Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Feedback op de werkvloer

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 19 Apr 2016 12:10

Feedback op de werkvloer

Hoe gaat dat bij jullie? Bij mij op het werk is het best een lastig onderwerp merk ik. Ik werk op een rechtbank, en tussen de rechters en griffiers is er een hele slechte feedbackcultuur. Rechters geven zonder moeite feedback aan griffiers, maar andersom gebeurt het helemaal niet.
Ik ben zelf managementassistent en fiets er dus een beetje tussenin.

Toevallig zit ik nu in een werkgroepje, bestaande uit rechters en griffiers. Wij organiseren een workshop om de feedbackcultuur te verbeteren. Eén van de rechters heeft mij gevraagd een opzetje te maken voor een uitnodiging. Dat heb ik gedaan, en rondgestuurd binnen het werkgroepje met de vraag of mensen nog op- en of aanmerkingen hadden. Van de meesten kreeg ik één of twee kleine dingetjes, maar de rechter die mij vroeg om het opzetje, heeft de hele uitnodiging herschreven. Ik kreeg het bestandje terug met de tekst: Ik heb het hier en daar wat ingekort en enkele kleine aanpassingen gedaan. Toen ik het bestand opende (hij had track changes gebruikt) zag ik dat letterlijk de hele tekst rood was, er stonden misschien nog 10 woorden van het origineel in.
Een paar aanpassingen vind ik prima hoor, sommige dingen zijn door hem wat helderder geformuleerd of een beetje ingekort. Prima. Maar de meeste aanpassingen betreffen schrijfstijl. Mijn oorspronkelijke tekst was niet fout, alleen deze man heeft een andere schrijfstijl. Een klein voorbeeldje: Ik had geschreven Zoals gister al kort is besproken tijdens ons overleg en daar heeft hij van gemaakt Zoals gister al ter sprake is gekomen tijdens ons overleg. Ik vind dat echt onnozele aanpassingen.

Ik heb bij andere medewerkers gepeild hoe zij tegenover deze wijzigingen staan. Zij zeggen eigenlijk allemaal: Tja, dat zijn we van hem gewend, dat doet hij ook altijd met uitspraken. Ach, ik vind de aanpassingen niet nodig maar als hij het zo belangrijk vindt....
Ik vind dit nou juist bij uitstek een moment om de feedbackcultuur een beetje een boost te geven. Blijkbaar is deze man dus nogal van het (onnodig) aanpassen van teksten die door anderen geschreven zijn, en iedereen laat het maar gaan omdat ze de discussie niet aan willen gaan.
Ik ben bereid om die discussie wél aan te gaan, maar weet niet zo goed hoe.

Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Ik zat zelf te denken om het met een beetje humor te doen, 'in het kader van de feedbackcultuur...'. Maar zou dat ook overkomen?

Liever niet quoten trouwens, ik denk dat ik dit later wel weer weg wil halen i.v.m. herkenbaarheid.

♥♥
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 19 Apr 2016 12:24

Re: Feedback op de werkvloer

Ohh dat is een lastige. Mijn eerste reactie zou net als bij jou zijn dat je er iets van wil zeggen, maar ik denk dat ik daarna me er ook bij zou neerleggen omdat ik het de discussie niet waard zou vinden. Maar dan verandert er weer niks denk ik.

Alleen jullie zouden dus, omdat het om het werkgroepje gaat, het goede voorbeeld moeten geven over het veranderen van feedback in de organisatie.

Je zou natuurlijk wel kunnen aangeven in een vervolg document 'dank je wel voor je suggesties, ik heb er het volgende van gemaakt': en dat het document dan bestaat uit de zinnen die jij goed vond ingekort en aangepast van hem, maar ook zeker nog je eigen originele tekst. Alleen dan creëer je niet dat je er echt een dialoog over aangaat.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Apr 2016 12:29

Re: Feedback op de werkvloer

Ja, dat is lastig. Voor mij ook zeer herkenbaar, ik werk onder academici en met name professoren hebben dezelfde soort neigingen. Ik kan me voorstellen dat je hierop in wilt gaan, dat zou ik zelf ook doen. Makkelijk is het niet, maar je hebt wel een mooie window of opportunity, omdat jullie groepje nu juist hierover gaat.
Ik zou dus voorstellen aan je collega dit als casus te bespreken in de volgende meeting. Hoe precies, daar kun je wat over brainstormen. Maar, als hij of zij daar ook voor openstaat, kun je beide vertellen over/reflecteren op waarom je doet wat je doet, en met de rest van het groepje ideeën die er zijn over hoe de cultuur te veranderen, toetsen aan deze casus. Dat zorgt er waarschijnlijk voor dat het onderwerp ook gaat leven, dus win-win!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 19 Apr 2016 12:31

Re: Feedback op de werkvloer

Dat is wel een goede suggestie van Caulfield.
<<

Anoniem222

Bericht 19 Apr 2016 12:42

Re: Feedback op de werkvloer

Haha wat mooi dat er zich meteen een moment voordoet binnen jullie feedback groepje.
Ik vind de suggestie van Caulfield een goede. Ik snap goed dat jij die discussie wel aan wilt gaan en ik denk dat dit juist een hele mooie gelegenheid is om het bespreekbaar te maken.
<<

Anoniem281

Bericht 19 Apr 2016 12:47

Re: Feedback op de werkvloer

Oh wat goed van je dat je die discussie wilt aangaan! Zou ik ook doen, maar ik zou het zelf niet met humor doen, eigenlijk. Voor mijn gevoel zwak je het dan af. Ik ben het verder met Caulfield eens!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 19 Apr 2016 14:55

Re: Feedback op de werkvloer

Thanks allen! Ik heb ervoor gekozen om voor nu de suggestie van Caro te gebruiken, dus dat ik hem bedank voor de input en zeg dat ik het mee zal nemen in de uiteindelijke versie. Dit ook in overleg met een andere collega die ook in het werkgroepje zit. De tip van Caulfield vind ik ook een hele goede, ik denk dat ik daar ook zeker nog iets mee ga doen.

♥♥
<<

Anoniem282

Bericht 19 Apr 2016 17:14

Re: Feedback op de werkvloer

Ik had weer teruggestuurd met track changes: Zoals gisteren ter sprake is gekomen.... ;-)

Als deze persoon verbeteringen aan wil brengen, zou ik het ook goed doen. Maar goed, dat was je vraag niet. Ik zou deze suggestie ook hebben aandragen, omdat het m.i. formeler klinkt. Alleen is het niet de kern natuurlijk en ik begrijp wel dat je je daaraan ergert.

Weet je niet zo goed hoe omdat je huiverig bent voor de reactie? Dat haal ik niet goed uit je OP. Verder sluit ik me aan bij wat hier al is gezegd.
<<

Anoniem155

Bericht 19 Apr 2016 17:31

Re: Feedback op de werkvloer

Is dit niet een grapje, omdat het gaat om een aankondiging over feedback geven?
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2016 17:41

Re: Feedback op de werkvloer

Lijkt me niet als diegene altijd zo te werk gaat.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 19 Apr 2016 17:55

Re: Feedback op de werkvloer

Guattari schreef:Ik had weer teruggestuurd met track changes: Zoals gisteren ter sprake is gekomen.... ;-)

Als deze persoon verbeteringen aan wil brengen, zou ik het ook goed doen. Maar goed, dat was je vraag niet. Ik zou deze suggestie ook hebben aandragen, omdat het m.i. formeler klinkt. Alleen is het niet de kern natuurlijk en ik begrijp wel dat je je daaraan ergert.

Weet je niet zo goed hoe omdat je huiverig bent voor de reactie? Dat haal ik niet goed uit je OP. Verder sluit ik me aan bij wat hier al is gezegd.


Haha eens! En ik herken dit soort verbeteringen wel uit de academische wereld. Schrijfstijlverbeteringen zijn niet per se nutteloze verbeteringen, je hebt echt wel betere en minder goede schrijfstijl. Daarom leest het ene stuk prettiger dan het andere of komt iets professioneler over. Maar ik vind het aan de schrijver en niet aan de corrigeerder om te kijken wat je met die suggesties wilt doen en dan zelf open staan voor of iets beter klinkt en niet op je teentjes getrapt zijn en denken "dat van mij was toch ook prima nederlands/engels/Chinees?". En het hangt af van de situatie natuurlijk, is het een stuk voor publicatie of een mailtje voor over de werkvloer en wil je alleen inhoudelijk feedback eigenlijk.

Anyway, voor de feedback discussie is het wel een leuke casus qua feedback geven 'andermans andere insteek waarderen en niet overspoelen met feedback', maar ik zou wel oppassen voor bovenstaande.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 19 Apr 2016 18:57

Re: Feedback op de werkvloer

Als het om een officiële uitspraak of een publicatie zou gaan, zou ik het voor wat betreft mijn voorbeeld nog wel met jullie eens zij WE en Guatarri, maar dit gaat puur om een intern mailtje naar ons eigen team. Dat hoeft niet formeel te zijn, het gaat erom dat de collega's enthousiast worden over de workshop en zich aanmelden. Mijn 'probleem' met zijn manier van werken is nu dat hij, zoals hij altijd doet met teksten, zijn stempel erop wil drukken. Ik heb inmiddels een mail naar de hele werkgroep gestuurd met daarin de boodschap dat ik alle opmerkingen heb ontvangen en ermee aan de slag zal gaan.

Overigens gaat het er absoluut niet om dat ik 'op m'n teentjes getrapt' ben. Ik sta prima open voor feedback. Ik houd er alleen niet van als iemand mij iets vraagt, mij iets laat doen en vervolgens precies datzelfde helemaal zelf gaat doen. Want feitelijk is dat wat er nu gebeurt, hij vraagt mij een opzet te maken en schrijft daarna een compleet eigen tekst. Had mij dan ook niet om een opzet gevraagd.

♥♥
<<

Anoniem282

Bericht 19 Apr 2016 19:02

Re: Feedback op de werkvloer

Precies wat je hierboven aangeeft, had ik teruggekoppeld. Bondiger en netter. :)
<<

Anoniem166

Bericht 20 Apr 2016 07:51

Re: Feedback op de werkvloer

Ik vind dat je het goed hebt aangepakt, Elliot. Ik zou de tekst nu iets aanpassen, waardoor je blijk geeft wel met zijn aanpassingen rekening te hebben genomen, maar voor zo'n informeel mailtje zou ik niet alle wijzigingen klakkeloos overnemen.

Ik zou dit overigens niet als voorbeeld gebruiken bij de feedbacktraining. Het is best vervelend dat sommige teksten zo worden aangepast, maar uiteindelijk moet bij de officiële stukken zijn handtekening eronder en de één kan dan makkelijker leven met een tekst die hij zelf anders had geschreven dan de ander. Mijn ervaring is dat je je daar beter bij neer kan leggen.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 21 Apr 2016 07:04

Re: Feedback op de werkvloer

Het is ook wel een beetje rechter-eigen denk ik. Ik heb in mijn werk ook met rechters te maken. Laatst had ik een officieel stuk naar een rechter gestuurd en dat kreeg ik ook volledig gewijzigd terug. Met daarbij een heel aardig mailtje waarin hij me bedankte voor het goede werk. Haha
Ik heb al zijn wijzigingen volledig overgenomen, hij moet het uiteindelijk ondertekenen, maar voor een interne mail hoeft dat natuurlijk niet.

Ik denk niet dat ik het als casus zou willen inbrengen. Vooral omdat hij voor z'n werk juist kritisch naar teksten moet kijken. Dat het in zijn geval een beetje doorslaat is jammer en misschien een beetje irritant, maar is in beginsel wel zijn taak.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron