Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Positiever opvoeden

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Jun 2016 13:35

Positiever opvoeden

Het opvoeden gaat niet zo goed hier. We gaan van straf naar straf naar straf en niks helpt. Ik ben al sinds november ziek en kan heel vaak gewoon niet op staan om te corrigeren en mijn man doet sinds die tijd alles in huis alleen waardoor hij wenig vrije tijd heeft en daaR door een enorm kort lontje.

We hebben echt enorm veel regels en R luistert naar geen 1. Hij huilt vaak en veel en is gewoon vaak niet blij door al die straffen. Maar wat dan? Hebben jullie tips om beter te reageren op situaties?

Enkele voorbeelden waarom hij straf krijgt:

R mag niet in het bed van zijn broertje, hij klimt er toch in en gaat er in staan springen. Ik zet dat het niet mag maar hij gaat gewoon door.

R moet aankleden. Ik leg hem uit waarom en hij mag zelf uitkiezen wat. Toch rent hij weg en gaat wederom in het bed van zijn broertje springen.

We zijn in de stad en R mag de straat niet oversteken zonder hand te geven. Dit zeggen we en hij rent gelijk zonder hand het zebrapad over.

R blijft tijdens het eten niet aan tafel zitten. Ik waarschuw dat zijn eten in de prullebak gaat als hij van tafel gaat. Ook zeg ik dat hij een vieze mond heeft en daarom als hij klaar is met eten eerst zijn gezicht moet vegen. Hij rent voordat hij klaar is met eten van tafel en veegt zijn gezicht af aan de bank.

Dit was allemaal vandaag al en mijn man is echt ont zetten kwaad en chagrijnig omdat R zo slecht luistert. Ik kan het wat makkelijk loslaten en ook daarom is man weer boos. De sfeer hier is dus heel goed :nopompom:

Ik neem aan dat hij alles doet om aandacht te vragen. Maar bovenstaande dingen kan ik niet negeren (want chocopasta op de bank of erger, kind gewond). Ook kan ik het niet ombuigen in iets positiefs want hij doet alleen maar stout.

Dus help :cry:
R. 2013
D. 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Jun 2016 13:42

Re: Positiever opvoeden

Ik heb natuurlijk ontzettend makkelijk praten want ik heb nog geen kinderen (of nouja, hoe zeg je dat als je zwanger bent? Nja, je snapt me), maar ik krijg door jouw reacties hier soms het idee dat R. het door heeft dat jullie er doorheen zitten en niet meer goed weten hoe jullie het moeten aanpakken, en dat triggert hem een beetje om jullie extra uit te testen. Geen idee of het waar is hoor, zoals ik zeg is dit alleen het idee dat ik krijg n.a.v. jouw posts hier.

Nogmaals, geen echte opvoedervaring hier, maar zijn jullie wel echt heel consequent en streng tegen hem? Volgens mij is R. een mannetje dat echt duidelijke regels nodig heeft en misschien krijgt hij het nu voor elkaar om na lang zeuren/miepen een 'nee' om te buigen naar een 'okee, ga dan maar tv kijken'?
Ik geloof echt dat alle kinderen behoefte hebben aan duidelijkheid, regels, structuur en consequente ouders. Als er ook maar een kleine kans bestaat dat ze toch hun zin krijgen, zullen ze er alles aan doen om die kans benut te krijgen. Dit klinkt heel negatief, maar ik geloof daar dus wel in.

Misschien bazel ik maar wat en zie ik het helemaal verkeerd in mijn alinea's hierboven. Negeer me dan maar hoor!

♥♥
<<

Anoniem281

Bericht 09 Jun 2016 13:49

Re: Positiever opvoeden

Wat is 'van straf naar straf', wat doen jullie dan, als hij weg rent bij 't aankleden en in 't bedje gaat staan springen?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 09 Jun 2016 13:53

Re: Positiever opvoeden

Sowieso ook echt heel hard proberen elke seconde die hij wel goed doet positief te belonen. Soms heb je daar de energie niet meer voor, of zie je het niet eens meer, als je zo in die negatieve spiraal zit en eindelijk even adempauze voor jezelf hebt tussen het gezeik door. Maar voor kinderen is negatieve aandacht ook aandacht en ik lees ook een mannetje die aandacht zoekt. Zeker niet minder streng of consequent zijn als hij stout is maar probeer vooral die positieve bal erin te gooien. Hopelijk merkt hij dat samen iets doen met mama veel leuker is dan een boze mama.
<<

Anoniem193

Bericht 09 Jun 2016 14:02

Re: Positiever opvoeden

Niet benoemen wat hij allemaal niet mag, laat dat achterwege, los het op zonder te praten of wees de situatie voor. Het woordje niet horen kinderen niet en gaan dan juist doen waarvan je net zei dat het niet mocht. Het geval: Je mag nu niet aan een roze olifant denken.
<<

Patsy

Bericht 09 Jun 2016 14:06

Re: Positiever opvoeden

Ik denk ook dat R goed doorheeft dat het jullie boven de pet groeit momenteel. Daar maakt hij ge(mis)bruik van. Hij wil aandacht van jullie en ook negatieve aandacht is aandacht voor hem.

Ik sluit me verder aan bij Whatever. Ik zou ook proberen om postief gedrag te belonen. Mijn oudste vind het bijvoorbeeld heerlijk om bij me op schoot of tegen me aan te zitten en samen een boekje te lezen. Vaak als M echt dwars is is dat nadat ik meerdere dagen gewerkt heb en hij dus aandacht van me wil. Dat vraagt hij dan door vervelend te zijn. Samen een boekje lezen haalt hem uit de situatie en geeft hem wel aandacht. Meestal gaat het daarna beter.

Ook vraag ik me af hoe consequent jullie zijn. Want als R eenmaal doorheeft dat jullie wel eens toegeven zal hij daar ook dankbaar gebruik van maken.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Jun 2016 14:13

Re: Positiever opvoeden

Elliot, we proberen natuurlijk zo consequent mogelijk te zijn. Nee is wel echt nee maar hij doet ook wel eens dingen als ik er gewoon niet op kan reageren. Ik kan niet contoleren of hij aan tafel blijft als ik naast de wc zit.


Baz, de standaard straf is 3 minuten naar de gang en daarna sorry zeggen. Die sorry moeten we er zo ongeveer uit trekken en ondertussen blijft hij huilen tot iemand hem troost. Hij heeft daarnaast vandaag de straffen geen tv en geen speeltuin gekregen.
Dit doet hem niet echt wat, volgens mij snapt hij het ook niet helemaal.

Whatever, we proberen inderdaad al om Veel leuke dingen te doen die echt om hem draaien. Maar dat is 5 minuten leuk en dan luistert hij weer niet. We gingen bijvoorbeeld vandaag nieuwe puzzels voor hem kopen. Terwijl ik er naar keek rende hij de winkel door terwijl hik twee pannendeksels tegen elkaar aan sloeg. Dan heeft vooral mijn man zoiets van we gaan nu weg, je krijgt niks en we doen vandaag rn morgen niks meer voor jou. We zeggen uiteraard dat het niet mag en leggen uit waarom voordat we boos worden. Maar hij gaat gewoon door tot je het afpakt en hem in een houdgreep vastpakt. Dan is het keihard huilen en als we hem niet troosten dan stopt hij daar niet mee.

Katrien, ik doe elke dag een spel met hem, knutsel elke dag en ga elke dag met hem naar buiten. Alleen dingen aan tafel waarbij hij moet nadenken gaan goed, als we naar de speeltuin gaan is het daarna sowieso straf want hij trekt zijn schoenen uit, rent weg naar een andere speeltuin, wil niet mee naar huis...

Alibi, hoe zou jij zorgen dat hij bijvoorbeeld aan de hand blijft lopen? En dat hij aan tafel moet blijven?
R. 2013
D. 2016
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 09 Jun 2016 14:19

Re: Positiever opvoeden

Ik denk dat het ook lastig is dat jullie als ouders volgens mij niet op één lijn zitten.
Man is denk ik wel meer van het consequente en straffen terwijl jij meer los en voor belonen bent. Het is lastig om hier een middenweg in te vinden.

Uitgestelde straffen werken bij kinderen van die leeftijd niet volgens mij, en ook iets waar voor hun geen duidelijk verband tussen zit. Geen tv en geen speeltuin lijken mij eerder straffen voor oudere kinderen. Bij R zou ik eerder kiezen voor een time out (wat jullie doen) en uit de situatie halen.
Ik heb er niet echt verstand van, maar op het moment dat R de straf niet begrijpt zal hij zijn gedrag er niet op aanpassen.

Hij krijgt heel veel aandacht van jou, krijgt hij dit van papa ook?

Volgens mij heb jij in het verleden wel eens met een kookwekker gewerkt, of heb ik dat verkeerd onthouden? Werkte dat niet?
Benoem je thuis voordat je bijvoorbeeld naar de speeltuin gaat wat wel mag?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem193

Bericht 09 Jun 2016 14:31

Re: Positiever opvoeden

Bij T doe ik als volgt:
Ik geef hem een opdrachtje: Kun jij 3/5/10 rondjes lopen om die lantaarnpaal, terwijl je de paal met je handje aan blijft raken? Vervolgens rent hij naar die paal, gaat die rondjes eromheen doen en heb ik 'rustig' de tijd om ook daar heen te lopen. Als ik dan bij die paal ben, vertel ik dat ik trots op hem ben dat hij zo goed rondjes kon rennen. Vervolgens zeg ik dat ik zijn hand pak omdat het anders gevaarlijk is, en vertel dat hij aan de overkant weer een kunstje/spelletje/opdrachtje mag doen. Als ik een tas vast heb vraag ik of hij wil helpen tillen met de tas omdat hij te zwaar is, dan heb ik zijn hand niet rechtstreeks vast, maar blijft hij toch bij mij met oversteken en heeft het idee dat hij helpt.

Tegenwoordig hoeft T. niet meer aan tafel te blijven zitten, die regel hebben we laten varen dus daar heb ik niet echt tips voor.
Eerder hadden we daar ook heel veel strijd om, time timers, beloningen, straffen hielp allemaal niet. Gevolg was, zwaar gefrustreerde ouders, dochter en zoon. Dochter kon haar verhaal niet kwijt, zoon at niks. Nu laten we hem gaan, hij mag kiezen of hij wil eten of niet en of hij de hele tijd aan tafel blijft of af en toe een hapje neemt. Eten moet wel aan tafel, dus niet met eten door de kamer lopen. Wonder boven wonder eet hij nu altijd zijn bordje leeg, de ene keer begint hij pas als wij al 10 minuten zitten, de andere keer zit hij al terwijl ik nog aan het opscheppen ben. Maar we hebben geen strijd meer, en hij eet. Win-win ;)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 09 Jun 2016 15:09

Re: Positiever opvoeden

Wat ontzettend vervelend zeg. Ik weet hoe je je voelt en kan me dus ook heel goed voorstellen dat dat heel heftig is met een peuter er bij. Dat is ook mijn grootste angst met het oog op een tweede zwangerschap. Nog even volhouden, het eind komt in zicht!

Ik denk inderdaad ook dat het een geval is van negatieve aandacht is ook aandacht. Dus ik zou ook proberen om hem zoveel mogelijk positieve aandacht te geven en negatieve dingen waar mogelijk te negeren om maar zo min mogelijk strijd te hebben.
Kan je hem niet af en toe bij een vriendin van jou met kinderen laten spelen? Zodat hij even uit kan razen? Kan je hem niet in de tuin, terwijl jij op een tuinstoel er bij zit allerlei opdrachtjes en spelletjes laten doen, wederom zodat hij kan uitrazen.

Daarnaast zou ik dingen ook goed aan hem uitleggen, dus niet alleen nee roepen maar zeggen dat hij niet in zijn broertjes bed mag springen omdat hij anders kapot gaat voordat zijn broertje er ook maar ingelegen heeft, dat hij je een hand moet geven omdat het gevaarlijk is i.v.m. de auto's enz. Ik denk overigens dat de babykamer in dit geval gewoon even verboden terrein zou zijn, hij heeft er in principe niks te zoeken. Desnoods draai je hem op slot, dan hoef je er ook geen woorden meer aan vuil te maken ( pick your battles). En als hij dingen dan goed doet dat wel heel erg prijzen.

En misschien wat nieuwe knutselspullen voor hem bestellen bijvoorbeeld, zodat hij wat nieuw speelgoed heeft en weer wat uitgedaagd wordt? Om de dag wat nieuws tevoorschijn toveren. Eventueel wat super coole kleding met hem online bestellen, maar dan wel afspreken met hem dat hij dat dus wel aan moet en niet bloot kan lopen?
Aan tafel het zo gezellig mogelijk maken, niet meer boos worden om slecht eten of rommelen maar hem betrekken in het gesprek, heel veel positieve aandacht. Verder is het ook wel een beetje pick your battles, ik zou denk ik nu zeggen dat hij wel van tafel af mag, als hij dan maar wel lief gaat spelen. Na de bevalling komt het aan tafel blijven tot dat iedereen klaar is wel weer.

Ook 's avonds als hij in bed ligt, dat je man net echt wat langer bij hem blijft, de dag door spreken, zeggen wat hij allemaal super goed gedaan heeft, zijn favoriete verhaal voorlezen enz.

Ik denk dat gedrag en straf bij elkaar hoort. Dus als je met een auto gooit dan pak ik je auto af, niet, dan mag je de rest van de dag geen tv kijken, oorzaak en gevolg horen dan niet bij elkaar. Dus met die puzzels dan zou ik dus zeggen dat jullie dan geen puzzel gaan kopen als hij zich zo gedraagt en niet we doen vandaag en morgen niks met je. Ik zou in dat geval denk ik de pannendeksels afgepakt hebben en het verder genegeerd hebben, dan maar een driftbui. Maar nu is het afpakken, houdgreep, troosten, straf enz., heel veel aandacht dus, misschien wel negatief, maar het is wel aandacht.

Ik kan me voorstellen dat de dagen zo best wel lang kunnen zijn en dat de weken voorbij kruipen op deze manier, hou in je achterhoofd dat het echt nog maar een paar weken zijn tot de bevalling en dat je je daarna waarschijnlijk direct een ander mens voelt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem161

Bericht 09 Jun 2016 15:14

Re: Positiever opvoeden

Is er iemand die 1 op 1 tijd en aandacht aan hem besteedt? Bv een opa of oma die hem iedere week een dagje meeneemt om iets leuks te doen? Volgens mij heeft hij dat nodig.
En 1 op 1 aandacht van jullie. Bv samen film kijken of boekje lezen.
<<

Pitty

Bericht 09 Jun 2016 16:09

Re: Positiever opvoeden

Ik zou stoppen met straf geven en alleen nog maar zeggen hoe je het wèl wil hebben. Dingen ontnemen zoals de speeltuin werkt ook niet.
<<

Anoniem236

Bericht 09 Jun 2016 18:46

Re: Positiever opvoeden

Herkenbaar, alles wat je schrijft. Dit is bij ons voornamelijk als ik mij niet goed voel, hij moe is.
En misschien speelt de spanning voor de komst van de baby ook mee.

Met eten werkt het hier wel om te zeggen dat we zijn eten wegdoen. Pakken even zijn bordje af, hij gaat dan huilen en krijgt hem terug met de mededeling dat het de volgende keer echt weg is. Dit werkt.

Verder sluit ik mij aan bij de anderen, een op een aandacht, complimenteren en zeggen wat je wel wilt ipv wat niet mag.

Nog klein voorbeeld wat bij ons ook werkt;
Als hij niet meewerkt met omkleden zeiden we voorheen, kom opschieten anders is er geen verhaaltje
Nu zeggen we kom, opschieten dan hebben we nog tijd voor een verhaaltje.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 09 Jun 2016 21:17

Re: Positiever opvoeden

Ik zou kijken of je bepaalde zaken voor kan zijn. Dus hem meenemen in de buggy in plaats van zelf lopen, zorgen dat de babykamer dicht blijft zodat hij niet in het bedje kan klimmen en als de speeltuin sowieso straf oplevert zou ik daar niet meer heen gaan en iets anders met hem gaan doen.

Verder kan je meestal de grote berg regels wel verminderen naar maximaal drie regels. Dat is veel duidelijker en overzichtelijker.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 09 Jun 2016 21:51

Re: Positiever opvoeden

Maar zeker straks met 2 kinderen kan ze hem toch niet de hele dag een op een aandacht blijven geven? Sowieso vind ik absoluut niet dat kinderen de hele dag maar aandacht moet worden gegeven, mijn huis moet ook schoon, ik wil ook rustig wel eens zitten, ze moeten zichzelf ook leren vermaken.

Ik probeer altijd de lastigste situaties voor te zijn, en gaat dat niet of gaat dat altijd fout dan doe ik dat gewoon even een poosje niet (bijv naar de speeltuin gaan) en dan gaat het vaak de volgende keer beter en daar putten we beiden dan weer energie uit om op goede voet verder te gaan. Ik leg wel altijd alles uit, dat werkt vaak wel redelijk.

Ook ben ik met bijv oversteken gewoon heel duidelijk, je geeft me een hand en zo niet dan pak ik hem zelf wel en hou ik je vast. Als ik dat niet doe brengt ze zichzelf in gevaar, en gaat het niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

En consequent zijn, blijven herhalen. Geen vinger geven want ze pakken je hele hand (logisch ook, op die leeftijd!).

Het komt echt wel goed met jou, R en man. Ik weet ook zeker dat jullie het allemaal hartstikke goed doen, maar dat jullie moe zijn, gespannen en daar moeten jullie gewoon allemaal even doorheen. Straks is de baby er, zijn jullie allemaal gewend en gaat het veel makkelijker zal je zien. Bovendien gaat R dan ook bijna naar school, dat zal ook wel rust en uitdaging geven!
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 09 Jun 2016 22:08

Re: Positiever opvoeden

Tja blijft lastig met deze leeftijd. Want hun wil is wet;)
Ik ben nu wel van de straffen. Ik noem t ook bij t woord 'straf'. Ik hou ze wel bij t nu, en niet straks. Dus niet zoals je man morhen en vandaag mag hij dat niet. En 'kleine' straffen, dus bijv geen verhaaltje, geen snoepje (wat ze al bijna nooit krijgt). En als ze rustig is praten we er over. E herinnert zich dit nog wel. Vandaag zei ze; gisteren deden we niet samen douchen omdat ik moest huilen.

En idd sommige dingen moeten. Hand bij t oversteken moet. En soms kan ik dit met afleiding doen, en soms heb ik er de moeite ook niet voor en pak ik de hare gewoon.

Soms maak ik ergens een spelletje van. Bijv wie als eerste bij de kassa is, wie als eerste omgekleed is.

En niet alleen zeggen dat mag niet, maar ook zeggen dat je weet wat hij bedoelt. Jij wilt op de iPad he? Maar nu kan dat niet want....

En tja, van al die tips hier werkt t een soms wel en andere x weer niet.. Of heb je er meer puf voor dan een andere x... Peutertjes met en eigen wil.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 09 Jun 2016 23:34

Re: Positiever opvoeden

Ik ga hier morgen eens voor zitten. Ik vind het namelijk zo moeilijk om te bekijken en objectief te kijken wanneer we nou straf moeten geven en wanneer we moeten ombuigen. Vooral als het een dag is waar ik al merk dat het niet lekker loopt maar ik de angel er niet uit kan halen. Dan kan ik me letterlijk niet omdraaien of ze vliegen elkaar in de haren. En andere dagen is het poeslief samen spelen en knuffelen.. Pick your battle's wordt hier weleens gezegd, maar hoe kies ik dat dan? Veel dingen die ze doen willen wij gewoon echt niet hebben en dan doen ze het net als R. gewoon allemaal achter elkaar.. Moeilijk!
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Jun 2016 07:12

Re: Positiever opvoeden

Parel schreef:Maar zeker straks met 2 kinderen kan ze hem toch niet de hele dag een op een aandacht blijven geven? Sowieso vind ik absoluut niet dat kinderen de hele dag maar aandacht moet worden gegeven, mijn huis moet ook schoon, ik wil ook rustig wel eens zitten, ze moeten zichzelf ook leren vermaken.

Ik probeer altijd de lastigste situaties voor te zijn, en gaat dat niet of gaat dat altijd fout dan doe ik dat gewoon even een poosje niet (bijv naar de speeltuin gaan) en dan gaat het vaak de volgende keer beter en daar putten we beiden dan weer energie uit om op goede voet verder te gaan. Ik leg wel altijd alles uit, dat werkt vaak wel redelijk.

Ook ben ik met bijv oversteken gewoon heel duidelijk, je geeft me een hand en zo niet dan pak ik hem zelf wel en hou ik je vast. Als ik dat niet doe brengt ze zichzelf in gevaar, en gaat het niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

En consequent zijn, blijven herhalen. Geen vinger geven want ze pakken je hele hand (logisch ook, op die leeftijd!).

Het komt echt wel goed met jou, R en man. Ik weet ook zeker dat jullie het allemaal hartstikke goed doen, maar dat jullie moe zijn, gespannen en daar moeten jullie gewoon allemaal even doorheen. Straks is de baby er, zijn jullie allemaal gewend en gaat het veel makkelijker zal je zien. Bovendien gaat R dan ook bijna naar school, dat zal ook wel rust en uitdaging geven!



Hier kan ik me goed in vinden. Lastig voor jullie Spencer, ik vind het zelf op zulke momenten soms ook heel moeilijk om dan positief te blijven. Zeker wanneer je zelf moe bent, niet lekker in je vel zit of -zoals jij- hoogzwanger bent. Komt wel goed schatje! :hug:
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Jun 2016 10:19

Re: Positiever opvoeden

Lady schreef:
Parel schreef:Maar zeker straks met 2 kinderen kan ze hem toch niet de hele dag een op een aandacht blijven geven? Sowieso vind ik absoluut niet dat kinderen de hele dag maar aandacht moet worden gegeven, mijn huis moet ook schoon, ik wil ook rustig wel eens zitten, ze moeten zichzelf ook leren vermaken.

Ik probeer altijd de lastigste situaties voor te zijn, en gaat dat niet of gaat dat altijd fout dan doe ik dat gewoon even een poosje niet (bijv naar de speeltuin gaan) en dan gaat het vaak de volgende keer beter en daar putten we beiden dan weer energie uit om op goede voet verder te gaan. Ik leg wel altijd alles uit, dat werkt vaak wel redelijk.

Ook ben ik met bijv oversteken gewoon heel duidelijk, je geeft me een hand en zo niet dan pak ik hem zelf wel en hou ik je vast. Als ik dat niet doe brengt ze zichzelf in gevaar, en gaat het niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

En consequent zijn, blijven herhalen. Geen vinger geven want ze pakken je hele hand (logisch ook, op die leeftijd!).

Het komt echt wel goed met jou, R en man. Ik weet ook zeker dat jullie het allemaal hartstikke goed doen, maar dat jullie moe zijn, gespannen en daar moeten jullie gewoon allemaal even doorheen. Straks is de baby er, zijn jullie allemaal gewend en gaat het veel makkelijker zal je zien. Bovendien gaat R dan ook bijna naar school, dat zal ook wel rust en uitdaging geven!



Hier kan ik me goed in vinden. Lastig voor jullie Spencer, ik vind het zelf op zulke momenten soms ook heel moeilijk om dan positief te blijven. Zeker wanneer je zelf moe bent, niet lekker in je vel zit of -zoals jij- hoogzwanger bent. Komt wel goed schatje! :hug:


Ik kan me ook vinden in wat Parel zegt, ze hebben zeker met gevaarlijke situaties te luisteren, en als het dan niet normaal wil dan maar even vast pakken, liever dat dan dat er iemand onder de auto ligt. Ik vertel ze altijd wel waarom ik het wil of doe, maar willen ze niet luisteren, prima dan gaat het toch echt wel op mijn manier. En daar heb ik dan wel een potje geschreeuw voor over, nogmaals liever dat dan dat ze onder een auto komen.
:heart: :heart: 2011

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers