Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 15 Mei 2016 21:20

Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

De afgelopen dagen zijn er kinderen hier in de buurt(echt twee en drie straten verder) aangesproken door een man. Een jongetje is gepaaid met snoep.Tot op heden is het onduidelijk wie het is. Nu ik dit heb gehoord vind ik dat ik mijn meiden iets moet vertellen/uitleggen, maar ik weet niet goed hoe. Ja dat ze niet met vreemde mee mogen gaan en altijd bij mij moeten komen als iemand dat aan hun vraagt. Maar moet ik het gesprek luchtig houden of toch wel echt flink benadrukken dat er gevaar in zit? Moet ik veel of weinig vertellen.

Hoe hebben jullie deze gesprekken gevoerd en wat heb je vertelt?
:heart: :heart: 2011
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 15 Mei 2016 21:31

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik heb lang geleden hier een tip gelezen:
Met je kinderen een codewoord afspreken. Als íemand ooit vraagt of ze mee gaan zonder jou of hun vader erbij, dan moeten ze diegene het codewoord vragen. Geeft diegene dat niet, dan mogen ze dus niet mee gaan. En dan desnoods leren dat ze hulp moeten vragen aan bij voorkeur een voorbijganger met kinderen.
Familie en vrienden kun je dat codewoord natuurlijk vertellen, want straks weigeren ze met bijvoorbeeld met oma mee te gaan als die het codewoord niet zegt ;)
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 15 Mei 2016 21:41

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Brrrr wat eng Studie! Hopelijk vinden ze snel wie het is. Ik zou toch wel een serieus gesprek met je meiden hierover hebben.
Ik heb met J afgesproken dat ze echt nooit met iemand mee mag gaan die ze niet kent en het altijd eerst aan ons moet komen vertellen als ze ergens anders heen gaat (als ze met het buurmeisje naar de speeltuin gaat of zo). Omdat ik haar niet bang wil maken heb ik gezegd dat ik heel ongerust ben als ik niet weet waar en/of bij wie ze is. Ze is ooit toen ze 2 was weggelopen en toen ik haar eindelijk gevonden had heb ik echt hysterisch staan huilen en dat heeft behoorlijk indruk gemaakt dus daar herinner ik haar af en toe aan als ik wil benadrukken hoe ongerust ik dan ben :angel:
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 15 Mei 2016 22:07

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik heb hetzelfde gezegd als Fiwen. Dat ze nooit met iemand mee mogen gaan en dat ze altijd eerst bij moeten komen om te vragen of ze met iemand mee mogen. Ook als ze bij de buurmeisjes gaan spelen. Omdat ik anders heel ongerust wordt als ik ze nergens kan vinden.
2010 2012
<<

Anoniem168

Bericht 15 Mei 2016 22:11

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik las de tip om ze te leren dat ze het áltijd aan jou moeten vragen/melden (als ouder) als ze met iemand mee willen gaan. Met alleen de boodschap 'je mag niet met een vreemde mee' schijnen kinderen niet veel te kunnen omdat de verleiding vaak groot wordt gemaakt, maar eerst even aan papa of mama vragen doen ze dan vaak wel.

Edit: dat wat er boven me al twee keer gezegd wordt dus, haha.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 15 Mei 2016 22:52

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik had dat vroeger ook geleerd, altijd aan papa of mama vragen. En anders aan iemand anders gaan zeggen dat er een meneer is die snoepjes wil geven als je mee gaat.
Het gevaar daarin zit natuurlijk dat je niet weet bij wie ze dan zich melden, dus dat is misschien niet de beste tip maar ik kan me herinneren dat ik dat ooit heb gedaan. Inderdaad iemand die ons iets vroeg, ik weet niet meer wat, of we mee wilden voor iets. De mama van het vriendinnetje was niet thuis dus we hebben bij de buurvrouw aangebeld. Die is toen naar buiten gegaan, maar de man was al weg.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Mei 2016 00:04

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik heb verteld dat ze het altijd eerst aan mij moet vragen, of dat ik haar moet hebben verteld dat ik ervan weet en dat het goed is. Ook als diegene beweert dat ik al op de hoogte ben, ook als het een bekende is. Dat gesprek herhaal ik regelmatig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 16 Mei 2016 09:19

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Dat is wel gewoon een goede dat ik zeg dat ik wil weten waar ze zijn en dat ze altijd aan mij moeten vertellen als iemand ze mee vraagt.
:heart: :heart: 2011
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 16 Mei 2016 13:32

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik denk dat wij vlakbij elkaar wonen, ik heb dit bericht op facebook voorbij zien komen in H?
Mij is vroeger ook altijd geleerd om niet zomaar met een onbekende mee te gaan niet voor snoep, jonge katjes of iets anders.
Altijd eerst aan papa of mama vragen of het mag.
Ik vind het wel eng hoor brrr.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 16 Mei 2016 15:28

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik vraag me dan wel altijd af of het hier gaat om een echte kinderlokker of dat het bijvoorbeeld gewoon een oude man is die een kind graag een snoepje wilde geven en hier helemaal niet over nagedacht heeft hoe het zou kunnen overkomen. Bij ons gingen er vroeger ook weleens van die verhalen rond maar er is nooit echt iets uitgekomen. Natuurlijk is het goed dat je oplettend bent en je kinderen vertelt dat ze niet met vreemde mee mogen gaan.

Ik zou vertellen dat je altijd graag wil weten waar ze zijn, ze nooit met iemand mee mogen gaan zonder dat jij het weet, ze moeten het altijd komen vertellen zodat jij weet waar ze zijn. Misschien kun je er ook een voorbeeld bij vertellen, dat er iemand bijvoorbeeld vraagt (een buurtkindje) of ze even mee binnen Dora gaan kijken, dat je dan vraagt wat zou je dan doen? En dan vertellen dat ze dat eerst even tegen jou moeten vertellen anders weet jij niet waar ze zijn. En dan nog een situatie dat er een mevrouw met een hondje door de straat wandelt en die mevrouw vraagt of ze thuis nog even met de hond willen spelen. En dan weer dat ze dan eerst naar jou moeten om dit te vertellen. Ik denk dat het zo iets meer gaat leven en zo houdt je het met voorbeelden nog wel luchtig vind ik.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 16 Mei 2016 18:18

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik zou ook zeggen dat ze altijd bij jou moeten komen vragen of ze met iemand mee mogen ook als het bekenden zijn.

Win moesten dat vroeger ook. Ook als was het mijn oom of buurman die ik echt wel kende.
Mijn moeder dacht dat we zo niet in de war konden raken of iemand nou bekend of vreemd was. Want is een vader of moeder van een vriendinnetje die je 2 x hebt gezien een vreemde of niet...
En vaak gebeuren nare dingen, zoals misbruik ook door bekende.

Meg de regel altijd komen zeggen als je met iemand meegaat weet je zeker dat ze niet zomaar met iemand mee gaan.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 16 Mei 2016 19:03

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Wasmand, het is wel op Facebook voorbij gekomen maar ik woon niet in een plaatsnaam met de H. Dus ik weet niet wat jij bedoeld :-)

Ze wilde vanmiddag buiten aan de voorkant fietsen, ik heb ze op de bank gezet en gevraagd wat ze zouden doen als iemand aan hun vraagt of ze met hem/haar mee wil gaan. Ze waren heel lang stil keken me aan en zeiden toen bijna te gelijk dat ze dat eerst aan mij zouden vragen. Ik heb gezegd dat dat heel goed is. Want als zij met iemand mee zijn dan weet ik niet waar ze zijn en dan wordt ik verdrietig, ook benoemd dat dat ook is als de buurman iets vraag of de papa/mama van een meisje waar ze wel eens mee spelen.
We hebben dus afgesproken dat ze altijd bij mij komen om het te vragen en te vertellen. Denk dat ik dit gewoon maar moet blijven herhalen.
:heart: :heart: 2011
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 16 Mei 2016 20:39

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik heb ze ook gezegd dat ze altijd eerst bij mama moeten komen voordat ze met iemand mee gaan. Ik denk dat ze het in de praktijk ook zo zouden doen maar ik weet ook dat onderzoeken hebben uitgewezen dat het grote gros van kinderen helaas toch gewoon meegaat wanneer het echt zou gebeuren. Daarom heb ik mijn kinderen ook wel deels de reden verteld waarom ik wil weten als iemand ze mee vraagt. Dat er ook gewoon stoute mensen zijn die kinderen willen meenemen, geen rare ins en outs erbij maar alleen maar '' tegen mama komen zeggen'' zou denk ik de lading hier niet dekken, ik heb goedgelovige kinderen.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Mei 2016 22:43

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Ik was als kind een keer aan het zwemmen op de camping en toen kwamen er mannen die allemaal dingen vroegen over waarom we daar waren. Ik was daar aan het zwemmen omdat ik bij oma was want mijn moeder was er niet. Opeens wilden die mannen overgooien met een tennisbal en ik had verteld dat wij honden hadden dus die man vroeg of hij met mij bij onze caravan kon kijken of wij een tennisbal hadden. Ik wilde met hem meelopen en toen zei hij tegen zijn vrienden 'kijk net als Mark'. Opeens herinnerde ik me dat mijn moeder iets verteld had over een Marc (Detroux) en dat ik nooit met iemand mee mocht zonder het te vragen. Ben toen zo hard naar opa en oma gerend om me te verstoppen. Ben er nog zo lang bang door geweest!

Oke moraal van het verhaal, ik zou echt wel regelmatig opnieuw vertellen dat ze echt met niemand mee mogen zonder het te vragen. Wat diegene ook zegt.
R. 2013
D. 2016
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Mei 2016 02:25

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Code woord vind ik ook een hele goede. Ik heb vrienden die een collega of iemand anders die de kinderen niet kennen eens aanspreken in het park en kijken wat de reactie is van de kinderen. Eigenlijk nooit voorgekomen dat ze meegingen want 1) the safe word en 2) eerst naar mama.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 17 Mei 2016 18:34

Re: Het gesprek voeren over niet met vreemde meegaan.

Codewoord lijkt mij dan weer helemaal niks. Mijn zoon zou dat nu ook nog niet helemaal goed snappen denk ik.
Ik heb goed uitgelegd dat ze altijd moeten komen vertellen als ze ergens anders heen willen of met iemand mee willen gaan. Ze weten dat ik altijd wil weten waar ze zijn omdat ik anders heel ongerust word.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers