Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 24 Mrt 2016 10:08

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Ja klopt, te jong met 2 jaar voor de peuterspeelzaal, dat vind ik.
En nee, ik vind 2 jaar niet te jong voor een kdv, daar ging mijn dochter heen toen ze 3 maanden oud was.
Reden waarom ik 2 jaar te jong vind heb ik hierboven al gegeven.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 24 Mrt 2016 10:39

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Ja te jong vond ik hem. Zal per kind zeker verschil in zitten. Maar zoon is laat met alles. Toen ik hem inschreef, liep hij nog niet eens en de vraag was of hij dat überhaupt ging doen voor hij 2 jaar was(man was namelijk extreem laat met 2,5). M'n zoon gaat niet naar de kinderopvang. Dat is ook de reden dat ik hem naar de psz laat gaan.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 24 Mrt 2016 10:40

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Liadan schreef:Het zal wel afhankelijk zijn per kind of ze er met 2 jaar aan toe zijn of niet, mijn zoon was dat totaal nog niet toen. Maar ik vind zelf 2 jaar ook te jong voor de peuterspeelzaal voor de rest van de groep. Toen mijn zoon bijna 4 jaar was zaten er best veel kinderen van net 2 jaar in zijn groep en dat was voor hem nadelig. Ze zijn met 2 leidsters op 16 kinderen en kunnen daardoor minder uitdagende activiteiten voor de oudere kinderen aanbieden omdat de jongere aan bepaalde dingen nog niet toe zijn of veel hulp nodig hebben.


Maar dat ligt dan toch meer aan het activiteitenaanbod vanuit de leidsters? Ik begreep op de psz van mijn dochter dat ze wel rekening houden met de moeilijkheidsgraad van de werkjes die zij aanbieden. Daarnaast denk ik dat veel kinderen van bijna 4 jaar de psz niet meer zo aantrekkelijk vinden omdat ze langzamerhand toe beginnen te raken aan de overstap naar de basisschool. Ik denk niet dat het perse nadelig hoeft te zijn voor de kinderen van ruim 3,5 jaar om bij kinderen van 2 jaar in de groep te zitten. In een kleuterklas heb je toch ook bijna twee jaar leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste kleuters? En daar is vaak maar 1 leerkracht op zo'n 25 kleuters.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 24 Mrt 2016 10:58

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Ik denk ook niet dat het nadelig is voor kinderen om bij elkaar te zitten hoor en zo sterk is mijn mening erover ook niet.
Ik zie zelf peuterspeelzaal echt als voorbereiding op school en denk dat kinderen van net 2 jaar het over het algemeen lastiger vinden om in een kring te blijven zitten, vaak praten ze nog niet of weinig en hebben wat meer hulp nodig. Daar is niks mis mee maar zelf zou ik daarom 2,5 jaar een betere leeftijd vinden om te starten op een psz.
En het ligt ook aan het activiteitenaanbod, daar heb je gelijk in. Dat was bij mijn zoon helemaal prima in orde, er zaten bij hem alleen erg veel net 2 jarigen in de groep toen.
En op school vind ik het toch anders, de kinderen zijn dan ouder en hebben minder verzorging nodig, praten goed en zijn zelfstandiger dan als ze net 2 jaar zijn.
<<

anoniem203

Bericht 24 Mrt 2016 13:52

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Maud schreef:Te jong met twee jaar voor de psz? Maar zijn jullie kinderen dan nooit naar een andere vorm van kinderopvang gegaan voor die tijd?


Mijn kinderen niet nee. Ik heb altijd oppas in huis van mijn schoonmoeder en moeder en soms een vriendin.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 24 Mrt 2016 13:54

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

T. is op de psz gestart toen ze 2 jaar en 9 maanden was.
N. hebben we nog niet ingeschreven. Weet ook nog niet vanaf wanneer ik haar wil laten gaan. Ik denk hetzelfde als. T.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem155

Bericht 24 Mrt 2016 14:45

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Het is gewoon geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar, de mensen die werken op een psz houden rekening met de verschillen in niveaus. Ik denk juist dat een kind kan leren van kinderen die al wat verder zijn. Als je een kind zolang thuis houdt, dan is het vrij logisch dat 'het er nog niet aan toe is', het wordt namelijk niet uitgedaagd als het thuis zit en alleen de moeder de hele dag ziet, en misschien eens een dagje oma.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Mrt 2016 14:47

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

E is gestart met twee jaar en twee maanden. Hij mocht met twee, maar toen was zijn zusje net geboren, dus we hebben het toen even uitgesteld tot na de kerstvakantie.

Y is twee weken voor haar tweede verjaardag begonnen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem313

Bericht 24 Mrt 2016 15:02

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Is een PSZ eigenlijk heel anders dan een KDV, en hoe? Mijn kinderen gaan niet naar een PSZ omdat ze al drie dagen in de week naar de opvang gaan. Mijn vriend en ik hebben allebei een dag thuis, en ik had geen zin om op die ene dag dan weer naar een PSZ te gaan - ook vanuit de gedachte dat dat met 3 dagen KDV niet nodig is. Op de opvang doen ze ook aan voorschoolse educatie. Maar gaat het er op een PSZ toch anders aan toe?
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 24 Mrt 2016 15:20

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn kinderen gaan niet naar een kdv dus ik weet niet in welk opzicht het heel anders is. Bij binnenkomst mogen de peuters zo'n driekwartbroek vrij spelen. Er staan dan puzzels op de tafel en stiften en kleurplaten of ze kunnen in de poppenhoek/bouwhoek spelen. Daarna gaan ze allemaal naar het toilet/worden verschoond. Hierna fruit eten en drinken. Dan volgt er een activiteit in de kring en een knutselwerkje of spel, daarna naar buiten bij mooi weer anders is er nog een binnenactiviteit en dan kom ik mijn dochter weer halen. Dat is zo'n beetje de structuur in 2,5 uur.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 24 Mrt 2016 16:46

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Een psz is niet heel anders dan een kdv, tenminste niet als je een goed kdv hebt. Die doen tegenwoordig ook vaak aan vroeg voorschoolse educatie. Wat ik wel een verschil vind tussen kdv en psz is dat psz maar een paar uur is en op een kdv kinderen ook eten/slapen en de activiteiten over meer uren zijn verspreid.
Mijn dochter ging 2 dagen naar een kdv en ik zag toen ook geen meerwaarde aan ook nog 2 dagdelen psz.

Maud, een psz is geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar en natuurlijk leert een kind een heleboel van oudere kinderen. Daar zeg ik ook niks van en ik vind ook echt niet dat kinderen vanaf 2 jaar niet mogen of moeten komen. Maar ik vind zelf 2 jaar dus wel te jong om naar een psz te gaan.
Mijn zoon ging pas met 3 jaar naar een psz en zat verder thuis bij zijn moeder en oma.
En oja, ook nog bij zijn vader en bij zijn zus die veel vriendjes mee naar huis nam. Oh en ik heb ook nog vriendinnen met kinderen en we gingen vaak naar de speeltuin waar hij met andere kinderen speelde. Hij was wel heel zielig, werd totaal niet uitgedaagd verder nee, gelukkig ging ik regelmatig in de klas van zijn zus helpen waarbij hij dan mee mocht en ook mee mocht doen in de klas. Maar nee, verder bood ik hem totaal geen uitdaging aan, hij zat alleen maar de hele dag voor de tv op de bank te wachten tot hij eindelijk naar de psz mocht.
<<

Anoniem315

Bericht 24 Mrt 2016 17:05

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn dochter zit op het kdv (op mijn werk) en daar doen ze ook psz-activiteiten voor de kinderen die daar aan toe zijn. Ze gaan dan met een groepje in een apart lokaal zitten. Mijn dochter doet vanaf dat ze 2 is gewoon mee, omdat ze al een behoorlijke woordenschat heeft en ze ook al met veel creatieve activiteiten mee kan doen. Die uitdaging heeft ze nodig. Ik vind de groepsontwikkeling ook heel belangrijk.

Doen wat goed voelt en wat bij jullie en jullie kind past dus!
<<

Anoniem313

Bericht 24 Mrt 2016 18:03

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Liadan schreef:Een psz is niet heel anders dan een kdv, tenminste niet als je een goed kdv hebt. Die doen tegenwoordig ook vaak aan vroeg voorschoolse educatie. Wat ik wel een verschil vind tussen kdv en psz is dat psz maar een paar uur is en op een kdv kinderen ook eten/slapen en de activiteiten over meer uren zijn verspreid.
Mijn dochter ging 2 dagen naar een kdv en ik zag toen ook geen meerwaarde aan ook nog 2 dagdelen psz.



Isabel_ schreef:Mijn kinderen gaan niet naar een kdv dus ik weet niet in welk opzicht het heel anders is. Bij binnenkomst mogen de peuters zo'n driekwartbroek vrij spelen. Er staan dan puzzels op de tafel en stiften en kleurplaten of ze kunnen in de poppenhoek/bouwhoek spelen. Daarna gaan ze allemaal naar het toilet/worden verschoond. Hierna fruit eten en drinken. Dan volgt er een activiteit in de kring en een knutselwerkje of spel, daarna naar buiten bij mooi weer anders is er nog een binnenactiviteit en dan kom ik mijn dochter weer halen. Dat is zo'n beetje de structuur in 2,5 uur.


Klinkt inderdaad als niet heel anders dan de indeling op de peutergroep van het kdv. Daar had mijn oudste ook af en toe een uurtje vrij spel en verder een gestructureerd aanbod. Weer wat geleerd!
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 24 Mrt 2016 23:28

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

N toen hij 2 jaar en 4 maanden was
J toen ze 2 jaar was, ze praatte toen al goed en zat 3 maanden met N in dezelfde klas waarna hij naar de kleuterschool ging
T vanaf 2 jaar en 7 maanden
Mother of 3 adorable children
<<

Anoniem155

Bericht 26 Mrt 2016 21:48

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Ik snap gewoon niet zo goed waarom een kind te jong zou zijn met 2 voor de psz, terwijl er hordes kinderen op die leeftijd (en jonger) gewoon meedraaien met de groep op een kdv. Zo anders is het niet. Ik denk dat veel moeders hier hun kind wat onderschatten, omdat ze spreke met hen thuis zijn. Je zal zien dat een kind juist opbloeit als hij ook went aan een andere omgeving buiten huis, met andere kinderen om van te leren.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 26 Mrt 2016 22:11

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Jammer dat je selectief leest.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 26 Mrt 2016 22:57

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Maud schreef:Ik snap gewoon niet zo goed waarom een kind te jong zou zijn met 2 voor de psz, terwijl er hordes kinderen op die leeftijd (en jonger) gewoon meedraaien met de groep op een kdv. Zo anders is het niet. Ik denk dat veel moeders hier hun kind wat onderschatten, omdat ze spreke met hen thuis zijn. Je zal zien dat een kind juist opbloeit als hij ook went aan een andere omgeving buiten huis, met andere kinderen om van te leren.


R zit al sinds hij 10 weken is op de opvang en weet niet beter. Hij heeft er zijn juffen, zijn bedje en zijn vriendjes. Heel anders dan een groep kinderen waar hij zo maar ineens in zou mee moeten functioneren. Ik vond hem met 2 daar echt te jong voor.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem155

Bericht 27 Mrt 2016 08:46

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Dat vind ik ook wel het grote voordeel inderdaad van de opvang vanaf jonge leeftijd. Op die manier leren ze het gaandeweg. Voor een kind van 2, dat altijd naar de opvang is geweest, is het vanzelfsprekend om te functioneren binnen een groep. Dat is zo heel anders dan wanneer je een kind altijd thuis hebt gelaten.

Maar toch... hoe moeilijk ook: je zal je kind toch ooit los moeten laten. Je kan niet blijven uitgaan van je eigenbelang. Op een bepaald moment moet een kind ook naar school.
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 27 Mrt 2016 08:58

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Hier allebei vanaf 2 jaar. Voor die tijd altijd thuis geweest of bij de oma's. Nooit in een groep gefunctioneerd, maar dit ging snel goed. Helemaal geen moeite mee gehad. Dus dat gaat niet (altijd) op hoor dat dat moeilijk is voor kinderen die nooit naar een kdv zijn geweest als baby. Maar sowieso moet je kijken wat voor jouw kind het beste is en zal dat per kind verschillen.
27-12-2011
03-06-2013
<<

Anoniem255

Bericht 27 Mrt 2016 11:21

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn dochter is met 3 gegaan en mijn zoon een keer of 6 vanaf zijn 3e ongeveer. Maar toen hij 's nachts steeds hysterisch wakker werd heb ik hem thuis gehouden.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 27 Mrt 2016 17:05

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn dochters gingen vanaf een leeftijd van 2,5 (de oudste) en de jongst (2) naar de PSZ. Ze kregen allebei via het CB een VVE indicatie. Ze gingen/gaan 3x in de week.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers