Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

sandra

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 137

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 15 Okt 2013 19:17

Re: Schoolgaande kinderen topic

Meisjesmama, hier is vandaag zo'n beetje hetzelfde gebeurd.. ze zitten bij ons in rijtjes van 3, en nu is hij voorin de klas geplaatst met een meisje naast hem, met zijn tweetjes, en zijn vriendjes zitten achterin met zijn 3en, ook omdat hun verder zijn met lezen.... ik kreeg er een naar gevoel van, zelf had hij de reden gelukkig niet door, maar leuk vond hij het niet.

Ik vind het zowiezo een beetje moeilijk, hij is in de 3/4 groep geplaatst, maar de andere groep 3ers in zijn klas lopen echt voor, lezen serieus al boeken als dolfje weerwolgje zelf, mijn zoon is zover nog lang niet. Maaar hij is hier geplaatst omdat hij goed zelfstandig kan werken.. Maar ik ben zo bang dat dit niet werkt, er is zo weinig tijd door de combi klas, hij krijgt uitleg en dan moeten ze zelfstandig aan het werk omdat daarna groep 4 uitleg krijgt.. En als je als groep 3er voorloopt en alle letters al weet is dat misschien niet zo'n probleem, maar dit is bij C. dus niet het geval...
grote broer, febr 2007
kleine broer, febr 2010
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 15 Okt 2013 19:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

@sandra dat is ook toevallig! Ik heb ook aangegeven dat het niet belangrijk is hoever je bent en dat ze er ook wel komt. Maar het doet haar zeer dat ze nu niemand van hun bij zich heeft.
En in haar ogen het groepje goed lezende al vol is dus daar hoeft ze het ook niet voor te doen.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 16 Okt 2013 12:29

Re: Schoolgaande kinderen topic

Vandaag meteen een gesprek gehad.
Juf had het zeker niet zo bedoeld zei ze na ons verhaal.
Mijn dochter mag het echt niet als falen zien en moet nog even proberen bij dit groepje klikt het niet met het meisje wat bij haar is geplaatst moet ze dat zeggen tegen juf.
Ze vind dat mijn dochter het goed doet in de klas en ze zei nog 'eigenlijk heb ik je wel nodig dichtbij mij hoor E. Jij kan zo mooi goed zingen en weet alle teksten'
Nou dat compliment heeft haar heel goed gedaan.
En juf ziet in dat ze het niet goed heeft aangepakt.
Volgende week vakantie en daarna ga ik het in de gaten houden.
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 09:27

Bericht 16 Okt 2013 13:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

meisjesmama schreef:Zijn er ook mama's met kindje net in groep 3.
Ik zit met hier volgende probleempje:
Mijn dochter heeft een vriendinnengroep van 5 meiden in totaal. Aan de ene tafel zaten 3 meiden en mijn dochter zat met 1 andere vriendin. Nu is haar vriendin vandaag bij haar weg gehaald en geruild met een ander meisje. Nu zit mijn dochter alleen en de andere vriendinnen met z'n 4en. Dikke tranen er over en de reden die meiden kunnen beter lezen.
Mijn dochter voelt zich slechter als haar vriendinnen.
Morgen wil ik met de juf praten ook omdat ik het zeker voor mijn dochter een slecht gevoel is dat ze niet bij haar vriendinnen mag zitten .


Wat sneu zeg.
M zit ook in groep 3 en in een vast groepje. Bij hem in het groepje zitten er ook die al veel verder zijn met lezen. Dus denk dat het hier gewoon gemengd is. Ze hebben alleen andere boekjes.
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Amaryllis

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 519

Geregistreerd: 16 Okt 2013 13:10

Bericht 16 Okt 2013 13:28

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hallo!

Ik zou graag met jullie mee schrijven..

Mijn dochter is vanochtend wezen wennen op de basisschool.
Ze heeft het heel leuk gehad. Weggaan was ook geen probleem maar ik had een behoorlijke brok in mijn keel!
Na de herfstvakantie nog 4 ochtendjes en dan is ze jarig. Ik was zelf wel een beetje overdonderd door de grote school.
Ze heeft er in ieder geval erg zin in om te gaan beginnen.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 16 Okt 2013 13:40

Re: Schoolgaande kinderen topic

woezel schreef:
meisjesmama schreef:Zijn er ook mama's met kindje net in groep 3.
Ik zit met hier volgende probleempje:
Mijn dochter heeft een vriendinnengroep van 5 meiden in totaal. Aan de ene tafel zaten 3 meiden en mijn dochter zat met 1 andere vriendin. Nu is haar vriendin vandaag bij haar weg gehaald en geruild met een ander meisje. Nu zit mijn dochter alleen en de andere vriendinnen met z'n 4en. Dikke tranen er over en de reden die meiden kunnen beter lezen.
Mijn dochter voelt zich slechter als haar vriendinnen.
Morgen wil ik met de juf praten ook omdat ik het zeker voor mijn dochter een slecht gevoel is dat ze niet bij haar vriendinnen mag zitten .


Wat sneu zeg.
M zit ook in groep 3 en in een vast groepje. Bij hem in het groepje zitten er ook die al veel verder zijn met lezen. Dus denk dat het hier gewoon gemengd is. Ze hebben alleen andere boekjes.


Zoals M. zit zou ik ook beter vinden. En het blijkt nu ook niet allemaal bij juf vandaan te komen. Maar dat ene vriendinnetje heeft ouders met prestatiedrang. Moeders zei vanmorgen 'ohh p. is zo blij dat ze nu bij haar goed lezende vriendinnetjes zit' (dit hoorde E. niet). Maar je snapt wel dat daar het laatste woord ook niet over is gezegd.
We zullen zien hoe het loopt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 16 Okt 2013 13:48

Re: Schoolgaande kinderen topic

Zei die moeder dat tegen jou? Dat vind ik wel raar. Sowieso ook raar, ik snap dat P blij is dat ze bij haar vriendinnetjes zit, maar dan zeg je toch niet 'bij haar goed lezende vriendinnetjes'. Raar mens.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 16 Okt 2013 13:52

Re: Schoolgaande kinderen topic

Het gaat trouwens goed met Yrsa, ze gaat al hele dagen met overblijven (iedereen op school blijft over) en dat doet ze goed, al merk ik 's avonds dat ze wel echt moe en een beetje prikkelbaar is, maar dat is een kwestie van wennen. 's Middags heeft ze er nog helemaal geen genoeg van, dan wil ze samen lopen met een bepaald jongetje en het liefst nog naar alle speeltuinen die we onderweg tegenkomen. Nu is ze de middag vrij, ik wilde eigenlijk met haar poffertjes gaan eten in de stad of anders naar McDonalds (eens in de week krijgt ze zo'n speciale lunch, verder gewoon brood), maar ze wilde liever patatjes thuis eten, dus dat is ook goed.

Als ik haar kom halen zijn ze altijd nog bezig, dan kijk ik door het raam en het ziet er allemaal heel leuk en gezellig uit, ik zie ze altijd liedjes zingen met allemaal gebaren en dan gaat er weer een herfstblad de kring rond waar iedereen aan mag voelen. Elke ochtend een welkomstlied dat ze in verschillende talen zingen, ze leren sowieso volgens mij veel in het Engels. Ze kwam al met een liedje aan:

Peter Pointer, Peter Pointer, where are you?
Here I am, here I am
How do you do?

(Peter Pointer is dan de wijsvinger)
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 16 Okt 2013 13:55

Re: Schoolgaande kinderen topic

Susan schreef:Zei die moeder dat tegen jou? Dat vind ik wel raar. Sowieso ook raar, ik snap dat P blij is dat ze bij haar vriendinnetjes zit, maar dan zeg je toch niet 'bij haar goed lezende vriendinnetjes'. Raar mens.


Nee niet tegen mij anders had ze meteen de wind van voren gekregen! Dit zei ze tegen een andere moeder van die vriendinnengroep. Daarbij is zij zeker raar dat werd vandaag nog bevestigd door weer een andere moeder. Maar 1 opmerking waar ik bij sta en ik zal melden wat ik er van vind.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 16 Okt 2013 13:56

Re: Schoolgaande kinderen topic

Oh, dat vriendinnetje zat trouwens eerst naast je dochter, toch? Dan is het wel een heel, heel trieste opmerking.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem272

Bericht 16 Okt 2013 14:11

Re: Schoolgaande kinderen topic

Sorry hoor, maar het hele idee van groep 3 is toch dat je léért lezen? Krijgen die kinderen allemaal bijles in de zomervakantie of zo? Bizar dat je blijkbaar achterloopt als je begin groep 3 nog geen boeken kan lezen.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 16 Okt 2013 14:21

Re: Schoolgaande kinderen topic

Susan schreef:Oh, dat vriendinnetje zat trouwens eerst naast je dochter, toch? Dan is het wel een heel, heel trieste opmerking.

Ja tegenover haar.. en ondanks dat er soms wel strijd was met de meiden is het toch haar vriendinnetje.
lekker dat Yrsa zo goed gaat!
<<

Anoniem272

Bericht 16 Okt 2013 14:25

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja, inderdaad heel leuk om over Y te lezen Susan! Wat was ze er aan toe he?!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 16 Okt 2013 14:33

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja, ze was er zeker aan toe, op een gegeven moment merk je ook echt dat de peuterspeelzaal niet meer genoeg is, qua frequentie/tijdsduur, maar ook qua uitdaging.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 16 Okt 2013 17:57

Re: Schoolgaande kinderen topic

Filoria schreef:Sorry hoor, maar het hele idee van groep 3 is toch dat je léért lezen? Krijgen die kinderen allemaal bijles in de zomervakantie of zo? Bizar dat je blijkbaar achterloopt als je begin groep 3 nog geen boeken kan lezen.


Ja je zal maar al kunnen lezen voor je in groep 3 zit!! Sommige ouders vinden dat heel belangrijk. Week 3 op school riep er een andere moeder dat haar dochter vond dat ze babywoordjes leerde. Boom, roos en vis...
Mijn eigen neefje was met 2,5 het alfabet al aan het leren mijn schoonzusje is ook een prestatiegerichte moeder. Mijn neefje is bijna 4.
<<

Anoniem272

Bericht 16 Okt 2013 18:34

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik kon zelf ook voor groep 3 al lezen, maar hoop dat mijn ouders er niet zo opschepperig over hebben gedaan. In de klas werd ik gewoon bij mijn vriendjes gezet. Die konden nog niet lezen, maar de juf vond het wel handig dat ik ze kon helpen. In Montessoriklassen zetten ze volgens mij ook bewust kinderen van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar zodat ze van elkaar kunnen leren. Ik zat zelf trouwens op een Daltonschool.
<<

Anoniem272

Bericht 16 Okt 2013 18:43

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bij mij kwam het trouwens echt uit mezelf. Ben ook altijd gek gebleven op lezen. Op mijn tiende had ik de hele jeugdafdeling van de wijkbibliotheek gelezen. Maar als ouders enorm gaan pushen en na school oefenen met hun kind etc. vind ik dat eigenlijk best een beetje zielig. Leren lezen doe je in principe op school, en thuis kun je lekker spelen, toch? Tomas heeft een schrijfoefenboekje, maar daar werken we alleen uit als hij er zelf om vraagt. Eens in de twee weken of zo.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 16 Okt 2013 18:49

Re: Schoolgaande kinderen topic

Natuurlijk zijn er kinderen die al uit zichzelf kunnen lezen. Alleen maar knap en stoer!
Mijn dochter is nu wel thuis letters en woorden aan het schrijven maar dat doet ze omdat ze het leuke vind en niet omdat het van ons moet.
Het is zijn ook de ouders die de boel opstoken, niet onze style.
<<

Anoniem272

Bericht 16 Okt 2013 19:00

Re: Schoolgaande kinderen topic

Precies. Wij zijn ook niet zo. Ik vraag me ook af wat die ouders denken dat hun kind er op de lange termijn aan heeft, want aan het einde van de basisschool kunnen ze als het goed is allemaal lezen. Je kind een enorme voorsprong proberen te geven zorgt er volgens mij alleen maar voor dat het zich gaat vervelen op school.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 16 Okt 2013 20:06

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja, ik kon ook al lezen voordat ik in groep 3 zat, maar ik kan me niet herinneren dat ik het daar überhaupt over had, dat we met elkaar vergeleken wie er beter was in lezen of dat ik dat van vriendjes en vriendinnetjes wist. Ik zat met niveaulezen wel in een hogere groep, dus niet met kinderen uit mijn eigen klas, maar dan zat sowieso echt iedereen door elkaar heen, dus dat wist je ook niet van elkaar (en volgens mij was dat ook later dan groep 3). Het was in elk geval niet iets waar kinderen - of ouders - de strijd over aangingen.

Overigens heb ik geen nadelen ondervonden aan mijn snelle lezen, ik heb me daardoor ook niet meer verveeld. Bij klassikaal lezen las ik stiekem altijd wel vooruit en dan moest ik tegelijk bij zien te houden waar degene die hardop las ergens was gebleven, maar dat was nog wel een soort van uitdaging.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem272

Bericht 16 Okt 2013 20:46

Re: Schoolgaande kinderen topic

Haha Susan dat laatste is echt heel herkenbaar voor mij!
<<

Anoniem115

Bericht 16 Okt 2013 21:46

Re: Schoolgaande kinderen topic

.
Laatst gewijzigd door Anoniem115 op 25 Jul 2015 23:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 08:31

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ow gadver Randall wat eng. Is de school altijd gewoon open?

Dat is bij ons toch altijd een beetje mijn angst. Al onze deuren zijn altijd open, oa omdat er altijd ouders helpen, nieuwe ouders komen aanmelden maar ik heb zelf altijd toch wat schrik omdat ik denk een gek is dus ook zo binnen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 17 Okt 2013 08:33

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja, maar ja, een gek kan zich ook voordoen als iemand die een afspraak heeft of iemand die iets heeft laten liggen en dan is hij ook zo binnen. Dan kun je nooit meer gerust zijn, of je moet een heel systeem met toegangspasjes introduceren of zo.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 17 Okt 2013 08:37

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja oke maar ik denk dat de drempel dan misschien toch hoger ligt. Ik vind het altijd gewoon een wat eng idee dat jan en alleman zomaar scholen in kunnen. Het hoort natuurlijk aan de ene kant zo maar aan de andere kant denk ik toch... het zou maar gebeuren. Genoeg situaties in Amerika waarin het gebeurd is natuurlijk.

Bij de opvang kun je niet zomaar naar binnen, aan de ene kant vind ik dat op een school ook zo horen.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers