Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naai topic

<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 11 Mrt 2016 21:19

Re: Naai topic

Die is wel heel leuk! Ga hem morgen ook opslaan :smile:

Ik gebruik trouwens ook nooit ritsen. Kan ze wel inzetten hoor maar heb er een hekel aan. Ik gebruik altijd kamsnaps op de schouders, dat krijgt J zelf ook makkelijk los op school en dan hoeft de jurk niet over haar hoofd (heeft ze een gruwelijke hekel aan)
En nog een mooie bijkomstigheid, dan kun je het bovenstukje helemaal netjes en makkelijk voeren en meteen de bovenrand van de rok netjes wegwerken in de voering.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem260

Bericht 12 Mrt 2016 14:59

Re: Naai topic

De kam snaps (en toebehoren) zijn besteld :smile:

én de stofjes voor m'n boxpakje heb ik in huis! Had het patroon in maat 62 uitgeprint, maar wil nu toch ook maatje 50 :angel: (heb stofjes voor 2 pakjes gekocht)
<<

LindaK

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 219

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:53

Bericht 12 Mrt 2016 16:36

Re: Naai topic

Liv rokje helden : )
Ik denk veel te ingewikkeld geloof ik, haha!
De heupboord...als ik die voor me heb liggen, met de lange kanten onder en boven, hoe moet ik 'm dan vouwen om 'm vervolgens te stikken? Vouwen van onder naar boven (beide zijkanten stikken), of van links naar rechts (een kant stikken)?
Haha, ik vind mezelf heel dom : )
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 12 Mrt 2016 18:58

Re: Naai topic

Ik stikte links en rechts aan elkaar en vouwde 'm dan dubbel in de lengte. Daarna zette ik 'm op 4 punten vast aan het rokje en kon ik 'm rekkend aanzetten. Snap je 'm nog, haha.
<<

Anoniem260

Bericht 12 Mrt 2016 19:28

Re: Naai topic

Ik heb ook advies nodig... Heb net het halsboordje aan het boxpakje gezet, maar hij gaat zo naar voren staan... Omdat de hals rond loopt en hij bij het naaien de andere kant opgevouwen zit... Snappie? Iemand een tip om dit te voorkomen?
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 12 Mrt 2016 19:56

Re: Naai topic

Waarschijnlijk heb je te veel boord gebruikt. Je hoeft maar 75% van de halsopening aan boordstof te gebruiken en dan de boord rekkend vast zetten.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem260

Bericht 12 Mrt 2016 20:23

Re: Naai topic

Ja het lukt! Jeej, thanks!
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 13 Mrt 2016 13:11

Re: Naai topic

LindaK idd zoals Liadan zegt.
Ik vond het er ook verwarrend staan en heb het zelf eerst verkeerd gedaan en de lange kant ipv de korte kant gestikt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 13 Mrt 2016 17:01

Re: Naai topic

Ik kom even heel trots mijn creaties laten zien :)

Afbeelding

Afbeelding
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 13 Mrt 2016 17:08

Re: Naai topic

Knap Oreo. Leuk hé?

Volgende week is hier het stoffen spektakel. Ik verheug me er zo op.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem205

Bericht 13 Mrt 2016 17:12

Re: Naai topic

Ja ik heb het ineens door :) Nog steeds patroonloos btw. En ze passen mooi!

Stoffenspektakel sla ik dit jaar helaas over. Ik ga in april een weekje naar NYC en ik heb nog een fotografieworkshop. Dus daar spaar ik graag even voor :) dus maar opmaken wat ik thuis heb
<<

LindaK

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 219

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:53

Bericht 14 Mrt 2016 10:00

Re: Naai topic

Leuk Oreo!

M'n rokje is af! Als J.ulia straks uit school komt eens passen...
Ik vind het steeds zo leuk om te merken dat bepaalde dingen steeds beter gaan : )
Nog even een vraag, hoe is bij jullie de afwerking van de tailleband aan de binnenkant?

Afbeelding
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 14 Mrt 2016 10:23

Re: Naai topic

Wat een leuk rokje!
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Mrt 2016 16:24

Re: Naai topic

Lekker bezig! Oreo, gaaf broekie!

Jongens ik loop helemaal vast en voel me een gigantische oenemeloen. Ik ben met dit patroon bezig: http://emmaenmona.blogspot.nl/p/gratis- ... n.html?m=1 en ben voor optie 1 gegaan, dus ik maak een taillebandje van dezelfde tricot als het broekje (en dus geen elastiek in de boord). Ik heb dit nog nooit gedaan EN IK WEET NU WAAROM. Ik begrijp het patroon gewoon niet :(
Ik heb de kruisnaden op elkaar gestikt, de binnenbeennaden op elkaar gestikt dus de basis van de broek is af. Ik heb een taillebandje geknipt en dichtgestikt zoals ze zeggen. Ik heb hem dubbelgeslagen en moet hem nu om de bovenkant van de broek vouwen en vaststikken.

Maar als ik het bandje om de broek vouw ziet dat er bij mij zo uit:
Afbeelding

Dan heb ik dus een lelijk randje (de onderkant van het dubbelgevouwen taillebandje), en hoe stik ik dat er dan op? Op het plaatje van het patroon lijkt het net alsof je helemaal geen naad ziet lopen, dus dat ze het aan de binnenkant hebben gedaan ofzo, maar ik snap niet HOE dan. Ben ik nou echt zo dom? Ik zit er al een uur naar te kijken maar ik snap het gewoon niet :(
#teammaple🍁
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 14 Mrt 2016 16:34

Re: Naai topic

Misschien begrijp ik je vraag verkeerd, maar wat ik zie is de oplossing heel makkelijk.
Je moet het taillebandje omdraaien ( onderkant boven), zodat de beide onafgewerkte randen ( dus van het broekje en het taillebandje op elkaar liggen). Deze naai je dan aan de binnenkant vast en vervolgens klap je het taillebandje omhoog als het ware.

Maar ik twijfel of dat je vraag is, of dat je iets heel anders bedoeld :palm:
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 14 Mrt 2016 16:37

Re: Naai topic

Ik ga proberen om uit te leggen hoe je het moet doen maar ik ben geen goede lerares, en al helemaal niet via de computer dus ik hoop dat je me gaat snappen.

Wat je nu gedaan hebt is de tailleband dubbel slaan en je broekje in die tailleband gestopt. Dan krijg je inderdaad van die omgeslagen randen of juist randjes die niet afgewerkt zijn.
Wat je moet doen is de tailleband dubbel slaan en dan in zijn geheel over je broekje trekken zodat de onafgewerkte randen van het broekje en de tailleband bij elkaar komen. Dus de broek in het midden en daaromheen de tailleband. Je krijgt dan 3 onafgewerkte randen op elkaar. van buiten naar binnen is het dan 2 laagjes van de tailleband en dan pas het laagje van de broek. Die stik je dan rondom aan elkaar en als je dan de tailleband weer terug naar boven vouwt heb je een netjes afgewerkte rand.

Even een foto van internet ter verduidelijking:
Afbeelding
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 14 Mrt 2016 16:38

Re: Naai topic

Leuk broekje trouwens!
Ik maak heel veel van dat soort broekjes maar maak het mezelf nog makkelijker door alleen een voor en een achterpand te knippen ( en dus boven een boord en onder twee boordjes). Dus niet zoals hier vier stukken, twee voor en twee achter. Op die manier loopt het patroon wat je eventueel op je stof hebt ook door, dat vind ik persoonlijk mooier.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Mrt 2016 16:39

Re: Naai topic

@minoessepoes Ik denk dat ik wel snap wat jij bedoelt (superbedankt voor het meedenken btw) maar ik denk niet dat ze dat bedoelen, want als ik inzoom op de foto van het patroon Afbeelding
dan zie ik aan de bovenkant geen naadje, dus het dubbelgevouwen stuk zit toch echt bovenaan (begrijp je mij nog?).
Raaaaah
Laatst gewijzigd door Urban Naked op 14 Mrt 2016 17:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Mrt 2016 16:42

Re: Naai topic

Fiwen! Volgens mij snap ik het! Ik dacht zelf dat het bandje idd om het broekje heen moest vallen maar wat jij zegt is dat hij er eigenlijk nog als extra lengte bovenop komt, als ik hem dan terugsla. Ik ben nu even te chagrijnig om verder te gaan maar ik ga vanavond nog eens goed lezen wat je zegt en dan moet het denk ik wel lukken.

Laatste vraag: vinden jullie dat ze het begrijpelijk hebben opgeschreven of is het ook wel een beetje cryptisch (ik ben geen doorgewinterde naaister uiteraard, maar dan nog)?
#teammaple🍁
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 14 Mrt 2016 16:43

Re: Naai topic

Ja maar op de manier die Minoespoes en ik proberen uit te leggen zit die gevouwen kant uiteindelijk ook bovenaan, maar tijdens het stikken doe je de onafgewerkte randen op elkaar en als je het dan gestikt hebt sla je de tailleband weer om waardoor de gevouwen kant boven komt en de onafgewerkte randjes aan de binnenkant.

Edit: Ohw sorry, zag pas later jouw berichtje aan mij. Minoespoes en ik bedoelen hetzelfde maar typen het beide op een andere manier.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Mrt 2016 16:45

Re: Naai topic

minoessepoes schreef:Leuk broekje trouwens!
Ik maak heel veel van dat soort broekjes maar maak het mezelf nog makkelijker door alleen een voor en een achterpand te knippen ( en dus boven een boord en onder twee boordjes). Dus niet zoals hier vier stukken, twee voor en twee achter. Op die manier loopt het patroon wat je eventueel op je stof hebt ook door, dat vind ik persoonlijk mooier.

Ja dat doe ik normaal ook. Dit broekje bestaat trouwens niet uit 4 delen maar ook uit 2 hoor! Ik knip normaal gesproken 2 dezelfde panden, dus zonder onderscheid in voorkant en achterkant. En dan met een elastiekje in de tailleband. Maar ik wilde nu eens een level omhoog. Je ziet wat het me oplevert :palm:
#teammaple🍁
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 14 Mrt 2016 16:47

Re: Naai topic

Urban Naked schreef:Laatste vraag: vinden jullie dat ze het begrijpelijk hebben opgeschreven of is het ook wel een beetje cryptisch (ik ben geen doorgewinterde naaister uiteraard, maar dan nog)?


Tjah, ik snap goed wat ze bedoelen maar ik kan me wel voorstellen dat het lastig is als je weinig ervaring hebt. Vind het heel lastig te beoordelen omdat het voor mij heel logisch is wat ze bedoelen, ben een beetje vergeten hoe dat voor mij was toen ik net begon (is al weer 14 jaar geleden :angel: )
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Mrt 2016 16:47

Re: Naai topic

Fiwen schreef:Ja maar op de manier die Minoespoes en ik proberen uit te leggen zit die gevouwen kant uiteindelijk ook bovenaan, maar tijdens het stikken doe je de onafgewerkte randen op elkaar en als je het dan gestikt hebt sla je de tailleband weer om waardoor de gevouwen kant boven komt en de onafgewerkte randjes aan de binnenkant.

Edit: Ohw sorry, zag pas later jouw berichtje aan mij. Minoespoes en ik bedoelen hetzelfde maar typen het beide op een andere manier.
Ha ja we tikken mooi langs elkaar heen. Nou, ik denk dat ik het met jullie uitleg wel ga redden. Ik weet zeker dat als het me niet lukt mijn man het wel snapt met jullie uitleg. Hij kan patronen veel beter lezen en visualiseren dan ik!

Bedankt allebei!
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 14 Mrt 2016 17:03

Re: Naai topic

Did it! Het is gelukt:
Afbeelding

Toch direct maar even gedaan. Weer wat geleerd! Ik heb trouwens met alle stiknaden een soort zigzagachtige naad gebruikt die volgens mij een beetje op een overlock lijkt, ik weet niet of dat te zien is op de foto. Ik heb het idee dat die steek best goed in tricot werkt, het rekt allemaal goed!
#teammaple🍁
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 14 Mrt 2016 17:22

Re: Naai topic

Ziet er inderdaad goed uit!
Heb je een locker? Anders zou je de volgende keer ipv die rand te stikken het kunnen locken. Dan is het meteen 'netjes' afgewerkt en een locksteek is meestal ook wel enigszins rekbaar.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers