Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tips voor kleuter die steelt

<<

Anoniem176

Bericht 15 Apr 2016 14:42

Tips voor kleuter die steelt

Mijn dochter ( 4,5) is is gek op lippenstift , lippenbalsem etc. Ze krijgt ook geregeld een lippenbalsem.

Op school zijn er blijkbaar meisjes die " echte" lippenstift met kleur hebben. Nu wil mijn dochter die ook. Van mij krijgt ze die nu niet, ze doet het maar even met hetgeen ze nu heeft. Afgesproken dat als haar lippenbalsem op is , we samen voor balsem met een kleurtje gaan kijken.

De laatste 2 weken heeft ze al 3 x op school iets van een klasgenootje gestolen ( ik vind steeds lippenstift in haar zak) en heeft ze laatst zelfs bij mijn schoonmoeder een lippenstift gestolen.

Ik spreek haar steeds aan op dit gedrag en bespreek hoe het voor het andere kind is. Dit lijkt ze dan goed te begrijpen. Ook ben ik er steeds bij als ze het terug moet geven en haar excuses aan moet bieden.

Iemand hier ervaring mee? Hoe pak ik dit aan?
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 15 Apr 2016 15:20

Re: Tips voor kleuter die steelt

Jeetje, wat vervelend!
Ik weet dat er een boekje is van Tip de Muis 'Tip wilt niet delen' waarin hij een hijskraantje steelt van een vriendje, en het terug moet brengen en zijn excuses aan moet bieden. Dat is even de enige tip die ik je zo kan geven, naast wat je al doet.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 15 Apr 2016 19:07

Re: Tips voor kleuter die steelt

Wat vervelend. Maar ik denk dat het blijven herhalen, en herhalen en herhalen het beste werkt en vooral rustig blijven. Uiteindelijk valt dat kwartje echt wel een keer. Tip de muis vind ik ook een goede tip. En daarnaast misschien iets van zakgeld (0,50 cent per week) zodat ze kan sparen voor lippestiftje in kleur die ze graag wil? Leert ze meteen iets van dat ze moet sparen voor iets dat ze heel graag wil hebben. Succes!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 15 Apr 2016 19:26

Re: Tips voor kleuter die steelt

Ik vind je aanpak tot nu toe in elk geval niet verkeerd! Ik heb vroeger ook een keer wat gestolen als klein kind (ik meen me te herinneren een sleutelhanger), uit een winkel. Niet eens met de gedachte van 'stelen' maar ik vond het zo mooi en heb het in mijn zak gestopt. Had er niet echt bij nagedacht dat dat stelen is en dat dit fout was. Toen mijn ouders het later vonden en hoorden hoe ik eraan kwam, is mijn vader met mij naar die winkel gegaan en ik moest het teruggeven en sorry zeggen. Heeft toen op mij echt indruk gemaakt en ik heb het niet meer gedaan. Voelde me er ook heel rot over dat ik iets ergs had gedaan (mijn ouders hebben me uiteraard een preek gegeven en uitgelegd dat dit niet kon en waarom). Ik weet niet meer hoe oud ik precies was, maar zal niet ouder dan 6 geweest zijn, denk jonger zelfs.

Ik zou het in elk geval blijven herhalen denk ik. En goed dat je uitlegt hoe dat voor de ander voelt als er iets gestolen wordt. Waarschijnlijk doet ze het in een opwelling en denkt daar niet zo over na, wie weet na een aantal keer herhalen dat het op een gegeven moment wel zorgt dat ze daar eerst aan denkt en het dan niet doet.

Boekje van tip de muis vind ik ook een goede tip! Die hebben wij hier toevallig ook en ik vind dat die boekjes over het algemeen goed te gebruiken zijn ook om bepaalde dingen bespreekbaar te maken.

De tip van het zakgeld vind ik ook een goede. Mijn dochter wil werkelijk alles hebben wat ze leuk vindt heb ik soms het idee. Dat kan uiteraard niet. Ze krijgt overigens af en toe wel een kleinigheidje omdat ik dat graag doe, maar niet alles kan maar altijd. Voor zakgeld vind ik haar nog net wat jong, ik heb nu met haar afgesproken dat ze af en toe een klusje voor me mag doen en dat ik haar dan wat geld geef. Geen hele gekke dingen, vaak een beetje meehelpen met kleinere huishoudelijke klusjes. We hebben een speciaal potje daarvoor gekocht en daar bewaart ze het geld in. Ook als ze van iemand geld krijgt gaat dit erin (deels, soms ook wat op de spaarrekening). Zo heeft ze laatst van haar eigen geld de cd van K3 gekocht. Helemaal trots! Nu net weer opnieuw begonnen en nu wil ze sparen voor muurstickers van frozen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 15 Apr 2016 19:38

Re: Tips voor kleuter die steelt

Ik ben dan misschien streng in de ogen van anderen maar ik vind dat je haar best wat harder aan mag pakken. Ze is 4,5 en begrijpt echt wel dat het niet mag wat zij doet. Dus als elke keer herhalen blijkbaar geen effect heeft dan zou ik haar straf gaan geven. En bijvoorbeeld haar de lippenstift laten terug brengen naar degene van wie ze het meegenomen heeft en haar daarbij sorry laten zeggen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 15 Apr 2016 19:47

Re: Tips voor kleuter die steelt

Als ik het goed heb gelezen doet ze dat laatste al, de lippenstift terug laten geven en sorry laten zeggen. Dat lijkt me inderdaad wel belangrijk, maar als dat tot nu toe ook onvoldoende indruk maakt lijkt het me wel lastig zeg! En het geweten is op die leeftijd echt nog niet volledig ontwikkeld, dus al weet ze over het algemeen het verschil tussen wat wel en niet mag, impulsieve acties en aan zichzelf denken zijn toch ook nog wel weer typische dingen die normaal zijn op die leeftijd. Niet dat stelen dat is overigens hoor, dus ik hoop dat er een manier is waar ze goed op gaat reageren!

Waar ik ook nog aan dacht, al weet ik niet of dat op deze leeftijd al de juiste plek/manier is, is het op school ook laten bespreken. Toen ik in groep 7 of 8 zat hadden er een keer kinderen buiten schooltijd stiekem sigaretten gerookt of een poging gedaan daartoe. Thuis hebben die iets van een preek gehad, maar ook in de klas werd er door de juf aandacht aan besteed. Maakte toen ook best wel indruk. Dus stel dat het door blijft gaan, misschien kan de juf / meester ook een handje helpen en het klassikaal hebben over stelen. Zonder namen te noemen ofzo.
<<

Anoniem161

Bericht 15 Apr 2016 20:06

Re: Tips voor kleuter die steelt

Ik zou het ook doorgeven aan de juf. Er zijn veel kleuters die dingen in hun zakken stoppen. Ze kan beter inspelen door het gevoel van kinderen erbij te betrekken.
Je bent al op de goede weg maar het heeft nog weinig resultaat. Ik zou dan denken aan straffen.
En zakgeld geven om te sparen is wel een goed idee.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Apr 2016 08:45

Re: Tips voor kleuter die steelt

Het is een lastig iets. Kinderen vinden vaak iets zó mooi, en beseffen daarbij nog niet zo goed dat het van een ander is en het eigenlijk stelen is. Het feit dat ze het zo mooi vinden en zo graag willen hebben weegt op dat moment zwaarder.

Heel goed dat je het haar terug laat brengen enz! Jammer dat dat niet genoeg indruk lijkt te maken.
Ik heb verder geen tips, maar het is een fase die bij veel kindjes wel voorbij komt, hopelijk stelt dat je een klein beetje gerust.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 16 Apr 2016 09:11

Re: Tips voor kleuter die steelt

Ik zou denk ik ook straf gaan geven, want je het terug laten brengen, maakt onvoldoende indruk op haar. Daarnaast vind ik het raar om zakgeld te gaan geven, dan beloon je haar in mijn ogen zelfs. Zou dan eerder een lijst maken met taken/klusjes, bijvoorbeeld 10 stuks en deze afstrepen. Als de lijst vol is, dat ze dan eenmalig iets mag uitzoeken.
<<

Anoniem176

Bericht 16 Apr 2016 19:01

Re: Tips voor kleuter die steelt

Bedankt voor jullie antwoorden!

ik ga eens kijken voor boekjes van tip de muis.

Toevallig hebben mijn man en ik vanmiddag gesproken over het geven van zakgeld. Ik vind dat inderdaad een goed plan. 0,50 cent op woensdag bijvoorbeeld. Dit waren wij sowieso vanaf haar 5e van plan, maar ach dan beginnen we er iets eerder mee.

Sawadee, ik vind nu zakgeld gaan geven geen beloning op negatief gedrag. Ik zie het eerder als een middel om haar positief gedrag aan te leren.

Lady, zelf terug geven en sorry zeggen is inderdaad steeds de aanpak geweest.

Lejow, zoals jij het beschrijft , daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dat ze inderdaad nog niet de juiste afweging kan maken in zulke situaties. Hopelijk gaat ze dat dus wel leren :wink:

De juf is er ook van op de hoogte , die betrek ik er ook steeds bij als ze iets terug gaat geven en excuses gaat aanbieden, aan een ander kind in de klas.
De juf geeft aan dat het probleem zich bij meer kinderen voordoet. Het in de klas bespreken zou nog best een goed idee zijn inderdaad. Dat kan ik nog aankaarten.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 16 Apr 2016 22:51

Re: Tips voor kleuter die steelt

Mijn zoon nam kralen mee van school, dit samen met hem aan de juf laten zien. De juf heeft zoon gezegd dat het op school moet blijven. sindsdien heeft hij het niet meer gedaan.
M:21072011
J :08012014

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Hugo