Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Als je een eigen bedrijf zou starten

<<

Anoniem313

Bericht 26 Jul 2016 21:43

Re: Als je een eigen bedrijf zou starten

Fedora schreef:
Caulfield schreef:
Fedora schreef: Ook wil ik al jaren kijken of ik de voedselbank kan ombouwen. Het is fijn dat de voedselbank er is, maar ik weet uit ervaring dat je met zes paprika's en een pot jam geen avondmaaltijd kunt bereiden.


En wat werd je paprika-jam creatie? ;)
Wat een leuk idee, de voedselbank ombouwen. Mijn moeder is er al jaren vrijwilliger en de mismatch tussen vraag en aanbod is ook haar frustratie. Hoe zou je dat aanpakken?



Paprika met jam. :P

De vraag is helaas groter dan het aanbod en daardoor krijgen mensen wel bijval, maar geen volledige avondmaaltijden. Een potje jam en een heel brood is snel genoeg gegeven en kan voldoende zijn voor ontbijt en lunch, maar de hoofdmaaltijd (groente, aardappen, vlees/pasta met saus/rijst etc) van een dag lijkt me toch het belangrijkste? Het is een absoluut ondoordacht idee, waar ik ook helemaal niets mee heb gedaan, en wat volgens mijn broer absoluut niet haalbaar is, maar wat als iedere Nederlander net iets teveel bereidt, dus voor een persoon extra en dit vervolgens aanbiedt aan de voedselbank waarna deze het kunnen aanbieden aan mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank? Een soort variatie op de afhaalmenu's die je via een website voor een klein bedrag kunt afhalen, maar dan gratis. Zodat iedereen wel gewoon één goede maaltijd per dag kan eten. Goed voor de vitamientjes. Maar nogmaals, het is niet compleet doorgedacht.


Poeh, ik vraag me af of en hoe dat in de praktijk zou werken. De meeste mensen doen al niet mee aan het betaalde initiatief, dus waarom wel de gratis variant? En mij lijkt het dat je op deze manier vraag en aanbod nog lastiger op elkaar krijgt afgestemd. Want: de ene gemeente heeft X behoeftigen en Y kokers, de andere gemeente werkt met hele andere verhoudingen. Wie coördineert? Hoe houdt je gekookte maaltijden goed? Hoe zorg je ervoor dat het bij mensen terecht komt? Moeten mensen een minimum aantal gerechten per week koken? Wat als er op dinsdag in Flabbekutteveen geen eten meer is terwijl er wel behoefte is? En dat zijn nog maar de vragen die binnen 1 minuut bij me opkomen. Volgens mij maak je de mismatch tussen vraag en aanbod op deze manier groter in plaats van kleiner.
<<

Anoniem184

Bericht 26 Jul 2016 22:23

Re: Als je een eigen bedrijf zou starten

Zo'n initiatief is hier op lokaal niveau al, via Facebook opgezet. Ik kook ook voor jou, heet het. Het wordt geleid door twee vrouwen die elke dag in de keuken staan voor mensen die het minder hebben. En daarnaast kan en mag iedereen z'n leftovers ook aanbieden.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Jul 2016 07:49

Re: Als je een eigen bedrijf zou starten

Dat soort lokale projecten vind ik echt geweldig, zo goed dat mensen dat doen. Het is dan een aanvulling op, en niet een vervanging van de Voedselbank. En dan spelen de problemen die ik noemde niet.
<<

Elle123

Bericht 27 Jul 2016 08:18

Re: Als je een eigen bedrijf zou starten

Je hebt toch ook Kromkommer, die gebruiken "misvormde" groenten voor soep enzo. Zulke afgekeurde groenten zijn gewoon prima te eten, ze hebben alleen niet precies de vorm die de consument wil zien. Zou daarmee niet een soort voedselbank aangevuld kunnen worden> Volgens mij willen we niet weten wat er nu allemaal wordt weggegooid aan goede groenten en fruit.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Jul 2016 08:43

Re: Als je een eigen bedrijf zou starten

Elle123 schreef:Je hebt toch ook Kromkommer, die gebruiken "misvormde" groenten voor soep enzo. Zulke afgekeurde groenten zijn gewoon prima te eten, ze hebben alleen niet precies de vorm die de consument wil zien. Zou daarmee niet een soort voedselbank aangevuld kunnen worden> Volgens mij willen we niet weten wat er nu allemaal wordt weggegooid aan goede groenten en fruit.


Dat is precies wat er gebeurt bij de Voedselbank. Het punt is dat je per Voedselbank/gemeente afhankelijk bent van wat leveranciers in jouw buurt willen weggeven. Dat kan leiden tot een mismatch tussen vraag en aanbod.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 27 Jul 2016 09:45

Re: Als je een eigen bedrijf zou starten

Yadira schreef:Ik ga dan samenwerken met Winegum of Alibi.

Leuk!!
Goede keuze ook, Alibi haar werk zou ik ook leuk vinden.
<<

Anoniem221

Bericht 28 Jul 2016 22:39

Re: Als je een eigen bedrijf zou starten

Caulfield, een laat antwoord. Maar het was even druk thuis. Mijn broer had precies dezelfde tegens en twijfels. Ik heb het op dat moment ook even laten gaan. In de hoop dat ik hem ooit eens zou kunnen overtuigen van mijn goede plan. Ik zie dat het in Maple's woonplaats wel is gelukt, dus ik denk dat ik me even moet inlezen over wat de mogelijkheden zijn en hoe anderen dat precies hebben bewerkstelligd. Het is niet zozeer dat ik hierin een eigen bedrijf wil opzetten, want in principe gaat het puur om liefdadigheid, maar dan moet de theorie en praktijk wel op één lijn zitten.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers