Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dat stomme gat!

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 08 Mei 2016 22:17

Re: Dat stomme gat!

De oplossing weet ik niet helaas maar ik was bang voor duiken en dat gat, oh brrr dat vond ik nog veel enger. En dan heb ik het over nu, als volwassene. Toen ik op zwemles ging en zag dat je door zo'n gat heen moest duiken, brr ik werd er echt zo akelig van.

Uiteindelijk heb ik gewoon mezelf niet laten kisten en ben het 'gewoon' gaan doen. Heel vaak lukte het puur uit angst voor dat gat niet, terwijl als ik onderwater zwom prima de afstand en de diepte haalde. Nu ben ik voor mijn C aan het zwemmen en ik ben er eerlijk gezegd helemaal niet meer zo bang voor. Ik moet er wel bij zeggen dat ik pas minder angstig werd toen ik oordopjes had gekocht en een duikbril op sterkte. Die duikbril mag ik ook bij het afzwemmen op (oordopjes uiteraard ook).

Wij moeten ook onder een mat doorzwemmen, durft ze dat wel?

Misschien kun je eens met haar praten over wat ze zo eng vind. Misschien helpt een duikbril wel. En misschien eens met de juf er over praten wat er gebeurd als ze bij het afzwemmen niet door het gat heen zwemt. Ik moet wel zeggen dat ik bij 't afzwemmen dingen deed waarvan ik voorheen echt dacht dat ik ze niet zou durven.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 08 Mei 2016 22:23

Re: Dat stomme gat!

Ik vind het zo stoer dat jij gewoon op zwemles bent gegaan! Echt tof!

Dat van die duikbril kan ik nog weleens opperen. Zal morgen eens aan haar vragen of ze zelf denkt dat dat verschil maakt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 08 Mei 2016 22:53

Re: Dat stomme gat!

Bij superspetters, een andere zwemmethode die nu gegeven wordt krijgen de kinderen vanaf het begin gelijk een bril. Omdat de ongemakken van het water alleen maar af kunnen leiden van goed leren zwemmen. Ze oefenen ook zonder dat soort hulpmiddelen, ze moeten dat ook kunnen. Maar dat is niet het belangrijkste, het belangrijkste is dat ze goed kunnen zwemmen en zich veilig voelen in het water.

Ik zou misschien wel in een ander zwembad met een andere juf/meester proberen, of met deze juf bespreken of er andere mogelijkheden zijn. Dat ze langs het gat mag zwemmen eerst, dat ze eerst eens tot aan het gat mag zwemmen en dan naar boven komen. En ik vind die duikbril echt een wereld van verschil. Kinderduikbrillen zijn niet zo duur, ik zou dat gewoon proberen. Ik heb zelf het gevoel veel meer controle te hebben over de situatie met bril, dat gat is eng omdat je misschien de controle wel kwijt raakt, omdat je misschien wel blijft steken, er niet door komt, niet echt kunt als je geen adem meer hebt. Met die bril heb ik verhoogd gevoel van controle en dus ook meer vertrouwen als ik er doorheen zwem. Maar goed, zonder mijn duikbril op sterkte zag ik niet eens waar het gat zat haha, dat is echt vrij eng.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Mei 2016 23:32

Re: Dat stomme gat!

Dat gat is de reden dat ik geen B diploma heb. Echt lame, maar het ging gewoon niet.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 08 Mei 2016 23:42

Re: Dat stomme gat!

Jip schreef:Als oud zwemjuf ken ik dit verhaal.

We hadden het gat opgerold tot net boven het water en zo steeds een beetje laten zakken, laten zien dat als de zwemjuf er doorheen kon hij er zeker doorheen paste, ervoor liggen en hem (met zijn goedkeuring) erdoorheen getrokken...echt vanalles. Hij had gewoon gat-vrees. Uiteindelijk met afzwemmen is hij onder het hele zeil doorgezwommen, wat dus nog dieper is... Gelukkig zag de meneer van de KNZB het niet ;)

haha mijn broertje zwom ook liever onder het zeil door. hij kon heel goed onder water zwemmen, door benen zwemmen ging ook prima maar dat stomme gat was eng.
we zijn destijds zelfs een aantal keer samen door het gat gezwommen maar hij durfde alsnog niet alleen. uiteindelijk was onder het zeil door zwemmen blijkbaar voldoende om te mogen afzwemmen.
Afbeelding
<<

Anoniem272

Bericht 09 Mei 2016 07:36

Re: Dat stomme gat!

Staat de badjuf altijd aan de kant, of zwemt ze ook wel eens mee?

Bij de zwemschool van T duiken de juffen mee als kinderen niet durven. Dan pakken ze het kind bij de nek vast (klinkt nogal hard zo, maar dat valt wel mee) en duiken ze samen. Dan duwt de badjuf het kind door het gat.

Voor T. werkte het perfect, die was uit zichzelf nooit gegaan. Na een keer of twintig samen met de badjuf durfde hij zelf.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 09 Mei 2016 08:48

Re: Dat stomme gat!

Ik heb haar alle 13 lessen lang nog nooit in het water gezien. Eigenlijk best gek he? Ze staat vanaf de kant een beetje moeilijk te kijken en instructies te schreeuwen. De schoolslag mag F voordoen aan de andere kinderen... Ik vraag me ineens af of de badjuf wel kan zwemmen?! ;)

Komende week gaan we de duikbril proberen. Als dat niks wordt ga ik kijken of ze naar een andere groep kan. Bedankt voor alle tips in ieder geval!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 09 Mei 2016 09:38

Re: Dat stomme gat!

Hier (nog) niet herkenbaar omdat mijn dochter nog voor A bezig is en het 'echte' gat nog moet komen. Ze zwemmen al wel onder een mat en onder een soort poortje door in relatief ondiep water (verstelbare bodem van het zwembad).

Maar ik vind het wel een beetje gek dat de juf niet mee zwemt. Ok, bij B kunnen ze dan wel zelfstandig zwemmen al, maar toch. Hier zijn de leerkrachten altijd in het water eigenlijk, en helpen ze mee, doen ze dingen voor, etc. Niet dat dat persé de oplossing is, maar soms kan het wel helpen als iemand het samen met je doet, je vast heeft of iets in die richting.

En als ik het zo lees zou ik denk ik ook geneigd zijn een andere juf of ander zwembad te proberen als andere tips niets uithalen. Niet dat de juf persé slecht is, maar een ander persoon met andere aanpak / benadering kan wellicht ook helpen.

Sowieso bedacht ik me laatst dat ik de zwemjuffen/meesters die ik tot nu toe gezien heb in ons zwembad allemaal een stelletje schreeuwlelijken vind :laughcry: Hoort er vast bij, en ze moeten natuurlijk voor iedereen verstaanbaar zijn, etc. Maar het viel me ineens op, stel dat je bijvoorbeeld een heel angstig kind hebt dan lijkt dat geschreeuw niet echt helpend.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 09 Mei 2016 09:59

Re: Dat stomme gat!

Bij ons zwemt de juf bij eind A, B en C (dat is bij de volwassenen 1 groep) meestal niet meer mee omdat ze vanaf de kant veel beter overzicht heeft. Diezelfde juf staat bij A altijd in het water. Maar het is niet dat ze nooit mee zwemt. Soms zwemt ze de hele les mee, soms doet ze iets voor. Helemaal nooit in het water vind ik wel gek, ze is wel zwemjuf, ze moet de kinderen toch ook het vertrouwen geven dat het kan.
<<

Anoniem185

Bericht 09 Mei 2016 10:02

Re: Dat stomme gat!

Gewoon stoppen met zwemles. Je dochter wordt hier niet blijer van. Ik ben mijn moeder er nog steeds dankbaar voor. Heb abderhalf jaar zwemles gehad en het laatste half jaar iedere keer huilend er naar toe. Ik kon alles, behalve het gat. Iedereen mocht iedere keer afzwemmen behalve ik. Is echt helemaal niet leuk. Ze kan zwemmen, dat is het belangrijkste. Laat haar lekker stoppen als ze het niet meer wil.

Met duikbril mocht ik trouwens niet eens proberen 'want als je van een boot af in het water valt heb je ook geen duikbril'. Nee inderdaad, maar ook geen gat.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 09 Mei 2016 12:37

Re: Dat stomme gat!

Ik zou ook stoppen :laughcry: Ze moeten nu al zoveel meer dan 'vroeger' om alleen al het A diploma te halen.

Zelf heb ik bijna 3 jaar over mijn A diploma gedaan. Als ik toen voor mijn A al door een gat had moeten zwemmen had ik het helemaal niet gehaald ben ik bang. Y. zit nu pas 5 weekjes op zwemles en ik hoop dat hij het beter doet dan ik :angel:
Afbeelding
<<

miekie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:38

Bericht 09 Mei 2016 15:22

Re: Dat stomme gat!

Hier ook ontzettend veel "problemen" met het gat gehad. Bij A begon het al. Voor een vakantie ging het goed en na de vakantie lukte het opeens niet meer. Uiteindelijk is mijn man gaan oefenen en lukte het wel. Bij B zwom haalde ze de afstand steeds niet en kwam net voor het gat boven. Heel wat extra geoefend, vervolgens zwom ze er langs heen en dacht ik het gaat hem echt niet worden en wilde ook stoppen. Toen is mijn man gaan kijken en ze zwom er doorheen. Zo bizar, het zat blijkbaar echt tussen haar oren. Duikbril mocht echt niet en de privé lessen hielpen hier ook echt niet. Mijn man heeft haar dus voldoende moed in gepraat. Redt ze de afstand wel? Anders zou je kunnen vragen of ze met een hoepel willen oefenen tijdens een les. Misschien ook een andere instructeur eens proberen?
2009
2011
<<

Anoniem166

Bericht 09 Mei 2016 15:48

Re: Dat stomme gat!

Ik zou stoppen. Ze kan zwemmen, dus bij water is ze veilig. En gaandeweg het zwemmen tijdens vakanties leert ze nog wel weer bij en wie weet durft ze dan wel ergens doorheen te zwemmen. Ik zou mijn diploma nooit gehaald hebben als ik door zo'n gat moest zwemmen. Volgens mij hoefden wij dat las bij c en dat is ook de reden dat ik gestopt ben en mijn c-diploma niet wilde halen. Mijn moeder heeft er gelukkig nooit moeilijk over gedaan en met schoolzwemmen heeft ze me regelmatig ziekgemeld, omdat ik er een week buikpijn van had bij de gedachte weer te moeten zwemmen met de hele klas.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 09 Mei 2016 18:06

Re: Dat stomme gat!

Ander zwemschool proberen? Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wie weet werkt een andere aanpak wel gewoon. Inmiddels is de associatie met iets niet kunnen zo groot dat het wel lastig kan worden. Of gewoon tijdelijk stoppen en over een half jaar/jaar opnieuw proberen. Dan is ze weer wat wijzer en sterker en lukt het misschien wel. Dan in de tussentijd wel vaak gaan vrijzwemmen natuurlijk.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 10 Mei 2016 14:16

Re: Dat stomme gat!

Mijn vraag was omdat als jullie dichtbij woonden ik wel een keer wilde oefenen. Ik zou een zwembrilletje proberen. En je kunt nog eens kijken of ze wel onder het zeil durft. Of krijgt ze last van haar oren als ze te diep gaat?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 27 Mei 2016 19:24

Re: Dat stomme gat!

Ik ben ZO blij! Het is eindelijk gelukt! Eerst heeft ze het nog en keer bij dezelfde juf geprobeerd met duikbril, maar dat maakte geen verschil. Afgelopen zondag was de badjuf er volgens mij zelf klaar mee en gaf aan dat ze niet meer wist hoe ze haar kon helpen. Toen zag ik mijn kans schoon en vroeg haar of ze niet een keer met een andere groep mee kon doen. Dat vond ze prima (volgens mij was ze allang blij als ze er vanaf was haha).

En vanmiddag was het zo ver. Ze mocht zwemmen met een andere groep, bij een andere badmeester. Echt een lieverd! Hij stelde haar meteen gerust en ik zag van bovenaf al dat ze een stuk zelfverzekerder rondliep. Toen het moment daar was zette ze zich af, dook het water in en zwom meteen door het gat heen :banaan: :cheering:

En daarna nog een keer.

En toen nog een keer!

Ik ben zo super blij voor haar. Volgende week kan ze weer met deze groep mee doen en dan hopelijk in juni nog afzwemmen :thumbup:
<<

Anoniem161

Bericht 27 Mei 2016 19:30

Re: Dat stomme gat!

Jeuj eindelijk! Gefeliciteerd! Geef haar maar een dikke kus en knuffel en zeg maar dat ze trots op zichzelf mag zijn.
Wat fijn dat een andere leraar wonderen kan doen he!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 27 Mei 2016 19:37

Re: Dat stomme gat!

Wat goed!!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 27 Mei 2016 21:21

Re: Dat stomme gat!

Ik zag het filmpje voorbij komen op facebook, echt super knap van haar!!
2010 2012
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2519

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 27 Mei 2016 22:14

Re: Dat stomme gat!

Wat fijn dat het eindelijk gelukt is!

Onze dochter heeft voor haar diploma a een extra les moeten volgen voor door het gat zwemmen, gelukkig gehaald. Nu is B het probleem :palm:
De vorige les stopte ze echt 1 cm voor het gat, zó frustrerend omdat ze het wel kan. Ik hoop zo dat ze er morgen doorgaat, nog 3 lessen en dan zou ze voor B mogen afzwemmen. Aaaah
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 27 Mei 2016 22:39

Re: Dat stomme gat!

Wat goed van haar! Enne die Badjuf zal er wel even de pest in hebben, gelijk bij de andere badmeester wel. Fijn dat hij haar zoveel vertrouwen kon bieden.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 28 Mei 2016 09:42

Re: Dat stomme gat!

Wow, wat goed zeg! Super!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem171

Bericht 28 Mei 2016 18:41

Re: Dat stomme gat!

Super fijn zeg! Kom maar op met dat afzwemmen!
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 28 Mei 2016 20:08

Re: Dat stomme gat!

Ik lees dit topic nu pas en het eerste wat ik dacht is dat ze gewoon een andere aanpak nodig heeft en wilde al aangeven dat ik best eens wilde oefenen met haar, wat fijn dat het al gelukt is! Zo zie je maar dat de manier van lesgeven zo'n verschil kan maken!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 28 Mei 2016 20:09

Re: Dat stomme gat!

Wat fijn!! Hopelijk kan ze inderdaad in juni al afzwemmen!

Ik mag nu begin juni afzwemmen voor C, echt toen ik eenmaal die angst had overwonnen... Nu kijk ik echt uit naar het zwemmen gewoon, ik vind het zo heerlijk. Zo fijn om die angst niet meer te kennen. Moet zeggen koppeltje duiken in het water of door dat gat zwemmen is nog steeds niet mijn favoriete bezigheid, maar hee, ik kan het en ik durf het (en hierna hoef ik nooit meer hahaha).
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers