Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pleegzorg

<<

Anoniem176

Bericht 20 Apr 2016 00:05

Pleegzorg

Zijn er hier mensen die voor een pleegkind zorgen?
Als dit het geval is ..

Welke vorm van pleegzorg?
Hoe ervaar je deze zorg?
Andere ervaringen..
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 20 Apr 2016 09:06

Re: Pleegzorg

Waarvoor vraag je deze info? Ik ken meerdere pleeggezinnen, voor vragen/antwoorden alleen liever pm ivm privacy
<<

Anoniem176

Bericht 20 Apr 2016 09:37

Re: Pleegzorg

Ik vraag dit omdat wij zelf in mei naar een eerste info bijeenkomst gaan. Wij willen waarschijnlijk over een tijdje starten met weekend ( 1 a 2 x p maand) pleegzorg. In de toekomst hoogstwaarschijnlijk langdurige pleegzorg.
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Ook zeker ervaringen van gezinnen met ook eigen ( jonge) kinderen.
<<

Anoniem161

Bericht 20 Apr 2016 09:44

Re: Pleegzorg

Hoe oud zijn jouw kinderen?

Ik weet van iemand dat ze pleegkinderen hadden. Hij vond het echt niet leuk. Er ging zoveel tijd en aandacht naar de pleegkinderen dat er geen tijd een op een tijd was voor hem. Het gaat hier dus om langdurige zorg. Ieder kind neemt zijn problematiek en dat kan nogal eens voor problemen zorgen. Zo hadden hun te maken met diefstal, brandstichting en zelfs hun kat was mishandeld.

Met jonge kinderen zou ik er niet aan beginnen. Ze moeten zich eerst kunnen verweren en kunnen uiten vind ik.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 20 Apr 2016 09:49

Re: Pleegzorg

Kun je me even je email pm-en?
Onze eerste gastouder wil mss wel wat vragen voor je beantwoorden.
Dan zal ik je mailadres en vragen door mailen
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem176

Bericht 20 Apr 2016 13:39

Re: Pleegzorg

Elisa , mijn kinderen zijn 2,5 en 4,5.
Jammer dat jij er een negatief beeld over hebt door 1 ervaring van een ander. Natuurlijk hebben deze kinderen vaak een volle rugzak , maar het is aan ons als (pleeg) ouders om dit contact met onze kinderen in goede banen te leiden. Dat is je taak als ouder zijnde , of het nou om een pleegkind of bijvoorbeeld eigen 3e kind met problemen gaat.
Ik denk dat het ook een positieve bijdrage kan hebben in de opvoeding van onze kinderen.

Edit: wij willen ons denk ik richten op kinderen tussen de 4 en 7 , omdat wij denken dat dit het beste aansluit bij ons gezin met 2 jonge kinderen. Maar ook afhankelijk van wat er geadviseerd zou worden natuurlijk.

Dora: Ik heb je een bericht gestuurd!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 20 Apr 2016 13:47

Re: Pleegzorg

Wat mooi dat jullie dit willen doen!

Ik ken zelf twee gezinnen met zowel eigen kinderen als pleegkinderen en dat gaat hartstikke goed!

Ik heb er ook wel eens over nagedacht, maar voor nu zou ik het nog niet willen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 20 Apr 2016 14:03

Re: Pleegzorg

Het is absoluut een flinke impact ook op je eigen kinderen. Dat kan natuurlijk positief of negatief uitvallen. Zelf heb ik er heel veel moeite meegehad. Maar nu ben ik mega trots.

Voor elke pleegouder heb ik enorm veel bewondering. Maar ik weet zelf hoe veel impact het heeft op het hele gezin. Dus ik zou er zeker goed over nadenken waarom jullie het doen en in welk opzicht. Zelf denk ik niet dat ik het mentaal zou kunnen.
<<

Anoniem162

Bericht 20 Apr 2016 20:13

Re: Pleegzorg

DeLu, wat leuk om te lezen dat jullie hier toch mee verder willen, je hebt het al eens eerder benoemd. Ik kan je verder geen advies geven.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 20 Apr 2016 20:53

Re: Pleegzorg

Mooi dat je dat wilt doen!

Hier zijn er ook plannen, ooit... Ik wil dat mijn kinderen oud genoeg zijn om mee te beslissen. Wij hebben zelf thuis geen pleegkinderen gehad maar wel veel vakantie kinderen en pgb kinderen en wij mochten altijd mee beslissen of wij dit wilden als kinderen en dat vind ikelf heel fijn dat ik ook inspraak had dus daarvoor wil ik wachten tot mijn kinderen oud genoeg zijn.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem161

Bericht 21 Apr 2016 06:34

Re: Pleegzorg

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het prachtig dat jullie dit doen. Zou het ook willen als we groter woonden. Maar niet als de kinderen nog zo klein zijn.

Ik heb van dichtbij gezien dat een kind naar een pleeggezin moest. En ben die mensen echt dankbaar dat ze zo goed voor hem gezorgd hebben.

Maar er komt zoveel bij kijken. Denk er dus echt goed over na. Wil niet hier het hele verhaal hebben staan maar je mag mij altijd een pb sturen.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 21 Apr 2016 06:53

Re: Pleegzorg

Mooi dat je hier over nadenkt. Ik denk dat het niet uitmaakt hoe goed je je voorbereid, het ligt voor een groot deel aan het kind dat je geplaatst krijgt. Mijn vriend was een jaar of 10 toen hij een pleegbroertje van 3 kreeg. Die jongen heeft de eerste 3 jaar geen enkel beetje liefde gehad en dat is helaas nooit meer goed gekomen. Het heeft geleid tot een echtscheiding, mijn vriend met een aandachtstekort, en die jongen zit nu in de daklozenopvang. Heel triest. Geen positief verhaal hier dus.
Maar die kinderen verdienen het wel om in een liefdevol gezin opgenomen te worden. Het lijkt me heel moeilijk, maar knap als jullie het echt gaan doen!
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 21 Apr 2016 07:25

Re: Pleegzorg

Onderschat ook het 'gedoe' met voogden en de ouders niet. Hier hebben kennissen van mij heel veel problemen mee gehad. Opa's en oma's die ineens uit het niets komen en kind willen opeisen. Meerdere bezoekregelingen, veel heen en weer rijden met een kind.

Deze mensen hebben 3 pleegkinderen, met alledrie een flinke rugzak. Twee ervan autistisch en zwakbegaafd, wat nog niet bekend was bij de uit huis plaatsing. Deze mensen hebben geen eigen kinderen kunnen krijgen, maar kan me indenken dat dit, buiten dat het al zwaar uit zichzelf is, op een gezin met jonge kinderen nóg meer impact kan hebben.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 21 Apr 2016 09:59

Re: Pleegzorg

Wij hebben er ook over nagedacht, de weekendzorg dan. Wij zijn toen ook naar een informatieavond van de organisatie die de pleegzorg regelt geweest, maar daar werden we (en de andere mensen die geïnteresseerd waren in weekendzorg) behandeld als een stel debielen. Dat dat echt niet kon, en dat je niet moest denken dat je even een weekendje wat leuks kon gaan doen, en dat alleen in de weekenden beschikbaar zijn belachelijk was, en dat ze helemaal geen behoefte hadden aan dat soort mensen die alleen maar de leuke dingen wilden. Er werd echt een belachelijke toon tegen ons aangeslagen. Terwijl er op dat moment juist veel 'reclame' was dat ook voor dat soort pleegzorg behoefte was. Kijk, het is goed dat ze het je niet te rooskleurig voorspiegelen, je moet wel realistisch blijven, maar de mensen op die informatieavond waren echt niet achterlijk. Wij hadden ons al heel goed ingelezen bijvoorbeeld. Maar daarna hebben we toch besloten om het niet te doen, omdat wij niet met die organisatie wilden werken. En als ik de geluiden zo hoorde denk ik dat de overige mensen er precies hetzelfde over dachten. Dus op die avond zijn zo'n beetje alle potentiële pleegzorgers weggejaagd, lijkt me ook niet de bedoeling.
Nu wonen we ergens anders, en denk ik er wel weer eens over na. Jouw topic triggert mij wel weer. Dus wie weet gaan we nu wel weer eens informeren hier in de omgeving, wat bij de organisatie hier de mogelijkheden zijn.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 21 Apr 2016 10:46

Re: Pleegzorg

Vrienden van mij hebben een pleegkind. Ze kwam eerst de weekenden, later wat meer in de vakantie en toen zoubdat kind ineens de crisisopvang in moeten en is het volledig bij ze komen wonen. Aanvankelijk voor tijdelijk maar het ging zo goed dat ze nooit meer is weg gegaan. Dat gaat echt helemaal prima!

Mijn ooms hebben ook een pleegkind. Die is gekomen toen ze 1 was en is samen met haar 2 oudere broers uit huis geplaatst. Eens in de zoveel tijd is er een omgangsregeling met moeder en broers op een veilige locatie. Die moeder schijnt niet helemaal 'juist' te zijn dus mijn ooms en de pleegouders van haar broers hebben een emergency escape plan. Als moeder bij 1 van de kinderen aan de deur staat worden gelijk de andere pleegouders gebeld en die maken dat ze weg komen.
Het is geloof ik 1x gebeurt in de afgelopen 10 jaar. Zij is helaas verstandelijk niet helemaal in orde maar sociaal emotioneel juist heel sterk! Thuis was het niet meer te doen dus nu zit ze door de week in een speciale opvang en komt ze in het weekend en de vakanties naar huis.
30-04-2017
<<

Anoniem167

Bericht 21 Apr 2016 11:04

Re: Pleegzorg

In de toekomst willen wij daar ook over nadenken, maar dan als we genoeg ruimte hebben.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 21 Apr 2016 12:59

Re: Pleegzorg

Mijn collega heeft een jongetje en een meisje. Beiden gekregen toen ze jonger waren dan 1 jaar. Inmiddels zitten ze beiden in groep 6. Beide kindjes vertonen inmiddels diverse gedragsproblemen.

Met de pleegzorg heeft ze slechte ervaringen. Vaak nieuwe mensen die niets van de kindjes afweten, afspraken die niet doorgaan of dat er opeens iemand op de stoep staat, geen ondersteuning op punten waarbij de pleegzorg eigenlijk juist zou moeten beslissen enz.

Mijn collega zegt altijd dat als ze had geweten wat er allemaal bij komt kijken ze het niet gedaan hadden.
Afbeelding
<<

Anoniem176

Bericht 21 Apr 2016 21:59

Re: Pleegzorg

Wat fijn dat ik hier verschillende ervaringen lees. Natuurlijk zijn de negatieve ervaringen niet leuk , maar wel realistisch.
Wij gaan ons in ieder geval ook nog goed laten informeren door de pleegzorg organisatie en kunnen dan hopelijk een juiste keus maken. Ik vind het wel heel spannend hoor!!
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 23 Apr 2016 00:26

Re: Pleegzorg

Leuk Delu!
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem176

Bericht 20 Mei 2016 00:18

Re: Pleegzorg

Vanavond samen met mijn man naar een info avond geweest.
Erg interessant allemaal. Op dit moment zien wij alleen praktische bezwaren ( we hebben geen slaapkamer over, wel een grote open zolder die nog verbouwd kan worden).
We hebben in ieder geval een map met inschrijfpapieren meegenomen. Tijdens het hele voorbereidingstraject zal dan blijken of wij geschikt zijn en of wij het nog steeds willen.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 21 Mei 2016 13:17

Re: Pleegzorg

Leuk DeLu, laat je goed informeren zodat je echt goed van alles op de hoogte bent en je daar ook je verwachting op aan kan passen.
Ik lees bijv bij Annie, dat er wordt gezegd dat pleegzorg mist op momenten dat zij juist moeten beslissen. Pleegzorg heeft 9 van de 10x weinig te beslissen maar vooral een adviserende rol richting gezinsvoogden. Als je van dat soort zaken goed op de hoogte bent dan kan dat teleurstellingen voorkomen of je kunt je verwachtingen bij stellen.
:heart: :heart: 2011

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers