Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Minder sociaal...

<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Apr 2016 08:41

Re: Minder sociaal...

Ik herken het ook heel erg.
Zo is mijn schoonmoeder in de 5 jaar dat we samen woonde nog nooit een dagje bij mij langs geweest, ook niet als mijn man thuis was trouwens en in mijn verlof wilde ze opeens hele dagen komen. Dat snap ik wel want het is een stuk rijden, maar ik zag daar ook echt vreselijk tegen op, om haar een hele dag te entertainen.

De eerste kraamvisite vond ik super leuk, ik was zo trots om de kleine aan mijn ouders, broer en beste vriendinnen te laten zien. Maar naar mate hij ouder werd kwamen we aan bij de mensen waar ik stiekem niet echt op zat te wachten, ooms en tantes die we eigenlijk bijna nooit zien, collega's van mijn man die ik niet ken en ga zo maar door. Vreselijk vond ik dat.

Daarnaast is het ook allemaal gewoon meer een onderneming met zo'n kleintje en ging alles gewoon het meest zijn gangetje als wij ons niet aan hoefde te passen aan bezoek ( die altijd langer bleven zitten, of hij kwam eerder waardoor ik weer twijfelde om bij de visite te voeden of niet, hem in de box te leggen of toch gewoon naar bed brengen enz).

Even lunchen met vriendinnen, met of zonder kind vond en vind ik altijd wel leuk, juist bij hun kan ik even mijn ei kwijt en gewoon ook even zeggen als ik geen tijd/ puf/ energie heb.

Het wordt vanzelf beter, jij wordt minder moe, de aandacht naar de kleine neemt af/ het nieuwe is er straks vanaf voor de omgeving en jullie krijgen steeds meer een ritme in alles!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem186

Bericht 04 Apr 2016 08:44

Re: Minder sociaal...

Ik vond en vind het juist altijd heerlijk als m'n moeder of schoonmoeder kwamen. Ik had juist niet het gevoel dat ik ze moest entertainen. Ik zag ze juist als hulp. Dan kon ik even lekker op m'n gemakje gaan douchen of een dutje doen. Of lekker boodschappen doen in m'n eentje.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Apr 2016 08:54

Re: Minder sociaal...

Ow nee, mijn schoonmoeder komt op de bank zitten en doet verder niks, ze benadrukt ook elke keer dat ze het zo lekker vind dat ze niet hoeft te koken. Ik voel me dan juist verplicht om een uitstapje naar de stad/ dierentuin/ kinderboerderij te verzinnen anders zitten we de hele dag samen op de bank en ze is er dan om 10:00uur al en gaat pas na het eten weer weg.
Ze komt ook expres door de week wanneer mijn schoonvader moet werken, want ze wil mijn zoon voor zichzelf hebben en hem niet met haar man delen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Patsy

Bericht 04 Apr 2016 08:58

Re: Minder sociaal...

Arwyn schreef:Ik heb nooit een mega bruisend sociaal leven gehad, haha. Altijd goed gedoseerd zeg maar :wink:
De eerste maanden na de bevalling vind ik het sowieso echt niet gek. Zelf merkte ik na een paar maanden (maand of 3 denk ik) dat ik wel echt weer toe was aan de sociale contacten. Niet elke dag, maar zo af en toe vind ik het echt heerlijk om even iets zonder kind te doen en weer gewoon lekker mezelf te zijn (oh, wat een uitdrukking toch..). Even niet alleen maar mama.



Dit idd, ik denken dat dat ook heel gezond is. Zowel het cocoonen met je gezin als het daarna weer je eigen ding gaan doen.

Wat Jans zegt herken is ook, als mijn vader of schoonouders hier zijn zie ik dat meer als hulp dan als belasting. Maar zo zijn niet alle (schoon)ouders natuurlijk.
<<

Anoniem186

Bericht 04 Apr 2016 09:05

Re: Minder sociaal...

minoessepoes schreef:Ow nee, mijn schoonmoeder komt op de bank zitten en doet verder niks, ze benadrukt ook elke keer dat ze het zo lekker vind dat ze niet hoeft te koken. Ik voel me dan juist verplicht om een uitstapje naar de stad/ dierentuin/ kinderboerderij te verzinnen anders zitten we de hele dag samen op de bank en ze is er dan om 10:00uur al en gaat pas na het eten weer weg.
Ze komt ook expres door de week wanneer mijn schoonvader moet werken, want ze wil mijn zoon voor zichzelf hebben en hem niet met haar man delen.


Oh ik deelde het gewoon mee. "Nu jij er toch bent, dan kan ik mooi dit of dat doen."
<<

Anoniem155

Bericht 04 Apr 2016 09:50

Re: Minder sociaal...

Zo zie ik dat ook inderdaad. Mijn schoonmoeder vindt het juist heerlijk als ik het aan haar overlaat, dat is ook een blijk van vertrouwen. Ik ging dan zelf lekker lang douchen, even slapen, of de deur uit. Of zij maakte een lange wandeling en dan kon ik even uitrusten, of een serie kijken, waar ik maar zin in had.

Je kan het jezelf heel lastig maken door al je bezoek te gaan entertainen, maar je kan ook jezelf wat rust gunnen. Vaak vinden mensen dit juist prettig en willen ze zich graag nuttig maken. Naaste familie wel in ieder geval.
<<

Anoniem148

Bericht 04 Apr 2016 10:19

Re: Minder sociaal...

Jans schreef:Ik vond en vind het juist altijd heerlijk als m'n moeder of schoonmoeder kwamen. Ik had juist niet het gevoel dat ik ze moest entertainen. Ik zag ze juist als hulp. Dan kon ik even lekker op m'n gemakje gaan douchen of een dutje doen. Of lekker boodschappen doen in m'n eentje.


Ik ook! Nu na een jaar ook. Ik hoef maar te bellen en ze komt mijn zoon halen. Gaan ze samen boodschappen doen ofzo en kan ik lekker bijslapen. Heb ik nu heel hard nodig dus maak er graag gebruik van. 1 keer in de 2 weken regel ik zo'n dagje voor mijzelf.
Als Ik een dag de auto heb, dan ga ik naar mijn ouders en wordt zoon vermaakt en lig ik daar op de bank of bed.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 04 Apr 2016 12:51

Re: Minder sociaal...

Maud schreef:Zo zie ik dat ook inderdaad. Mijn schoonmoeder vindt het juist heerlijk als ik het aan haar overlaat, dat is ook een blijk van vertrouwen. Ik ging dan zelf lekker lang douchen, even slapen, of de deur uit. Of zij maakte een lange wandeling en dan kon ik even uitrusten, of een serie kijken, waar ik maar zin in had.

Je kan het jezelf heel lastig maken door al je bezoek te gaan entertainen, maar je kan ook jezelf wat rust gunnen. Vaak vinden mensen dit juist prettig en willen ze zich graag nuttig maken. Naaste familie wel in ieder geval.


Nou, die vlieger gaat echt niet altijd op. Mijn schoonmoeder is net als die van Minoessepoes. Die gaat idd zitten en laat zich verzorgen. Of je nou pas bevallen bent of niet. Ze zal nog niet eens zelf een kop koffie inschenken. Laat staan voor een baby zorgen als ik lekker even ga slapen of douchen.

Mijn eigen moeder is wel zo. Die komt binnen en neemt zoveel mogelijk uit handen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem155

Bericht 04 Apr 2016 12:57

Re: Minder sociaal...

Het was eerst ook best wennen voor ons hoor. Bij mijn eigen moeder vond ik het heel vanzelfsprekend, maar ik vond het eerst lastig om het over te geven aan mijn schoonmoeder. Gewoon omdat ik toch ook nog mijn best wilde doen voor haar. Dus aangekleed klaarzitten met koffie/thee en iets lekkers als ze aankwam, de baby gewassen en mooi aangekleed en het liefst ook net gevoed en verschoond en dan 'gezellig doen'. Ik wilde graag laten zien dat ik het echt wel aankon. Pas toen mijn man en mijn schoonmoeder echt aandrongen dat dit echt, echt, echt niet nodig was heb ik dat losgelaten.

Gelukkig gaat het nu heel goed. Ze komt soms een dag oppassen en dan staat 's avonds het eten klaar en is alles geregeld, zo heerlijk! Eerder kon ik me dat echt niet voorstellen. Sowieso bij het idee van mijn schoonmoeder alleen in ons huis zou ik al een hartverzakking hebben gekregen, haha. Nu is onze band zoveel hechter en beter.

Ik kan me het eerlijk gezegd niet voorstellen dat je bij je zoon en zijn vriendin gaat zitten en dan bediend wil worden, terwijl zij net een baby hebben gekregen.
<<

Patsy

Bericht 04 Apr 2016 12:59

Re: Minder sociaal...

Dat jij het je niet voor kan stellen betekend niet dat het niet bestaat, Maud.
<<

Anoniem155

Bericht 04 Apr 2016 13:01

Re: Minder sociaal...

Klopt, maar apart is het wel.
<<

Anoniem186

Bericht 04 Apr 2016 13:19

Re: Minder sociaal...

Mijn schoonmoeder en moeder zijn ook geen types die uit zichzelf van alles doen. Ze ruimen hooguit de vaatwasser uit en dat is het. Maar de kinderen entertainen doen ze wel heel erg. In de tijd dat in hun hulp hard kon gebruiken heb ik dat gewoon aan ze aangegeven. Dat ik dat heel fijn vond. Het interesseerde me eigenlijk niet zo dat zij misschien andere verwachtingen hadden. Ik geef duidelijk mijn eigen grens aan. En als ze er toch zijn dan wil ik dat ze me helpen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 04 Apr 2016 14:09

Re: Minder sociaal...

Ik kon het me ook niet voorstellen, aangezien ik anders gewend ben vanuit huis.
Helaas is mijn schoonmoeder dus wel zo. Altijd al geweest en zal jammer genoeg ook nooit veranderen.
Die mensen komen echt op visite, terwijl mijn ouders 'langs komen' en lekker doen of ze thuis zijn.

Het zijn gewoon een heel andere type mens. Jammer, maar helaas.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Apr 2016 14:27

Re: Minder sociaal...

Prima dat jij je dat niet voor kan stellen inderdaad, het kan dus wel. Mijn schoonmoeder zegt ook gewoon letterlijk dat ze alles al die jaren alleen heeft moeten doen met drie kinderen omdat haar man heel veel werkte en dat ze er nu van kan genieten.
Toen ze voor het eerst oppaste toen S 7 maanden was, deed ze de luiers verkeerd om, mijn moeder was toen ook helemaal verbaasd dat ze in al die maanden nog geen luier verschoond had. Maar toen we toen hij 5 maanden was een weekend weg waren wilde ze wel met hem spelen, maar bij een vieze luier gaf ze hem aan mij of mijn man.

Mijn ouders en schoonouders wonen ver weg. Mijn ouders vinden het leuk om hem met regelmaat te zien en passen 1 dag in de maand op, dan hebben ze hem helemaal voor zichzelf, maar vaker dan dat oppassen is gewoon niet haalbaar door de afstand. Toen ik nog zwanger was hebben we dat ook aan mijn schoonmoeder voorgelegd. Haar reactie was toen, leuk voor je ouders.... Van haar hoefde het dus blijkbaar niet ( wat ook prima is want het is ons kind en ze hoeft niks).
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem155

Bericht 04 Apr 2016 19:22

Re: Minder sociaal...

Op zich vind ik dat niet gek hoor. Als mijn man en ik gewoon allebei vrij zijn, dan doen wij dat ook zelf. Het is meer dat je in de eerste maand, als je net bent bevallen, wel wat meer hulp kan gebruiken, maar als je kind 5 maanden is en je bent een weekend weg, dan vind ik het juist vreemd dat je verwacht dat je schoonmoeder de luiers verschoond. Het blijft jullie kind en jullie hebben beide de handen dan ook vrij om het te doen, neem ik aan.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 04 Apr 2016 19:33

Re: Minder sociaal...

Is er iets wat jij niet vreemd vind Maud. Lees in geen enkel topic dat hij je kunt vinden/inleven in de mening/het gevoel van een ander.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem155

Bericht 04 Apr 2016 19:38

Re: Minder sociaal...

Ja hoor, er zijn genoeg dingen die ik niet vreemd vind. Bijvoorbeeld zelf de luier van je kind verschonen als je vakantie hebt en daar makkelijk toe in staat bent.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 04 Apr 2016 19:43

Re: Minder sociaal...

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Uiteindelijk heb ik me dus weer druk gemaakt om niks want het was best gezellig. Ik ben ook eerlijk geweest en heb gezegd hoe ik me voelde, dat werd helemaal begrepen en ze zeiden dat we het zelf aan moesten geven om af te spreken of niet.

En Maud, mijn schoonmoeder zit in een rolstoel, ze zou super graag alles voor me doen maar ja, dat kan nu eenmaal niet en om haar dan maar alleen achter te laten in onze woonkamer vind ik asociaal.
<<

Anoniem155

Bericht 04 Apr 2016 19:50

Re: Minder sociaal...

O ja, dat wist ik natuurlijk niet, dat maakt de situatie heel anders.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 05 Apr 2016 09:06

Re: Minder sociaal...

Maud schreef:Ja hoor, er zijn genoeg dingen die ik niet vreemd vind. Bijvoorbeeld zelf de luier van je kind verschonen als je vakantie hebt en daar makkelijk toe in staat bent.


Uhm, nu hebben we het opeens over iemand die net bevallen is het werk uit handen nemen, dat schrijf je er in je laatste post opeens bij. Daar ging het in eerste instantie helemaal niet over, het kindje van Sogood is ook "al" bijna 3 maanden en zij zag op tegen het bezoek. Dat gevoel herkende ik en toen gaf ik aan hoe dat bij ons ging. Vervolgens gaf Jans aan dat ze mensen dan gewoon vroeg om wat van haar over te nemen, waarop ik met voorbeelden uitlegde waarom dat hier dus niet aan de orde is omdat dat niet de intentie is van mijn schoonmoeder, niet als we een heel weekend met ze weg zijn, niet door aan te bieden om op te passen en niet door mij werk uit handen te nemen als ze op bezoek is. Wat overigens prima is, want het is ons kind zoals ik al zei. Maar wel een reden waarom ik niet altijd een hele dag op haar op bezoek zit te wachten en daar ook tegen op kan zien.
Natuurlijk ben ik prima in staat om de luiers van mijn zoon te verschonen, dat was ik overigens ook 1 dag nadat hij geboren was.
Ik reageer eigenlijk nooit op je als je weer eens aan het zuigen bent, maar nu je in meerdere topics mijn reacties er uit aan het pikken bent, ben ik er wel een beetje klaar mee.
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 05 Apr 2016 09:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 05 Apr 2016 09:12

Re: Minder sociaal...

Fijn dat het uiteindelijk een fijn bezoek is geworden Sogood en goed dat je het gewoon aangegeven hebt!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem222

Bericht 05 Apr 2016 09:17

Re: Minder sociaal...

Fijn dat het meeviel SoGood! Ik denk dat wat je zegt eigenlijk al "de oplossing" is: er open over zijn. Ik denk dat bijna iedereen het heel goed zal begrijpen als jij aangeeft hoe je je voelt.

Ik hoop dat het goed over komt wat ik bedoel maar ik denk dat jij eigenlijk niemand wil teleurstellen en aan iedereens verwachting wil voldoen en het daarom moeilijk vindt om uit te spreken wat je zelf eigenlijk wilt. Soms viel het me wel op dat je wat negatief over je omgeving overkwam terwijl niemand waarschijnlijk slechte bedoelingen heeft en denk dat dat het enige is waar je voor op moet passen in zo'n geval: negatief reageren op de goede bedoelingen van anderen (behalve dan op schoonmoeders met koortslippen haha!) want dat is zonde van je energie! Waarschijnlijk bedoelen ze het echt alleen maar goed en als jij aangeeft dat je het op die manier eigenlijk niet ziet zitten vindt niemand dat waarschijnlijk een probleem.
<<

Anoniem155

Bericht 05 Apr 2016 13:06

Re: Minder sociaal...

Misschien ook een tip om dingen wat duidelijker uit te spreken. Als je wil dat je schoonmoeder ook eens een luier verschoond, dan vraag je dit gewoon. Misschien voelt ze zich er ongemakkelijk bij, omdat ze dit niet (meer) gewend is. Of misschien heeft ze er echt geen zin in, dat is ook haar goed recht.

Hier verschonen de oma's en opa's wel af en toe een luier als het zo uitkomt (en natuurlijk wel als ze oppassen), maar als mijn man en ik er gewoon zijn, dan verwacht ik niet dat ze luiers verschonen. Uiteindelijk zijn wij toch de vader/moeder. Als wij beiden vrij en thuis zijn, is er genoeg tijd/ruimte om dit zelf te doen. Ik vind jouw verwachtingen dan wel heel hoog liggen.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 05 Apr 2016 13:19

Re: Minder sociaal...

Herkenbaar So Good, er tegen op zien, het meevallen en de kriebels krijgen van je familie die opeens steeds langs willen komen en het een beetje een recht vinden om je kind te zien. Het is jou kind, niet die van hun denk ik dan altijd.
Hier zag ik van te voren erg tegenop, maar het viel gelukkig uiteindelijk mee.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers