Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer voor een tweede?

<<

Moonlight

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 Okt 2013 11:08

Bericht 30 Apr 2016 16:05

Wanneer voor een tweede?

Onze dochter is nu 2 jaar, en bij mij kriebelt het wel weer! Nu heb ik alleen toch nog twijfels, en mijn man ook.
Twijfels is misschien een groot woord maar we zijn nu zo aan onze fijne nachten gewend, en ook dat onze dochter steeds zelfstandiger wordt en smiddags lekker nog 1,5 tot 2,5 uur slaapt!

Als er een kleintje bij komt heb je eigenlijk voorlopig geen "rust" momentje meer voor jezelf... Want als onze dochter lekker ligt te slapen is de baby wakker, of andersom haha. Aan de ene kant wil ik heel graag dit jaar beginnen, aan de andere kant heb ik zoiets van: is het niet fijner als er al 1 naar school gaat en je bent dan thuis met de baby (mocht het weer zo snel lukken)... Vragen die in mijn hoofd soms rondspoken zijn:

Hoe creëren we rust momenten voor mijn man en mijzelf (quality time)?
Is het niet "fijner" als een kind naar school gaat en de baby dan lekker alle aandacht kan hebben van mama/papa?
Hoe zal het zijn als je peuter 3 is en er een baby bij komt? Gaat de baby gewoon mee in de flow van onze dochter of houd je je ook aan de slaapmomenten van de baby?

Ik denk vooral dat het meer spanning is omdat we nu weten hoeveel werk een kindje is, laat staan als je er 2 hebt! Ik ben nu soms blij als ik lekker op de bank kan neerploffen en mijn series kan kijken savonds als onze kleine druktemaker op bed ligt :redface:

Niemand kan de keuze maken voor ons, maar ben wel benieuwd hoe de keuze ging bij jullie? En hoe bevalt het jullie nu? Hoeveel jaar zit er tussen de kids? :)
Afbeelding
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 30 Apr 2016 16:24

Re: Wanneer voor een tweede?

T. was 2 jaar en 7 maanden toen N. geboren is. We hielden ons aan de slaapjes van N. En pastte T. haar dutjes daarop aan. Dat is nooit een probleem geweest. Tijd die we samen door willen brengen plannen we in. Na 19.30uur liggen de meiden op bed dan hebben we tijd samen en ook voor mijn man gaat werken. Ik sta vaak met hem op zodat we dan ook tijd samen hebben.

Nu komt er nog een baby. T. Zal 4 en half zijn als de baby komt en N. is dan 23maanden.

Wat ik wel leuk vind is dat T. zich er nu veel bewuster van is dat er een baby komt. Ze heeft met ons een geboortekaartje uitgezocht. Is gaan winkelen voor de baby. Is volop tegen mijn buik aan het kletsen en gaat graag mee naar de vk om vragen over baby's te stellen. Ze vertelt ook overal al dat ze luiers moet verschonen en dat ze als we flesjes moeten geven zij dat mag doen.
Laatst gewijzigd door Femm op 30 Apr 2016 16:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Marjolein

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 19 Nov 2014 23:13

Bericht 30 Apr 2016 16:26

Re: Wanneer voor een tweede?

Ik ben op dit moment net zwanger van nr.2 en onze zoon zal dan 2 jaar en 4 maanden zijn. Wij hebben er bewust ervoor gekozen om er na anderhalf jaar weer voor te gaan. Nu zijn we nog eraan gewend om een kind in de luiers te hebben. Ook is tegen de tijd dat de baby er is, onze oudste toe aan een wat groter bed, dus dat schuift dan allemaal een plaatsje op.

Ik kan me jouw keuze/gevoel om nog even te wachten ook goed voorstellen hoor. Mijn ouders hebben bewust gewacht tot ik op de basisschool zat voor ze voor een tweede gingen. Ook om de reden dat ze dan weer meer tijd en aandacht voor m'n zusje Hadden. Uiteindelijk zit er 5 jaar tussen mijn zusje en ik. Vooral toen we jonger waren zaten we echt in heel verschillende fases, maar nu we wat ouder zijn vervaagt dat leeftijdsverschil ook wat meer.
<<

Moonlight

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 Okt 2013 11:08

Bericht 30 Apr 2016 16:26

Re: Wanneer voor een tweede?

Wat leuk Femm! Gefeliciteerd! Drukke boel :)

Wellicht maak ik me daar teveel zorgen om. Onze dochter sliep bij verkoudheden helemaal niet, dus wij lagen dan om en om beneden en ik kan je vertellen zij is heeeeeeel vaak verkouden geweest. Ook continu hoesten en dergelijke omdat verkoudheden bij haar op haar luchtwegen slaan. Gelukkig is zij nu al dik 6 maanden van haar speen af, wat heel veel helpt bij verkoudheden. Om zulke nachten staan wij natuurlijk niet te springen haha.
Afbeelding
<<

Moonlight

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 Okt 2013 11:08

Bericht 30 Apr 2016 16:29

Re: Wanneer voor een tweede?

Marjolein schreef:Ik ben op dit moment net zwanger van nr.2 en onze zoon zal dan 2 jaar en 4 maanden zijn. Wij hebben er bewust ervoor gekozen om er na anderhalf jaar weer voor te gaan. Nu zijn we nog eraan gewend om een kind in de luiers te hebben. Ook is tegen de tijd dat de baby er is, onze oudste toe aan een wat groter bed, dus dat schuift dan allemaal een plaatsje op.

Ik kan me jouw keuze/gevoel om nog even te wachten ook goed voorstellen hoor. Mijn ouders hebben bewust gewacht tot ik op de basisschool zat voor ze voor een tweede gingen. Ook om de reden dat ze dan weer meer tijd en aandacht voor m'n zusje Hadden. Uiteindelijk zit er 5 jaar tussen mijn zusje en ik. Vooral toen we jonger waren zaten we echt in heel verschillende fases, maar nu we wat ouder zijn vervaagt dat leeftijdsverschil ook wat meer.


Ja dat kan ik me voorstellen ja dat je er nu nog aan gewend bent. Wij gaan hoogstwaarschijnlijk wel voor een tweede al dit jaar hoor, puur ook omdat ik niet heel veel leeftijdsverschil wil hebben maar ook zeker niet heel weinig. Dus we nemen onze tijd en hopen dat het (snel) mag lukken.

Wij hebben gewoon best wat hobbels gehad met onze dochter en veel slapeloze nachten dat dat ons eigenlijk wel bezig houdt mbt onze keuze. Je weet nu immers wat het in houdt om voor een kindje te zorgen :)
Afbeelding
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 30 Apr 2016 16:29

Re: Wanneer voor een tweede?

bij ons zit er straks een flink leeftijdsverschil tussen. J zal net 6 zijn als de baby geboren wordt en tot nu toe zie ik alleen maar voordelen. Ze is al lekker zelfstandig en ik kan haar goed uitleggen wat er gaat gebeuren en waarom ik bepaalde dingen nu niet kan etc.
We hebben een hele pittige tijd gehad na de geboorte van J dus had er ook echt niet aan moeten denken om al eerder er een baby bij te hebben.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en er zijn voor een klein(er) leeftijdsverschil vast ook voordelen te noemen al wegen die voor mij/ons niet op tegen de voordelen van een groter leeftijdsverschil.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem258

Bericht 30 Apr 2016 16:33

Re: Wanneer voor een tweede?

Wij hebben er 4 binnen 4 jaar, en ik vond het juist wel prettig dat alles redelijk hetzelfde ritme had. Als je wacht heb je juist dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Maat dat is mijn persoonlijke idee.
Hier zit er 1,5 jaar tussen de eerste 2, en 2 jaar tussen de tweede en de tweeling. De oudste was dus ook nog geen 4 en ging dus ook nog niet naar school.

Ik hoefde dus niet zo op de klok te leven in het begin en dat heb ik als heel fijn ervaren.

Maar nogmaals, dit is zo persoonlijk. Overal zitten voor-en nadelen aan.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 30 Apr 2016 16:39

Re: Wanneer voor een tweede?

Ja dat is wel vervelend weer even gebroken nachten maar kan zomaar meevallen. T. sliep al heel vlug door toen ze een paar weken oud was. N. komt nu nog vaak bij ons ergens in de nacht (al is het nu niet meer dagelijks maar een keer of 3/4 per week).
Moet ook zeggen dat ik me daar niet zo druk om maak, we zien wel hoe het loopt geen enkel kindje is hetzelfde en zelf ben je misschien nu ook wel anders/makkelijker omdat het bekender is.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem168

Bericht 30 Apr 2016 16:55

Re: Wanneer voor een tweede?

/
Laatst gewijzigd door Anoniem168 op 29 Aug 2016 14:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem315

Bericht 30 Apr 2016 17:16

Re: Wanneer voor een tweede?

Onze baby komt als onze dochter 2 jaar en 9 maanden is. Ze slaapt nu nog tussen de middag en is al best zelfstandig met een heleboel dingen. Ik laat het verder over me heen komen. We vinden er wel een weg in.

Ik had het niet veel eerder gewild. Sowieso wilde ik dat onze dochter de twee was gepasseerd. Dichter op elkaar lijkt me loeizwaar. De peuterpuberteit is nu in volle gang en we hebben alle tijd en aandacht om gedrag te sturen of te corrigeren. Dat vind ik persoonlijk een heel belangrijk argument.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 30 Apr 2016 17:51

Re: Wanneer voor een tweede?

Onze dochter is straks 2 jaar en 4 maanden als haar zusje geboren wordt. We wilden er zo'n 2,5 jaar tussen omdat je dan nog in een bepaald ritme zit; luiers, slaapje etc.

Het was voor mij een rationele beslissing om voor nummer 2 te gaan, want babykriebels zoals bij de oudste had ik niet. Maar meer leeftijdsverschil er tussen vonden we geen optie als we ook nog een 3e willen. Ik wil voor m'n 35e klaar zijn met kinderen krijgen dus dat betekent dat ik nog 4 jaar had om 2 kinderen te krijgen :ja:

Hoe het straks gaat zijn zien we wel. Bij nummer 1 wisten we ook niet hoe het zou zijn en dat is ook goed gekomen ;)
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 30 Apr 2016 18:24

Re: Wanneer voor een tweede?

Ik vind het heerlijk om alle tijd voor de jongste te hebben als de oudste twee naar school zijn. Dat was ook wel een beetje een bewuste keuze zoals je weet, alleen dan een jaartje later dan dat het nu is geworden. Maar gelukkig gingen ze al aan begin vd zwangerschap naar school. De volgende gaat (als die er komt) ook niet eerder komen (tenminsten niet volgens de planning) als zij al een tijdje op school zit, ik wil niet opnieuw zwanger zijn als zij nog thuis rondloopt omdat ik haar mijn energie gun en mezelf rust gun als ik zwanger ben. Vond het heerlijk dat ik mijn rust kon pakken overdag als de oudste twee op school zaten. Ik vind het dus heel veel voordelen hebben om te wachten. Vind het ook fijn dat de oudste twee al zo zelfstandig waren met veel dingen. Maar als je eenmaal kriebels hebt is het denk ik ook heel moeilijk om nog te wachten. Ik hoef zelf alleen maar aan de tropenjaren met de oudste twee te denken en de kriebels verdwijnen vanzelf weer.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

anoniem196

Bericht 30 Apr 2016 18:31

Re: Wanneer voor een tweede?

Hier zit er 5 jaar en 2 maanden tussen.
Oudste kan al veel zelf en zit overdag op school. Daardoor echt momentjes alleen met de jongste.
Oudste is tot 4 jaar bijna elke nacht wakker geworden.
Jongste slaapt al vanaf 4 weken door.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 30 Apr 2016 20:03

Re: Wanneer voor een tweede?

Hier kwamen de kriebels zo rond de periode dat zoon 18 maanden was. We hebben toen nog even gewacht om aan het idee te wennen. Er zit 2 jaar en 5 maanden tussen. De jongste was een makkelijke baby die veel sliep. De oudste sliep smiddags niet meer. Ik ben erg blij zo.

Ik heb zelf een zusje en wij schelen 5 jaar. We hadden vroeger niet zoveel met elkaar. Ook andere karakters maakte het lastig.

Om deze reden wilde ik ze wat dichter op elkaar. Hier zijn ze trouwens gek op elkaar.
M:21072011
J :08012014
<<

anoniem203

Bericht 30 Apr 2016 20:08

Re: Wanneer voor een tweede?

Een paar weken voordat mijn oudste 2 werd zijn we er voor gegaan. Alleen werd ik pas na een jaar zwanger. Er zit nu dus 3 jaar en 8 maanden aan leeftijdsverschil tussen. En eigenlijk vind ik het prima zo. De oudste hielp met veel dingen mee en ging en kon zichzelf ook een beetje redden toen zijn broertje werd geboren. Ze zijn nu heel erg gek op elkaar. Ze spelen met elkaar, kunnen elkaar niet missen en maken als echte broers ook lekker ruzie.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 30 Apr 2016 20:12

Re: Wanneer voor een tweede?

Mijn oudste was 22 maanden toen zijn zusje geboren werd.
Het valt me tot nu toe mee, het is wel druk af en toe, maar eigenlijk vind ik het wel prima zo.
Dan hoeven we niet opnieuw te wennen aan gebroken nachten, luiers en al dat soort dingen. We gaan gewoon door en de kleinste gaat in het ritme mee.
Ik heb trouwens niet het idee dat een van de twee aandacht te kort komt, mijn oudste kan heel goed zelf spelen als ik met de baby bezig ben. De baby slaapt veel, dus dan heb ik weer alle aandacht voor hem.
Wel wilde ik eerst graag drie kinderen, maar nu lijkt twee kinderen ruim voldoende.
<<

Anoniem331

Bericht 30 Apr 2016 20:20

Re: Wanneer voor een tweede?

Daar was een poosje terug ook een topic over, conclusie was en is vaak wel dat het heel persoonlijk is. Ik had ze kort op elkaar, en heb het nooit als loeizwaar ervaren. Veel jaren verschil leek mij dan weer niet fijn. Dus ik denk dat je daar echt je eigen gevoel in moet volgen.
<<

Anoniem205

Bericht 30 Apr 2016 20:21

Re: Wanneer voor een tweede?

Wij kiezen ervoor om te wachten tot zoon een jaar of 3 a 4 is. We zouden graag 2 of 3 kinderen willen, dan liever kindje 2 en 3 wat dichter op elkaar. Ik word maandag 32 en zoon wordt eind november 2. Dus ik denk dat we er pas weer voor gaan richting de 3e verjaardag van zoon.
<<

Anoniem286

Bericht 30 Apr 2016 20:31

Re: Wanneer voor een tweede?

Dochter is nu 3 jaar en 2 maanden en sinds begin dit jaar zijn wij aan het proberen voor een tweede. Eerder wilden we wel maar waren er verschillende redenen om het niet te doen (werk, opleiding, relatie). Nu alles weer optimaal is gaan we het weer proberen. overigens wilden we wel altijd 3-4 jaar verschil, wat nu minimaal 4 jaar gaat worden. Het lijkt mij wel heel fijn als S op school zit en je alle tijd voor de baby hebt.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 01 Mei 2016 07:53

Re: Wanneer voor een tweede?

Hier zit tussen de eerste twee bijna twee jaar en tussen de middelste en jongste straks ruim 20 maanden. Ik vind het wel fijn dat ze zo dicht bij elkaar zitten. De oudste twee zijn ook nog eens super leuk samen. De gebroken nachten zullen straks wel weer tegen gaan vallen denk ik.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 01 Mei 2016 12:11

Re: Wanneer voor een tweede?

Ons leek het ook altijd wel fijn dat de oudste naar school zou gaan als we een tweede zouden krijgen. Onze zoon is nu bijna 3,5 en gaat inmiddels naar school. In juli wordt onze tweede verwacht (hij zal dan 3 jaar en 7 maanden zijn) en ik ben eigenlijk toch ook wel weer blij dat hij dan net vakantie heeft. Al is het een dubbel gevoel en denk ik dat ik het ook wel als fijn zal ervaren als hij in september wel weer terug naar school gaat en ik ook wat kan rusten/in huis kan doen als de baby slaapt.

Wat mij ook een pluspunt lijkt is dat hij nu zindelijk is en heel zelfstandig is en dat ik hem straks ook alles kan uitleggen en hij het (hopelijk) ook allemaal begrijpt.
2012 & 2016
<<

Anoniem236

Bericht 01 Mei 2016 12:35

Re: Wanneer voor een tweede?

Hier zit er 3 jaar tussen de kinderen.
Ik heb tijdens mijn verlof en nu op vrije dagen genoeg rust momenten. Oudste gaat 2x per week een halve dag naar het kdv, waarvan 1 op een vrije dag. Daarnaast hoeft hij ook niet continue vermaakt te worden.

Nadeel is inderdaad dat de oudste niet meer slaapt overdag, wat dat betreft hadden we wat vrijheid terug en zitten nu weer met slaapjes.
Voordeel dat hij zindelijk was toen de jongste geboren werd, scheelt toch geld voor dubbele luiers.
Wij waren er niet eerder aan toe, maar dichter op elkaar heeft in mijn ogen ook veel voordelen.

Slapeloze nachten hebben we bij beide niet echt gehad, alleen toen de oudste heel jong was. Dus het voelde niet als alweer gebroken nachten.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 01 Mei 2016 12:54

Re: Wanneer voor een tweede?

Ik wilde graag dat R nog niet naar school zou gaan als de baby net geboren is, lijkt me erg onhandig. Wel wilde ik dat hij al veel zou snappen en zindelijk zou zijn. Daarom zijn we voor een tweede gegaan toen hij 2,5 was. Hij is straks 3 jaar en 3 maanden als de baby wordt geboren. Geen idee of het handig is.

Als ik had geweten dat ik zo ziek zou zijn zou ik wel wachten. Ik 'mis' nu ruim een half jaar van deze geweldige leeftijd.
R. 2013
D. 2016
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 01 Mei 2016 14:38

Re: Wanneer voor een tweede?

Hier zit 19 maanden tussen de jongste en oudste en heb er altijd voor gezorgd dat de slaapjes synchroon lopen. Dochter slaapt 1x, zoon 2x. Maar in de middag slapen ze tegelijk. Doen dochter iets later naar bed en ze slapen dan beiden ruim 2 uur.
Ik vind het fijn dit leeftijdsverschil. Hoop dat ze hierdoor later ook veel aan elkaar hebben.
<<

Moonlight

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 51

Geregistreerd: 09 Okt 2013 11:08

Bericht 01 Mei 2016 15:51

Re: Wanneer voor een tweede?

Chaos schreef:Ik vind het heerlijk om alle tijd voor de jongste te hebben als de oudste twee naar school zijn. Dat was ook wel een beetje een bewuste keuze zoals je weet, alleen dan een jaartje later dan dat het nu is geworden. Maar gelukkig gingen ze al aan begin vd zwangerschap naar school. De volgende gaat (als die er komt) ook niet eerder komen (tenminsten niet volgens de planning) als zij al een tijdje op school zit, ik wil niet opnieuw zwanger zijn als zij nog thuis rondloopt omdat ik haar mijn energie gun en mezelf rust gun als ik zwanger ben. Vond het heerlijk dat ik mijn rust kon pakken overdag als de oudste twee op school zaten. Ik vind het dus heel veel voordelen hebben om te wachten. Vind het ook fijn dat de oudste twee al zo zelfstandig waren met veel dingen. Maar als je eenmaal kriebels hebt is het denk ik ook heel moeilijk om nog te wachten. Ik hoef zelf alleen maar aan de tropenjaren met de oudste twee te denken en de kriebels verdwijnen vanzelf weer.


Ja die tropenjaren waren behoorlijk zwaar voor jullie ja... Maar goed als ik nu naar ze kijk heb je gewoon 3 fantastische kinderen :love:

Ik denk toch dat wij er dit jaar voor gaan... Het zal even zwaar worden in het begin, maar alle stress en slapeloze nachten dat Y. niet op zichzelf kon slapen en alleen bovenop bij zijn voorbij en we weten nu, mocht het bij een tweede ook zo gaan, waar het aan heeft gelegen. Dus in dat opzicht zijn wij ook een heel stuk wijzer.... Y. zal +3 jaar zijn als er een tweede komt en dat is hopelijk net goed en zal zij ook veel meer snappen :)

Wel spannend allemaal!
Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers