Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat te zien in Vietnam?

<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 23 Jan 2016 09:50

Wat te zien in Vietnam?

Over 2 weken vertrek ik voor 5 weken naar Thailand en Vietnam. Ik heb 2,5 week in Vietnam ongeveer, begin in Ho Chi Minh City en ben van plan met de trein naar het noorden te gaan (met tussenstops dus). Vlieg vervolgens vanaf Hanoi weer terug naar Bangkok.

Wil het liefst zo low budget mogelijk, hou van natuur en cultuur. Hoef niet perse strand te zien. Het mag ook best afwijken van de standaard!

Welke steden en dorpen moet ik echt zien, en wat kan je overslaan?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Jan 2016 10:18

Re: Wat te zien in Vietnam?

Voor HCMC heb ik je al de beste tip gegeven, die food tour (pm me gerust voor meer info). We vonden de stad op t eerste gezicht echt vreselijk, veel te modern en anders dan de rest van Vietnam. Maar die food tour heeft echt geholpen aan een positief beeld, doordat we de hele dag met een local zijn opgetrokken. En sowieso werkt achterop de motor het beste in die stad. Hanoi is echt een loop stad, HCMC niet.

Ik vond Hoi An echt heel leuk. Wel heel toeristisch maar een fijn sfeertje. Je kunt daar ook leuk kleding op maat laten maken. Ik heb voor 40 euro twee jurkjes laten maken. Gewoon in je eigen maat, ze meten het precies op en je wijst aan welke stof en welk model je wilt. Echt leuk.

Dalat schijnt ook leuk te zijn, wat meer in de bergen. We hebben Dalat wijn gedronken maar zijn er zelf niet geweest.

De Mekong Delta vond ik beetje tegenvallen. Te warm en alles was chaotisch georganiseerd (maar lag aan onze reisorganisatie hoor) maar al met al was dat geen topper. Zeker de boottocht van Vietnam naar Cambodja was verschikkelijk, zes uur lang in een dichte boot zonder airco, we waren echt gebroken.

Mocht je langs Danang komen, sla maar over. Rare moderne stad. Wij zijn er alleen op gevlogen naar en vanuit Hoi An.

Halong Bay echt niet missen. Wij hadden een twee daagse tour met één overnachting op de boot. Was wel overvol druk programma (al die tours doen hetzelfde, varen, eiland en grot bezoeken, vissen, kajakken etc) en het was wel leuk maar behoorlijk druk programma. M'n man heeft dezelfde tour eens in drie dagen (twee nachten slapen op boot) gedaan en was veel rustiger.

Sapa hebben we overgeslagen omdat m'n man er al was geweest en dit niet het mooiste seizoen is qua rijstvelden en we niet grote afstanden wilden wandelen (bij onze reisorganisatie boden ze alleen trekkings aan) achteraf wel beetje spijt want we hebben op de andere plekken weinig echt mooie portretten weten te maken en sapa is daar perfect voor. Maar we komen er nog wel eens.

Hanoi is ook echt leuke stad. Ook hier kun je goed een food tour doen door de old quarter. En savonds leeft het volk rondom Hoan Kiem Lake.

Meer weet ik even niet.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Jan 2016 10:19

Re: Wat te zien in Vietnam?

Ik ga bij terugkomst overigens een reisrubriek schrijven over Vietnam en Cambodja, dus wie weet lees je dat nog op tijd.
Let's discover the world together.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 23 Jan 2016 10:36

Re: Wat te zien in Vietnam?

Marin, jammer dat je de Mekongdelta ook tegenvallend vond. Dat was voor mij ook een grote deceptie. Sawadee ik raad je dus aan niet te lang naar de Mekongdelta te gaan. Een dagtocht met bezoek aan de floatingmarket zou wat mij betreft voldoende zijn.
In aanvulling op Marin raad ik absoluut SaPa aan. Dat vond ik prachtig, ondanks dat het hele dag regende. Verder vond ik de Chichi tunnels ook een een bezoek waard.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 23 Jan 2016 10:38

Re: Wat te zien in Vietnam?

Ik wilde afgelopen zomer gaan en daarom bij een vriendin informatie ingewonnen en bij het schoonzusje van mijn zus ( Vietnamese). Die gaven in elk geval beide aan de vijf H's te doen. De grote steden met een H.
Verder, als je voor Sapa kiest kreeg ik de tip om een 3 daagse trekking te doen en die dan te boeken bij de Sapa Sisters. Dit zijn locale meiden die je dan meenemen door de rijstvelden. Je kan ook voor 1 of 2 dagen doen, maar dan kom je nog op de meest toeristische plekken bij drie dagen zit je een stuk dieper. Je slaapt dan bij locals die daar wonen. Je gaat dus niet terug naar het begin punt.

Verder kan ik je niet helpen, maar Marin straks zekers te weten we.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 606

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:20

Bericht 23 Jan 2016 10:43

Re: Wat te zien in Vietnam?

Ho Chi Minh; grote chaotische stad, zou er sowieso even heen gaan ( en naar het War Museum gaan) maar niet te lang blijven plakken
Dalat; en dan abseilen van watervallen, heeeeel gaaf!! Of andere outdoor dingen kun je daar ook doen
Hoi An; toeristisch maar heel leuk en schattige stadje
Hue; zou ik denk ik overslaan, ik heb het daar wel leuk gehad ( fietsen gehuurd en lekker door de stad gefietst) maar vond het niet heel bijzonder
Nha Trang; grauwe stad aan het strand, maar het strand is niet heel bijzonder
Hanoi; daar moet je sowieso naartoe! En dan lekker door de straatjes struinen en even naar het mausoleum natuurlijk (gewoon om er geweest te zijn ;))
Sapa: prachtig!!
Ha Long Bay: ook prachtig!!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Jan 2016 10:46

Re: Wat te zien in Vietnam?

Luisa schreef:Marin, jammer dat je de Mekongdelta ook tegenvallend vond. Dat was voor mij ook een grote deceptie. Sawadee ik raad je dus aan niet te lang naar de Mekongdelta te gaan. Een dagtocht met bezoek aan de floatingmarket zou wat mij betreft voldoende zijn.
In aanvulling op Marin raad ik absoluut SaPa aan. Dat vond ik prachtig, ondanks dat het hele dag regende. Verder vond ik de Chichi tunnels ook een een bezoek waard.


Zelfs de Floating market vond ik tegenvallen. Die bij Cai Rang zou de grootste Floating market van vietnam zijn maar we hadden het vrij snel gezien. Wel toffe foto's gemaakt hoor maar had er iets meer van verwacht.

Wat ik onwijs fascinerend vond (zit intussen in Cambodja dus verleden tijd) aan Vietnam is hoe communistisch het nog is. Dat had ik me van te voren niet echt gerealiseerd, al wist ik t in m'n achterhoofd wel. Maar overal, vooral in HCMC propageren ze langs de weg met grote gele rode banners enzo. Heel tof. Heb wel wat mensen erover gesproken al durfden de meesten niet veel los te laten over de exacte problemen. Ook is het minder boeddhistisch dan ik had verwacht. We hebben geen enkele tempel bezocht in Vietnam. Mooi contrast met Cambodja nu, waar het overduidelijk veel boeddhistischer is.

Ben je toevallig al rond 7 tot 13 februari in Vietnam? Dan is het Tet Holiday, het Lunar New Year. Het hele land maakt zich er nu al klaar voor, overal versiering en iedereen heeft het er over. Lijkt een groot feest te worden. Denk dat dat wel heel tof kan zijn om bij te wonen! Maar kan wel zijn dat alles dan dicht is, let daar wel even op.
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 23 Jan 2016 12:00

Re: Wat te zien in Vietnam?

Bedankt voor de reacties, ik reageer vanavond even uitgebreid, zit nu in de trein.

Sapa stond idd al bovenaan mijn lijstje!
Marin, ik ben er juist bijna 2 weken later. Tickets van BKK naar Vietnam waren niet te betalen in die week. Enkeltje was bijna 150euro terwijl ik nu 25 betaal. Vond dat zonde van mijn geld, want zou betekenen dat ik veel dingen moest laten schieten.
Maar toch bedankt voor die tip!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Jan 2016 04:07

Re: Wat te zien in Vietnam?

Oh ja dan snap ik dat je daar even op wacht! Weet ook niet of t als toerist zijnde juist leuk of niet leuk is om er dan te zijn. Maar merkte wel dat de Vietnamezen allemaal super excited waren er voor. Ik zag overigens net een Facebook post van onze food tour gids uit Hanoi dat het daar nu echt maar 6 graden is! Weliswaar ochtend, maar toch. Het was sowieso een bizar koud seizoen zeiden ze daar allemaal, kouder dan anders. Dus ik zou zeker iets van een lekker vest of softshell meenemen. Misschien iets dat je makkelijk aan je backpack kunt knopen?
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 24 Jan 2016 10:19

Re: Wat te zien in Vietnam?

@Marin, ik ga inderdaad even kijken voor een foodtour. Vond die van jou wel heel duur (Heb toch een iets ander budget vrees ik :P). Denk dat ik ook max 2 dagen in HCMC blijf

De Mekong Delta trekt mij op 1 of andere manier ook niet zo heel erg.. Ik duik liever de bergen in in het noorden.
Nu ik van zowel jou als Luisa lees dat het zo enorm tegenviel, denk ik dat ik het gewoon skip. Ik heb maar 17 dagen totaal. Of misschien een goedkoop dagtourtje zonder overnachting.

@Henque, Dalat klinkt heel erg gaaf! Heb je nog een tip waar je het beste de tour kan boeken? Ik lees nu iets over Dalat Backpackers easy riders tours?
Ook bedankt voor de andere tips, ik denk dat ik Nha Trang misschien ook wel oversla. Lees er niet al te positieve verhalen over.
Hue lijkt me dan wel weer leuk, om gewoon rustig een dagje inderdaad rond te fietsen.

Wat betreft de tips voor Halong Bay, daar wil ik ook zeker heen gaan! En dan denk ik ook wel een 3 daagse tour doen, zoals Marin adviseerde.

@Silly-One, bedankt voor de tips over Sapa! De tours zien er goed uit, denk dat ik zeker wel voor een 3 daagse tour wil gaan.

Zou dan ongeveer uitkomen op 2 dagen HCMC, 3 dagen Dalat, 1 dag Hoi An, 3 dagen Hanoi, 3 dagen Halong Bay en 3 dagen Sapa (Moet even kijken welke volgorde handig is, ik vlieg vanaf Hanoi weer terug, dus eerst naar Halong Bay of eerst naar Sapa)
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 24 Jan 2016 10:35

Re: Wat te zien in Vietnam?

Ik vond Hué ook wel mooi. Misschien nog optie om 1 dag minder Dalat te doen en dan na Hoi An 1 dag Hue erbij. Je kunt vanuit Hué evt met de nachttrein door naar Hanoi.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Jan 2016 10:48

Re: Wat te zien in Vietnam?

Wij hadden een beetje vergeleken en de meeste food tours in HCMC waren wel rond die prijs helaas. Maar dat gezegd hebbende, ik heb volgens mij ook tours gezien van studenten die graag hun engels willen oefenen en die bieden het vaak gratis aan (wel met fooi natuurlijk) en misschien kan je dan mooi een stadstour met food tour combineren. Ik ga even voor je zoeken!
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Jan 2016 10:55

Re: Wat te zien in Vietnam?

Ik heb deze voor je gevonden, geen idee waarom die link het over Italië heeft maar het bedrijf heet Saigon hotpot. Is ongeveer 10 usd plus transportation costs (denk scooter benzine om achterop te zitten ofzo) das nog wel betaalbaar.
http://saigonhotpot.vn/destination/cinque-terre-italy/


Of deze http://saigonfreewalkingtours.com/?p=31 voor ongeveer 3 usd aan transportation costs plus dan nog alle losse gerechtjes (vast ook niet stervensduur)

Misschien heb je er wat aan!
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 24 Jan 2016 11:24

Re: Wat te zien in Vietnam?

Dankjewel Marin voor het opzoeken! Lief van je, ga zometeen even gelijk de linkjes bekijken!

Heb net een ticket geboekt van HCMC naar Da Lat. Er bleek geen trein te gaan, en de bus doet er 8 uur over. Las overal op internet dat de nachtbus heel gevaarlijk is, en iedereen raadde aan om te vliegen. Heb nu een ticket kunnen boeken voor 25 euro, de bus zou denk ik rond de 8 euro geweest zijn. Mooie deal dus, omdat de vlucht slechts 50 minuten duurt.
Heb nu wel maar 1,5 dag in HCMC (Kom woensdagochtend aan om 9 uur, en vlieg donderdag om 4 uur smiddags naar Da lat), Maar wilde zeker zijn dat ik genoeg tijd had in het noorden, wil daar mooie trekkingen gaan doen namelijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Jan 2016 11:28

Re: Wat te zien in Vietnam?

Tof! Je zou dan evt op de dag dat je 's avonds in HCMC bent de (food) tour kunnen doen, achterop de motor is sowieso beste manier om de stad te zien. En dan evt de dag daarna zelf er nog even op uit.
Dalat heb ik zelf geen tips voor maar zal vast heel mooi zijn!

Oh ja, nog een leuke budget tip. Rondom Hoi An is het landschap hartstikke plat en kun je voor een prikkie een fiets (geen motor maar gewoon Hollandse fiets) huren en leuk het landschap eromheen verkennen. Wij deden dat met een gids maar kan ook prima in je eentje (of met iemand die je leert kennen) en dan zelf rondrijden met een kaart. Zo zijn we onder andere bij een vegetable garden geweest, super leuk om te zien (en kruiden proeven). Hartstikke leuk en lekker goedkoop!
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 24 Jan 2016 11:34

Re: Wat te zien in Vietnam?

Ja ik wilde inderdaad 'savonds een food tour gaan doen, vooral dankzij jouw enthousiaste verhalen :D En heb dan gelijk een goede avondbesteding.
Denk ook wel dat ik in 1,5 dag genoeg kan zien in HCMC. Weetje het is met reizen toch altijd dat je concessies moet doen. De een zal me voor gek verklaren dat ik de Mekong Delta oversla, maar ik werd zo enthousiast over Da lat, Halong Bay en Sapa, dat ik liever daar voor kies.

Bedankt voor de tip over Hoi An ook, fietsen is inderdaad ideaal om de stad te verkennen! Heb dat in Thailand ook vaker gedaan, zo leuk!
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 24 Jan 2016 12:29

Re: Wat te zien in Vietnam?

Via http://www.withlocals.com hebben wij tours geboekt in Hanoi en Hoi An. Je kunt dan met een local allerlei leuke tours doen. De site is van oorsprong Nederlands en dat vonden wij erg prettig toen we vragen hadden mbt een tour.

Sapa is echt!!! Een aanrader. Wij hebben via withlocals een privé tour gedaan van meedere dagen. Ook kan ik je de Easyriders aanraden waarbij we in drie dagen achterop de motor van Hue naar Hoi An zijn gereden.

Ik vind Vietnam trouwns prima te bereizen op de bonnefooi.
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 25 Jan 2016 13:52

Re: Wat te zien in Vietnam?

Sawadee waar boek jij die goedkope binnenlandse vluchten?
2019
2022
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 25 Jan 2016 20:41

Re: Wat te zien in Vietnam?

Femme schreef:Sawadee waar boek jij die goedkope binnenlandse vluchten?


Heb 1 vlucht bij Thai LionAir geboekt (Bangkok-Udon Thani), mijn vluchten van en naar Vietnam vlieg ik met NokAir en de vlucht van HCMC naar Dalat heb ik geboekt bij Jetstar.
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 27 Jan 2016 12:43

Re: Wat te zien in Vietnam?

Oke bedankt!!
2019
2022
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 27 Feb 2016 04:23

Re: Wat te zien in Vietnam?

Kleine update. Ben nu in Dalat, zou vandaag gaan abseilen van de watervallen. Alleen zijn er gisteren 3 Britten hierbij omgekomen.. Welliswaar gingen zij via een onofficiele organisatie.. Maar zag het toch niet zo zitten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Feb 2016 09:37

Re: Wat te zien in Vietnam?

oh nee wat heftig! Ik snap dat je het niet aandurft. Hoe is Vietnam verder?
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 27 Feb 2016 09:57

Re: Wat te zien in Vietnam?

Wennen! Vond de foodtour in HCMC super tof, vrijwillige tour door student. Achterop de motorbike!
Ben nu in Dalat en de natuur is prachtig, temperatuur fijn, het eten is lekker, (maar haalt het bij lange na niet bij Thais!) :-P
Maar merk dat ik echt een beetje moet wennen nog.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Feb 2016 13:28

Re: Wat te zien in Vietnam?

Wat grappig, althans, je bent zo gewend aan Thailand natuurlik. Is het zo anders in jouw optiek? Vind dat wel interessant om te horen!
Let's discover the world together.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers