Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Handen in het haar - kattenstress

<<

Tiana

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 132

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:14

Bericht 20 Aug 2016 01:14

Handen in het haar - kattenstress

Misschien wordt dit een langdradig verhaal, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik zit er echt heel erg mee.

Ik heb een kruising Maine Coon kat (Bailey), inmiddels 3 jaar oud en zo'n 7 kilo zwaar. Het is altijd al een apart beestje geweest, heel bang ook van visite. Er zijn maar een paar mensen die hij geaccepteerd heeft en wanneer zij langskomen, is er niets aan de hand. Hij kan heel erg dominant zijn en gaat naar visite zitten blazen en grommen. Soms van een afstand, maar soms ook voor je voeten of op de bank. Ik laat de tussendeur altijd open, zodat Bailey naar boven toe kan als hij hier behoefte aan heeft. Nu is het echter zo dat hij eigenlijk niet naar boven toe wilt, maar het lijkt erop dat hij zijn territorium aan het verdedigen is.. Ik heb bezoek al binnen laten komen met snoepjes, niet laten aanbellen (schrikt hij van), laten spelen, laten negeren.. Het lijkt erop dat niks werkt. Wanneer ik dan bijvoorbeeld wat te drinken ga pakken, ben ik ook ineens bedreigend voor hem en wordt er naar mij ook flink gegromd en geblazen. Soms wil hij ook uithalen op dit soort momenten. Nu levert het mij en de kat dus een heleboel stress op wanneer er mensen over de vloer komen. Ik ben bang dat er iets gebeurt en de kat is ook uit zijn comfortzone. Het eerste jaar dat ik hem had, heeft hij me ook continue gekrabt en dat is nu gelukkig wel helemaal over. Ik heb ook Feliway stekkers en spray gehad, zonder effect helaas. Hij heeft ook een keer blaasgruis gehad en sindsdien ook een trauma aan de dierenarts, waar hij de laatste keer onder narcose moest om onderzocht te kunnen worden. Hij heeft ook dieetvoer voor het gruis.

Nu heb ik sinds een maandje een kitten erbij en na een week continue gebrom en geblaas naar de kleine toe, lijkt het erop dat hij de kleine geaccepteerd heeft. Ze liggen nu vaak te stoeien (spelen) en volgen elkaar overal heen. Maar sinds ik er een 2e kat bij heb, valt me eigenlijk het afwijkende gedrag van Bailey steeds meer op. Ik zit ondertussen met mijn handen in het haar, want een grote kat is sowieso al best intimiderend voor mensen en al helemaal als hij angst/agressie vertoont. Ik ben ook bang van hem in dit soort situaties en het duurt daarna ook weer een aantal dagen voor ik hem weer goed vertrouw. Als ik alleen met hem ben, is er niks aan de hand. Het is geen schootkat, maar hij komt regelmatig langs voor een knuffel of komt tegen me aan liggen. Ik wil hem niet weg doen, maar ik wil ook niet bang zijn in mijn eigen huis. Laatst heb ik hem naar boven moeten jagen door de stofzuiger aan te zetten omdat er niemand meer durfde te bewegen. Ik wil hier een oplossing voor, want ik ben er ook bang voor dat als ik hem weg doe, hij geen goed ander huis zal vinden. Misschien dat er iemand tips heeft, want hier worden kat en ik niet gelukkig van. En ik hou ontzettend veel van mijn tijgertje dus wil nog wel meer dingen uitproberen.
You're gonna hear me roar
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 20 Aug 2016 07:52

Re: Handen in het haar - kattenstress

Wat vervelend! Misschien zou je bachbloesem eens kunnen proberen. Of een gedragstherapeut inschakelen.
#teammaple🍁
<<

Anoniem184

Bericht 20 Aug 2016 08:00

Re: Handen in het haar - kattenstress

Jip heft ne ooit eens gewezen op het bestaan van een kattengedragsdeskundige/therapeut, ik zou die eens gaan inschakelen. Dit klinkt inderdaad wel heel heftig.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 20 Aug 2016 23:07

Re: Handen in het haar - kattenstress

Ik heb geen verstand van katten maar wat een vervelende situatie zeg. Ik begrijp heel goed dat je er bang van wordt al denk ik wel dat hij zo nog meer denkt dat hij de baas is/dit gedrag getolereerd wordt. Maar dit is misschien meer honden logica hoor. Ik hoop dat er snel een oplossing voor jullie komt.
<<

anoniem203

Bericht 20 Aug 2016 23:36

Re: Handen in het haar - kattenstress

Kan je hem niet gewoon boven op een kamer zetten met de kattenbak en de deur dicht? Dan heeft hij rust en hoeft hij zich niet op te winden en jij kan gezellig bij je visite zitten. Bij onverwachte visite kan het misschien niet omdat ik niet weet of hij zich wil op laten pakken in die situatie? En anders zou ik gewoon weer die stofzuiger gebruiken.
<<

Tiana

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 132

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:14

Bericht 23 Aug 2016 01:26

Re: Handen in het haar - kattenstress

Ik zal eens zoeken naar een goede gedragsdeskundige/therapeut.

Ik had hem gisteren naar boven gelokt met natvoer en al zijn spulletjes voor de visite kwam. Ging eigenlijk prima, hoorde hem een aantal keer miauwen als ik op de gang was, maar vervolgens word ik nu al de hele avond genegeerd en doet hij nu ook lelijk tegen de kitten (al hoor ik ze nu rennen). Ik probeer hem nu ook niet aan te halen of aan te kijken, als hij aandacht wil, zal hij vanzelf wel weer komen.
You're gonna hear me roar
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 24 Aug 2016 00:00

Re: Handen in het haar - kattenstress

dat klinkt best goed. in ieder geval stukken beter dan een agressieve kat en bang bezoek.

hier geen last van agressieve katten maar wel een angsthaasje. bij drukte in huis (bezoek met drukke kinderen of een hond) gaan mijn katten naar de tuin, of als we in de tuin zitten naar de woonkamer. dan komen ze ook wel eens voor de deur miauwen maar verder geen probleem en het scheelt een hoop stress.
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11406

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 24 Aug 2016 07:04

Re: Handen in het haar - kattenstress

Ik zou ze wel dan beide in een kamer opsluiten en niet de agressieve wel en de ander niet... Plantenspuit ook al geprobeerd? Of een hengeltje om hem af te leiden?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers