Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat jammer...

<<

Anoniem301

Bericht 31 Mei 2016 16:42

Re: Wat jammer...

Kira schreef:Ik sluit mij aan bij Stuiterbal.
In elk land heb je tradities en gebruiken waar mensen zich aan storen, denk aan stierenvechten in Spanje. Daar wordt ook actie tegen gevoerd maar die traditie is er en die blijft er. Hier hoeft maar een klein groepje zich te moeien en ineens staat een heel feest centraal in een landelijke discussie.

Maar het is geen klein groepje he? Het is een heel grote groep mensen en gelukkig voelen ze zich nu gesteund en durven steeds meer (donkere) mensen te zeggen dat de zich gekwetst voelen.

En die stierengevechten mogen ze van mij ook per direct afschaffen. Ik snap je voorbeeld eigenlijk niet zo goed, dat je dat erbij haalt en dat dat ook zo blijft. Dat iets nog niet verandert wil niet zeggen dat het dan maar ok is.
<<

Anoniem313

Bericht 31 Mei 2016 19:32

Re: Wat jammer...

Carrie schreef:
Kira schreef:Ik sluit mij aan bij Stuiterbal.
In elk land heb je tradities en gebruiken waar mensen zich aan storen, denk aan stierenvechten in Spanje. Daar wordt ook actie tegen gevoerd maar die traditie is er en die blijft er. Hier hoeft maar een klein groepje zich te moeien en ineens staat een heel feest centraal in een landelijke discussie.

Maar het is geen klein groepje he? Het is een heel grote groep mensen en gelukkig voelen ze zich nu gesteund en durven steeds meer (donkere) mensen te zeggen dat de zich gekwetst voelen.

En die stierengevechten mogen ze van mij ook per direct afschaffen. Ik snap je voorbeeld eigenlijk niet zo goed, dat je dat erbij haalt en dat dat ook zo blijft. Dat iets nog niet verandert wil niet zeggen dat het dan maar ok is.


Ik volg deze redeneertrant ook niet. Omdat het stierenvechten in Spanje nog bestaat, moet Zwarte Piet blijven? Hoe wil je dat uitleggen?
En inderdaad, wie zegt dat het een kleine groep is - en wanneer is de groep 'groot genoeg' om er wél naar te luisteren?
<<

Anoniem184

Bericht 31 Mei 2016 19:40

Re: Wat jammer...

Kira schreef:Ik sluit mij aan bij Stuiterbal.
In elk land heb je tradities en gebruiken waar mensen zich aan storen, denk aan stierenvechten in Spanje. Daar wordt ook actie tegen gevoerd maar die traditie is er en die blijft er. Hier hoeft maar een klein groepje zich te moeien en ineens staat een heel feest centraal in een landelijke discussie.

Ik heb het idee dat het eerder nog maar een klein groepje is dat vóór het behoud vam zwarte Piet is. Ik denk dat het de grootste groep werkelijk niets meer interesseert welke kleur Piet heeft, als de discussie maar een keer klaar is. Dan kunnen we gewoon weer verder met het kinderfeest.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 31 Mei 2016 19:43

Re: Wat jammer...

Eens met Maple. Eerst vond ik het jammer, maar nu heb ik echt zo iets van "Laat het gewoon weer een kinderfeest zijn", en dat iedereen eens ophoudt met de discussie. Zoek een mooie middenweg en accepteer het allemaal. Geven en nemen, want je kan nooit iedereen tevreden stellen.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 31 Mei 2016 20:41

Re: Wat jammer...

Helemaal eens met Sawadee. En ik denk dat heel veel mensen er inderdaad zo over denken.
<<

Anoniem161

Bericht 31 Mei 2016 20:50

Re: Wat jammer...

Sawadee schreef:Eens met Maple. Eerst vond ik het jammer, maar nu heb ik echt zo iets van "Laat het gewoon weer een kinderfeest zijn", en dat iedereen eens ophoudt met de discussie. Zoek een mooie middenweg en accepteer het allemaal. Geven en nemen, want je kan nooit iedereen tevreden stellen.


Eens! Ben de discussie ook echt zat. Zo wordt de sfeer wel verpest.
<<

Anoniem245

Bericht 01 Jun 2016 07:41

Re: Wat jammer...

Mijn voorbeeld was om aan te geven dat er in elke cultuur tradities zijn waar mensen zich wel en niet in kunnen vinden. Ik heb best veel donkere mensen in mijn omgeving en die voelen zich allemaal niet gdiscrimineerd door zwarte Piet. Een vriend van mijn ouders speelt als donkere man zelfs ieder jaar voor Piet.
Maar goed, roetveeg Pieten zou ik een goed alternatief vinden. Sinterklaas is op zich nu toch al verpest door alle disussie erom heen.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 01 Jun 2016 08:04

Re: Wat jammer...

Voor wie is Sinterklaas dan precies al verpest?
<<

Anoniem281

Bericht 01 Jun 2016 08:06

Re: Wat jammer...

Voor halsstarrige, chauvinistische, kortzichtige volwassenen.
<<

Anoniem245

Bericht 01 Jun 2016 08:44

Re: Wat jammer...

Haha nee dat valt wel mee hoor. Voor kinderen die nu steeds op radio en tv deze discussie moeten horen en niet snappen waarom er over zwarte Piet gedebatteerd wordt.
<<

Anoniem304

Bericht 01 Jun 2016 08:49

Re: Wat jammer...

Ik denk dat geen kind zich er druk om maakt.
<<

Anoniem321

Bericht 01 Jun 2016 08:51

Re: Wat jammer...

Kira, ik denk niet dat kinderen (en vooral in de leeftijd dat ze nog in sinterklaas geloven) meekrijgen wat er op radio en tv gezegd wordt over zwarte piet.
<<

Anoniem245

Bericht 01 Jun 2016 09:05

Re: Wat jammer...

Denken jullie dat echt?
Mijn zoon vroeg zich twee jaar geleden toen de eerste discussie begon zich af waarom er op de radio over zwarte Piet gesproken werd, hij geloofde toen nog. Misschien dat hele kleine kinderen dat niet mee krijgen maar kinderen van 6/7 jaar wel. En ik vind het dus jammer dat deze discussie zo open en bloot op alle media gevoerd wordt. Dat haal de magie weg en verpest op die manier het feest (voor de kinderen dus).Dat is ook het eerste jaar geweest dat we Sinterklaas gevierd hebben zonder dat hij nog geloofde, heb hem naar aanleiding van die discussie toen verteld hoe het zat.
<<

Anoniem321

Bericht 01 Jun 2016 09:42

Re: Wat jammer...

Heb je hem ook uitgelegd waar de zwarte pietendiscussie over gaat? Want dat lijkt me wel lastig en ingewikkeld om dat aan een kind uit te leggen.

Het lijkt mij veel simpeler om uit te leggen dat pieten voortaan andere kleurtjes hebben. Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat dit voor een kind iets uitmaakt. Ook al hebben ze vorig jaar nog zwarte pieten gezien.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Jun 2016 09:58

Re: Wat jammer...

Het valt mij altijd op dat mensen zo selectief zijn in hun hang naar traditie. Er mag helemaal niks veranderd worden aan Zwarte Piet, want o, het is een eeuwenoude traditie en daar mogen we niet aankomen, maar de manier waarop Sinterklaas nu gevierd wordt, met iedere dag op meerdere zenders televisieprogramma's over Sinterklaas, zelfs al voor de aankomst, grote Sinterklaasevenementen waar je naartoe kan waar artiesten optreden, enzovoort enzovoort, dat is toch ook totaal niet volgens de traditie? Vroeger kwam Sinterklaas ergens in november aan, in de tussenliggende weken zag je hem nauwelijks, je zette thuis je schoen en je zong liedjes, dan kwam hij nog een keer op Sesamstraat en nog een keer op school, met pakjesavond werd er een zak voor de deur gezet en dat was het wel zo'n beetje - en dat was ook wel een deel van de magie, dat mysterieuze, dat hij er was maar dat je hem niet zag. Als je dan toch vindt dat het een oud-Hollandse traditie moet zijn en dat de magie in ere moet worden gehouden dan hoort al die poppenkast er ook niet bij, maar gek genoeg wordt het Sinterklaasjournaal dan weer ultrabelangrijk gevonden. Als daar iemand vertrekt schreeuwen (volwassen) mensen moord en brand.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Jun 2016 10:20

Re: Wat jammer...

Ik vind Sinterklaas een heel leuk feest en wij hebben het thuis altijd gevierd. Ik vind het net al Kiatu jammer dat het nu een nare bijsmaak krijgt door deze discussie. Ik erger me enorm aan de pro Zwarte Piet groepering en in het algemeen de manier waarop deze discussie gevoerd wordt.

Wat mij betreft is het ook echt een loze discussie, er is een groep mensen die zich gekwetst voelen door het uiterlijk van Piet. Dat is makkelijk op te lossen, waarom dat dan niet doen? Waarom zou je een groep mensen kwetsen, terwijl het dus zo makkelijk op te lossen is en niks af hoeft te doen aan het feest. Laat het feest gewoon met de tijd mee evalueren. Het maakt de kinderen helemaal niks uit of Pieten nu zwart zijn, vegen hebben of paars of geel zijn.

Kinderen geloven vaak maar van een jaar of 2 tot een jaar of 7 a 8, dus als je nu elk jaar wat meer paarse pieten introduceert en wat minder zwarte pieten dan zijn over 5 jaar alle Pieten paars ( ik noem maar een kleur hoor).

Ik begrijp wel dat Piet in de toekomst geschminkt wordt i.v.m. de herkenning, maar op welke manier of met welke kleur maakt toch niks uit. Voor de kinderen blijft Sinterklaas gewoon Sinterklaas en de Sinterklaas traditie blijft gewoon bestaan.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem250

Bericht 01 Jun 2016 11:32

Re: Wat jammer...

Ik vind Sinterklaas een erg leuk feest. Wij hebben het vroeger fijn gevierd en ik heb er hele mooie herinneringen aan. Ik wil mijn kinderen dan ook graag het sinterklaasfeest meegeven. Máár ik begrijp niet waarom het voor sommige volwassenen zo moeilijk is een kleine aanpassing te doen in het uiterlijk van piet, zodat het voor andere mensen niet meer kwetsend is. Ik had dat in eerste instantie ook niet door, omdat piet voor mij meer een magisch sprookjesfiguur was, maar na wat tekst en uitleg begrijp ik prima dat het discriminerend en kwetsend is en dat een verandering nodig is. En zo onoverkomelijk is dat niet. Want de roe en de zak naar Spanje zijn ook uit het verhaal gefilterd. Ik denk niet dat de pro- zwartepieters nog een roe in de schoen van hun 5-jarige stoppen als hij zijn eten niet heeft opgegeten of een pepernoot heeft gepikt. En kinderen worden volgens mij ook niet meer bang gemaakt dat ze meegenomen worden in de zak naar Spanje.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers