Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsanering

<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Aug 2016 21:22

Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsanering

Al enige tijd in het (regionale) nieuws is oud-burgemeester van Schiedam Wilma Verver. Ooit burgemeester maar vanwege het uitkomen machtsmisbruik uiteindelijk opgestapt. Daarnaast heeft ze flinke schulden ernaast en lijkt hier onderuit te komen middels een persoonlijk faillissement.
Zie:
http://www.ad.nl/dossier-rotterdam/curator-onderzoekt-mogelijke-fraude-oud-burgemeester-verver~a0d051f2/

Ik vind het eigenlijk absurd dat iemand zo misbruik kan maken van de wet; enorme schulden kan opbouwen en er weer schuldenvrij uitkomen. Leven als een god in Frankrijk en er daarna makkelijk vanaf komen door een beperkt aantal jaren 'zuinig te leven'.

Dat er zoiets bestaat als schuldsanering vind ik geen probleem, maar sommige mensen zouden hier geen aanspraak op mogen maken als ze eerder (heel) bewust verkeerde keuzes gemaakt hebben (bijv. een huis van 7 ton en een hypotheek van 2,1 miljoen! etc.)

Wat vinden jullie? Wanneer zou iemand wel aanspraak kunnen maken op schuldsanering / persoonlijk faillissement wanneer niet?
08/2018
05/2021
<<

Anoniem249

Bericht 22 Aug 2016 21:26

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Je kunt van buitenaf niet oordelen over anderen. Je hebt geen idee wat zich allemaal heeft afgespeeld en wat haar tot bepaalde keuzes heeft gedreven. Iedereen verdient een kans om opnieuw te beginnen. Ik vind dus dat iedereen aanspraak moet kunnen maken op schuldsanering.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 22 Aug 2016 21:46

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Als mensen er moedwillig zo'n zooi van maken en denken dat ze boven en onder de wet leven mag het van mij wel wat meer "wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten" zijn.
Beland je door flink wat pech in de shit zeg ik ja die mensen hebben hulp nodig. Maar als je keer op keer op keer wetten overtreed en regels aan je laars lapt dan heb ik niet zo'n medelijden met je.
2015 💙
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1954

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 22 Aug 2016 22:06

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Claire**** schreef:Je kunt van buitenaf niet oordelen over anderen. Je hebt geen idee wat zich allemaal heeft afgespeeld en wat haar tot bepaalde keuzes heeft gedreven. Iedereen verdient een kans om opnieuw te beginnen. Ik vind dus dat iedereen aanspraak moet kunnen maken op schuldsanering.

Hier ben ik het mee eens.

Ik begrijp je punt wel MissEnergy, maar hoe bepaal je dan waar de grens ligt? En bij welk bedrag? Hoe toon je aan dat iemand dit moedwillig heeft gedaan en bewust verkeerde keuzes heeft gedaan? Ik denk dat het onmogelijk is om daar een grens aan te stellen en ik denk dat er dan ook mensen onterecht benadeeld worden.
2011 2012 2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 22 Aug 2016 22:20

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

In dit specifieke geval denk ik dat het wel aan te tonen valt. Ik heb inmiddels iets meer gelezen over deze zaak en er speelt zeg maar meer dan alleen wat schulden. Hieronder staan de regels en als het inderdaad klopt wat hier staat voldoen ze al niet aan een aantal punten. Maar WTF een schuld van 2 miljoen hoe dan!

De voorwaarden om toegelaten te kunnen worden tot Wsnp zijn:

- U kunt uw schulden niet meer zelf regelen (problematische schulden);
- U bent in de voorgaande vijf jaar ‘te goeder trouw’ geweest en heeft niet bewust schulden gemaakt. Hierbij moet u denken aan fraude, een misdrijf of onverantwoordelijk gedrag;
- U heeft geprobeerd uw schulden te regelen via een schuldhulpverleningstraject en hiervoor wordt een verklaring afgegeven dat dit traject mislukt is;
- U zit niet in de Wsnp en heeft hier de afgelopen 10 jaar niet in gezeten;
- U zult de verplichtingen nakomen van de Wsnp en uw best doen zo veel mogelijk te verdienen.
2015 💙
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:38

Bericht 22 Aug 2016 22:34

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Oud burgemeester van mijn oude woonplaats
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1954

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 22 Aug 2016 22:35

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Minx schreef:In dit specifieke geval denk ik dat het wel aan te tonen valt. Ik heb inmiddels iets meer gelezen over deze zaak en er speelt zeg maar meer dan alleen wat schulden. Hieronder staan de regels en als het inderdaad klopt wat hier staat voldoen ze al niet aan een aantal punten. Maar WTF een schuld van 2 miljoen hoe dan!

De voorwaarden om toegelaten te kunnen worden tot Wsnp zijn:

- U kunt uw schulden niet meer zelf regelen (problematische schulden);
- U bent in de voorgaande vijf jaar ‘te goeder trouw’ geweest en heeft niet bewust schulden gemaakt. Hierbij moet u denken aan fraude, een misdrijf of onverantwoordelijk gedrag;
- U heeft geprobeerd uw schulden te regelen via een schuldhulpverleningstraject en hiervoor wordt een verklaring afgegeven dat dit traject mislukt is;
- U zit niet in de Wsnp en heeft hier de afgelopen 10 jaar niet in gezeten;
- U zult de verplichtingen nakomen van de Wsnp en uw best doen zo veel mogelijk te verdienen.

Een schuld van 2 miljoen is ook wel bizar. Deze voorwaarden lijken mij prima. Als zij in de schuldsanering komt, zal ze blijkbaar wel aan deze voorwaarden voldoen, denk ik dan.
2011 2012 2017
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Aug 2016 22:36

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Indigo schreef:
Claire**** schreef:Je kunt van buitenaf niet oordelen over anderen. Je hebt geen idee wat zich allemaal heeft afgespeeld en wat haar tot bepaalde keuzes heeft gedreven. Iedereen verdient een kans om opnieuw te beginnen. Ik vind dus dat iedereen aanspraak moet kunnen maken op schuldsanering.

Hier ben ik het mee eens.

Ik begrijp je punt wel MissEnergy, maar hoe bepaal je dan waar de grens ligt? En bij welk bedrag? Hoe toon je aan dat iemand dit moedwillig heeft gedaan en bewust verkeerde keuzes heeft gedaan? Ik denk dat het onmogelijk is om daar een grens aan te stellen en ik denk dat er dan ook mensen onterecht benadeeld worden.


Ik denk dat bij elke aanvraag een gedegen onderzoek gedaan zal moeten worden. Als er aangetoond kan worden dat er veelvuldig leningen zijn aangegaan voor luxeproducten dan heb ik hierbij wel mijn vraagtekens of toekenning terecht is. Zeker als er sprake is van fraude oid dan is een gevangenisstraf op zijn plek, maar moet diegene niet zomaar in de schuldsanering kunnen komen.
08/2018
05/2021
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 23 Aug 2016 17:59

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

ekiaam87 schreef:Oud burgemeester van mijn oude woonplaats



Gezellig type... Enig idee wat ze daar over haar zeggen??
2015 💙
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 796

Geregistreerd: 29 Jul 2016 13:50

Bericht 23 Aug 2016 18:09

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Deze dame is toch failliet verklaard in plaats van toegelaten tot de Wsnp? Dat is behoorlijk minder 'rooskleurig' dan de Wsnp. Failliet blijf je de rest van je leven, tenzij je schulden volledig zijn afgelost. Dat lijkt me echt dramatisch.
Bij Wsnp gelden ook allerlei vereisten, zoals Minx al aangaf. Het is niet een kwestie van wat schulden maken en het wordt na een paar jaar weer kwijtgescholden, al lijkt het soms wel zo.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 23 Aug 2016 18:46

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Ze is wat ik begrepen heb idd failliet verklaard net als haar echtgenoot.
2015 💙
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Aug 2016 19:47

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Uiteindelijk kan dit tot hetzelfde traject leiden, van persoonlijk faillissement naar schuldsanering.

Voorwaarden
Het aanvragen van een persoonlijk faillissement kan wanneer er is voldaan aan de voorwaarden (ook terug te vinden in het algemene artikel over faillissement):

De privépersoon moet verkeren in de toestand te hebben opgehouden te betalen;
Er moeten meerdere schuldeisers zijn, dus er moet een steunvordering zijn;
De verzoeker moet daadwerkelijk een opeisbare en onbetaald gelaten vordering hebben.

Nasleep
De nasleep van een persoonlijk faillissement kan extreem lang zijn: schuldeisers kunnen tot in de lengte van dagen de schuldenaar achtervolgen met claims. Voor de schuldenaar is er echter een uitweg: de WSNP, ook wel de ‘schuldsanering‘ genoemd.

Komt de schuldenaar in aanmerking voor de schuldsanering, dan zullen weliswaar zijn bezittingen worden verkocht, maar dan komt hij daarna in een (meestal) driejarig traject terecht. In die tijd moet hij zoveel mogelijk van zijn schulden afbetalen. Hij heeft een bewindvoerder die zijn geld beheert en daarvoor zorgt. Na de drie jaar, krijgt hij een ‘schone lei’ en kan hij opnieuw beginnen. De schulden zijn dan niet meer afdwingbaar.

Bron: http://www.wetrecht.nl/persoonlijk-faillissement/

Een andere bron zegt dat het eindigt bij een akkoord met de curator/schuldenaren.

Kortom na een dergelijk traject zou iemand opnieuw hetzelfde kunnen doen. Mensen die dezelfde fout nog eens maken of dit bewust doen, hebben hier naar mijn mening geen recht op!
08/2018
05/2021
<<

Anoniem184

Bericht 23 Aug 2016 20:20

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Ik vind het goed dat het schuldsaneringstraject er is. ik vind het behoorlijk brutaal om over iemands financiele toestand te oordelen en de mensen díé door eigen schuld in de schuldsanering belanden, verdienen ook gewoon een tweede kans. Over een derde, vierde of vijfde kans wil ik nog wel discussiëren.
Daarbij weten veel mensen niet dat er ook schulden zijn die na de schuldsanering gewoon doorlopen en niet kwijt gescholden worden. Dus je bent er niet altijd volledig vanaf.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Aug 2016 20:49

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Maple schreef:Ik vind het goed dat het schuldsaneringstraject er is. ik vind het behoorlijk brutaal om over iemands financiele toestand te oordelen en de mensen díé door eigen schuld in de schuldsanering belanden, verdienen ook gewoon een tweede kans. Over een derde, vierde of vijfde kans wil ik nog wel discussiëren.
Daarbij weten veel mensen niet dat er ook schulden zijn die na de schuldsanering gewoon doorlopen en niet kwijt gescholden worden. Dus je bent er niet altijd volledig vanaf.


Ik vind dat een expert moet oordelen over de situatie van iemand of diegene echt een tweede kans verdient. Maar inderdaad een derde kans valt zeker te over te discussiëren.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem249

Bericht 23 Aug 2016 20:53

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Wat moet er dan met ze gebeuren na een 3e/4e kans? Als ze niet geholpen worden, kunnen ze niet meer ergens wonen. Dan is er een grote kans dat ze op straat terecht komen. Daardoor ontstaan weer hele andere problemen door.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Aug 2016 21:26

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Claire**** schreef:Wat moet er dan met ze gebeuren na een 3e/4e kans? Als ze niet geholpen worden, kunnen ze niet meer ergens wonen. Dan is er een grote kans dat ze op straat terecht komen. Daardoor ontstaan weer hele andere problemen door.


Daar zijn vast constructies voor te bedenken zodat deze mensen niet opnieuw weer schulden maken etc.

Houd er wel rekening meer dat niet alleen de persoon die de schulden heeft in de problemen raakt, maar ook andere mensen meesleurt erin.
08/2018
05/2021
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 23 Aug 2016 21:28

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Ik ben het wel met ME eens. Ik vind dat er goed naar gekeken moet worden.
Heb je bijvoorbeeld meegewerkt met het onderzoek of werk je tegen. Bij deze vrouw waar het artikel over gaat staat bv in het verslag van de curator dat ze hoogstwaarschijnlijk dingen achterhouden. Op welke manier zijn de mensen gedupeerd en zijn er indirect nog anderen gedupeerd.
Mensen moeten in mijn ogen wel een tweede kans verdienen. Werk je goed mee krijg je een tweede kans werk je niet mee dan jammer.
2015 💙
<<

Anoniem249

Bericht 23 Aug 2016 21:46

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Daar ben ik het wel mee eens Minx. Je moet wel ook zelf willen verbeteren.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 24 Aug 2016 08:40

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

ekiaam87 schreef:Oud burgemeester van mijn oude woonplaats

Haha oh sorry ik moest zo lachen om deze reactie omdat ik ineens aan dit artikel van de Gladiool moest denken:
http://www.degladiool.nl/rampen-op-jezelf-betrekken/

Heel flauw, ik weet het!

♥♥
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 24 Aug 2016 18:24

Re: Discussietopic: Persoonlijk faillissement / Schuldsaneri

Elliot schreef:
ekiaam87 schreef:Oud burgemeester van mijn oude woonplaats

Haha oh sorry ik moest zo lachen om deze reactie omdat ik ineens aan dit artikel van de Gladiool moest denken:
http://www.degladiool.nl/rampen-op-jezelf-betrekken/

Heel flauw, ik weet het!


First!!!

(Hahahahahahahahaha!)

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers