Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Partner met PTSS/EMDR therapie

<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 25 Mrt 2016 08:07

Partner met PTSS/EMDR therapie

Bij mn man is onlangs PTSS gediagnosticeerd. Hiervoor zal hij op korte termijn therapie in de vorm van EMDR gaan volgen.

Heeft een van jullie ervaring met een partner die of ptss heeft of de therapie heeft gevolgd? Mag eventueel in PM.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 25 Mrt 2016 08:35

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Wat wil je precies weten? Ik heb zelf EMDR gehad.
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 25 Mrt 2016 10:45

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Hoe je de therapie hebt ervaren? Vooral de dagen na de therapie?

Wat kan ik als partner zijnde verwachten en eventueel doen?
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 25 Mrt 2016 10:50

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Ik heb het ervaren als vermoeiend, maar heb er niet heel veel 'last' van gehad. De dag zelf zorgde ik wel altijd dat ik kon rusten, had wel vaak hoofdpijn na de behandeling.
Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat je man na de behandeling rust moet houden, eventueel even slapen. En de dagen erna wat moe/prikkelbaar. Maar daar heeft niet iedereen even veel last van zegt mijn psych.
<<

Anoniem233

Bericht 25 Mrt 2016 11:29

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Het ligt er ook aan hoeveel je man heeft meegemaakt. Ik heb ook Emdr gehad maar voor mij werkte het juist niet. Maar zoals hier al geschreven staat, hij kan wat onrustig en prikkelbaar worden. Probeer het vooral niet persoonlijk op te vatten. Heel veel sterkte voor jou en je man toegewenst.
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 25 Mrt 2016 11:53

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Het zal gaan om verwerking van een trauma uit zijn jeugd. Zo'n 20 jaar geleden, hij dacht het altijd wel te hebben verwerkt danwel goed onderdrukt. Maar door omstandigheden is het toch boven komen borrelen en staat hij open voor behandeling.

Bedankt voor de tips. Ik hoop hem te kunnen helpen en begeleiden.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem233

Bericht 25 Mrt 2016 13:14

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Wel heel goed van hem dat hij openstaat voor een behandeling! Wat ik nog zeggen wou, laat hem zijn grenzen aangeven. Als hij overdag wil slapen, laat hem dat doen. Als hij even alleen wil zijn, idem. Ik zou zelf wel zorgen dat je makkelijk te bereiken bent. Ook vind ik het heel goed van je dat je je man zo steunt!
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 27 Mrt 2016 19:00

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

En hoe deden jullie dat eventueel met werken? Was het te combineren?
M'n man werkt met een redelijk flexibele planning, maar ikzelf werk gewoon 4 dagen in de week op kantoor.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Mrt 2016 20:48

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Ik heb gewoon gewerkt tijdens m'n behandelingen, maar plande ze wel altijd op m'n vrije dag (werkte 4 dagen). Maar het verschilt per persoon hoe je je voelt, dus denk dat het een kwestie is van afwachten hoe dat loopt.
<<

Anoniem190

Bericht 27 Mrt 2016 22:26

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Ik word momenteel "behandeld" met EMDR ook voor PTSS. Ik heb nu een behandeling gehad, na deze sessie wel heel moe geweest, maar voor mijn gevoel meer omdat ik het verhaal van 18 jaar geleden (overlijden van zeer close neef) en de vervelende jaren daarna op school moest vertellen en niet zozeer van de therapie (denk ik tenminste)
Als hij het nodig heeft dus vooral even laten rusten / slapen...
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 26 Apr 2016 15:41

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Ik heb EMDR gehad, ik had ook PTSS na het overlijden van mijn man. De EMDR heeft me echt heel erg goed geholpen, ik was in drie sessies van het trauma af. Nou was dat trauma van mij niet heel complex of lang geleden dat scheelt misschien. Ik vond het wel echt heel erg heftig, ik was na die sessies echt totaal gesloopt.
Ik was alleenstaande moeder in die tijd, dus na afloop ben ik gewoon naar huis gereden en heb ik voor mijn kind gezorgd. Het is niet dat dat niet kan, ik was wel heel moe en kon niet zo veel meer aan, dus heb echt rustige dagjes er van gemaakt. De dag daarna voelde ik me vaak alweer wat beter.
<<

Anoniem155

Bericht 26 Apr 2016 15:45

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Ik heb jaren geleden EMDR gehad, altijd op mijn vrije dag. Ik was daarna niet meer in staat om te werken. Ik deed de rest van de dag heel rustig aan. Wel gewoon wat eten koken en opruimen ofzo hoor, maar niet veel meer dan dat. Het putte mij echt ontzettend uit.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 26 Apr 2016 15:46

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Maud schreef:Ik heb jaren geleden EMDR gehad, altijd op mijn vrije dag. Ik was daarna niet meer in staat om te werken. Ik deed de rest van de dag heel rustig aan. Wel gewoon wat eten koken en opruimen ofzo hoor, maar niet veel meer dan dat. Het putte mij echt ontzettend uit.


Ja ik denk dat het vooral was dat er dan mentaal niet meer iets van me gevraagd moest worden. Ik kon echt niet meer helder nadenken dan. Moest ook zorgen dat ik geen boodschappen hoefde te doen en simpel eten kon maken.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 26 Apr 2016 17:32

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Is hij al voor een emdr behandeling geweest inmiddels? Ik heb er zelf een gehad, maar voor mij werkte het niet (trauma's waarover het voornamelijk gaat zijn 22,17,16 en 11 jaar geleden), zou volgens de psych te maken kunnen hebben omdat het zolang geleden is. Heeft jouw man daar geen problemen mee ondervonden?

Ik heb verder wel wekelijks gesprekken gehad bij de psycholoog en dat koste al veel energie. Op die dagen deed ik verder niks meer en aten we afhaal of een broodje ei met soep ofzo. Ik zou dus vooral weinig verlangen voor hem die dagen. Ik ben nu op zoek naar een andere psych omdat ik de mijne een ei vind.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem190

Bericht 26 Apr 2016 18:31

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Ik heb tot nu toe ook nog niet echt het idee dat de EMDR nu echt veel helpt bij mij.. Vind het wel fijn opzich om het de psych erover te praten maar helpt het, volgens mij niet echt
<<

Anoniem155

Bericht 26 Apr 2016 18:57

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Mij heeft het juist gigantisch goed geholpen. Echt een verschil van dag en nacht. Volgens mij helpt het het beste wanneer het gaat om een duidelijk afgebakende situatie, waardoor het trauma is ontstaan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Apr 2016 19:03

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Ik krijg binnenkort ook EMDR, ik wist niet dat het zo uitputtend was. Goed om te weten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 26 Apr 2016 19:05

Re: Partner met PTSS/EMDR therapie

Ja ik vond het ook erg intensief en vermoeiend. Erg veel hoofdpijn naderhand elke keer.

Ik zou aan je man vragen zijn grens goed aan te geven en die te respecteren. Als hij die avond dan tijd voor zichzelf nodig heeft, geef hem die dan. Of als hij juist iets nodig heeft, kan je er ook voor hem zijn. Daarmee kan je hem het beste steunen denk ik.
Let's discover the world together.

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers