Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fotografie Topic

<<

Anoniem211

Bericht 16 Aug 2016 06:52

Re: Fotografie Topic

Ik merk dat ik met zoomlenzen toch stukken minder scherpe foto's krijg dan met primelenzen. Herkennen jullie dat? Maar om nou alleen maar vaste lenzen aan te schaffen lijkt me ook zo'n werk. Of je bent constant aan het rennen en aan het veranderen van positie of steeds bezig met lenzen vervangen. Hoe lossen jullie dat op?

Welke groothoeklens gebruiken jullie?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 16 Aug 2016 08:14

Re: Fotografie Topic

Ja dat is wel een bekend verschil tussen zoom en prime lenzen. Ik ben sowieso constant aan het rennen, maar ik merk dat ik uiteindelijk zoom toch lekkerder vind werken dan prime lenzen. hoewel het resultaat van prime lenzen wel heel mooi is maar ik heb de perfecte prime nog niet gevonden voor mijn werk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem201

Bericht 16 Aug 2016 08:28

Re: Fotografie Topic

Dat merk ik ook idd Marilyn daar hadden we het al samen ook eens over gehad.
Maar net als Marin vind ik de zoom lens echt fijner werken. Dan maar iets minder scherp. Of ben ik dan enorm gemakzuchtig haha.

Mijn bedrijfje is goed aan het groeien. De aanvragen stromen binnen en ik zat voor mijn vakantie echt helemaal vol.
Overigens wil ik de newbornshoots toch wat gaan minderen want dat kost zoveel energie. En de kans dat de shoot niet goed verloopt is toch groter dan een portretshoot zeg maar. Ik ben dan toch te onzeker merk ik.
Reeds heb ik een cakesmash gedaan en wat heb ik daarvan genoten. Super leuk
Laatst gewijzigd door Anoniem201 op 17 Aug 2016 03:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem211

Bericht 16 Aug 2016 09:00

Re: Fotografie Topic

Ik merk dat ik me eraan stoor dat het kwaliteitsverschil zo groot is. Klanten merken het niet volgens mij want ik hoor ze er niet over maar het is voor mijn eigen gevoel. Ik heb nu een scherm van Dell Ultrasharp en daar zie je echt alles op dus ik erger me er nog meer aan dan ik al deed :')
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 25 Aug 2016 21:06

Re: Fotografie Topic

Precies zoals marin zegt, staat het er wel om bekend. Maar ook in zoom lenzen zitten heel veel verschillen. Voorheen fotografeerde ik met pentax, en kon ik dat verschil ook goed merken tussen prime en zoom. Maar sinds een jaartje heb ik een nikon ff met de nikon 24-70 2.8II. En die lens is echt rag en rag scherp. Het was zo'n verschil, het was de investering waard.

Even iets anders... ik heb een vraag gekregen vanuit een kennis. Zij heeft bijna twee weken geleden te horen gekregen dat ze borstkanker heeft. We zijn ons kapot geschrokken natuurlijk. Is ook de eerste persoon die ik van zo dichtbij met deze ziekte zie vechten. Nu kreeg ik vandaag de vraag van haar of ik er over na wilde denken om haar ziekteproces te fotograferen. Dus chemo, opnames, eerste plukken haar verlies, kaalscheren, operaties enz. Een behoorlijk heftig iets. Mijn man zei meteen, begin er niet aan je raakt te persoonlijk betrokken. Ik weet niet wat mijn gevoel zeg, ik vind het een vreselijke enge ziekte, maar er heerst ook ontzettend veel taboe over. Het zou natuurlijk ook een hele mooie positieve reportage kunnen worden. Iemand ervaring hiermee of in de omgeving meegemaakt?
<<

Anoniem205

Bericht 26 Aug 2016 08:49

Re: Fotografie Topic

Oh wat heftig Munk. Daar zou ik ook even goed over nadenken. Ik denk dat je een prachtige reportage neer zou kunnen zetten, gezien jouw kwaliteit twijfel ik daar niet over. Maar ik denk ergens dat je man gelijk heeft. Want als je er nu aan begint, zul je ook "tot het bittere einde" door moeten gaan. En de vraag is dan: kan en wil je dat. Bovendien kost het ook veel tijd, je moet ad hoc kunnen langskomen voor fotografie (zoals de plukken haar, opnames, etc).

Vwb prime & zoom:
Ik heb sinds kort -naast de 50mm f1.4 en de 100mm f2.8- een 24-70 f2.8 (tamron). En ik ben verliefd op die laatste! Het is zo'n ragscherpe lens, daar kan iig de 100mm niet aan tippen!
<<

Anoniem211

Bericht 26 Aug 2016 08:53

Re: Fotografie Topic

Wow dat is wel een heftige vraag maar wel erg fijn dat ze jou daarvoor vraagt. Ben je bang dat je het niet trekt? Ik had het wel gedaan geloof ik...

Oreo, die lens wil ik ooooit ook aanschaffen. Maar wat kost hij , rond de €2500 toch? Echt flink prijzig in ieder geval. Staat wel op mijn bucketlist in ieder geval!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 26 Aug 2016 08:57

Re: Fotografie Topic

Ik zou het ook doen Munk. Lijkt me enerzijds ook wel 'mooi' om te kunnen doen.

Ik heb de Nikon 24-70 2.8 en de Sigma 50 mm 1.2 aangeschaft. Van die laatste ben ik echt zo fan. Echt zooo super scherp.
Ben nu, nu onze zoon echt zit en kruipt, weer meer aan het fotograferen. Volgende week gaan we op vakantie. Dan wil ik ook proberen veel te fotograferen.
Laatst gewijzigd door Sam op 26 Aug 2016 09:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem211

Bericht 26 Aug 2016 09:00

Re: Fotografie Topic

Zie nu dat hij goedkoper is. Is dit een les die alleen op een FF camera kan?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 26 Aug 2016 09:02

Re: Fotografie Topic

Marilyn, staat dat niet in de beschrijving. Moet even goed denken hoe dat ook alweer heet dan...
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem205

Bericht 26 Aug 2016 13:39

Re: Fotografie Topic

Marylin, nee joh! De Tamron is nog geen 1000 euro. Werd me aangeraden door de winkel waar ik ook de 6D heb gekocht. Moet de cashback nog even regelen, maar dan was ie volgens mij net geen 900 euro. Dat vind ik nog te overzien. En ik heb dit jaar 2 bruiloften gefotografeerd en 2x second shooter bij Zero geweest, dus ik had wat budget ;-)
In principe kan alles van een FF altijd op een crop, maar een croplens nooit op een FF
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 26 Aug 2016 13:43

Re: Fotografie Topic

Ja dat dacht ik ook Oreo. Maar toen zei hier iemand dat dat net omgekeerd was.
Maar vind dit nog steeds logischer klinken.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem205

Bericht 26 Aug 2016 14:42

Re: Fotografie Topic

Nee, crop kan NOOIT op FF. Iig niet bij Canon. FF kan wel altijd op crop. 10000% van overtuigd, want ik probeerde woensdag nog de crop op een FF te zetten en dat paste niet. Duh...
<<

Zero

Bericht 29 Aug 2016 17:33

Re: Fotografie Topic

Oreo schreef:Nee, crop kan NOOIT op FF. Iig niet bij Canon. FF kan wel altijd op crop. 10000% van overtuigd, want ik probeerde woensdag nog de crop op een FF te zetten en dat paste niet. Duh...


Dan heb je geluk dat ie 'gewoon niet paste' ... ik heb wel eens een klant gehad waarbij de spiegel er af viel toen hij dat deed :palm:
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 06 Sep 2016 20:59

Re: Fotografie Topic

Het loste zich vanzelf op. Ze was zo ziek geweest van de chemo, dat zet niet meer wilde. Morgenavond ga ik hun gezin fotograferen. Binnenkort valt haar haar uit, en ze wilde dit nog graag doen voordat dat zou gebeuren. Haar dochters hadden er om gevraagd. Ze wilde me gewoon boeken, maar heb gezegd dat ik het voor niets doe. Ik kan geen geld verdienen door zon vreselijke ziekte en alle gebeurtenissen daarom heen.

Even wat anders. Ik heb een vergelijkend waren onderzoek gedaan bij ons in de buurt. Er is echt een explosieve groei van fotografen in V en ze zitten allemaal zo laag in de prijs dat ik er onzeker van begin te worden. En sommige zijn helemaal nog zo slecht nog niet. Ik krijg steeds vaker de vraag of ze niet alle foto's kunnen afkopen aangezien de 'rest' dat ook doet. Ik krijg opdrachten niet omdat ik geen afkoop aanbied en ze me te duur vinden. Nu hoef ik er natuurlijk niet van te leven, en heb ik me altijd in mijn standpunt gehouden. het is ook goed als ik niet elke week opdrachten heb. Ik vraag nu €80,- voor 6 HR bestanden. Vind ik persoonlijk erg weinig. Ik kwam van €100, voor 10 HR bestanden af. persoonlijk vind ik wel dat ik me in de fotografie kan onderscheiden. Maarja... de gewone huis/tuin en keuken mensen maakt het weinig uit.
<<

Zero

Bericht 07 Sep 2016 23:22

Re: Fotografie Topic

Ik vind nogal een verschil zitten tussen bestanden. Bij een simpele opname vroeg ik iets van € 7,50 per beeld omgerekend, omdat ik er amper aan nabewerk. Maar bijvoorbeeld een newborn foto, daar zit je wel even aan.
Dan vind ik € 10-20 per foto helemaal logisch.

Ik snap je frustratie betreft de andere fotografen wel hoor, overigens. Jij moet nu gaan zakken terwijl zij eigenlijk onder de maat gaan zitten en dat kost je klanten.
Maar ik zou niet te ver hier in mee gaan. Soms twijfel ik ook of ik niet gewoon een keertje flink moet stunten met mijn prijs betreft bruiloften, maar dan denk ik ook bij mezelf ; hoe kan ik dit 'verkopen' aan mijn vorige klanten? Alsof ik mindere kwaliteit ben gaan schieten of zo.
<<

Kiwi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 480

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:20

Bericht 20 Nov 2016 13:40

Re: Fotografie Topic

Even een vraagje... Wij hebben hier thuis een Canon 1100D. Hier zit gewoon 'de standaard' lens op die erbij zat (18-55mm). Alleen nu willen we graag een lens erbij kopen, alleen loop ik even vast op welke lens voor erbij.

Ik begin het fotograferen zelf 'net' te ontdekken; Eerder gaf ik R. altijd de camera aangezien zijn ouders ook een DSLR hebben en hij in mijn ogen meer ervaring dus had met het handmatig instellen (ik kwam van een 'simpele compact' af). Dus liet ik hem maar mooi de foto's maken zodat ik ze in ieder geval niet zou verprutsen. Alleen werd R. het opgegeven moment een beetje zat dat ik hem telkens aanwijzingen gaf van wat ik hoe op de foto wilde hebben, dat hij de laatste tripjes weigert om de camera te gebruiken en hij het mij dus laat proberen. En moet zeggen; er komen best aardige foto's uit (hij vind ze overigens gewoon echt goed. Maar hij is wellicht ook bevooroordeeld. :razz: )

Nu willen we dus voor kerst een nieuwe lens erbij vragen. We gebruiken de camera veel op vakantie (straatjes/landschappen/details van ...), maar ik merk dat ik hem hier thuis ook steeds vaker pak; nu vooral voor details in de tuin en de katten.
R. neigt nu naar een ' echte landscape lens' (volgens mij kwam hij vooral op dat idee omdat we een roadtrip door Portugal willen gaan doen as. maart) terwijl ik wellicht een 'portret lens' ook wel een tof idee vind (vooral met het idee voor 'later' met kids in huis).

Welke lens/lenzen zouden jullie adviseren? Budget zeg max. 500 euro (dat we zelf wat bijleggen). Want ik zie op internet zoooooveel staan... Dat ik gewoon niet meer echt een overzicht heb... :silent:
Laatst gewijzigd door Kiwi op 20 Nov 2016 16:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 20 Nov 2016 15:31

Re: Fotografie Topic

Voor portret ga je volgens mij naar een 50mm, terwijl je voor een lanschap eerde een groothoek zou pakken. Ik heb zelf ook een 1100d, met sinds vorig jaar een 10-18mm (groothoek) erbij. Nu was ik bevooroordeeld omdat mijn vriend ook veel met groothoek doet maar ik vind mijn foto's er wel mooier door.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Zero

Bericht 23 Nov 2016 15:52

Re: Fotografie Topic

Ik zou voor een groothoek gaan. Een portret lens - die Tom noemt bijvoorbeeld - heb je voor een kleine € 100 zo op de kop getikt. Dat zijn de uitgaven niet.
Echter ben je wel heel beperkt met die lens, want het is een vast brandpunt en daar moet je mee om leren gaan.
Mijn advies zou dan ook eerst zijn om nog een zoom objectief te kiezen.

Groothoek is overigens altijd duur. Voor landschappen kom je ook wel weg met 15-85 mm lens. Hiermee haal je net wat meer groothoek dan je kitlens, maar dek je ook wat portret.
Een 10-18 mm is wel flink groothoek en niet meer geschikt om personen te fotograferen door de vertekening.
Of je moet het leuk vinden om mensen vadsig af te beelden natuurlijk :razz:
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 23 Nov 2016 17:56

Re: Fotografie Topic

Zero schreef:Ik zou voor een groothoek gaan. Een portret lens - die Tom noemt bijvoorbeeld - heb je voor een kleine € 100 zo op de kop getikt. Dat zijn de uitgaven niet.
Echter ben je wel heel beperkt met die lens, want het is een vast brandpunt en daar moet je mee om leren gaan.
Mijn advies zou dan ook eerst zijn om nog een zoom objectief te kiezen.

Groothoek is overigens altijd duur. Voor landschappen kom je ook wel weg met 15-85 mm lens. Hiermee haal je net wat meer groothoek dan je kitlens, maar dek je ook wat portret.
Een 10-18 mm is wel flink groothoek en niet meer geschikt om personen te fotograferen door de vertekening.
Of je moet het leuk vinden om mensen vadsig af te beelden natuurlijk :razz:


Daarom doe ik ook meer landschappen en gebouwen :). Laatst sintintocht gedaan met 'gewoon' de kitlens.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Kiwi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 480

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:20

Bericht 23 Nov 2016 19:20

Re: Fotografie Topic

Dankjulliewel!
Denk dat ik ze dan een aantal groothoeken door ga geven, dan kunnen ze zelf ook nog een beetje kiezen. 10-18 is dus iig een goede optie? Nog meer suggesties?

En als portretlens is de canon 50mm 1.8 wellicht een leuke? Tenminste, als ik op internet zo lees..

Het budget hoeft trouwens niet op, mag wel, hoeft niet.. :razz:
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 23 Nov 2016 19:55

Re: Fotografie Topic

10-18 is er met een mooi budget, ik heb er ergens tussen de 200 en 250 euro voor betaald. Volgens mij is er ook een 10-22 maar ik weet niet wat de prijs daarvan is. Er is ook een 12-24 (meen Sigma), maar die is geloof ik ook (een stuk) duurder.

Die 50mm 1.8 is volgens mij de 'standaard'. Je hebt ook een f1.4 uitvoering maar die is duurder. Maar, wil je echt met de scherptediepte gaan werken? Je kunt ook een prima portret maken met een kitlens, ligt net aan je insteek. Wij hebben hier een 50mm liggen maar die gebruiken we echt nooit.

Ennu, het is nog altijd de fotograaf die de foto maakt he ;)
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 17 Jan 2017 13:19

Re: Fotografie Topic

Misschien kunnen jullie mij helpen?

Ik heb laatst een workshop basis fotografie gehad en daar kreeg ik de tip om een 50 mm 1.8 lens aan te schaffen om beter te kunnen bereiken wat ik wil (foto's met onscherpe achtergrond). Nou kan ik die lenzen wel vinden, ook op marktplaats gekeken, maar hoe weet ik welke lenzen op mijn camera (Sony A300) passen? Zijn er, los van Sony, andere merken die altijd passen? Of wanneer past een lens, waar moet ik naar kijken? Ik heb dit ook aan diegene van de workshop gevraagd maar helaas nog geen reactie, wellicht weet iemand het hier :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Jan 2017 13:52

Re: Fotografie Topic

Elk merk heeft z'n eigen 'fitting', een aansluiting van lens op camera. Je kunt dus in principe niet zomaar een Canon lens op een Sony camera bevestigen. Je hebt ook nog een aantal merken die losse lenzen maken (zoals Tamron) die lenzen maken met een bepaalde Canon/Nikon/Sony fitting. Ik zou even goed zoeken op welke lenzen op jouw camera kunnen. Ik weet niet hoe dat bij Sony werkt, maar bij Canon heb je bijv twee types lenzen, de ene past niet op het ander soort camera. Maar ik ken Sony daarin verder niet.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem201

Bericht 17 Jan 2017 14:55

Re: Fotografie Topic

Ik hou van mijn 50mm lens :love: Goedkoop in aanschaf en zo fijn en mooi in gebruik.

Afgelopen weekend heb ik een aanvraag voor een nieuwe opdracht gekregen. In mei zijn er weer communie's en in dit geval ben ik gevraagd geworden om alle 12 de communicantjes van mijn oude basisschool te fotograferen. Dus elke communicant op de foto alleen en met gezin, in de kerk en als groep. Ik heb volgende week een informatie gesprek om alles door te nemen en op basis daarvan een offerte op te maken. Maar jee en nu? Welke prijs moet ik daar überhaupt voor vragen?
Zelf was ik aan een uur tarief aan het denken (het zal ongeveer 3 a 4 uurtjes in beslag nemen) en dan op mijn site een pagina met wachtwoord toevoegen zodat de ouders zelf de foto's kunnen bestellen? Of hebben jullie misschien een ander idee?

Buiten dat het heel spannend is hoop ik oprecht dat ik die opdracht krijg want dat zou echt wel heel erg leuk zijn!
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers