Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraag alimentatie/salaris scheiding

<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 18 Mrt 2016 10:31

Vraag alimentatie/salaris scheiding

Weet iemand hier hoe het zit als je gaat scheiden en de vrouw zelf weggaat?
Een bekende van me is dus gescheiden.
Ze is zelf weggegaan en woont bij een ander in.
Nu betaalt haar ex-man die al gepensioneerd is de helft van zijn pensioen aan haar. Dat is verplicht en het wordt elke maand automatisch vanuit het pensioenfonds naar haar rekening overgeschreven.
Ze waren getrouwd in gemeenschap van goederen.
Maar is het niet zo dat de ex-man dan ook recht heeft op de helft van haar salaris? Ze zijn al 4 jaar gescheiden. De vrouw werkt nog. De man is al een tijdje gepensioneerd.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem201

Bericht 18 Mrt 2016 10:36

Re: Vraag alimentatie/salaris scheiding

Dat zal de partner alimentatie zijn waar jij het over hebt denk ik?
Eerder was het zo dat de man dus partner alimentatie moest betalen aan de vrouw. Volgens mij omdat de vrouw doorgaans minder verdiende dan de man (vroeger dan)
Er staat mij ergens iets bij dat de regels wel sterk veranderd zijn rondom de partner alimentatie. Ik ben van mening dat het namelijk niet altijd even eerlijk is.
Hij heeft een pensioen in dit geval en zij werkt nog en woont bij een ander (met salaris?)
Dat zou betekenen dat hij er veel slechter uit is gekomen en het niet naar verhouding is verdeeld? Is het niet mogelijk om opnieuw een berekening te laten maken in deze situatie?
<<

Anoniem313

Bericht 18 Mrt 2016 10:41

Re: Vraag alimentatie/salaris scheiding

Milou schreef:Weet iemand hier hoe het zit als je gaat scheiden en de vrouw zelf weggaat?
Een bekende van me is dus gescheiden.
Ze is zelf weggegaan en woont bij een ander in.
Nu betaalt haar ex-man die al gepensioneerd is de helft van zijn pensioen aan haar. Dat is verplicht en het wordt elke maand automatisch vanuit het pensioenfonds naar haar rekening overgeschreven.
Ze waren getrouwd in gemeenschap van goederen.
Maar is het niet zo dat de ex-man dan ook recht heeft op de helft van haar salaris? Ze zijn al 4 jaar gescheiden. De vrouw werkt nog. De man is al een tijdje gepensioneerd.


Vraag het aan de advocaten die de scheiding hebben geregeld, die hebben inzicht in deze concrete situatie.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 18 Mrt 2016 17:22

Re: Vraag alimentatie/salaris scheiding

Ouderdomspensioen staat in principe helemaal los van alimentatie etc.
Daar heb je als partner gewoon recht op in enkele gevallen. Als het goed is, is dit ook besproken tijdens de scheiding.
Deze site van de rijksoverheid is heel erg duidelijk vind ik zelf: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -scheiding

Of er sprake is van partneralimentatie voor de man, kunnen wij vanaf hier niet zeggen. Hij heeft in ieder geval niet standaard recht op de helft van haar inkomen. Want inkomen staat verder helemaal los van ouderdomspensioen. Hij hoeft ook niet de helft van zijn AOW naar haar toe over te maken ga ik zo vanuit.

Maar wat Caufield ook zegt, dit moet verder tijdens de scheiding allemaal al besproken zijn en kan dus nagetrokken worden.
<<

Anoniem282

Bericht 18 Mrt 2016 18:09

Re: Vraag alimentatie/salaris scheiding

Serieuze vraag: waarom vraag je dit hier? Geen enkele forummer, wellicht inclusief jijzelf, heeft/hebt geen idee hoe financiën tussen deze twee mensen geregeld zijn. Daar ga je dan toch niet op varen? Dat snap ik oprecht niet. Bij een algemene situatie weet ik hoe het zit, maar ik ga hier geen boekwerk typen en daarbij alles in beschouwing nemen, want bij echtscheidingen komt veel meer kijken dan wat je nu schetst. Ouderdomspensioen is trouwens iets geheel anders. En de wet herziening partneralimentatie ligt nog steeds bij de RvS en is in dit geval niet im frage, tenzij je het nog complexer wil maken als leek :)

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers