Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 18 Mei 2016 09:54

Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

De tante van mijn vriend zal een dezer weken komen te overlijden. Dit kan morgen zijn, maar het kan ook nog een aantal weken duren. Ze is al een aantal maanden ongeneeslijk ziek en gaat snel achteruit. Nou gaan wij over 3,5 week op vakantie naar de Cote d'Azur. Ik heb mijn vriend gevraagd om na te denken wat hij eventueel gaat doen, mocht zij in die twee weken dat wij op vakantie zijn komen te overlijden. Hij heeft serieuze vliegangst, dus heen en weer vliegen is echt geen optie voor hem. Heen en weer rijden is een mogelijkheid, maar in zijn eentje 1450 km rijden (en weer terug) vind ik best een eng idee. Daarnaast vind ik het ook lastig te bepalen wat ik dan in deze situatie zou doen. Gaan N. en ik mee? We zouden daar niet alleen blijven als mijn vriend terug zou gaan, mijn moeder, zusje en nichtje gaan ook mee.

Wat zouden jullie in een dergelijke situatie doen, zowel van mijn positie als die van mijn vriend?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 18 Mei 2016 10:03

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Het zou er vanaf hangen of ikzelf een goede relatie met mijn tante zou hebben, maar in principe zou het toch jammer zijn denk ik. Maar in mijn familie zijn we niet super hecht en vrij rationeel allemaal. Voor een tante krijg je vaak ook niets verzekerd. Ik kan me voorstellen dat in andere families met familieweekendjes en andere regelmatige samenkomsten andere verwachtingen liggen.

Maar ik zou er zelf dus niet voor terug gaan en als mijn partner zou gaan zou het er een beetje vanaf hangen hoe ver in de vakantie het gebeurt of hij alleen terug zou mogen gaan of dat we net zo goed allemaal ons boeltje kunnen pakken. Vind hij alleen rijden ook een eng idee of jij? Ik rijs zelf ook wel eens alleen naar ons huisje in Zuid Frankrijk en das 1300 km. Op zich goed te doen, nadeel is wel dat je je dag niet kan kiezen. Ik doe het dan wel zondagochtend vroeg, drukte Parijs vermijden etc. Die vliegangst maakt het wel extra onhandig inderdaad! Even heen en weer vliegen zou het ideaal zijn.
Laatst gewijzigd door Whatever op 18 Mei 2016 10:18, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 18 Mei 2016 10:03

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Lastige situatie. Ik zou het vooral van vriend af laten hangen wat hij wil. Als hij terug wil dan zou ik met hem mee gaan, omdat ik de verre autorit in z'n eentje niet zou zien zitten. Maar voor mij zou ook de band die hij met z'n tante heeft mee spelen. Zo heb ik ooms en tantes waarbij ik niet eens weg zou gaan in deze situatie, maar voor de ooms en tantes van mijn man zouden we er niet eens over nadenken om terug te komen. Moeilijk hoor.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Mei 2016 10:07

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Het ligt aan de band die hij met zijn tante heeft inderdaad. Of ik mee zou gaan, zou er een beetje aan liggen hoe makkelijk je dochter het vindt om een paar dagen bij je moeder, zusje en nichtje te blijven en hoe je je daar zelf bij voelt, als het voor beide partijen prettiger is dat jij in Frankrijk blijft dan zou ik dat doen. Ik zou haar in elk geval niet heen en weer gaan slepen tenzij ze echt heel hecht is met die tante en je haar anders hoe dan ook had meegenomen naar de begrafenis.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 18 Mei 2016 10:16

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Ik vind het lastig de relatie te beoordelen. De familie ziet elkaar eens in de zoveel maanden, soms ruim een half jaar of langer weer niet. Ze gaan niet zomaar op de thee bij elkaar, zien elkaar alleen af en toe op een verjaardag. Dan vindt vriend het altijd enorm gezellig en fijn om zijn familie te zien, maar hij ziet ze ook gerust maanden niet. Mijn familie daarentegen is een stuk hechter, we zien elkaar vaker, gaan al jaren eens per jaar met elkaar een weekend weg. Maargoed, dit is hoe ik er tegenaan kijk.

Ook lastig in te schatten hoe de familie er tegen aan kijkt. Wordt het ons enorm kwalijk genomen als wij niet zouden terugkomen? Of geeft men ons groot gelijk en zouden ze het andersom ook misschien overwegen? Misschien wel een optie voor vriend om te overleggen met zijn moeder en nicht.

De situatie speelt ook wel erg mee vind ik persoonlijk. Elk overlijden is even vreselijk uiteraard, maar er zit wat deze situatie betreft misschien wel een verschil tussen een plotseling/onverwacht overlijden en iets waarvan men weet dat het er al een tijd aan zit te komen en men dus al afscheid kan nemen. Het klinkt enorm hard nu ik het lees, zo bedoel ik het natuurlijk helemaal niet, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Zouden jullie dit ook mee laten wegen?

Financieel speelt het in mijn hoofd ook wel enigszins mee. Via de annuleringsverzekering krijgen we waarschijnlijk niet veel tot niks vergoed inderdaad. Heen en weer rijden kost al gauw 600 euro (benzine + tol). We hebben hard gespaard voor deze vakantie, hebben wat geld om daar leuke dingen te doen, maar hebben verder helaas niet veel extra. Dit bedrag is flink wat geld voor ons.

Een lastige situatie, verdrietig ook om over na te moeten denken. Maar ik ben liever voorbereid.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 18 Mei 2016 10:18

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

N. zou ik sowieso niet meegenomen hebben naar de uitvaart. Dat vind ik niet nodig voor haar.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 18 Mei 2016 10:28

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Parisienne schreef:Ik vind het lastig de relatie te beoordelen. De familie ziet elkaar eens in de zoveel maanden, soms ruim een half jaar of langer weer niet. Ze gaan niet zomaar op de thee bij elkaar, zien elkaar alleen af en toe op een verjaardag. Dan vindt vriend het altijd enorm gezellig en fijn om zijn familie te zien, maar hij ziet ze ook gerust maanden niet. Mijn familie daarentegen is een stuk hechter, we zien elkaar vaker, gaan al jaren eens per jaar met elkaar een weekend weg. Maargoed, dit is hoe ik er tegenaan kijk.

Ook lastig in te schatten hoe de familie er tegen aan kijkt. Wordt het ons enorm kwalijk genomen als wij niet zouden terugkomen? Of geeft men ons groot gelijk en zouden ze het andersom ook misschien overwegen? Misschien wel een optie voor vriend om te overleggen met zijn moeder en nicht.

De situatie speelt ook wel erg mee vind ik persoonlijk. Elk overlijden is even vreselijk uiteraard, maar er zit wat deze situatie betreft misschien wel een verschil tussen een plotseling/onverwacht overlijden en iets waarvan men weet dat het er al een tijd aan zit te komen en men dus al afscheid kan nemen. Het klinkt enorm hard nu ik het lees, zo bedoel ik het natuurlijk helemaal niet, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Zouden jullie dit ook mee laten wegen?

Financieel speelt het in mijn hoofd ook wel enigszins mee. Via de annuleringsverzekering krijgen we waarschijnlijk niet veel tot niks vergoed inderdaad. Heen en weer rijden kost al gauw 600 euro (benzine + tol). We hebben hard gespaard voor deze vakantie, hebben wat geld om daar leuke dingen te doen, maar hebben verder helaas niet veel extra. Dit bedrag is flink wat geld voor ons.

Een lastige situatie, verdrietig ook om over na te moeten denken. Maar ik ben liever voorbereid.


Ik vind dit een hele rationele en daarmee niet minder gevoelige manier om naar zo'n situatie te kijken hoor. En ik snap het geleidelijke proces van afscheid nemen eerlijk gezegd ook wel. Als iemand waarvan je het compleet niet verwacht middenin je vakantie weggerukt wordt is dat toch anders dan iemand waarvan je al langzaam aan afscheid aan het nemen bent. Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om op tafel te krijgen of 1) je vriend zelf er bij wil zijn of dat hij zegt ik kan nu dag zeggen en dan hoop ik dat ze er nog is als ik terug kom en anders is het goed zo en 2) inderdaad wat hij denkt dat de verwachtingen vanuit de familie zijn.

In mijn familie (qua relatie een beetje jaarlijks tot paar keer per jaar dat we ze zien, wel verjaardags/kerstkaarten, als we elkaar zien enorm betrokken liefdevol en fantastisch) zou er waarschijnlijk inderdaad best rationeel mee omgesprongen worden en door mij (misschien mede daardoor) ook wel. Inderdaad in de trant van: als het net dan is is het heel vervelend, maar dan is het nu eenmaal zo, die vakantie stond al, je hebt er voor gespaard, de verzekering dekt dit waarschijnlijk niet, afscheid nemen hoeft niet per se op een begrafenis. En misschien haalt ze het wel tot jullie terugkomst of (dit wil je natuurlijk niet, maar als het echt een situatie van acute verslechtering is wat dagen tot weken scenario is) wellicht overlijdt ze zelfs nog voor vertrek.

Het zou er hier op uitdraaien dat je afwacht, een dikke knuffel geeft als je weggaat en het dan wel ziet wat er gebeurt, maar het belangrijkste is gewoon waar je zelf vrede mee hebt. Meer een vraag voor je vriend en zijn familie dan voor jou dus.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 18 Mei 2016 11:13

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Ik zou me over mijn vliegangst heen zetten en heen en weer vliegen. Een ticket is meestal zo rond de 100 euro en dat zou het mij wel waard zijn om bij te zijn. Maar goed, ik heb geen vliegangst en blijf er altijd maar bij dat het de veiligste manier van vervoeren is.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Mei 2016 11:22

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Als je serieuze vliegangst hebt dan is dat niet iets waar je je even overheen zet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Mei 2016 11:25

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Wat lastig!

Ik zou twee dingen doen:

- Van te voren peilen hoe je vriend, zijn tante en zijn familie (bijv moeder) er tegenover staan als hij wel/niet terugkomt. En of verwacht wordt dat jullie dan allemaal terugkomen of alleen hij.

- Op het moment zelf pas beslissen. Het hangt er namelijk ook wel een beetje vanaf of dit gebeurt op de tweede dag of eennalaatste dag, of ergens in het midden. In het geval van de eennalaatste vakantiedag kan je natuurlijk gewoon beslissen om a) direct terug te gaan en de vakantie met maar één dag af te breken of b) nog één dagje wachten, immers is vaak de begrafenis/crematie toch paar dagen later.

Ik zou ook goed kijken naar wat je met N doet. Je neemt haar sowieso niet mee naar de plechtigheid, maar ik zou ook kijken wat voor haar fijner voelt. Papa halsoverkop weg maakt misschien ook een grote indruk en kan ze verdrietig om zijn, maar met z'n allen de vakantie afbreken voelt misschien ook rot. Dus ik zou ook kijken naar wat voor haar het fijnste is om te doen. Jij kunt dat vast het beste inschatten.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Mei 2016 11:26

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Susan schreef:Als je serieuze vliegangst hebt dan is dat niet iets waar je je even overheen zet.


Nee inderdaad. Het is een onhandige factor in dit verhaal, maar ik kan me voorstellen dat je dan niet in je eentje in zo'n situatie gaat vliegen. Dat maakt het allemaal niet fijner.
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 18 Mei 2016 12:27

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Marin schreef:
Susan schreef:Als je serieuze vliegangst hebt dan is dat niet iets waar je je even overheen zet.


Nee inderdaad. Het is een onhandige factor in dit verhaal, maar ik kan me voorstellen dat je dan niet in je eentje in zo'n situatie gaat vliegen. Dat maakt het allemaal niet fijner.


Misschien kan hij kalmerings of slaapmiddelen meenemen.

Ik zou er overigens niet voor terug komen.
Toen ik 2 jaar geleden 6 maanden voor stage in Thailand zat en laatst 6 weken in Thailand en Vietnam heb ik met mn ouders ook afgesproken dat als mijn opa of oma zouden komen te overlijden, ik ook niet terug zou komen. Ik ben er ook vrij nuchter in. Zag mijn opa en oma 1x per jaar ofzo.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 18 Mei 2016 20:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 18 Mei 2016 19:53

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Het klinkt voor velen vast echt onvoorstelbaar, maar vliegen gaat hij niet doen. Hij is niet zomaar bang. Paniekaanvallen inclusief hyperventilatie is niet tof. Heb één keer samen met hem gevlogen en hem dus zo meegemaakt. Dit is niet iets waar je je zomaar overheen zet helaas. Ook kalmeringspillen werken niet. Inmiddels is hij wel zo ver dat hij er iets aan wil doen. We hebben een speciaal boek ervoor in de kast liggen, dus wie weet komt hij er ooit overheen. Maar op korte termijn verwacht ik dat niet.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 18 Mei 2016 20:07

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Mijn zusje had dit toevallig drie jaar geleden. Mijn oom overleed terwijl zij een half jaar op stage was in Frankrijk. Ze was toen ook niet bij de uitvaart, baalde hier natuurlijk wel heel erg van. Maar niet veel aan te doen inderdaad. Het was voor haar (zowel financieel als vanuit haar stage) ook niet te doen om zomaar even heen en weer te gaan. Natuurlijk ontzettend jammer, maar het werd door onze familie uiteraard heel goed begrepen.

Ik hoop dat mijn vriend zijn familie ook zo denkt. Dan zou het voor mijn vriend al iets makkelijk zijn om een keuze te maken. Dan kan hij kijken naar wat hij zelf wil, niet ook naar wat wenselijk is en wat van hem verwacht wordt. Ik vind het moeilijk in te schatten. Zijn moeder kan hem aan de ene kant 'verplichten' om gewoon te blijven en te genieten van zijn welverdiende vakantie. Aan de andere kant kan ze hem juist het gevoel geven dat hij er echt bij moet zijn, wellicht zelfs opperen om de vakantie überhaupt te annuleren. Dit is wel een echt uiterste hoor, die kans is erg klein dat ze dat ook daadwerkelijk gaat vinden, maar haar kennende zou het me ergens ook niet verbazen.

Voor mezelf: een dag later naar onze vakantiebestemming gaan of juist een dag eerder terugkomen vind ik geen probleem. Toen mijn opa overleed hebben we met de uitvaart rekening gehouden met wintersporters. We hebben het zo ver mogelijk uitgesteld zodat sommigen er toch bij konden zijn of één dag eerder konden vertrekken als ze er graag bij wilden zijn. Wellicht dat de familie hier ook rekening mee houdt, mits mogelijk. Mocht de uitvaart middenin onze vakantie plaatsvinden ben ik zelf van mening dat we daar niet voor terug zouden moeten gaan. Wat jij zegt Marin, over N., speelt nu ook wel mee. Om dan ons allebei een paar dagen te moeten missen is ook niet leuk voor haar.

Bedankt trouwens voor al jullie reacties.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 19 Mei 2016 19:55

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

We hebben zojuist gehoord dat mijn vriend zijn tante inmiddels overleden is. Het is ineens ontzettend snel gegaan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Mei 2016 20:02

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Gecondoleerd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem184

Bericht 19 Mei 2016 20:04

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Gecondoleerd, sterkte.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Mei 2016 22:36

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Ach wat naar, gecondoleerd.
Let's discover the world together.
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 19 Mei 2016 22:47

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Gecondoleerd.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Anoniem185

Bericht 20 Mei 2016 00:06

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Gecondoleerd en veel sterkte.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 20 Mei 2016 02:50

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Gecondoleerd!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 20 Mei 2016 09:44

Re: Terugkomen van vakantie bij overlijden tante?

Dank jullie wel.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron