Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraag aan de juffen --> werktempo

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 21 Mrt 2016 18:53

Vraag aan de juffen --> werktempo

Juffen ik heb vorige week rapportgesprek gehad en over de jongste dochter wordt gezegd dat haar werktempo niet zo goed is, bij eerste rapport was die goed , nu is het wat minder geworden, het duurt wat langer voordat ze haar spullen heeft gepakt en voordat ze dus aan het werk is. Ze vinden haar werkverzorging ook wat minder goed, terwijl ik juist vind dat ze haar werkjes heel netjes maakt, keurig binnen de lijntjes kleuren, en zeker vergeleken met haar zus vind ik haar werkverzorging echt beter.
Maar goed nu haalde ik ze vandaag uit de bso, dan moeten ze hun spullen weer ff bij de klas op halen en daar zagen we de juf en die zei dat de jongste van de twee(ze sprak haar ook aan) morgen echt hard moest werken want ze had nog wat werkjes die af moesten. Ik vroeg aan de juf of ze echt erg achter liep? De juf gaf aan dat ze wel echt wat werkjes nog moest maken.

Ik snap best dat er werkjes over gedurende een week af moeten (zo werken ze ook op school, heb je het niet af dan kan je het op vrijdag nog afmaken) Maar ik snap niet zo goed wat er dan zo belangrijk is aan het werktempo? Het ene kind werkt toch ook gewoon wat langzamer dan de ander. Ik bedoel dat ik zie ik nu ook op het werk, ik typ bijv sneller een verslag dan een collega. Wat is er zo belangrijk aan het werktempo? Ik begreep van een andere moeder dat het werktempo van haar dochter ook wat langzamer was en dat dat misschien een reden was om haar groep 1 nog keer te laten doen.

Ik ben het vergeten aan de juf te vragen omdat ik er toen niet zo over nadacht, maar het speelt nu wel door mijn hoofd doordat de juf haar vandaag zo aansprak erop. Vandaar dat ik het nu toch maar hier vraag want ik weet dat hierr veel juffen zitten :ja:

Overigens, op cito scoort ze prima, eind vakje twee bijna vakje een.
:heart: :heart: 2011
<<

Pitty

Bericht 21 Mrt 2016 20:12

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Ik zou het aan haar eigen juf vragen. Ik ben benieuwd! :smile:

Overigens, zoon 2 is hier ook wat trager en gewoon relaxt en easygoing. Ik hoop dat hij zo blijft en niet meegaat in de haast en stress van de huidige maatschappij.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 21 Mrt 2016 20:22

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Huh, ze zit toch in groep 1?
Wat verwachten ze dan veel van haar, dat vind ik echt heel raar. Ze hebben het gewoon al over werktempo en werkverzorging? En werkjes die af moeten zijn aan het eind van de week, nu al....
Laat haar toch gewoon lekker kleuter zijn.
Bij mijn zoon beginnen ze daar in groep 2 allemaal langzaam aan. Ze krijgen dan een weekplan met werkjes voor een week die ze in eigen tempo en op eigen gekozen momenten kunnen doen in een week. Als het niet af is is het ook niet erg, ze leren dan dat ze de week erna anders moeten plannen om het wel af te krijgen. Over werkverzorging en werktempo is bij mijn dochter nooit gesproken (in groep 3 kwam dat pas aan de orde).
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 21 Mrt 2016 20:28

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Apart, ze zit toch in groep 1? Vind de verwachtingen wel erg hoog als ik het zo lees en ook niet erg motiverend overkomen als je nog even wat ophaalt. Zou dat nooit zo tegen zo'n jong kindje zeggen zo aan het einde van de dag.
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 08:00

Bericht 21 Mrt 2016 20:37

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Mijn dochter zit ook in groep 1, en op haar rapoort stond ook dat ze werkjes vaker niet af kreeg.

Ze droomt weg..en vervolgens moet alles pietje precies en helemaal netjes afgemaakt worden...en dat lukt dus niet. Morgen ouderavond...eens kijken wat de juf ervan zegt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 21 Mrt 2016 20:47

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Heeft de juf ook een idee waarom haar tempo te laag is? Is ze snel afgeleid of vindt ze de opdrachten moeilijk? Daar zit wel verschil in lijkt me.

N. heeft nu twee rapporten gekregen en bij beide was tempo en concentratie matig. De juf gaf aan dat als N. zelf aan het spelen is ze prima lang geconcentreerd iets kan doen, zoals puzzelen of iets bouwen. Maar wanneer ze aan tafel een werkje moet maken dan houdt ze continu in de gaten wat de andere kinderen aan haar tafel doen maar ook aan de andere tafels. Daardoor vergeet ze haar eigen werk en is ze dus soms twee werklessen met één tekening bezig en is die dan nog niet af. Voor nu is het nog niet echt een issue en probeert de juf haar wat aan te sporen. Als oplossing dacht ze eerst aan een timer gebruiken maar deze is ook kort gebruikt bij het fruit eten (zelfde probleem; contnu afgeleid en sowieso een moeilijke/langzame eter) maar toen raakte N. volledig in de stress.

Voor nu is het dus een klein aandachtspunt maar zeker geen rede om niet over te mogen naar groep 2. Daar gaat het net zoals bij Liadan. Ze moeten dan per week 3 werkjes doen zie ze zelf moeten plannen.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 21 Mrt 2016 21:08

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Ja groep 1 zit ze.. sinds de herfstvakantie...

Normaal werkt het (zoals ik begrepen heb) zo, ze zien op het planbord welk werkje ze moeten maken en daar krijgen ze dan een bepaalde tijd voor. Ze kreeg zover ik wist het werk altijd wel gewoon af. Maar nu zijn ze druk met pasen en mijn dochter vertelt dan dat ze een meerdere eieren moet kleuren en uitknippen. En volgens haar is ze dan nog bezig als de juf zegt dat ze gaan stoppen. Tja ik weet natuurlijk niet hoe lang ze de tijd hebben voor zo'n werkje. Ik heb vanmiddag wel naar de juf benoemd dat ik vind dat ze wel de best doet op haar werkjes de eieren zien er dan echt netjes gekleurd uit elk vormpje heeft dan een andere kleur, het is niet zo maar ingekrast (dat doet haar zus wel en die heeft het werk ook wel af :-) ), dat beaamt de juf dan ook wel maar toch het was niet af.

Nu zie ik thuis ook wel dat mijn dochter lekker kan treuzelen, ze is ook vaak als laatste klaar met aan en uitkleden, als laatste klaar met eten. Maar qua werkjes wil ze het gewoon gewoon netjes doen en het moet ook op haar manier en haar manier kost gewoon tijd.

Ik zal aan het einde van de week de juf nog wel eens vragen hoe het nu zit want vind het sneu voor mijn dochter als zij nu steeds het idee heeft dat ze haar werk niet af heeft. Dan maar een paas ei minder kleuren denk ik dan, als die andere drie toch wel gewoon goed zijn want maakt die vierde dan uit :palm:
:heart: :heart: 2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 21 Mrt 2016 21:13

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Het werktempo is belangrijk, omdat kinderen steeds meer moeten. Het is wel fijn als ze dat bij kunnen houden.

Maar om daar in groep 1 al zo op te hameren vind ik best vroeg eigenlijk, ik zou het wel benoemen, maar niet zo expliciet denk ik. Ze gaat straks na de zomer denk ik wel naar groep 2? Dan wordt het wel belangrijker, misschien dat de juf daar al een beetje naartoe wilt werken?
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 21 Mrt 2016 21:15

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Studiebol schreef:Ja groep 1 zit ze.. sinds de herfstvakantie...

Normaal werkt het (zoals ik begrepen heb) zo, ze zien op het planbord welk werkje ze moeten maken en daar krijgen ze dan een bepaalde tijd voor. Ze kreeg zover ik wist het werk altijd wel gewoon af. Maar nu zijn ze druk met pasen en mijn dochter vertelt dan dat ze een meerdere eieren moet kleuren en uitknippen. En volgens haar is ze dan nog bezig als de juf zegt dat ze gaan stoppen. Tja ik weet natuurlijk niet hoe lang ze de tijd hebben voor zo'n werkje. Ik heb vanmiddag wel naar de juf benoemd dat ik vind dat ze wel de best doet op haar werkjes de eieren zien er dan echt netjes gekleurd uit elk vormpje heeft dan een andere kleur, het is niet zo maar ingekrast (dat doet haar zus wel en die heeft het werk ook wel af :-) ), dat beaamt de juf dan ook wel maar toch het was niet af.

Nu zie ik thuis ook wel dat mijn dochter lekker kan treuzelen, ze is ook vaak als laatste klaar met aan en uitkleden, als laatste klaar met eten. Maar qua werkjes wil ze het gewoon gewoon netjes doen en het moet ook op haar manier en haar manier kost gewoon tijd.

Ik zal aan het einde van de week de juf nog wel eens vragen hoe het nu zit want vind het sneu voor mijn dochter als zij nu steeds het idee heeft dat ze haar werk niet af heeft. Dan maar een paas ei minder kleuren denk ik dan, als die andere drie toch wel gewoon goed zijn want maakt die vierde dan uit :palm:


Ik vind datje hiermee wel echt een goed punt hebt hoor. Als ik mijn kinderen allebei zo'n werkje geef dan is zoon (groep 2) binnen 5 minuten klaar. Dan hebben de eieren een paar strepen en zijn het uitgeknipte vierkantjes. Dochter (net 2 weken op school) kleurt alles heel precies en mooi in en knipt de eieren netjes op de lijntjes uit, maar die is wel 20 minuten of langer bezig. Ik zou het zelf wel echt heel vervelend vinden als dochter het dan maar minder netjes moet gaan doen om net zo snel te zijn. Natuurlijk moet er op een gegeven moment wel een bepaald tempo inkomen maar kom op zeg, je dochter is nog niet eens 4,5.
2010 2012
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 21 Mrt 2016 21:15

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Lejow schreef:Het werktempo is belangrijk, omdat kinderen steeds meer moeten. Het is wel fijn als ze dat bij kunnen houden.

Maar om daar in groep 1 al zo op te hameren vind ik best vroeg eigenlijk, ik zou het wel benoemen, maar niet zo expliciet denk ik. Ze gaat straks na de zomer denk ik wel naar groep 2? Dan wordt het wel belangrijker, misschien dat de juf daar al een beetje naartoe wilt werken?


Toen ik het rapport gesprek had vroeg ik er na toen zei ze als ze zo doorgingen dat ze wel naar groep 2 ging. Ik ben zelf ook geen voorstander van blijven zitten in groep 1, mocht het echt nodig zijn dan liever groep 2. En ik geloof er ook niet zo in dat een werktempo van een jaar blijven zitten nou meteen omhoog gaat.
:heart: :heart: 2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 21 Mrt 2016 22:02

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Als ze een oktober kleuter alleen om het iets verminderde werktempo een jaar langer willen laten kleuteren zou ik sterk gaan twijfelen aan die school ;)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 21 Mrt 2016 22:15

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Ik vind het ook wel erg vroeg allemaal, mijn dochter had in het begin echt nog geen weektaak en er werd ook nog niet zo streng gekeken naar de netheid van haar werkjes. Ze ging vanzelf mooier en netter werken. Ik denk dat als de juf daar toen zo op had gehamerd, dat alleen maar averechts had gewerkt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem184

Bericht 21 Mrt 2016 22:54

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Mijn broertje en ik hadden dit vroeger ook, ik weet nig wel dat m'n moeder ooit tegen de leerkracht gezegd heeft: tja, je hebt twee keuzes bij mijn kinderen, óf ze doen het netjes en hebben een lager werktempo, óf ze raffelen het af en redden het binnen de tijd. Je mag kiezen.
<<

Anoniem236

Bericht 22 Mrt 2016 08:38

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Inderdaad, kwantiteit of kwaliteit
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 23 Mrt 2016 13:15

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Vanmorgen even aan de juf gevraagd hoe het zat met de werkjes. Ze had het nog niet af, de juf gaf wel aan dat ze er ook veel moesten maken en dat veel kindjes het nog niet af hadden. Ik heb gevraagd hoe het komt dat het niet af is of ze het misschien niet snapt? Nee ze snapt het echt wel, maar werkt wat langzaam, maar de juf zag ook wel dat ze wel netjes werkt.

Als de juf iets meer tijd heeft vraag ik wel een keer naar dat werktempo daar was nu geen tijd voor. Ik vind het ook wel een heel ander verhaal als ik hoor dat veel kindjes de werkjes nog niet af hebben, dan bied je in mijn ogen te veel werkjes aan of werkjes die meer tijd kosten.
:heart: :heart: 2011
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 23 Mrt 2016 15:35

Re: Vraag aan de juffen --> werktempo

Als de juf zelf al vindt dat ze er veel moeten maken zou dat dan geen teken zijn dat er iets niet klopt.
Ik schrik er echt een beetje van wat er allemaal al van kleuters verwacht wordt.
Bij de basisschool van L valt het nog mee, daar moeten de kleuters van groep 1 altijd 2 weektaken maken (werkblad of een knutselwerkje ofzo) die ze zelf in moeten plannen. T/m december geldt dit ook voor groep 2, vanaf januari krijgen ze er wat meer en in een map, daar weet ik eigenlijk niet veel van.
Wel werd er aangegeven dat het hard aanpoten is om alle voorbereidende dingen voor groep 3 afgehandeld te hebben aangezien de kleuters op vrijdag niet naar school gaan, dus in de toekomst moet groep 2 misschien/waarschijnlijk toch op vrijdagochtend naar school.
L 7-10-2011
N 23-5-2013

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers