Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:18

Bericht 24 Mrt 2016 13:13

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Femm schreef:Fijn zeg zo snel al terecht kunnen. Hoop dat ze jullie wat handvaten kunnen geven!

Ik hoop het ook echt!
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 08:40

Bericht 24 Mrt 2016 13:14

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Een van mijn dochters had ook een voorkeurshouding en de kinderfysio die hier aan huis kwam gaf als tip een opgerold handdoekje onder de matrashoes/sloop (zodat het niet kan verschuiven of over je baby heen kan komen) en dan op de rug leggen maar wel een beetje met de schouder tegen de handdoek aan/half er op. Dan wordt het veel minder prettig om die kant op te liggen met het hoofd. Daarnaast maakte ze een knuffeltje (inktvisje) vast aan de spijlen van het bedje aan de andere kant dan de voorkeurskant zodat mijn dochter sneller die kant op zou kijken. Het heeft hier goed geholpen, voorkeurshouding was snel weg en je ziet vrijwel niets meer terug qua afplatting.
<<

Anoniem313

Bericht 24 Mrt 2016 13:29

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Een verwiijzing is inderdaad niet nodig, maar bij mijn fysio gold hetzelfde als wat Jip zegt: dat het huisbezoek alleen wordt vergoed met een verwijzing. En juist dat huisbezoek is handig omdat ze dan echt kijken naar de natuurlijke omgeving en de stand van het bed en dergelijke.
Succes! Bij ons heeft het goed geholpen, zowel qua fysieke ontwikkeling van onze baby als qua mijn gepieker erover.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 24 Mrt 2016 13:31

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Mijn dochter heeft een voorkeurshouding naar links en ik had alle tips van het bedje andersom opmaken etc. al geprobeerd. Ze leek ook niet volledig naar rechts te kunnen kijken en moest huilen als ik haar hoofdje voorzichtig probeerde te draaien. Ik ben vorige week bij de osteopaat geweest en hij constateerde verborgen reflux. Hij gaf aan dat ze daardoor niet naar rechts kijkt (hij had er een hele uitleg bij). Vandaag moeten we weer terug. Ik kan niet zeggen dat de eerste behandeling wonderen heeft gedaan maar E. kijkt wel meer naar rechts dan eerst en drinkt haar flessen veel beter. Ik ben benieuwd naar vanmiddag.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 31 Mrt 2016 15:15

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Femm schreef:Ik had geen verwijzing nodig hoor ook niet voor vergoeding. Ik heb zelf de fysio gebeld zij is maanden aan huis geweest en alles werd vergoed.


Dan heb je een kinderfysio gehad die iets deed wat officieel niet mag ;-)

Hoe is het gegaan met de kinderfysio LS?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Geel

Bericht 22 Jun 2016 12:42

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Even een up voor dit topic. De kinderfysio is hier gisteren geweest en zegt dat Maria inderdaad een afplatting heeft, hoewel die nog niet heel erg was geloof ik. Ik heb nu het bed andersom opgemaakt en ik zie dat ze meteen met haar hoofd de andere kant op ligt.

Wat ik me wel afvraag: we moeten ook het inbakeren over een week gaan afbouwen, omdat dat haar motorische ontwikkeling in de weg kan staan en daarvoor gaf ze als tip om haar veel op haar rug te leggen en niet in stoeltjes of in de zithouding op schoot. Maar dat bevordert toch alleen maar afplatting, plat op je rug liggen? Ze beweegt veel, maar draait nog niet op haar zij.

Iemand die hier iets over te zeggen heeft of wat ik het beste kan doen?

En nog een vraag: Maria is nu drie maanden. Zijn we er dan vroeg genoeg bij? Kan die afplatting echt verminderen, en zo ja, hoe?
<<

Anoniem166

Bericht 22 Jun 2016 12:50

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Mijn dochter had een flinke afplatting, Geel. We zijn daar pas laat op gewezen, te laat eigenlijk. Ze had toen eigenlijk ok geen voorkeurshouding meer. Toen de afplatting niet snel genoeg afnam, hebben we haar bij ons in bed genomen en haar op haar zij laten slapen. Omdat ze vaak dronk 's nachts, lag ze afwisselend op haar linker en rechterzijde. Met 7 maanden zijn we doorgestuurd voor een helmpje en zijn we alleen voor informatie heen gegaan, want eigenlijk wilden we niet. Toen bleek dat de fysio het verkeerd had gemeten en dochter viel inmiddels net binnen de grenzen en kwam daarom niet meer in aanmerking voor een helmpje. Uiteindelijk is het geheel weggetrokken. Met een jaar of 2 zag je al helemaal niets meer.

Je zou haar wat vaker op de buik kunnen leggen, dat is sowieso goed voor haar ontwikkeling. En misschien in een draagdoek in plaats van de kinderwagen, zodat ze overdag minder op haar rug ligt.
<<

Geel

Bericht 22 Jun 2016 13:07

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Ze vindt de draagdoek niet zo veel aan :-(

Wel fijn om jouw verhaal te horen! Ik denk wel dat we er op tijd bij zijn, maar ik wil verdere afplatting natuurlijk voorkomen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 22 Jun 2016 13:18

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Je kunt haar in de wandelwagenbak, als je met haar wandelt, op haar zij neerleggen. Op de bank naast je op haar zij, in de box op haar zij. Op veel momenten dus. Heeft je kinderfysio dat niet verteld?

Haar voorkeurskant saai maken, en de andere kant aantrekkelijk waardoor ze uitgelokt wordt om naar de andere kant te kijken.

De helmpjes zijn bewezen effectief, maar er is een tegenonderzoek geweest waaruit blijkt dat zonder helm, met het opvolgen van de tips/adviezen, de vorm van de schedel in dezelfde mate verbeterd.

Ze is nu nog maar 3 maanden. In de eerste twee jaar groeit haar hoofd het hardst, waarvan ze minder dan de helft ligt. Op een gegeven moment gaat ze rollen, kruipen, zitten etc en is de druk van haar schedel af.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 22 Jun 2016 13:44

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Heb je misschien een link naar dat artikel of de titel Jip? Ben er wel benieuwd naar ivm mijn werk. Het probleem van wel/geen helm is vooral dat je met een helm zo goed als zeker bent van verbetering van de vorm van de schedel, terwijl je zonder helm en enkel adviezen opvolgen je nog maar moet afwachten of het inderdaad verbeterd. Soms is een voorkeurshouding te sterk of de afplatting dusdanig dat het wel verminderd maar niet zo mooi bijtrekt.

Voor de mensen die het niet weten. Een helmpje wordt volledig symmetrisch gemaakt met 3 lagen voering er in (om mee te kunnen groeien, je kan dan een laag er uit te halen). Daarom zien ze er ook zo groot uit. Wij houden volgens mij 28mm voering aan en dan heb je nog de dikte van het helmpje zelf a 4mm ongeveer.
De vorm van het hoofdje wordt aangehouden en waar de afplatting is wordt het model precies zo gevormd als de andere kant. Hierdoor ontstaat er ruimte tussen het helmpje en het hoofd aan de kant waar de afplatting zit. Er wordt dus geen druk uitgeoefend op de het hoofd aan de "goede" zijde, enkel ruimte gegeven voor het hoofdje om te groeien in de "loze" ruimte waardoor de afplatting wegtrekt. Tegelijkertijd wordt er dus ook niet meer gelegen op de kant waardoor de afplatting niet kan verergeren.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 22 Jun 2016 13:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Geel

Bericht 22 Jun 2016 13:44

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Superbedankt voor je informatie Jip!

De fysio heeft eerst alleen de intake gedaan en toen lag Maria te slapen. Ze heeft haar dus maar tien minuutjes meegemaakt en gaf toen wat snelle tips, maar moest meteen door naar een volgende afspraak. Volgende week dinsdag komt ze weer.
<<

Minty

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 55

Geregistreerd: 15 Jun 2016 21:09

Bericht 22 Jun 2016 13:46

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Wij gebruikten een zijslaapkussen. En dan steeds afwisselend linker- en rechterzijde.

Ook draaiden we het bedje. En benaderden we steeds van verschillende kanten.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 22 Jun 2016 13:55

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Sawadee schreef:Heb je misschien een link naar dat artikel of de titel Jip? Ben er wel benieuwd naar ivm mijn werk. Het probleem van wel/geen helm is vooral dat je met een helm zo goed als zeker bent van verbetering van de vorm van de schedel, terwijl je zonder helm en enkel adviezen opvolgen je nog maar moet afwachten of het inderdaad verbeterd. Soms is een voorkeurshouding te sterk of de afplatting dusdanig dat het wel verminderd maar niet zo mooi bijtrekt.



De helm is bewezen effectief, maar het is dus ook bewezen dat zonder helm de schedel in dezelfde mate verbeterd.

Dit is de thesis http://doc.utwente.nl/91868/1/thesis_R_van_Wijk.pdf
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 22 Jun 2016 13:58

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Geel schreef:Superbedankt voor je informatie Jip!

De fysio heeft eerst alleen de intake gedaan en toen lag Maria te slapen. Ze heeft haar dus maar tien minuutjes meegemaakt en gaf toen wat snelle tips, maar moest meteen door naar een volgende afspraak. Volgende week dinsdag komt ze weer.


Ah ok. Ik schrok al. In de tussentijd kun je dit alvast doen. En M. veel op haar buik neerleggen!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 22 Jun 2016 14:25

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Om de een of andere reden was ik heel erg bang voor een afplatting (terwijl S echt een heel mooi rond bolletje heeft). Ik heb daarom steeds met het geven van de fles (geven jullie ook, toch?), links en rechts afgewisseld dus steeds op een andere arm.
Dat heeft niks met slapen te maken, maar misschien kun je hier nog iets mee.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 22 Jun 2016 14:26

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Wat je ook nog kunt doen is een handdoek opgevouwen onder het hoofdeinde doen aan de voorkeurskant. Niet te hoog. Het hoofdeinde ligt dan iets scheef en heb je kans door de zwaartekracht dat haar koppie de andere kant op valt.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem286

Bericht 23 Jun 2016 07:52

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Zijn al super veel tips gegeven maar qua fysio kan ik y.vonne pl.antinga erg aanraden. Wie weet was je al bij haar belandt maar zij is erg prettig met die kleintjes.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 23 Jun 2016 08:42

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Jip schreef:
Sawadee schreef:Heb je misschien een link naar dat artikel of de titel Jip? Ben er wel benieuwd naar ivm mijn werk. Het probleem van wel/geen helm is vooral dat je met een helm zo goed als zeker bent van verbetering van de vorm van de schedel, terwijl je zonder helm en enkel adviezen opvolgen je nog maar moet afwachten of het inderdaad verbeterd. Soms is een voorkeurshouding te sterk of de afplatting dusdanig dat het wel verminderd maar niet zo mooi bijtrekt.



De helm is bewezen effectief, maar het is dus ook bewezen dat zonder helm de schedel in dezelfde mate verbeterd.

Dit is de thesis http://doc.utwente.nl/91868/1/thesis_R_van_Wijk.pdf


Bedankt voor de link! Interessant, gisteren al even snel opzet van het onderzoek en conclusie gelezen. Wel mooi dat in N-Z zulke goede resultaten bereikt worden en verassend om te lezen waar die verschillen door komen. (Controles, actieve inzet, kijk op de therapie door zowel mensen uit het werkveld als ook de ouders.) Een helm is natuurlijk "makkelijker", als in, je hoeft als ouder zijde er niet actief mee bezig te zijn constant en dat past natuurlijk wel beetje in de huidige maatschappij in NL door vaak twee werkende ouders, druk, kind naar kdv waar het natuurlijk veel lastiger is om actief er mee bezig te zijn omdat er zoveel andere kindjes in 1groep zitten.

Toen ik nog studeerde waren enkel de onderzoeken bekend waarbij helmtherapie effectiever bleek te zijn en zo zijn we ook opgeleid.

Weet wel dat sinds het niet meer vergoed wordt het aantal helmen wat we maken enorm is afgenomen. Vroeger had iemand er een volledige dagtaak aan, nu hebben we 1 helmpje in de week gemiddeld.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:18

Bericht 23 Jun 2016 20:38

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Highway L. is inmiddels inderdaad al drie maanden bij haar in behandeling :)
Het hoofdje trekt al langzaam bij. Bolling word in het midden al boller.
Maar het moet langzaam bij trekken zeiden ze. Wat Sanne verteld is mij ook verteld. Het trekt langzaam bij als ze gaan staan en zitten etc. L. ligt nu graag op haar buik. Ben er zelf niet zo blij mee want ik vind het eng. Maar voor haar hoofdje is het wel gunstig. Ben blij gestemd dat het langzaam bijtrekt.Ze rolt nu al van buik naar rug en ze ligt veel zelf al op de zijkant dus op haar niet platte kant. Eigenlijk ligt ze nog vrij weinig op de platte kant gelukkig.
En even over het helmpje. De kinderfysio zei mij dat helmpjes zijn afgeschaft. Het word schijnbaar niet meer gedaan.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 23 Jun 2016 20:47

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Hier hadden ze ook alle 3 een voorkeurshouding. De oudste had inmiddels een aardige afplatting maar volgens het CB viel het wel mee. Ik heb toen de fysio gebeld en zij hebben zo'n meting gedaan, hij zat toen op het randje voor een helmpje. Ik ben toen naar de ostheopaat gegaan en na 1 behandeling zag ik al verschil. De fysio stond er versteld van. Na 3 behandelingen was hij klaar en trok de afplatting al snel weg.

Bij de andere 2 meteen naar de osteopaat gegaan en allebei de keren weer verschil na 1 behandeling. Ik snap nog steeds niet hoe dat kan want voor mijn gevoel doen ze niets, maar goed, wat helpt dat helpt!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 23 Jun 2016 21:53

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Lady starstruck schreef:Highway L. is inmiddels inderdaad al drie maanden bij haar in behandeling :)
Het hoofdje trekt al langzaam bij. Bolling word in het midden al boller.
Maar het moet langzaam bij trekken zeiden ze. Wat Sanne verteld is mij ook verteld. Het trekt langzaam bij als ze gaan staan en zitten etc. L. ligt nu graag op haar buik. Ben er zelf niet zo blij mee want ik vind het eng. Maar voor haar hoofdje is het wel gunstig. Ben blij gestemd dat het langzaam bijtrekt.Ze rolt nu al van buik naar rug en ze ligt veel zelf al op de zijkant dus op haar niet platte kant. Eigenlijk ligt ze nog vrij weinig op de platte kant gelukkig.
En even over het helmpje. De kinderfysio zei mij dat helmpjes zijn afgeschaft. Het word schijnbaar niet meer gedaan.


Dat is onzin, ze worden alleen niet meer vergoed vanuit de basisverzekering. Dus je moet ze zelf betalen of een aanvullende verzekering hebben die het wel vergoed. Wij maken gewoon nog helmpjes, alleen veel minder dus omdat een helmpje gewoon duur is en veel ouders dat niet willen/kunnen betalen en er dus eerder voor fysiotherapie gekozen wordt.
<<

Anoniem286

Bericht 23 Jun 2016 23:27

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Oh oud topic, had ik helemaal niet gezien. Fijn dat het beter gaat!
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:18

Bericht 24 Jun 2016 12:43

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Nou vreemd dan. Want mijn kinderfysio zei dat het niet meer werd gedaan. En dat deze methode is afgeschaft. Nou ja het zal wel. Hoor ze er verder ook niet over ofzo.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 24 Jun 2016 12:58

Re: Teveel met hoofdje aan 1 kant (tips gezocht)

Het wordt alleen nog gedaan bij extreem afgeplatte hoofdjes.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Minx