Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 07 Jul 2016 21:22

Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Het is nu precies een jaar geleden dat onze dochter nu bijna 3.5 besloot dat ze op het potje wilde.

Hartstikke leuk en het ging ook meteen vrij goed. Toen kwam haar broertje eind augustus en ging het logischerwijze even wat minder.

Daarna echt alleen maar periodes met ups and downs.

Ze wordt steeds lakser nu en plast steeds vaker grotere hoeveelheden in haar broek. Ondanks dat we haar vaak naar de wc laten gaan. Soms lijkt ze het bijna expres te doen.

Als ze weer een 'groot ongelukje' heeft, mag ze 's avonds niet met haar speen slapen (daar moet ze ook nog vanaf, dat is de volgende stap)

Maar ook dat heeft geen effect. Ze blijft die plasongelukjes houden.

Wie heeft de gouden tip?
We zijn al voorbij het beloningsstadium.

Ik wil gewoon van die luie lakse houding van haar af.
22-2-2013
28-8-2015
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 07 Jul 2016 21:31

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Ik zou haar juist niet straffen voor een ongelukje. Verder heb ik eigenlijk geen tips. Misschien ligt het probleem wel bij onzekerheid, spanning ofzo ipv laksheid.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 07 Jul 2016 22:14

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Ipv straffen een beloningssysteem?
Dus bijv na een dag droog zijn een sticker, en na zoveel stickers een kleingheidje?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 07 Jul 2016 22:29

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Hier ook een dametje van 3,5 jaar die eindelijk zindelijk is overdag. Tijdens het slapen draagt ze nog wel een luier, en in de middag is ze al een paar keer droog geweest.
In het begin dat ze al wel naar de wc ging droeg ze nog wel een luierbroekje. Deze kon ze zelf aan en uit doen om te plassen, en op het laatst had ze hem alleen nog maar voor de zekerheid aan. Alleen dat poepen is hier nog wel een dingetje... Ze poept het liefst in een luier, maar vraagt hier niet om. Het is al 2x goed gegaan en vond ze helemaal geweldig, maar sindsdien niet meer dus.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 07 Jul 2016 22:34

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Oh ik zou haar inderdaad niet straffen door die speen weg te halen :( Er zit vast iets achter joh, en of je daar nou achter kunt komen of niet, ze communiceert iets en dat zou ik niet afstraffen.

Een beloningssysteem zou ik ook eerder kiezen zoals hierboven al gezegd werd. Iets wat ze heel graag wil hebben of wil doen, en dan een systeem bedenken waarbij ze eerst droge dagen moet verzamelen, daarna droge weken, totdat ze voldoende 'punten' heeft ofzo.
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 07 Jul 2016 22:38

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

En ook zou ik zelf mn best gaan doen om er achter te komen waar dit gedrag vandaan komt. In gesprek met mn kind.
#teammaple🍁
<<

ChiQ

Bericht 07 Jul 2016 22:50

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Julian is al 1,5 jaar zindelijk en nu ook 3,5 jaar. Afentoe wel een ongelukje maar dan is hij onderweg naar de wc en dan zegt ie: oops, plas kwam sneller dan de wc. Denk je niet dat je dochter het niet zo goed kan inschatten wanneer ze écht moet gaan? Kinderen van 3,5 jaar zijn best slim al. Als ik julian bijv iets wil laten doen, en hij vertikt het en ik zeg: nou dan pak ik het af of iets dergelijks zegt hij heel brutaal: mij best hoef het toch niet. Hij had wel een terug val vlak voor zijn 3e ik zei er helemaal niets over, hij vroeg dan zelf om een luier en dat kreeg hij dan ook van me. Mijn ervaring is, geen druk op leggen en je kind vaker naar de wc sturen. Julians antwoord is standaard nee moet niet plassen maar dan roept ie zelf al: een druppeltje is een druppeltje en rent dan al snel naar de wc.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 08 Jul 2016 10:45

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Ik zou ook niet straffen en in elk geval niet de straf die je nu gebruikt. Daarvan ligt ongelukje-straf ook veel te ver uit elkaar. Als ze overdag in haar broek plast en je geeft in de avond de straf (speen weglaten) heeft dat voor haar geen verband meer met elkaar.
Misschien voor jullie handig omdat jullie de speen af willen leren, maar laat dat maar twee verschillende dingen zijn.

Het enige wat ik zo als tip kan bedenken is misschien een aantal mooie onderbroeken (figuurtje erop, glitters net waar ze van houd) en als ze een ongelukje heeft, dan is die mooie vies en krijgt ze (zonder zelf heisa van te maken) een simpele onderbroek aan. Je kan dat benoemen, maar laat het geen straf zijn.
<<

Geel

Bericht 08 Jul 2016 11:19

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Wat ik heb geleerd van mijn moeder is dat je met zindelijk worden vooral heel veel moet prijzen en belonen, juist niet straffen. Dus dat zou ik doen bij elk klein positief dingetje: "Geeft niks lieverd dat je moest plassen, kom, we gaan het samen opruimen", "Goed opgeruimd van jou!", "Wat knap dat je naar mama toekomt als je moet plassen", "Ik zie dat je moet plassen, zullen we gezellig naar de wc gaan?" etc.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Jul 2016 11:26

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Ik zou zeker niet gaan straffen, sowieso is drieëneenhalf nog superjong. Mijn dochter heeft nog heel wat ongelukjes gehad toen ze allang op de basisschool was begonnen. Zij ginh dan gewoon zo op in haar spel dat ze te lang wachtte met plassen. Een heel enkel keertje gebeurt haar dat nog wel, dan is ze net iets te laat omdat ze te druk bezig was in de speeltuin. Ik heb er nooit een big deal van gemaakt of boos gereageerd, gewoon altijd extra onderbroekjes bij de hand hebben en regelmatig vragen of ze moet.

En niet met haar speen laten slapen lijkt me nooit een goede straf. Dat ze van die speen af moet snap ik, maar dat zou ik zeker niet als strafmaatregel inzetten. En 'luie, lakse houding' vind ik echt heel negatief klinken, het is een peuter.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Shy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:29

Bericht 08 Jul 2016 11:49

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Mijn zoontje is vier en gaat nu sinds twee maandjes naar school, hij komt vaak uit school met een natte broek of twee soms zelfs drie. Hij wordt in ieder geval elke pauze naar het toilet gestuurd en hij weet ook echt wel dat hij moet gaan als hij moest plassen. Hij gaat ook zo op in zijn spel en merkt daardoor niet dat hij moet plassen. Soms gaat het wel een hele dag goed maar die dagen zijn zeldzaam. We hebben nu vakantie en hij loopt nu lekker thuis een ochtendje in de blote bips omdat hij dan wel goed aan voelt wanneer hij moet. Misschien door middel daarvan dat hij het wat beter aan voelt en door krijgt.

Ik wordt trouwens nooit boos, dat vindt ik niet eerlijk. Hij zegt vaak zelf ook ik heb het niet door of ik voelde het niet. Mijn man herkent zich er wel heel erg in, hij had hetzelfde toen hij klein was en gelukkig is het met hem ook goed gekomen :smile: maar het is inderdaad wel lastig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 08 Jul 2016 12:30

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Hier een zesjarige die ook te laks is / het veel te druk heeft om naar de wc te gaan en dus regelmatig in zijn broek plast. Wij zijn het best wel zat inmiddels en bestraffen het ook wel. Hij heeft gewoon geen zin om te gaan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 09 Jul 2016 10:47

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Mijn vijfjarige heeft ook nog regelmatig een ongelukje. Hij is dan te druk om te spelen en houdt het te lang op. Hij vindt het zelf ook niet leuk en probeert vaak op het laatste moment nog naar de wc te gaan, maar dan is het al te laat. Zijn oplossing buiten is nu stiekem in een struik plassen :palm: . Wij worden wel eens boos, maar straffen hem er niet voor. Hij vindt het zelf ook erg vervelend. We sturen hem nu ook regelmatig naar de wc. Meestal zegt hij dan 'ik hoef niet', maar wanneer hij op de wc zit komt er toch een plas. Het ene kind kan dit waarschijnlijk ook beter inschatten/aanvoelen dan het andere, want mijn dochter van bijna vier heeft nog nooit een ongelukje gehad.
2011 2012 2017
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 09 Jul 2016 13:34

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Susan schreef:Ik zou zeker niet gaan straffen, sowieso is drieëneenhalf nog superjong. Mijn dochter heeft nog heel wat ongelukjes gehad toen ze allang op de basisschool was begonnen. Zij ginh dan gewoon zo op in haar spel dat ze te lang wachtte met plassen. Een heel enkel keertje gebeurt haar dat nog wel, dan is ze net iets te laat omdat ze te druk bezig was in de speeltuin. Ik heb er nooit een big deal van gemaakt of boos gereageerd, gewoon altijd extra onderbroekjes bij de hand hebben en regelmatig vragen of ze moet.

En niet met haar speen laten slapen lijkt me nooit een goede straf. Dat ze van die speen af moet snap ik, maar dat zou ik zeker niet als strafmaatregel inzetten. En 'luie, lakse houding' vind ik echt heel negatief klinken, het is een peuter.


Hier precies hetzelfde. T. Heeft ook nee wat ongelukjes gehad toen ze naar school ging ondanks dat ze daarvoor al haast een jaar zindelijk was.

Straffen met een speen niet mogen om te slapen heeft toch niets te maken met het in de broek poepen/plassen.

Ik zou opnieuw starten met belonen. Geloof niet dat je voorbij dat stadia kan gaan. Ieder kind vind het fijn beloond te worden voor iets wat goed gaat. Als ze een ongelukje heeft zou ik naar helpen met verschonen en het verder negeren. Of erachter proberen te komen waarom ze het doet.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 10 Jul 2016 08:58

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Bedankt voor alle reacties.

Gelukkig gaat het alleen om plasongelukjes. Qua poepen is ze al een jaar zindelijk.

Lui en laks klinkt misschien onaardig maar zo lijkt het bijna wel wanneer je bijna elk uur vraagt of ze moet plassen (haar ook op de wc zet) niet gaat en dan vervolgens in haar broek plast. Het doet haar verder ook weinig dat het gebeurt. We hebben haar ook echt suf beloond en de hemel in geprezen maar als de druppels eenmaal komen lijkt het hek voor de rest van de dag van de dam.

Onze peuter is een zeer pientere en bijdehante tante die heel goed doorheeft hoe het allemaal werkt. Als ze een ongelukje heeft gehad benoemt ze al dat ze geen speen mag, verstopt haar onderbroekje onder het bed en trekt zelf een schone onderbroek aan.
Omdat de speensanctie niet werkt, hebben mijn man en ik besloten daarmee te stoppen.

Het is nu zomervakantie dus de blote billenperiode is weer aangebroken. Kijken of het nu wel weer een lange periode goed kan blijven gaan.
22-2-2013
28-8-2015
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 10 Jul 2016 09:02

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Maar dat is toch al heel erg als ze zelf een schoon onderbroekje aantrekt en haar onderbroekje verstopt? Ik vind dat echt wel een teken dat ze weet dat dat er iets gaat gebeuren als jullie erachter komen. Ik zou er niet zo'n big deal van maken en ja ik snap echt wel dat het frustrerend is hoor, maar het is echt niet gek dat dit nog gebeurd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Jul 2016 11:34

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

CCC schreef:Maar dat is toch al heel erg als ze zelf een schoon onderbroekje aantrekt en haar onderbroekje verstopt? Ik vind dat echt wel een teken dat ze weet dat dat er iets gaat gebeuren als jullie erachter komen. Ik zou er niet zo'n big deal van maken en ja ik snap echt wel dat het frustrerend is hoor, maar het is echt niet gek dat dit nog gebeurd.



Eens. Verder vind ik het feit dat ze pienter is geen reden om dingen die doodnormaal zijn voor haar leeftijd strenger te bestraffen. Ik zou er ook niet meer zo'n deal van maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

anoniem203

Bericht 10 Jul 2016 12:10

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Ze is ruim 3 en je vind het een 'luie lakse houding' ? En daarbij straf je haar nog eens als ze een ongelukje heeft gehad? Ze is nog maar 3.. Ik krijg echt buikpijn van je post sorry.

Mijn kind is bijna 6 en is overdag ook zindelijk sinds dat hij 3 is. Maar in de nacht wil het niet lukken. Hij draagt nog steeds een luier en 5 van de 7 keer is zijn luier wel droog en gaat hij in de nacht zelf naar de wc. De andere keer is zijn luier goed vol en zo een keer in de 2-3 maanden lekt hij zelfs door. Ik ben nog niet 1x boos op hem geworden. Hij kan er gewoon niks aan doen. Hij slaapt gewoon te vast.
<<

Anoniem184

Bericht 10 Jul 2016 12:18

Re: Zindelijk zijn/worden en die eeuwige ongelukjes

Susan schreef:
CCC schreef:Maar dat is toch al heel erg als ze zelf een schoon onderbroekje aantrekt en haar onderbroekje verstopt? Ik vind dat echt wel een teken dat ze weet dat dat er iets gaat gebeuren als jullie erachter komen. Ik zou er niet zo'n big deal van maken en ja ik snap echt wel dat het frustrerend is hoor, maar het is echt niet gek dat dit nog gebeurd.



Eens. Verder vind ik het feit dat ze pienter is geen reden om dingen die doodnormaal zijn voor haar leeftijd strenger te bestraffen. Ik zou er ook niet meer zo'n deal van maken.

Eens. Ik zou er verder ook niet te eel aandacht aan besteden, voor haar is zo'n ongelukje waarschijnlijk nog veel vervelender dan voor jullie. En als ze er ook voor gestraft wordt, dan kan dat een kindje behoorlijk onzeker maken. Ik vind het ook verdrietig te lezen dat ze haar onderbroekje al zelf verstopt. Draai het eens om: zijn die ongelukjes en het niet gaan plassen op de wc niet gewoon een teken van onzekerheid? Het zou zomaar kunnen dat jullie in een vicieuze cirkel zitten. Best kans dat het helemaal geen laksheid is, maar dat de druk van het straffen voelt, dat ze het gewoon graag goed wil doen dat het daardoor juist fout gaat. En als je haar op de wc zet, dat ze blokkeert en het dus inderdaad niet lukt om te plassen. Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar je kan het met een andere aanpak eens uitproberen. Door te benoemen dat je het vervelend voor haar vindt dat het niet op tijd gelukt is, maar dat het eigenlijk ook helemaal niet zo erg is en het de volgende keer vast een beetje beter gaat. En dan: 'Kom, we gaan gauw een droge onderbroek aantrekken en dan kun je weer fijn gaan spelen'. Meer niet. Misschien helpt het de cirkel te doorbreken. Misschien moet ze gewoon het vertrouwen weer krijgen dat ze het kan, en heeft ze daarbij jouw vertrouwen in háár gewoon nodig.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron