Daarna doe ik er heel kort nog de staafmixer over heen zodat de linzen wat fijner zijn.

Welke linzen gebruik je hiervoor? En hoe groot is je kopje ongeveer? Ik wil hem wel eens maken :).

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers