Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 01 Apr 2016 13:10

Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Ik ben gestopt met mn studie omdat mn vader destijds overleed. Nu, 5 jaar en een hoop andere ellende later, wil ik het graag alsnog afmaken. Ik hoefde alleen mijn scriptie nog. Ik heb contact opgenomen met mijn hogeschool, die geven aan dat mijn cijfers vervallen zijn en ik 3 jaar op nieuw moet doen. Alleen mijn propedeuse blijft behouden, schijnbaar.
Nu heb ik weleens gehoord dat er soms mogelijkheden zijn en speciale regelingen etc, voor als je je studie echt niet eerder kon afmaken.
Aan de andere kant vind ik ook terug dat cijfers wellicht helemaal niet mogen vervallen....

Heeft iemand dit weleens aan de hand gehad? Ik ben in gesprek met mijn opleiding nu, maar ze zijn niet erg bereidwillig...
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 01 Apr 2016 13:27

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Het is wel normaal naar mijn weten dat cijfers vervallen na een bepaalde tijd. Ook omdat lesstof kan veranderen en je over het algemeen niks met de kennis hebt gedaan. Maar uitzonderingen kunnen altijd gemaakt worden, misschien dat een examencommissie er iets mee kan?
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 01 Apr 2016 13:29

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Ik stuur je vanavond even een pm.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 01 Apr 2016 17:17

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Dat moet je inderdaad dan bij de examencommissie aanvragen. Op basis van jouw redenen zou ik verwachten dat ze het verzoek wel serieus nemen. Maar je hebt inderdaad wel goede kans dat je een aantal dingen opnieuw moet doen, omdat het huidige curriculum (samenstelling van de opleiding) vast heel anders is dan toen jij deze vakken gevolgd hebt. Een examencommissie kan dan wel bepalen voor welke vakken uit het huidige curriculum je vrijstelling kunt krijgen op basis van de vakken die je eerder gehaald hebt.
En anders is het misschien een optie in deeltijd de opleiding af te ronden. Daarbij wordt over het algemeen veel meer naar vrijstellingen op basis van wat je al kent/weet gewerkt.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 01 Apr 2016 20:07

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Na verloop van tijd kunnen cijfers inderdaad wel gewoon vervallen. Ik denk ook dat je naar de examencommissie zult moeten. Maar ook daar krijg je echt niet zo maar alles voor elkaar, je zult dan echt je best moeten doen hen te overtuigen denk ik. Op de opleiding waar ik werk worden dit soort dingen echt niet zomaar even geregeld bijvoorbeeld, verzoeken aan de examencommissie worden volgens mij vaker afgewezen dan toegewezen over het algemeen. Maar niet geschoten is altijd mis, dus ik zou het zeker proberen.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Apr 2016 20:46

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Zijn al deze vakken na je eerste jaar dan vervangen voor nieuwe(re) vakken? Hebben de vakken andere namen gekregen? Dat laatste zit ik namelijk eerder aan te denken, want ik kan me moeilijk voorstellen dat alle vakken die jij destijds hebt afgerond, nu niet meer bestaan en/of dusdanig zijn veranderd, dat jouw opgedane kennis niets meer voorstelt. Dat zou betekenen dat als ik destijds dezelfde studie deed en het wel had afgerond, nu dus ook gigantisch liep te teren op gedateerde kennis. Natuurlijk leer je altijd bij in je baan, maar geheel up to date ben je doorgaans niet meer.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 02 Jun 2016 19:02

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Siem schreef:Ik stuur je vanavond even een pm.


Ik heb je nooit meer bedankt, maar ik heb wel veel aan je pm's gehad, dus dankjewel!!!

Inmiddels ben ik in gesprek geweest met school en zij geven eigenlijk aan dat het onmogelijk is. Ik moet 3 jaar overdoen. Een verzoek bij de examencommissie mag niet als ik niet sta ingeschreven. Schrijf ik me in, is de kans groot dat ik 1800 euro mag betalen voor niks....ze maken geen uitzonderingen sinds ze slecht in het nieuws geweest zijn mbt hun diploma's. Andere hogescholen doen dat dus wel....

Dus ik weet het nu ook ff niet zo goed meer.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 02 Jun 2016 19:04

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Guattari schreef:Zijn al deze vakken na je eerste jaar dan vervangen voor nieuwe(re) vakken? Hebben de vakken andere namen gekregen? Dat laatste zit ik namelijk eerder aan te denken, want ik kan me moeilijk voorstellen dat alle vakken die jij destijds hebt afgerond, nu niet meer bestaan en/of dusdanig zijn veranderd, dat jouw opgedane kennis niets meer voorstelt. Dat zou betekenen dat als ik destijds dezelfde studie deed en het wel had afgerond, nu dus ook gigantisch liep te teren op gedateerde kennis. Natuurlijk leer je altijd bij in je baan, maar geheel up to date ben je doorgaans niet meer.


Zij geven dus ook aan dat mijn kennis niet up to date meer is voor sommige vakken. Ik heb gevraagd of het mogelijk was anders een soort toets te maken voor deze vakken, om aan te tonen dat ik de kennis wel bezit. Maar ook dat doen ze niet.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 03 Jun 2016 14:42

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Geen probleem, fijn dat het wel enigszins relevant voor je is geweest.

Stuur je vanavond/morgenvroeg nog even een pm ivm het niet in behandeling nemen van je verzoek, ook daar heb ik wat ervaring mee namelijk.

Wat stom dat je ook geen toestemming krijgt voor eventuele mondelingen zodat je kunt aantonen dat je wel over voldoende kennis bezit zodat je alsnog vrijstelling kan krijgen voor eerder behaalde vakken. Is er geen andere instantie waarbij je in beroep kunt gaan? Bij ons is dat wel zo dat je nog naar een onafhankelijke commissie kan stappen deze staat los van de faculteit en zij geven dan een eindoordeel als je er niet uitkomt met de examencommissie van je eigen faculteit.

En wat als je je wel inschrijft het verzoek indient en je dan uitschrijft als je verzoek niet wordt goedgekeurd? Ze moeten binnen een paar weken reageren en bij ons is het dan zo dat je alleen de maanden betaald die je ingeschreven staat.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 04 Jun 2016 08:42

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Ik denk dat ik dan weet waar je studeert, en vanuit hen snap ik op zich dat ze hier heel streng in zijn geworden. Maar voor jou is het wel erg vervelend natuurlijk.
Kun je een soortgelijke studie ook volgen bij een andere instelling? Wellicht kun je daar eens informeren en de situatie voorleggen? Ik weet niet hoe ze daar tegenover staan hoor, maar wellicht is het een idee daar eens naar te kijken?
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 05 Jun 2016 12:43

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Mizz_S schreef:Ik denk dat ik dan weet waar je studeert, en vanuit hen snap ik op zich dat ze hier heel streng in zijn geworden. Maar voor jou is het wel erg vervelend natuurlijk.
Kun je een soortgelijke studie ook volgen bij een andere instelling? Wellicht kun je daar eens informeren en de situatie voorleggen? Ik weet niet hoe ze daar tegenover staan hoor, maar wellicht is het een idee daar eens naar te kijken?


Helaas wordt de studie die ik heb gedaan alleen in deze vorm aangeboden op deze instelling. Ik zou mogelijk wel vrijstellingen kunnen krijgen als ik communicatie of marketing ga doen, maar dus niet alles...
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 05 Jun 2016 13:31

Re: Ervaringen met vervallen cijfers op HBO?

Ik wilde je net een pm sturen maar zie dat deze opleiding elders niet wordt aangeboden, dan heeft mijn ervaring helaas geen zin op dit gebied.

Wil je helemaal niets meer doen naast je scriptie of zou je eventueel nog enkele blokken opnieuw willen doen?

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers