Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Situatie met collega/vriendin

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4409

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 23 Mei 2016 09:11

Situatie met collega/vriendin

Misschien wordt dit een lang verhaal, alvast excuses!

Een collega van mij, met wie ik ook buiten het werk ook vaak afspreek (soort vriendin dus) is op het werk flink uitgevallen tegen de directie over de dingen die haar niet bevallen op het werk. Nu ik een paar jaar op deze school werk, zie ik ook wel dat onze directie er op een aantal punten een bijzonder beleid op nahoud en ook niet altijd even netjes met haar personeel omgaat. Ik heb zelf echter (nog) nooit problemen gehad met iemand van de directie, niet persoonlijk in elk geval. Dingen als te hoge werkdruk gelden voor al mijn collega's en onduidelijkheid over contracten en uren enzo ook.
En als er eens iets bijzonders was, als ik duidelijkheid wilde over mijn uren, of een (medische) afspraak niet buiten school gepland kreeg, was dat nooit een probleem. Bij mijn collega zijn er wel enkele privé zaken waar moeilijk over gedaan werd en de werkdruk ervaart zij als veel te hoog. En zij is echt iemand die dan ook zegt waar het op staat. Na het zoveelste conflict, is zij nu soort van geschorst. Ik heb haar gesproken en de directie wil haar gaan ontslaan, waarop zij een advocaat ingeschakeld heet en de zaak gaat nu voorkomen.

Ik ken het verhaal dus van mijn collega, maar de directie vertelt ons bijzonder weinig over de situatie. Zij hebben aangegeven dat er een conflict is en dat mijn collega tot nader bericht niet op school zal zijn. En dat we onze professionele houding moeten bewaken en alles. Het was eigenlijk een heel naar bericht dat veel vragen opriep en waardoor wij soort van bang gemaakt werden of we wel contact mochten hebben met haar. Inmiddels zijn de vacatures voor komend schooljaar bekend en er staat een vacature open voor haar baan. Toen kwam er weer een bercht, geen nieuws over de situatie met mijn collega, maar in het belang van het onderwijs stond er een vacature uit voor het geval dat. De directie maakt er een heel mysterie van en dat voelt heel naar. Uiteraard snap ik ook dat zij er niet alles over kwijt willen, maar aangezien mijn collega haar mond blijkbaar niet houdt (er zijn meerdere collega's op de hoogte) kennen wij maar een kant van het verhaal. En dat de directie vaak wel een een bijzonder beleid voert, is natuurlijk algemeen bekend op school, dus deze situatie brengt zoveel vraagtekens!

Maar goed, ik heb nu afgesproken om bij te kletsen met mijn collega, maar ik vraag me af of dat wel een goed idee is. Ik ga me natuurlijk niet in de situatie mengen, maar door de manier waarop de directie over de situatie communiceert, ben ik wel een beetje bang wat er zou kunnen gebeuren als ze erachter komen. Wat eigenlijk ook weer van de zotte is, waarom zou ik bang moeten zijn voor de directie? Mijn collega heeft ook gevraagd of ik de mails van de directie over de situatie naar haar door wil sturen, maar ook dat durf ik niet. Als ze daarachter komen, zien ze mij als medeplichtig ofzo... Klinkt zwaar op de hand, maar jullie snappen wat ik bedoel. De hele stuatie zit me dus helemaal niet lekker, wat zijn jullie ideeën erover? En wat zouden jullie doen mbt afspreken en die mails?
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem304

Bericht 23 Mei 2016 09:15

Re: Situatie met collega/vriendin

Sowieso niet die e-mails naar haar sturen. Ik zou het proberen zoveel mogelijk in het midden te laten. Het is lastig, maar jij weet eigenlijk ook niks van de directie, dus je hebt haar er ook niks over te vertellen.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 23 Mei 2016 09:18

Re: Situatie met collega/vriendin

Heel bijzondere gang van zaken. Als directie kun je toch niet verbieden dat collega's onderling contact met elkaar hebben? Dat gaat ze verder niks aan. Ik zou daarom dus wel met haar af blijven spreken, net zoals je voorheen ook deed.

Wat betreft die mails, ik zou daar misschien niet teveel mee gaan bemoeien en aangeven dat je daar buiten wil staan. Eventueel zou je de mails kunnen printen en aan haar kunnen geven, zodat nergens zichtbaar is dat jij daadwerkelijk die berichten naar haar toe heb gecommuniceerd. Maar misschien kun je dat ook beter niet doen en tegen haar zeggen dat je je daar niet prettig bij voelt op dit moment. Dat je het niet over werk wil hebben, maar liever over andere dingen praat.

Daarnaast is het misschien wel verstandig om samen met je andere collega's een gesprek met de directie aan te vragen om hier over te praten. Dit lijkt me niet bevorderlijk voor de werksfeer.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 23 Mei 2016 09:26

Re: Situatie met collega/vriendin

Ik zou die mails niet doorsturen, die heeft je werkgever voor jou bedoeld en niet voor je collega. Ik kan me voorstellen dat ze er niet heel blij van worden als je die allemaal door gaat sturen.
Verder zou ik wel gewoon met haar afspreken, dat deed je voor die tijd ook al dus zou raar zijn als dat opeens niet meer zou kunnen.
2010 2012
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 23 Mei 2016 09:38

Re: Situatie met collega/vriendin

Nee, ik zou die mails niet doorsturen. Dat lijkt me onverstandig. Het conflict is tussen haar en je werkgever, niet met jou. Dus ik zou de inhoud ook oppervlakkig houden door te zeggen dat er eigenlijk niet meer instaat dan dat er een conflict is. maar dat jullie ook niks wordt gezegd.
<<

Anoniem282

Bericht 23 Mei 2016 15:49

Re: Situatie met collega/vriendin

Ik vind het eigenlijk niet zo gek dat de directie dit niet met de overige medewerkers deelt. Feitelijk gezien staan jullie erbuiten en de enige reden waarom dit wel gedeeld zou worden, is omdat de directie roddels wil voorkomen en haar eigen straatje wil schoonvegen (is mijn ervaring).

Jouw collega c.q. vriendin hoef je niet te voorzien van de e-mails. Het is niet netjes dat ze dit van je vraagt, want zo zet ze jou ertussenin, terwijl zij het conflict heeft met een werkgever waar jij toevallig ook voor werkt. Ik zou dus ook gewoon aangeven dat je het leuk vindt om af te spreken, maar dat je verder je afzijdig wenst te houden van het conflict waarin zij verwikkeld is.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 23 Mei 2016 15:55

Re: Situatie met collega/vriendin

Ik zou ook de mails niet delen. En je proberen zo veel mogelijk buiten de situatie te houden. Dus op de vlakte.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron