Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer zetpil

<<

Anoniem291

Bericht 03 Aug 2016 12:20

Wanneer zetpil

Geven jullie ook een zetpil bij verhoging of pas bij koorts?
<<

Geel

Bericht 03 Aug 2016 12:22

Re: Wanneer zetpil

Ik deed het altijd bij verhoging, maar op een gegeven moment had ze dat zo vaak dat ik ermee gestopt ben. Bovendien zei de kinderarts dat je het beter pas bij koorts (38.0) kunt geven, omdat je anders het lijf de kans ontneemt zich zelf te herstellen.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 03 Aug 2016 12:26

Re: Wanneer zetpil

Ik vind dat ook lastig, vooralsnog heb ik nog nooit een zetpil gegeven omdat koorts ook functioneel is. Als ze echt pijn of last heeft van de koorts zou ik dat wel doen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 03 Aug 2016 12:28

Re: Wanneer zetpil

Eigenlijk pas bij hoge koorts, bij verhoging of een beetje koorts( 38-39 of zo) is hij ook nooit echt heel erg ziek. Ik kijk dus eigenlijk altijd naar hoe ziek is hij er van en ook of hij kan slapen 's nachts want ik denk dat slapen belangrijk is voor het herstel. Het is eigenlijk niet vaak echt nodig geweest. Ik vind het wel belangrijk dat hij zich niet té naar voelt, maar hij is er zo eentje die altijd doorspeelt tot hij er bij neervalt en meestal valt hij er pas bij neer als hij echt hoge koorts heeft.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 03 Aug 2016 12:36

Re: Wanneer zetpil

Y. Heeft toen hij bijna 3 was 1 week in het ziekenhuis gelegen met aanhoudende lange koortsstuipen. Daarvoor was ik erg terughoudend met zetpillen, maar nu niet meer. Zodra hij verhoging heeft gaat er een zetpil in en bouwen we een spiegel op om herhaling van stuipen te voorkomen.

Gelukkig sinds zijn opname pas 1x nodig geweest.
Afbeelding
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 03 Aug 2016 12:42

Re: Wanneer zetpil

Lastig is dat he bij die kleintjes, ik weet ook niet zo goed welk criterium ik het beste kan hanteren.

Ik heb tot nu toe twee keer een zetpil gegeven. De eerste keer toen ze 's avonds na een inenting uren achterelkaar compleet overstuur was. Toen hebben we de HAP gebeld en die adviseerde paracetamol omdat ze waarschijnlijk erge pijn had. Koorts had ze toen niet.

Gisteren hebben we ook een zetpil gegeven omdat ze niet wilde drinken en slapen en wat koorts had (38.3). Daarna heeft ze heerlijk geslapen en 's avonds voelde ze zich een stuk beter. Eerder heeft ze ook weleens koorts gehad, maar als ze gewoon dronk en niet heel erg beroerd leek gaf ik haar niks. Dan lijkt het me inderdaad beter om de koorts z'n werk te laten doen om het virus te bestrijden.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 03 Aug 2016 12:50

Re: Wanneer zetpil

Alleen als ze zichtbaar ziek zijn. Ik kijk ook wel naar de temperatuur maar Elena is bij dezelfde temperatuur wel is heel ziek geweest en wel is nauwelijks ziek geweest.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 03 Aug 2016 12:53

Re: Wanneer zetpil

Als ze zich zichtbaar niet lekker voelen geef ik een zetpil.
Toen F verkouden was had hij geen koorts, maar voelde zich gewoon ebt niet fijn. Ik hem hem toen een zetpil gegeven.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Fender

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 747

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:01

Bericht 03 Aug 2016 12:57

Re: Wanneer zetpil

Als ze koorts heeft of echt pijn. Zoals met de tandjes, als niks meer hielp kreeg ze een zetpil en dan kon ze tenminste een beetje rusten. En tijdens de oorontsteking die ze gehad heeft.
The day my heart grew a little more...17-09-2014
<<

ChiQ

Bericht 03 Aug 2016 13:29

Re: Wanneer zetpil

Ik doe daar nooit heel moeilijk om. Als ik zelf ziek ben dan wil ik ook iets hebben waardoor ik me iets beter voel.
<<

Anoniem315

Bericht 03 Aug 2016 13:58

Re: Wanneer zetpil

Alleen als ze niet kan slapen van ellende.
Ik meet haar temperatuur ook nooit eigenlijk, pas als ze écht heel zielig en hangerig is.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 03 Aug 2016 14:04

Re: Wanneer zetpil

Veel kinderen vinden het temperaturen niet fijn, dan zou ik zeker terughoudend zijn met temperaturen. Nu vindt Lo. het vreselijk, die wringt zich echt in allerlei bochten om er onderuit te komen maar Lu. vind het prima, die vindt het zelfs wel grappig. Dus ik temperatuur Lu. ook wel iets sneller daardoor. Lo. vindt zetpillen ook echt ongeveer het ergste wat haar kan overkomen, die geven we nu sinaspril of zelfs gewone paracetamol. Lu. vindt het dus echt prima, hij moet zelfs wel eens giechelen als ik een zetpil erin doe.
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 03 Aug 2016 14:32

Re: Wanneer zetpil

Bij hoge koorts of pijn. Verder zo min mogelijk.
Als ze echt ziek zijn probeer ik het ook alleen s nachts te doen. Zodat ze beter slapen en zodat het lichaam overdag zelf het virus kan bestrijden.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 03 Aug 2016 14:36

Re: Wanneer zetpil

Ik ben het eerste jaar heel terughoudend geweest met zetpillen, in ieder geval gaf ik niets bij verhoging in combinatie met een blij kind. Tot 11 maanden is zijn temperatuur nooit boven de 38.0 gegaan, alleen na een vaccinatie. Toen gaf ik hem wel een zetpil, omdat hij zichtbaar niet lekker in zijn vel zat.
Na 11 maanden kreeg hij oorontsteking na oorontsteking en had hij om de 3/4 weken wel flink koorts en was hij helemaal uit zijn doen. In die periode kreeg hij wat vaker een zetpil, maar hij vond het echt een drama (sinaspril vloeibaar bleek hier de oplossing).
Helaas is hij met 16 maanden in het ziekenhuis opgenomen na herhaaldelijke koortsstuipen, wat niet meer met paracetamol onder controle te krijgen was. Sindsdien krijgt hij direct paracetamol bij een temperatuur van 37.8-38.0 en hanteren we een strikt schema om een spiegel op te bouwen. Door hier heel strikt in te zijn, houden we zijn temperatuur nu onder controle in periodes van oorontstekingen. Onze kinderarts gaf juist aan dat één dosis paracetamol niet zo zinvol is. Wanneer het is uitgewerkt komt de koorts vrijwel altijd terug en loopt de koorts meestal nog iets verder op (wat in zijn geval een stuip uitlokt). Dus ik doe het of niet of een aantal keren achter elkaar en bouw vervolgens netjes af. Wij gebruiken overigens een goede oorthermometer. Deze wijkt max 0,1 af van een rectale thermometer en is voor hem een stuk aangenamer.
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 03 Aug 2016 14:42

Re: Wanneer zetpil

Eigenlijk alleen boven de 38 graden en wanneer ik zie dat ze echt niet lekker zijn of pijn hebben.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Anoniem236

Bericht 03 Aug 2016 14:46

Re: Wanneer zetpil

Bij pijn en bij koorts als ze er ziek van zijn. De jongste heeft de laatste tijd ontzettend veel last van doorkomende tanden, en dan krijgt hij ook een zetpil. Hij wordt weer vrolijk en kan de slaap goed vatten.

De oudste wilt geen zetpil meer of temperaturen. Sinaspril gehaald laatst maar ook dat wilde hij niet. Dan houdt het op.
Binnenkort maar eens een goede oorthermometer halen.
<<

Anoniem 179

Bericht 03 Aug 2016 16:44

Re: Wanneer zetpil

Alleen bij pijn of ongemak. Vaak hebben ze dan koorts, soms niet. Het is ook wel eens voorgekomen dat er sprake was van tegen de 40gr koorts maar verder niks, dan geef ik ook niks.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 03 Aug 2016 19:17

Re: Wanneer zetpil

Ik ben afgelopen week met de jongste in het zkh terecht gekomen en de kinderarts gaf aan om met dingen als oorontstekingen en tandjespijn altijd te geven, omdat dat hele nare pijn is.

Verder gaf ze aan het te geven wanneer ze zichtbaar last hebben van koorts boven de 38 graden en als ze er weinig last van hebben en gewoon hun ding doen de koorts zijn functie uit te laten voeren ipv onderdrukken

Ik heb overigens een.oorthemometer die het heel goed doet en binnen 1 seconde. Zo is temperaturen gemakkelijk als ze slaapt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

anoniem203

Bericht 03 Aug 2016 19:21

Re: Wanneer zetpil

Ik geef het als ik zie als ze echt echt last van hebben. En dan probeer ik er maar 1 per dag te geven voor het slapen gaan. Maar als ze echt zijn zoals bij een goede griep of oorontsteking dan krijgen ze er meer op een dag. Ik doe daar eigenlijk niet moeilijk over. Als ik zelf hoofdpijn, griep oid heb dan neem ik ook gewoon iets.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 03 Aug 2016 20:10

Re: Wanneer zetpil

@chaos en Ysa welke oorthermometer hebben jullie ik ben op zoek naar de beste haha

Over pcm ik geeft dat mijn oudste als ze echt pijn heeft maar die is 9 dus geeft dat goed aan.
Mijn jongste heeft een lage temperatuur van zich zelf dus daar is 38 al niet fijn en geef ik dan een pcm.
Daarnaast heeft zij gezondheidsproblemen dus dat is ook al anders.
Ook heeft zijn vroeger veel koortsstuipen gehad en begon ik dan al snel met een spiegel bouwen.
<<

Anoniem168

Bericht 03 Aug 2016 20:18

Re: Wanneer zetpil

Alleen bij hoge koorts, waar hij echt last van heeft. Ik geef niet zo snel iets, neem zelf ook niet zo snel iets.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Aug 2016 20:19

Re: Wanneer zetpil

ChiQ schreef:Ik doe daar nooit heel moeilijk om. Als ik zelf ziek ben dan wil ik ook iets hebben waardoor ik me iets beter voel.


Hier hetzelfde, wij zijn er beide niet zo moeilijk in en doen het voornamelijk op gevoel. Zo vaak krijgen ze het nou ook weer niet dus als het ons dan nodig lijkt, dan geven we het laagdrempelig.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 03 Aug 2016 20:28

Re: Wanneer zetpil

Lady schreef:
ChiQ schreef:Ik doe daar nooit heel moeilijk om. Als ik zelf ziek ben dan wil ik ook iets hebben waardoor ik me iets beter voel.


Hier hetzelfde, wij zijn er beide niet zo moeilijk in en doen het voornamelijk op gevoel. Zo vaak krijgen ze het nou ook weer niet dus als het ons dan nodig lijkt, dan geven we het laagdrempelig.


Wij ook niet.
Denk dat hij meer lijdt van pijn dan van een zetpil.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 03 Aug 2016 21:00

Re: Wanneer zetpil

Ik doe er ook niet zo moeilijk over. E. is nu ziek (koorts, hoesten en benauwdheid) en ze krijgt nu dus gewoon zetpillen volgens de dosering in de bijsluiter.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kira