Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraag aan de juffen (cito)

<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 01 Jul 2016 19:58

Vraag aan de juffen (cito)

Ik kan het natuurlijk maandag aan juf vragen, maar ik ben nieuwsgierig, en jullie kunnen me vast verder helpen.

Vooropgesteld, ik ben geen voorstander van kleutertoetsen, maar dat wordt op deze school nou eenmaal (speels) gedaan, en nu ben ik benieuwd hoe dat wordt afgelezen.

Wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met leeftijd? Ze heeft nu de eind groep 1 test gedaan, ze zit in 'groep 0'. Is 'gemiddeld' op de score dan gebaseerd op die groep 0, of op eind groep1?
februari 2012
november 2015
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 01 Jul 2016 20:01

Re: Vraag aan de juffen (cito)

Volgens mij gewoon eind groep 1. Dat is iig wat de juf mij van de week vertelde.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 01 Jul 2016 20:20

Re: Vraag aan de juffen (cito)

Ik ben geen juf, maar volgens mij gewoon groep 1.

Bij ons doen ze bij de instromers vanaf januari die toch nog een jaar groep 1 moet doen geen cito toetsen afnemen. Die draaien het jaar erop pas mee.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 01 Jul 2016 20:37

Re: Vraag aan de juffen (cito)

Oké, dankjewel voor jullie reacties!
Ik weet eigenlijk niet wat gebruikelijk is met testen op deze school bij groep 0. Kindjes die echt net op school zijn worden hier inderdaad ook niet getoetst. Ze is in februari begonnen en heeft toen de tussentoets ook nog niet gemaakt.

Dochter lijkt echter een behoorlijke ontwikkelingsvoorsprong te hebben, ik kan me voorstellen dat de juf de cito heeft gebruikt als hulpmiddel om niveau te bepalen. Met het oog daarop vroeg ik me ook af hoe de cito wordt gelezen (ze heeft 1 (bovengemiddeld)voor rekenen en 3 (gemiddeld) voor taal), en of er rekening gehouden wordt met groep 0. Maar goed, we horen vast volgende week meer bij de oudergesprekken.
februari 2012
november 2015
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 01 Jul 2016 20:40

Re: Vraag aan de juffen (cito)

Luuk is in januari gestart en de juffen hebben hem getest om gewoon een beeld te krijgen van hoe hij cognitief gezien zou scoren. Hij scoort bovengemiddeld voor rekenen en gemiddeld voor taal. Maar sociaal-emotioneel gezien is het echt nog een groep 0 kleuter, dus verder doen ze niets met de uitslag, behalve hem wat uitdagendere werkjes aanbieden.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 01 Jul 2016 20:45

Re: Vraag aan de juffen (cito)

We hebben een heel fijn klein schooltje met een gemengde groep 1-2. Volgens mij zit het verschil tussen 1 en 2 vooral in de taakjes en de hoeveelheid taakjes. Maar, ze zit dus sowieso nog wel op haar plek in deze klas. Wat mij betreft gaat ze nu dan ook lekker naar groep 1, lekker kleuteren. Leren en dingen moeten, dat is er de rest van haar leven nog genoeg.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem315

Bericht 01 Jul 2016 20:55

Re: Vraag aan de juffen (cito)

Die score is dan gebaseerd op eind groep 1.

Ik ben ook geen groot voorstander van kleutertoetsen, maar het kán wel een goed beeld geven van een kind. Er kan bijvoorbeeld vroegtijdig worden gesignaleerd dat een kind meer uitdaging nodig heeft (of gaat hebben) naast spelen en een kind dat voor zijn leeftijd erg weinig weet, kun je een beetje speels bijsturen.
Het kan ook een goed instrument zijn om leerproblemen vroegtijdig te signaleren.

Er wordt wel naar de leeftijd gekeken, dus als je kind nog maar net op school zit, hechten we er minder waarde aan.
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:09

Bericht 01 Jul 2016 20:56

Re: Vraag aan de juffen (cito)

De toets wordt gewoon gescoord als eind groep 1 (E1 toets)
Meestal wordt de toets afgenomen na minimaal 3 maanden onderwijs.
Bij ons toetsen wij de kinderen uit groep 0 niet, maar soms om een niveau te bepalen wel.
💜💜💙💙
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 01 Jul 2016 21:07

Re: Vraag aan de juffen (cito)

Meestal worden er in groep 0 geen cito toetsen afgenomen, omdat dezelfde toetsen volgend jaar in groep 1 weer worden afgenomen en kinderen dan tweemaal dezelfde toetsen krijgen. Mijn zoon is van maart, maar is in januari pas voor het eerst getoetst. Dit is ook zoals ik het gewend ben op de school waar ik zelf lesgeef. De toets die nu bij jouw kind is afgenomen kun je volgens mij maar op één manier scoren, dus de uitslag is gebaseerd op het niveau van eind groep 1, er wordt dus niet rekening gehouden met de leeftijd. Dat is ook de reden waarom er meestal geen toetsen in groep 0 worden afgenomen.
2011 2012 2017
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 01 Jul 2016 21:14

Re: Vraag aan de juffen (cito)

Exogenesis schreef:Er kan bijvoorbeeld vroegtijdig worden gesignaleerd dat een kind meer uitdaging nodig heeft (of gaat hebben) naast spelen en een kind dat voor zijn leeftijd erg weinig weet, kun je een beetje speels bijsturen.


Dat is denk ik inderdaad de reden geweest. Dochter is nogal stilletjes en laat uit zichzelf niet zo snel zien wat ze kan. Maar als ze een werkje krijgt, maakt ze dat foutloos. Lastig inschatten zo voor een juf wat dan het niveau is, kan ik me voorstellen. Dochter vindt op haar beurt de werkjes die ze krijgt maar saai. Wat dat betreft kan een cito een goed meetinstrument zijn, denk ik.
Wij als ouders zijn ook niet echt objectief natuurlijk. De juf vraagt ons het vooral te laten weten als dochter wat knaps heeft gedaan voor haar leeftijd, zodat ze daarop in kan spelen, maar zoveel 'vergelijkingsmateriaal' hebben we niet.
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 01 Jul 2016 21:15

Re: Vraag aan de juffen (cito)

Bedankt voor jullie reacties. Het is duidelijk zo.
februari 2012
november 2015

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers