Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het studeer topic!

<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Feb 2016 22:02

Re: Het studeer topic!

Niet echt een hele studie, maar ik volg via het werk een leergang didaktiek. Dit betekent vooral reflecteren (bleh).

@Silly-One, misschien kun je hier wat inspiratie opdoen: http://wiskunjeleren.nl/wiskunde-a/
08/2018
05/2021
<<

koetjes en kalfjes

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 02 Apr 2016 11:56

Bericht 02 Apr 2016 12:10

Re: Het studeer topic!

Bob schreef:Jeeeej ik ben officieel ingeschreven aan de Universiteit van Antwerpen! In Nederland zou ik nog eerst wiskunde moeten doen een jaar voordat ik mag beginnen, in Antwerpen mag ik direct beginnen aan het schakeljaar.

:banaan:

Beste Bob,
Zou je mij kunnen vertellen over je ervaringen van je studie in Antwerpen?
In hoeverre heb je een gelijkwaardig diploma met een Nederlandse als je bent afgestudeerd?
Kun je met dit diploma in Nederland aan de slag?

Ik heb het voornemen om komend studiejaar te starten in Antwerpen.
Ik zou het fijn vinden om ervaringen van Nederlandse studenten te horen.

Groet,
Linda
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 02 Apr 2016 12:19

Re: Het studeer topic!

Ik ben er tevreden met de kwaliteit van het onderwijs in Antwerpen. Heb er zelf twee studies gedaan en vond beide veel beter dan wat ik in Nederland kreeg. Het paste gewoon bij me.

De diploma's zijn ook zeker gewoon gelijkwaardig. Daarom is ook de bachelor/master structuur ingevoerd toen. Dus ook in Spanje ofzo kan ik hiermee gewoon aan de bak hoor.

Ik vind studeren aan de UA 1 van de beste keuzes die ik gemaakt heb.
<<

koetjes en kalfjes

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 02 Apr 2016 11:56

Bericht 02 Apr 2016 14:30

Re: Het studeer topic!

Dank voor je reactie.

Tot nu toe ben ik enthousiast over de opleiding van wat ik er van heb kunnen lezen.
Vond je het een zwaar programma qua niveau? En wat was , is jouw achtergrond?

Het brede programma spreekt mij erg aan. Dit geeft je als afgestudeerde veel mogelijkheden om je verder te ontwikkelen.
<<

Anoniem185

Bericht 02 Apr 2016 18:13

Re: Het studeer topic!

Ik ben aan de master verpleegkunde begonnen nadat ik de bachelor verpleegkunde in Nederland had gedaan. Dit sloot goed bij elkaar aan en de overgang was probleemloos. Wel was de taal (ondanks dat ik op de grens woon) wel even wennen, de eerste lessen waren vermoeiend om naar te luisteren. De sfeer is ook heel erg van 'we geven je een aanwijzing en voor de rest zoek je het zelf maar uit'. Heel veel eigen verantwoording en weinig uitleg op alle gebieden.

Ik ben nu na twee jaar deeltijd studeren bijna klaar met het schakeljaar en lig op schema. Het programma is heel divers. Ik heb al psychiatrie gehad, moeder en kind zorg en ben nu bezig met cardiologie. Dit buitenom de typische mastervakken richting wetenschappelijk onderzoek. Momenteel zijn we bezig met het schrijven van een onderzoeksprotocol voor onze masterproef die ik in mijn tweede master jaar moet uitvoeren.

Ik ben wel blij dat ik deeltijd heb gekozen. Ik werk er 38 uur bij en eigenlijk is dat wel te veel, maar het is haalbaar. Ik zou aanraden max 32 uur en deeltijd studeren. Als je voltijd wil studeren vind ik 24 wel (meer dan) max.

Het programma staat me nog steeds aan en ik ben ook nog steeds gemotiveerd. Het niveau valt me soms wel tegen, ze verwachten echt veel van je, maar niet het onmogelijke. De kwaliteit is goed en je kunt met diploma het zelfde in Nederland als met het diploma van verplegingswetenschappen in Nederland.

Ik weet niet waar je nu studeert/werkt en waar je vandaan komt, maar je mag altijd eens een middag mee naar school als je wilt. De lessen zijn altijd dinsdag of donderdag van 14.00 tot 21.00. Als je voltijd doet op beide dagen.

Tabbie ik wist niet dat jij ook aan de UA hebt gestudeerd!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 02 Apr 2016 18:28

Re: Het studeer topic!

Ja joh, ach. Niet iedereen hoeft te weten dat ik slim ben :dance:

Ik vind het trouwens meer dan logisch dat het niveau hoog ligt bij een master studie en dat je veel zelf moet uitzoeken. Maar ik vond de begeleiding zelf beter dan de begeleiding die ik daarvoor op de uu kreeg.

Overigens heb ik niet veel last gehad van de taal. Maar ook het meer Vlaams schrijven ging eigenlijk snel. Komt misschien ook omdat ik al vaak in België kwam daarvoor. Nederlandse medestudenten hadden er meer last van, maar dan helpt samen hokken ook niet. Juist door projecten met Vlaamstalige te doen, ging dit bij mij zoveel makkelijker.

Een grote bonus vind ik idd dat je eigenlijk volle dagen colleges krijg en ook wel een dag vrij, al ligt dat ook aan de vakken die je volgt. In nl moest ik vaak elke dag maar 2 uur naar college of dan in de avond weer een uurtje. Dat gaf mij echt geen structuur en Pff vond dat ook echt irritant eigenlijk.
<<

koetjes en kalfjes

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 02 Apr 2016 11:56

Bericht 02 Apr 2016 19:28

Re: Het studeer topic!

Zelf ben ik ruim 20 jaar werkzaam als anesthesiemedewerker. Heel erg jammer dat deze vooropleiding in Nederland geen officiële HBO bachelor is. Erg lastig om toegelaten te kunnen worden bij Masters aan de universiteit. In Utrecht is het niet mogelijk. En in Amsterdam heb je bij de universiteit een Master EPB. Bij deze master is het voor mij wel mogelijk om te starten. Alleen 2 problemen. Het opleidingsprogramma is enkel en alleen onderzoek. Je wordt opgeleid tot klinisch epidemioloog. En het is een niet bekostigde opleiding. Dat betekent instellingstarief.

Uiteindelijk zag ik dat ik met mijn vooropleiding wel de verplegingswetenschappen in Antwerpen kan studeren. Dit staat op de website en nadat ik ernaar geïnformeerd heb via de mail klopt dit.

Nu is het geval dat ik wel een stuk moet rijden daarvoor. Maar dat heb ik er wel voor over. Momenteel ben ik bezig met de HBO verpleegkunde in deeltijd. Dit gaat mij goed af, maar het traject dat ik voor ogen had is lang om een bachelor te halen. En daarmee toegang te krijgen. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik met HBO v niets ga doen. Het was de bedoeling om een bachelor te halen. Maar met de verplichte stages naast mijn huidige aanstelling van 24 uur is het niet te doen. Mijn werkplek "voldoet" niet om deze als stageplaats te kunnen gebruiken.

Verder vind ik het studeren naast mijn werk en gezin goed te combineren. Het huidige programma is 60 EC. Dat is gelijk aan een voltijds student. Van ons deeltijds studenten wordt meer zelfstudie verwacht.

Maar ik wil graag datgene studeren waar ik mijn zinnen op heb gezet. Daarom hoop ik op dit forum wat meer informatie en ervaringen te horen van (oud)studenten.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik zeker wat aan.
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 05 Apr 2016 21:40

Re: Het studeer topic!

Hoe gaat het met iedereen? Ik zit nu echt in een soort studiedip geloof ik. Het is zo druk op mijn werk nu, heb echt moeite om aan de studieverplichtingen te voldoen. Weet vaak echt niet waar ik de tijd vandaan moet halen :(
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 05 Apr 2016 21:51

Re: Het studeer topic!

Heel herkenbaar Mezzoforte.

Ik zit nu midden in mijn tentamens. Gisteren de eerste gehad en volgende week donderdag ook nog ééntje. Eigenlijk zou ik er nog 2 meer hebben deze periode, maar de tentamens die ik nu maak zijn voor mijn P en die hebben prioriteit. De andere tentamens zie ik volgende keer wel. Desnoods een half jaartje extra studeren, maar wel op een schappelijk tempo.
Deeltijd een opleiding van 4 jaar voltijd in 3 jaar doen ( ondanks vrijstellingen) is een ramp. Zeker met het werken erbij.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem152

Bericht 05 Apr 2016 22:05

Re: Het studeer topic!

Ook hier herkenning.

Lastig is dat hè, Mezzoforte? Hoeveel uur werk je?

Ik hoef alleen maar mijn scriptie nog, maar ik zit echt in een dip.
Met mijn begeleider heb ik niet echt een klik.
Hoe gemotiveerd ik de afgelopen 3 jaar ben geweest, zo gedemotiveerd ben ik nu.
Ik heb dan ook uitstel gevraagd voor het inleveren van mijn scriptie (zou eigenlijk 23 april zijn). Heel veel extra tijd verwacht ik niet nodig te hebben, tenzij mijn scriptiebegeleider ineens weer een hoop te zeuren heeft. Ik heb nu mezelf als doel halverwege mei gesteld om klaar te zijn met de scriptie.

S-O: inderdaad pittig om het naast een drukke baan te doen. Tell me about it.
Hoe is je tentamen van gisteren gegaan? Succes met je komende tentamens!
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 19 Apr 2016 09:56

Re: Het studeer topic!

Silly-one, al resultaten terug van je tentamens? Hoe ging het?

Chava, ik werk 32 uur (in theorie) en dan op vrijdag naar de universiteit, in de praktijk zijn het nog veel extra uren in de avonden. Ik maak alsnog regelmatig 40 uur of meer. Wat vervelend Chava, hoe cliché het ook klinkt, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst. Ik had ook moeite gemotiveerd te blijven ten tijde van mijn scriptietraject. Nog even doorzetten!!!
<<

Anoniem201

Bericht 20 Apr 2016 08:59

Re: Het studeer topic!

Vandaag heb ik mijn laatste examens. Dan alleen het essesment nog en dan zitten er 4 jaar studeren op.
Jemig wat bizar hahaha.

14-7 is de diplomering al :D
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9471

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 21 Apr 2016 13:49

Re: Het studeer topic!

Heerlijk Stuiterbal! Keihard gewerkt en keihard verdiend!

Ik ben bezig met mijn scriptie te schrijven, die rond ik nu af. Dan nog de proeve op de werkvloer. En dan voor 10 juni alles inleveren en dan diplomeer ik in september! Eindelijk!
Nu aan het solliciteren op functies voor na die tijd! :D
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 21 Apr 2016 14:19

Re: Het studeer topic!

Succes met de laatste loodjes Burn! :)

Heb morgen een meeloopdag van HBO ICT. Ben erg benieuwd! Je woont ook een "echte" collegeles bij, ben erg benieuwd hoe dat allemaal werkt.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 01 Mei 2016 18:17

Re: Het studeer topic!

Hoe was je meeloopdag Briggy?!

Ik bedacht me ineens dat ik me hier ook weer kan melden. Ik heb via de OU mij pan bachelor psychologie weer opgepakt. Ik ben al halverwege en heb me nu op een statistiekvak gestort. Ik vind het zwaar naast het werk, maar het geeft me ook veel voldoening. Ik heb altijd gezegd het af te willen maken en daar doe ik nu ook een echte poging toe ipv het alleen maar te zeggen.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 02 Mei 2016 00:29

Re: Het studeer topic!

Het was een leuke ervaring! Bedankt dat je er naar vraagt hihi :). Ik was de enige vrouw in de groep en had heel wat bekijks haha. Ze vonden het "verrassend" dat ik game haha. Had voor een les van system and network beheer gekozen, maar ik denk dat ik toch meer naar de development kant neig. Ben nu dagelijks bezig met wiskunde en programmeren, om mij voor te bereiden voor de opleiding. Heb in juni een matchingsdag, dan praat je met docenten en studenten en geven ze je een studieadvies. Ik hoop natuurlijk op een ja! (al is het advies niet bindend)

Girli succes met je psychologie studie! :thumbup:
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem185

Bericht 02 Mei 2016 15:53

Re: Het studeer topic!

Wat fijn dat je het leuk hebt gehad Briggy! Spannend voor je matchingday!

Girli, jij ook heel veel succes met je opleiding.

Iedereen die bijna gaat diplomeren, veel plezier en geluk en blijheid enzo toegewenst!

Ik heb net het onderzoeksprotocol voor mijn masterproef geschreven. Hij is ingeleverd bij mijn coördinator en ik wil even afwachten tot zij reageert voordat ik hem naar mijn promotor stuur. Even spannend dus!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 02 Mei 2016 16:23

Re: Het studeer topic!

Spannend Bob! Hopelijk wordt hij goed bevonden.

Klinkt leuk, Briggy.

Hee Girli, ik studeer ook aan de OU! Weliswaar andere premaster (Onderwijswetenschappen), maar ook in deeltijd en het valt mij ook zwaar. Eerst een tijd er niet aan toegekomen dus ik heb nu nog niet veel gedaan. Inmiddels wel statistiek afgerond, heel blij mee!. Ben nu bezig met de revisie van mijn essay voor filosofie maar er zit nog niet zoveel schot in... Wil hem wel af hebben voordat we een weekendje weg gaan deze week, mooie stok achter de deur.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 09 Mei 2016 11:28

Re: Het studeer topic!

Vraagje voor HBO studenten: Is het nodig om een studentenagenda aan te schaffen of wordt je dan raar aangekeken? :P
AfbeeldingAfbeelding
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 09 Mei 2016 11:33

Re: Het studeer topic!

Tegenwoordig staat allies online op de meeste hoge scholen. Als Ik wil weten welke opdrachten ik moet maken of wat ik moet leren dan kijk ik op scolar. De digitale leeromgeving.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 09 Mei 2016 11:59

Re: Het studeer topic!

Oke mooi, dan kan ik dat geld besparen!
AfbeeldingAfbeelding
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 09 Mei 2016 12:19

Re: Het studeer topic!

Koop ook niet te snel boeken. HIer hoef ik bijna geen boeken meer de kopen. De meeste sheets en materiaal staat online en is vanaf een laptop of tablet vaak goed te bereiken. Ik vind het werken vanaf papier prettiger, maar ik print bijna alles op mijn werk uit.
Vaak heb je van bepaalde boeken maar een paar hoofdstuk nodig, maar daar een samenvatting van met het boek uit het studielandschap en je kunt daar heel ver mee komen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem173

Bericht 09 Mei 2016 12:30

Re: Het studeer topic!

@Briggy Je kunt vaak een gratis agenda pakken op school, in ieder geval wel bij ons!
Boeken zou ik vooral even goed kijken welke je veel gaat gebruiken soms heb je echt belangrijke boeken die vaak terugkomen. Maar elk jaar de nieuwste druk kopen van alles is zonde.

Woei net de laatste conceptversie van een afstudeerverslag ingeleverd. Die krijg ik eind mei terug. Dan heb ik nog tot 6 juni om alles te verbeteren en definitief in te leveren. 27 juni hoor ik of ik ben afgestudeerd. Ik duim zo hard.
<<

Anoniem185

Bericht 10 Mei 2016 00:51

Re: Het studeer topic!

Spannend Bugel!
Briggy, ik vind ondanks dat het bij ons allemaal online staat, het toch wel prettig een papieren agenda te hebben. Maar ik ben gewoon ouderwets.

Ik heb net mijn onderzoeksprotocol terug gekregen van mijn begeleider van het onderzoek (persoon in de werkomgeving waar ik het onderzoek ga doen). Alles was rood en afgekeurd en verbeterd met dingen die ik echt niet durf in te leveren op school zo slecht dat ik het vind. Al mijn verantwoordingen voor waarom ik bepaalde keuzes maak in het onderzoek mag ik er niet inzetten 'want dat bespaart woorden'. Verder hoef ik mijn statistische uitleg nog niet zo uitgebreid te doen. Alles wat ik van haar moet schrappen staat in mijn handleiding van school dat het er juist wel in moet staan.

En dan het toppunt. Ze wil dat ik dus persoonlijke interviews ga doen met mensen om vragenlijsten in te vullen en tests af te nemen. Hiermee ben ik per respondent ongeveer 30 tot 60 minuten kwijt. Komt neer op zo'n gemiddelde van 30 dagen van 8 uur werk (met reisafstand van een uur enkele reis er nog niet bij gerekend). Dit zou ik in een periode van twee maanden moeten doen. Is prima als je alleen studeert, maar ze is even vergeten dat ik een deeltijd student ben omdat ik gewoon 38 uur werk. Ik heb geen 30 vrije dagen op twee maanden tijd.

Kortom, ik heb heel het onderzoek opnieuw geschreven, al haar eisen aangepast en nu een mail gestuurd dat het naar haar zin is gemaakt, maar dat ik het onderzoek op deze manier niet kan uitvoeren. Dat het gewoon planningsmatig niet mogelijk is met mijn voltijdse baan te combineren.

Het leukste is trouwens dat ze van te voren had aangegeven dat de datacollectie inderdaad veel was, maar dat verschillende mensen konden helpen. En nu moet ik ineens alles zelf doen.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3611

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 24 Jun 2016 14:26

Re: Het studeer topic!

Even een schopje voor dit topic.
Vandaag heb ik mijn eindscriptie ingeleverd. Vanaf nu is het dus in spanning zitten of hij goed genoeg is om te verdedigen.
To travel is to live
Mijn instagram
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers