Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

<<

Rosalie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 194

Geregistreerd: 03 Mei 2016 22:24

Bericht 16 Jun 2016 13:35

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Er komen bizarre vragen voorbij. Verre van professioneel.
Ik heb zelf nog nooit een rare vraag gehad tijdens een sollicitatiegesprek.
<<

Claire***

Noob

Berichten: 39

Geregistreerd: 16 Mei 2016 08:36

Bericht 16 Jun 2016 16:12

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Elle123 schreef:Of ik kinderen wil is me de laatste jaren bij elke sollicitatie gevraagd. Wel altijd met de mededeling dat ze best wisten dat ze het niet mochten vragen, maar het toch graag wilden weten.
Ik had ooit een gesprek voor een financieel administratieve functie (dat deed ik toen ook al een paar jaar) en die man ging mijn hele cv afkraken. Dat ik een pretpakket had op de middelbare school, geen economie had gedaan, enz. En toen ging hij beginnen over het feit dat ik een vrouw was en dat hij liever een man wilde, omdat die geen kinderen krijgen en dus fulltime blijven werken. Toen ik buiten stond was ik even helemaal verbaasd, die man had mijn cv gelezen en had me toch laten komen, om vervolgens een uur lang mijn cv en mij af te zeiken. Zo raar! Een paar dagen later werd ik gebeld, ze namen me niet aan want ze wilden een man. Dat vond ik echt tijdverspilling, zowel voor mij als voor hun.

Zeg je daar dan niks van? Ik zou zeggen dat als hij liever een man wilde, hij mij niet had moeten uitnodigen en dat dit zonde is van beide onze tijd. Ik snap echt niet dat je zo over je heen laat lopen.

Ik heb een keer de vraag gehad of ik een kinderwens had. Ik zeg dan dat ik dat een te persoonlijke vraag vind.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 16 Jun 2016 16:21

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Ik heb nooit hele gekke vragen gehad. Wel één keer een gesprek met twee mensen waarvan één (een man) volgens mij best enthousiast was over mij maar de ander (een vrouw) niet. Die vrouw bleef ook echt enorm drammen. Op een gegeven moment vroeg ze hoe ik zou reageren als ik heel erg druk zou zijn maar er toch nog iemand met een spoedklus tussendoor kwam, terwijl alle andere taken ook veel haast hadden. Ik gaf toen aan dat ik zou kijken naar de prioriteiten en of er anderen beschikbaar waren die mij konden bijstaan zodat zoveel mogelijk werk af zou komen en in ieder geval alles binnen de gestelde deadlines. Toen zei die vrouw: Ja, maar wat nou als alles evenveel haast heeft en er is niemand beschikbaar behalve jij? Toen zei ik zoiets als: Dan ga ik keihard aan de slag en zorg ik gewoon dat alles af is. Vrouw: Ja maar je weet zeker dat het niet haalbaar is om alles op tijd af te maken en je bent de enige die beschikbaar is. Ik: Nouja, dan ben ik dus ook niet beschikbaar. Als ik al vol zit ben ik niet beschikbaar voor een spoedklus tussendoor. Vrouw: Ja maar je moet het echt doen.
Nouja, jullie snappen de strekking van het gesprek, al mijn oplossingen werden afgefikt en op een gegeven moment zei ik zoiets als: Ik weet niet zo goed wat je nu verwacht, je geeft me een onoplosbaar probleem en ik probeer heel erg om een oplossing te verzinnen, maar alle opties schijnen onmogelijk te zijn. Toen ging ze wel door naar de volgende vraag.
Uiteindelijk werd ik afgewezen voor de functie omdat die vrouw vond dat ik niet duidelijk genoeg mijn grenzen aan kon geven. Dat vond ik toen toch wel echt zo lullig, want ik had een paar keer gezegd: Ik doe wat mogelijk is maar als ik vol zit kan ik geen spoedklussen aannemen, klaar. Ik had echt wel duidelijk gemaakt dat ik niet zomaar overal ja op zou zeggen, maar omdat zij zo achterlijk bleef drammen was ik ineens niet sterk genoeg om nee te zeggen.

♥♥
<<

Rosalie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 194

Geregistreerd: 03 Mei 2016 22:24

Bericht 16 Jun 2016 22:52

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Elliot schreef:Ik heb nooit hele gekke vragen gehad. Wel één keer een gesprek met twee mensen waarvan één (een man) volgens mij best enthousiast was over mij maar de ander (een vrouw) niet. Die vrouw bleef ook echt enorm drammen. Op een gegeven moment vroeg ze hoe ik zou reageren als ik heel erg druk zou zijn maar er toch nog iemand met een spoedklus tussendoor kwam, terwijl alle andere taken ook veel haast hadden. Ik gaf toen aan dat ik zou kijken naar de prioriteiten en of er anderen beschikbaar waren die mij konden bijstaan zodat zoveel mogelijk werk af zou komen en in ieder geval alles binnen de gestelde deadlines. Toen zei die vrouw: Ja, maar wat nou als alles evenveel haast heeft en er is niemand beschikbaar behalve jij? Toen zei ik zoiets als: Dan ga ik keihard aan de slag en zorg ik gewoon dat alles af is. Vrouw: Ja maar je weet zeker dat het niet haalbaar is om alles op tijd af te maken en je bent de enige die beschikbaar is. Ik: Nouja, dan ben ik dus ook niet beschikbaar. Als ik al vol zit ben ik niet beschikbaar voor een spoedklus tussendoor. Vrouw: Ja maar je moet het echt doen.
Nouja, jullie snappen de strekking van het gesprek, al mijn oplossingen werden afgefikt en op een gegeven moment zei ik zoiets als: Ik weet niet zo goed wat je nu verwacht, je geeft me een onoplosbaar probleem en ik probeer heel erg om een oplossing te verzinnen, maar alle opties schijnen onmogelijk te zijn. Toen ging ze wel door naar de volgende vraag.
Uiteindelijk werd ik afgewezen voor de functie omdat die vrouw vond dat ik niet duidelijk genoeg mijn grenzen aan kon geven. Dat vond ik toen toch wel echt zo lullig, want ik had een paar keer gezegd: Ik doe wat mogelijk is maar als ik vol zit kan ik geen spoedklussen aannemen, klaar. Ik had echt wel duidelijk gemaakt dat ik niet zomaar overal ja op zou zeggen, maar omdat zij zo achterlijk bleef drammen was ik ineens niet sterk genoeg om nee te zeggen.


Dat klinkt echt belachelijk. :palm:
<<

Elle123

Bericht 20 Jun 2016 15:04

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Claire*** schreef:
Elle123 schreef:Of ik kinderen wil is me de laatste jaren bij elke sollicitatie gevraagd. Wel altijd met de mededeling dat ze best wisten dat ze het niet mochten vragen, maar het toch graag wilden weten.
Ik had ooit een gesprek voor een financieel administratieve functie (dat deed ik toen ook al een paar jaar) en die man ging mijn hele cv afkraken. Dat ik een pretpakket had op de middelbare school, geen economie had gedaan, enz. En toen ging hij beginnen over het feit dat ik een vrouw was en dat hij liever een man wilde, omdat die geen kinderen krijgen en dus fulltime blijven werken. Toen ik buiten stond was ik even helemaal verbaasd, die man had mijn cv gelezen en had me toch laten komen, om vervolgens een uur lang mijn cv en mij af te zeiken. Zo raar! Een paar dagen later werd ik gebeld, ze namen me niet aan want ze wilden een man. Dat vond ik echt tijdverspilling, zowel voor mij als voor hun.

Zeg je daar dan niks van? Ik zou zeggen dat als hij liever een man wilde, hij mij niet had moeten uitnodigen en dat dit zonde is van beide onze tijd. Ik snap echt niet dat je zo over je heen laat lopen.

Ik heb een keer de vraag gehad of ik een kinderwens had. Ik zeg dan dat ik dat een te persoonlijke vraag vind.


Nu zou ik daar wel wat van zeggen, maar toen was ik nog erg jong en durfde ik dat niet. Het was een van mijn eerste sollicitatiegesprekken. Dat van de kinderwens vragen ze eigenlijk altijd, ik antowoord dat ook altijd dat ze dat niet mogen vragen. Meestal beginnen ze de vraag al "ik weet dat ik het niet mag vragen, en als je geen antwoord wil geven moet je het niet doen, maar heb je een kinderwens?" Ik ben daar altijd maar gewoon eerlijk in. Dat mijn situatie er op dit moment niet naar is, maar dat ik niet weet hoe het in de toekomst zal zijn. Kan me ergens ook wel voorstellen dat een werkgever het wil weten, aangezien de meeste vrouwen dan toch minder gaan werken.
<<

Minty

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 55

Geregistreerd: 15 Jun 2016 22:09

Bericht 22 Jun 2016 14:43

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

De raarste vraag kreeg ik tijdens een sollicitatiegesprek bij Prénatal. Er werd aan me gevraagd welk element ik was. Water, vuur, lucht etc. En wat voor element ik dacht dat zwangere vrouwen hebben.

Vond het wel zo'n ontzettend zweverige vraag. Ben het uiteindelijk ook niet geworden.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 22 Jun 2016 14:56

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Da's toch niet zo'n hele rare vraag? Ik heb bij Prénatal gewerkt en zij werken heel erg met dat hele water/vuur/lucht/aarde gedoe. Daar is hun verkoopfilosofie (mag je dat zo noemen) ook op gebaseerd. In die zin vind ik het dus niet heel vreemd dat ze daar iets over vragen in een sollicitatiegesprek. Als je het te zweverig vindt past de baan waarschijnlijk niet echt bij je, dus ik snap wel dat zoiets naar voren komt in een sollicitatiegesprek om te peilen hoe jij er tegenover staat.

♥♥
<<

Elle123

Bericht 22 Jun 2016 15:56

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Ik vind dat ook best een vreemde vraag. Ik zou ook echt niet weten wat ik daarop moest antwoorden. Ik ben daar helemaal niet mee bezig en ook niet mee bekend. Ik zou er wel wat van kunnen maken denk ik, maar ik zou daar wel een soort introductie verwachten. Of op zijn minst de vraag of ik er bekend mee was.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 22 Jun 2016 16:18

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Oh ja een introductie hoort er wel bij, maar als het goed is heeft Minty die ook wel kort gekregen. Dat hoort tenminste wel :)

♥♥
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 22 Jun 2016 16:43

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Elliot, nu ben ik wel nieuwsgierig, welk element zijn zwangere vrouwen over het algemeen?
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Jun 2016 17:17

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Ja en hoe pas je die elementen toe bij het verkopen?

Ik werd laatst in Groningen zo slecht geholpen, ik kan me niet voorstellen dat er überhaupt een strategie achter zat. De verkoopster stopte niet eens met het eten van haar banaan tijdens het gesprek.
R. 2013
D. 2016
<<

anoniem213

Bericht 22 Jun 2016 17:18

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Spencer schreef:Ja en hoe pas je die elementen toe bij het verkopen?

Ik werd laatst in Groningen zo slecht geholpen, ik kan me niet voorstellen dat er überhaupt een strategie achter zat. De verkoopster stopte niet eens met het eten van haar banaan tijdens het gesprek.

Misschien zag je zou als zon en hield ze de banaan jouw kant op, omdat bananen richting de zon groeien.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Jun 2016 17:22

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Die banaan ging rechtstreeks naar binnen. Dat weet ik WANT ZE AT MET HAAR MOND OPEN.

Ik was toen sowieso vuur.
R. 2013
D. 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 22 Jun 2016 18:15

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Haha nou zoals ik het op cursus heb geleerd moet je inschatten welk element een klant heeft en op basis daarvan je gesprek voeren. Er zijn dan verschillende indicatoren waar je op moet letten (die ik na 5 jaar allemaal vergeten ben). Volgens mij was lucht een denker, water meer een gevoelsmens, vuur een impulsieve beslisser en aarde vooral heel praktisch. Als je bijvoorbeeld een aerosleep aan een watertype wilt verkopen kun je dus beter beginnen over het veilige gevoel dat het matrasje jou als ouders biedt, terwijl je tegen een lucht of aardetype beter kunt beginnen over feitjes en de praktische werking van het matras.
Ik heb het in de praktijk nooit zo heel erg toegepast geloof ik, al zal je dat vanzelf wel een beetje doen. Je gaat toch altijd vanzelf een beetje mee in de gedachtegang van de klant.

♥♥
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12142

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Jun 2016 19:52

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

ik kreeg eens de vraag of ik van plan was om kinderen te krijgen zo ja dan kon ik meteen weggaan want daar zaten ze niet op te wachten
Afbeelding
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 23 Jun 2016 20:02

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Het klinkt wat zweveriger dan het is, want wat jij nu omschrijft is een heel gebruikelijke verkooptechniek Elliot!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Rosalie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 194

Geregistreerd: 03 Mei 2016 22:24

Bericht 23 Jun 2016 21:32

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

sarah1985 schreef:ik kreeg eens de vraag of ik van plan was om kinderen te krijgen zo ja dan kon ik meteen weggaan want daar zaten ze niet op te wachten


Maar dat mag wettelijk niet eens.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers