Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stoppen met corticosteroïden

<<

Anoniem184

Bericht 14 Jun 2016 21:21

Stoppen met corticosteroïden

Kan iemand me hier meer info over geven? Mag dit zomaar ineens, of is het echt heel belangrijk dit goed af te bouwen?

Ik gebruik al zeker 18 jaar Seretide voor mijn astma (dit is een combinatie van een ontstekingsremmer en een luchtwegverwijder). Afgelopen week heb ik een longfunctietest gehad en naar aanleiding daarvan werd me gisteen telefonisch mee gedeeld dat m'n huisarts graag wil dat ik probeer te stoppen met m'n medicatie. Op m'n vraag hoe dan en per wanneer wat het antwoord: 'gewoon, niet meer innemen, begin er vandaag maar mee'. Ook word ik verder niet gemonitord of iets, zodra ik zelf merk dat het niet goed gaat qua benauwdheid, een piepende ademhaling ga krijgen, moet ik aam de bel trekken en een afspraak maken bij de dokter.

Het telefoongesprek vond ik een beetje verwarrend, naast dat ik het gewoon spannend vind om te stoppen (wat wil je, na 18 jaar ineens stoppen), vind ik het vreemd dat ik dat zomaar op eigen houtje mag en kan doen. Ik heb even gegoogled en daar vond ik dat stoppen in één keer riskant kan zijn omdat de bijnierschors weer opnieuw moet leren een bepaald hormoon aan te maken, en dat stoppen altijd via een afbouwschema moet. Wat is hiervan waar? Ik inhaleerde de medicatie (dus geen pillen) em nam het medicijn sowieso nog maar eenmaal daags.
Ik wil sowieso de huisarts hier nog voor bellen maar ben de komende dagen vrij druk, ik hoop eigenlijk dat er hier iemand zit die me meer info kan geven.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 14 Jun 2016 21:27

Re: Stoppen met corticosteroïden

Het is me niet helemaal duidelijk met wie je dat telefoongesprek hebt gevoerd, was dat degene die de longfunctietest heeft afgenomen en is dat ook een arts?
Ik ben hier geloof ik een beetje makkelijk in, als iemand waarvan ik kan vertrouwen dat hij/zij hier verstand van heeft zegt dat ik er zo mee zou kunnen stoppen, dan zou ik daar niet aan twijfelen en het gewoon doen. Een dokter of iemand die dit regelmatig aan de hand heeft wegens zijn werk zal hier toch wel verstand van hebben?

♥♥
<<

Anoniem184

Bericht 14 Jun 2016 21:45

Re: Stoppen met corticosteroïden

De longfunctietest heb ik bij de praktijkverpleegkundige afgenomen, zij belde mij op na overleg met de huisarts, om dit te vertellen.
Ik ben normaal ook wel wel heel makkelijk hoor, maar omdat ik vroeger altijd zo vreselijk benauwd was, zie ik nu vooral beren op de weg. Ik denk dat ik vooral excuses aan het zoeken ben om maar gewoon even lekker rustig aan te stoppen, en niet in één klap :)
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:04

Bericht 14 Jun 2016 22:22

Re: Stoppen met corticosteroïden

Ik heb geen verstand van stoppen, neem nog 2x per dag ontstekingsremmers en luchtwegverwijders, maar ik zou het persoonlijk wel afbouwen en kijken hoe je daarop gaat reageren. Dus bijvoorbeeld om de dag innemen.

Ga je helemaal stoppen met medicijnen of alleen met de corticosteroïden?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 15 Jun 2016 07:36

Re: Stoppen met corticosteroïden

Bij mij ging het destijds precies zo. Bij astmaverpleegkundige longtest en die was zo goed dat ik mocht stoppen. Ik hield daarnaast wel nog medicatie om mijn neus vrij te houden.
Ik ben in één keer gestopt, en dat ging prima. Nooit over gedacht eigenlijk dat het niet goed zou gaan.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 15 Jun 2016 07:41

Re: Stoppen met corticosteroïden

Hiermee zou ik gewoon in 1x stoppen. Je merkt vlug genoeg of je klachtenvrij blijft of juist niet en wanneer niet is er zo weer iets opgestart mocht dat nodig zijn.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem184

Bericht 15 Jun 2016 07:58

Re: Stoppen met corticosteroïden

Ik lees eigenlijk vooral verhalen over dat de bijnieren weer moeten leren uit zichzelf cortisol aan te maken en dat stoppen met eenafbouwschema daarom belangrijk is. Over de klachten maak ik me minder druk, ik heb nog Ventolin die ik gewoon mag gebruiken, dan pak ik die wel.
Maar als jullie in 1x gestopt zijn en dat ging goed, dan zal het wel loslopen, dan laat ik het hierbij en dan komt het wel goed. Misschien val ik nog wat af ook :)

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers