Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

<<

Anoniem250

Bericht 23 Feb 2016 15:49

Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Nou ik ben thuis aan het werken, hoor. Denk dat ik vanavond wat uurtjes door moet werken ; )

Maar ik heb kleine, fijne kinderen en vraag me af of dat nog bijtrekt. Consultatiebureau zegt van niet. Maar ik vind dat gek. Vader is 1,90 en ik 174. Dat is niet klein. Ik ben wel tenger/ erg fijn gebouwd.

Mijn kinderen zijn 14 maanden en zijn 73 en 71 cm groot en wegen 8,3 en 7,1 kilo. Zijn geen grote eters, maar het zijn ook zeker geen moeilijke eters.

Qua ontwikkeling lopen ze niet achter. Dochter loopt al los (en flinke stukken) en zoon zet nu ook voorzichtig de eerste stapjes. Ze kunnen allebei zo'n drie woordjes zeggen. Dus op dat gebied alles normaal, maar die groei blijft dus wel behoorlijk achter.

En ik vind het een gek idee dat twee best lange mensen toch twee best wel hele kleine kinderen hebben. Iemand ervaring met kleine kinderen die toch groot werden. Of kleine kinderen terwijl ouders beide groot zijn?

Ze hebben het trouwens zwaar gehad de laatste weken van de zwangerschap. Placenta was niet goed en ze kregen te weinig voeding. Ze zijn met 2 kilo en net geen 2 kilo geboren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Feb 2016 15:54

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik was een dismatuurtje van 1500 gr. Ik ben altijd klein geweest. Als klein meisje altijd ook heel tenger, pas als volwassene is er gewicht bij gekomen. Qua lengte heb ik nooit een echte groeispurt gehad. Ik was ook vroeg ongesteld (net een week 12 jaar) en ben daarna eigenlijk nooit meer gegroeid, behalve in de breedte als volwassene dus.

Geen idee of het feit dat ik dismatuur was daar mee te maken heeft, maar bij mij bleek ik dus klein. M'n zus is bijv veel langer en ranker, terwijl zij vroeger het dikkertje was en ik het dunne scharminkeltje. Mijn ouders zijn gemiddeld qua lengte denk ik.

Als ik foto's van jouw kinderen zie, herken ik wel een beetje dat tengere van jou. Dat verbaast me niets in elk geval. Ik had geen stevige kinders verwacht op de één of andere manier. Misschien dat ze nog in de lengte gaan groeien op latere leeftijd. Dat kan natuurlijk wel.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 23 Feb 2016 16:05

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Mijn oudste broer en ik waren kleine fijne baby's, peuters, kleuters en schoolkinderen. Ik ben nog steeds klein, maar niet meer tenger en mijn oudste broer is ook gewoon een normale man van normale lengte (groter dan beide ouders) en een normaal postuur.

Mijn oudste broer heeft inmiddels zelf een kind, ook klein en tenger, onder de normale lijn, maar hij volgt wel een eigen lijn. Omdat het kleine fijne tengere in de familie zit maken ze zich geen zorgen. In het begin wel, maar toen hebben ze naar familie gevraagd en bleek het toch wel overeen te komen.

Waren jij en de vader misschien ook fijne tengere kinderen?
<<

Anoniem250

Bericht 23 Feb 2016 16:18

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Bedankt voor jullie reacties. Oh ja Marin dat klopt dat jij kleiner bent dan je zus. Wij zussen zijn alledrie ongeveer even groot.

Ik was een klein en heel tenger kind. Pas laat ongesteld (ruim 14 jaar) en in de puberteit gaan groeien. Alleen in de lengte. Ik heb altijd ondergewicht gehad. Behalve als baby. Terwijl mijn kinderen juist als baby al te licht waren. Vader is altijd groot geweest en redelijk grof gebouwd.

Maar het kan dus zijn dat de derde een stuk langer en steviger wordt dan deze twee. Tenminste als het eind van de zwangerschap nu beter verloopt.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 23 Feb 2016 16:30

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Mijn zoontje is met 3100gram geboren en hij was vorige week met 14.5 maand bijna 8800gram, wel 77 cm. Dus iets zwaarder/groter dan jouw kindjes wel, maar ook best wel een kabouter.
Met zijn gewicht zit hij standaard op de -2 en met zijn lengte op -1. Mijn man is 185cm en ik 182cm, ik verwacht dus ook niet dat hij klein blijft, hij volgt sinds zijn geboorte al consequent zijn lijntje en eet goed, slaapt goed enz, dus ik maak me ook totaal geen zorgen (meer want dat die werden mij ook op het bureau aangepraat).

Als ik in de groeiboekjes van mij en mijn man kijk waren wij beide wel iets groter dan S is, maar ook best wel kleintjes, uiteindelijk zal hij vast wel een groeispurt krijgen en toch groter worden en anders maar niet, ook prima.

Mijn moeder is altijd consultatiebureau verpleegkundige geweest en zij gaf aan dat de meeste kindjes rond hun eerste verjaardag 3 keer hun geboorte gewicht zijn, maar dat er om een gemiddelde te krijgen ook kleine en grote kindjes moeten zijn, zolang hij zijn lijntje volgt en zich verder goed ontwikkeld is er niks om je zorgen om te maken. Mijn zoontje heeft dat dus niet gehaald (3X zijn geboorte gewicht)want dan had hij al met zijn eerste verjaardag 9300gram moeten zijn en dat is hij zelfs nu nog lang niet. Als ik naar jou kindjes kijk hebben ze dat wel gehaald ( denk ik aan de gewichten te zien nu), ze zijn ook wel heel klein geboren natuurlijk en ik weet niet of deze regel ook op gaat voor premature/ dismature kindjes op gaat. Volgen ze hun lijn, of wijkt die af?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 23 Feb 2016 17:43

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Hihi Minoesepoes, dan had B met haar eerste verjaardag 4,5 kilo moeten zijn :P
Toen ze mee naar huis mocht met 37 weken was ze trouwens 2800 gram. En met haar verjaardag zo'n 9 kilo. Dat klopt dan weer wel!

B is natuurlijk als scharminkeltje geboren, maar was met haar 1e verjaardag echt een kleine bolle baby haha :D
Ze heeft alles flink ingehaald, want ze zit met lengte (en gewicht) nu op de +1 lijn. Ze is met haar 4 jaar 110 cm.
(papa 2 meter en ik 1.70 cm)
<<

Anoniem236

Bericht 23 Feb 2016 18:20

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Of het bijtrekt weet ik niet. Maar ze zijn wel extreem klein, wat zegt het CB arts daar verder over?
(Ter vergelijking mijn jongste was met 4 mnd 69 cm en 7,7kg) ddnk dat hij nu wel 71cm is en de 8kg al gepasseerd heeft.
<<

Anoniem250

Bericht 23 Feb 2016 18:33

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Lotus, de cb arts zegt niet dat ze extreem klein zijn. Want dat zijn ze ook niet. Ze zitten onderaan de curve en groeien met hun lijn mee, maar hebben alleen geen groeispurt gehad. Ik word dus ook niet verwezen naar een kinderarts. Jouw reactie klinkt niet fijn trouwens.

Minnoessepoes, ook een kleintje dus. Ja, die theorie ken ik en die gaat bij die van mij wel op. Ze gaan netjes met hun lijn mee, maar maken geen groeispurt. Heeft er misschien ook mee te maken dat ze al heel lang heel beweeglijk zijn. Gaat jouw zoon mee met zijn eigen lijn/groeicurve?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Feb 2016 18:38

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Ik heb geen idee maar ik ben wel benieuwd! Mijn zoontje was 2 kilo en 90 gram bij zijn geboorte en ongeveer 42 cm. Hij was echt een klein en mager jongetje voor de termijn (35+3), maar hij is daarna als een malle gaan groeien en groeien, werd echt een hele hele bolle baby. Dat is hij niet heel lang geweest, daarna werd hij een normale baby en nu is hij letterlijk een normale peuter want zijn lengte en gewicht zijn gemiddeld, precies gemiddeld.

Maar ik vraag me ook af, zou hij dan gewoon een gemiddelde jongen worden later qua grootte, kan dat met een vader van 1.98? Hij heeft wel al schoenmaat 26, zijn vader had maat 47, zou dat een voorbode zijn? Ik zelf ben gemiddeld van lengte, 1.68, ik had verwacht dat hij met zijn genen dan op zijn minst iets boven gemiddeld groot zou zijn.

Oh en Marin, zit je nou mijn verhaal te vertellen?
Ik was weliswaar geen dismatuurtje maar gewoon een gemiddelde baby, alleen ik ben mijn hele basisschooltijd lang en mager geweest. Ik was net 11 toen ik ongesteld werd en toen stopte het groeien ineens bijna helemaal en groeide ik alleen nog in de breedte.
Mijn zusje was een propje, een beetje mollig en niet zo heel groot, die ging in de puberteit juist heel hard groeien en werd uiteindelijk een stuk langer dan ik en een héél stuk slanker.

Dus als iemand weet hoe het werkt...
<<

Anoniem250

Bericht 23 Feb 2016 18:43

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Ik weet het ook niet pompoen. En ben ook benieuwd hoe het werkt. Wat ik wel weet is dat de meeste baby's die dys- of prematuur geboren worden het eerste jaar een groeispurt maken zoals jouw L en Lejows B en sommige kinderen, zoals die van mij dat dus niet doen. Ze blijven dus wel netjes op hun lijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Feb 2016 18:53

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Wat gek dat dat bij jou en je zus ook zo was Pompoen. Alleen was ik niet lang. Ik was altijd één van de kleinste in de rij met gym (moest op volgorde staan) op de basisschool.
Maar verder komt het erg overeen inderdaad!
Let's discover the world together.
<<

anoniem213

Bericht 23 Feb 2016 18:55

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Pompoen schreef:Maar ik vraag me ook af, zou hij dan gewoon een gemiddelde jongen worden later qua grootte, kan dat met een vader van 1.98? Hij heeft wel al schoenmaat 26, zijn vader had maat 47, zou dat een voorbode zijn?

Bij mijn broer was dat wel zo. Hij was tot zijn vijftiende best wel klein (1.63 of zo), maar wel met maat 47. Op zijn zestiende ging hij alsnog groeien en werd hij ineens nog 1.88. Onze ouders zijn helemaal niet groot (1.67 en 1.80).
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 23 Feb 2016 18:56

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Mijn stiefzoontje is dysmatuur geboren en woog slechts 2200 gram. Hij is nu zes en een half en nog steeds klein en iel. Hij is 114 cm en weegt nu 18 kilo. Het zal altijd zijn bouw blijven denk ik.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Feb 2016 19:14

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Marin schreef:Wat gek dat dat bij jou en je zus ook zo was Pompoen. Alleen was ik niet lang. Ik was altijd één van de kleinste in de rij met gym (moest op volgorde staan) op de basisschool.
Maar verder komt het erg overeen inderdaad!


Ja he, dat vind ik inderdaad ook wel frappant. Wij moesten ook altijd op volgorde van grootte staan en ik stond juist bij de langste kinderen helemaal aan het andere eind van de rij.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 23 Feb 2016 19:15

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

June schreef:
Pompoen schreef:Maar ik vraag me ook af, zou hij dan gewoon een gemiddelde jongen worden later qua grootte, kan dat met een vader van 1.98? Hij heeft wel al schoenmaat 26, zijn vader had maat 47, zou dat een voorbode zijn?

Bij mijn broer was dat wel zo. Hij was tot zijn vijftiende best wel klein (1.63 of zo), maar wel met maat 47. Op zijn zestiende ging hij alsnog groeien en werd hij ineens nog 1.88. Onze ouders zijn helemaal niet groot (1.67 en 1.80).


Hoop niet dat hij schoenmaat 47 krijgt trouwens. Haha!
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 23 Feb 2016 19:37

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

J groeide het eerste jaar best vlot maar daarna is ze vooral qua gewicht ineens heel langzaam gegaan. Met 1 jaar was ze 73 cm en 8845 gram. Nu is ze 5,5 jaar en ongeveer 110 cm en maar 15,5 kg, heel smalletjes dus en de kleinste van de klas. Man en ik waren ook heel smal toen we jonger waren, maar niet zo 'klein', gewoon gemiddeld en dat zijn we nog steeds (1,75 en 1,85). Schoonmoeder en schoonzus zijn wel beide 'klein' dus die genen kan J natuurlijk wel hebben, ben dus heel benieuwd hoe lang ze gaat worden en hoe haar bouw straks gaat zijn.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 23 Feb 2016 20:17

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Mijn meiden waren echt slank/tenger een vind ik zelfs iel. Alle kleren waren al vaak te groot(in breedte) het slobbert echt om ze heen. Maar sinds een maandje of 2 denk ik wordt de oudste van de 2 iets steviger, zij heeft echt billen en benen gekregen. MAar goed de jongste is echt nog een iel tenger ding... veel rokjes zitten vast met een veiligheidsspeld omdat ze anders afzakken.
qua lengte vind ik ze niet klein ook als ik in de klas kijk vallen ze qua lengte niet echt op ik denk dat dat best gemiddeld is
.
:heart: :heart: 2011
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 23 Feb 2016 20:29

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Mijn dochter was ook klein en fijn. Ze woog met 11 maanden 8,2 kilo en was 71,5 cm, met 2 jaar 9,8 kilo en was 83 cm. Met 3 jaar was ze 12,2 kilo en 92 cm. Met 4 jaar 14,5 kilo en 1 meter. Daarna ging ze opeens in de lengte en breedte groeien en nu is ze ongeveer 127 cm en 24 kilo, zeker niet klein en fijn meer.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 23 Feb 2016 20:41

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Hier ook twee kleintjes. L met geboorte 3740, met 11 maanden 7800 gram en 69,5 cm. Met 2 jaar 9,8 kg en 80,5 cm. Met 3 jaar 9 maanden 12,8 kg en 93 cm.

N met geboorte 3680 gram.Met 11 maanden 7680 gram en 69 cm en met 2 jaar (en 2 maanden) 10,5 kg en 80,5 cm.

L. volgt haar lijntje, maar N begon erg goed en kwam na een half jaar stil te staan, met hem gaan we nu halfjaarlijks op controle bij de kinderarts. Over de toekomst worden eigenlijk nog geen uitspraken gedaan.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem236

Bericht 23 Feb 2016 21:20

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Sorry het was niet mijn bedoeling dat mijn reactie niet fijn overkwam. Ik was gewoon ontzettend verbaasd dat er zo n groot verschil zit tussen kinderen. Dat alles wat dus normaal blijkt binnen de lijnen, zo'n groot marge in zit.
Gelukkig is er geen reden om je kinderen door te sturen naar een kinderarts, groeien ze hun eigen curve.

Ik ken trouwens wel een tweeling, die ook als kind klein en heel slank waren, vooral de jongen, maar vanaf een jaar of 14 zijn ze beide de lucht ingeschoten. (Geen idee of ze prematuur of dysmatuur geboren zijn)
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 23 Feb 2016 21:40

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Als ik R vergelijk met mijn, en zijn oudste kinderen in de klas is hij ook klein. R is bijna 115 cm en weegt 19 kilo. Ik ben vroeger ook heel lang klein geweest en ben nu 1.70m Ik zou me er geen zorgen om maken, je vertelt dat ze zich goed ontwikkelen en dat is belangrijker. Zo'n lijntje is ook maar zo'n bedacht lijntje.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Nala3

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 16 Okt 2015 16:02

Bericht 23 Feb 2016 21:49

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Mijn oudste is ook klein en fijn.
Hij was met 1 jaar 73 cm en 7,3 kg.
Nu is hij 4 en veruit de kleinste van de klas. Hij is verder gezond, bijna nooit ziek, en een blij, lief, tevreden kind.

Ik weet niet of hij 'later' nog een groeispurt gaat krijgen, tot nu toe blijft hij aan de ondergrens.

Je kinderen zijn niet extreem klein, wel klein en fijn.
Maak je er zelf zorgen om? Ik vind het soms wel vervelend voor hem zelf, maar maak me geen zorgen.
<<

Anoniem250

Bericht 23 Feb 2016 22:25

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Bedankt voor jullie reacties (ook die van jou Lotus, lief dat je nuanceert) interessant om te lezen.

Ik maak me geen zorgen. Ik vraag me alleen nog steeds heel erg af of ze in het ziekenhuis de juiste keuze hebben gemaakt om ze zolang te laten zitten, terwijl ze het zwaar hadden in de buik en te weinig voeding kregen. Maar goed, ik krijg daar toch geen antwoord op en kan het ook niet terugdraaien.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 23 Feb 2016 23:02

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Gelet op hun start lijkt het me helemaal niet zo gek dat je kinderen wat fijntjes zijn en zou ik me daar inderdaad niet ernstig zorgen om gaan maken. Met hoeveel weken zijn ze geboren?

Mijn dochter werd met 41 wk geboren, geboortegewicht 3145 gram en hoewel er geen medische oorzaak voor lijkt te zijn heeft ze vanaf 4/5 maanden oud al problemen met groeien en eten. Wij zijn daarvoor wel onder behandeling bij de kinderarts, maar daar loop ik er nogal eens tegenaan dat wij als ouders vooral naar de gehele ontwikkeling van ons kind willen kijken ipv alleen naar de getalletjes op de weegschaal. Met 19 maand is ze nu 9.2 kg en 80 cm. Een klein meisje, maar enorm pittig, actief en vlug in haar ontwikkeling. Klein en fijntjes zal ze voorlopig wel blijven. Mijn vriend was ook klein en slank als kind, heeft die bouw altijd gehouden, ook geen goede eter. Haar bouw hoort bij ons meisje denk ik en zal wellicht een stukje genetisch bepaald zijn.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 24 Feb 2016 06:45

Re: Kleine fijne kinderen, worden ze nog groot?

Geen idee of het nog bijtrekt. Onze oudste was 46 cm en 2675 gram bij haar geboorte. Randje dysmatuur, omdat er een probleem was met de navelstreng. Deze was te dun, waardoor ze veel minder voedingsstoffen binnen kreeg dan gebruikelijk. Ze hebben ons wel gewaarschuwd dat ze kans had op overgewicht, omdat haar stofwisseling ingesteld zou zijn op een voedselarme omgeving en dus geneigd kon zijn reserves op te slaan.

Daar is overigens niks van te merken, want ze is echt een iel poppetje. Ze is nu 5 jaar en 5 maanden, is 1.07 ongeveer en krap 17 kilo. Qua schoenen heeft ze maat 26/27 en zeer smalle voeten. Ze is veruit de kleinste van de klas, er zijn maar 2 of 3 kinderen uit groep 1 (combiklas) die kleiner zijn. Toen ze 2 was, had ze ongeveer maat 80/86 als ik me niet vergis.

Papa is overigens ca. 1.85 en ik ca. 1.72. Beide normaal postuur, al neigt mijn man iets naar de forse kant en ik naar de tengere kant.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers