Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vrijwilligerswerk en druk bestaan: goed idee?

<<

Corretto

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 239

Geregistreerd: 02 Okt 2013 13:45

Bericht 12 Feb 2016 14:24

Vrijwilligerswerk en druk bestaan: goed idee?


Veel te lang verhaal. Voor clou / kern / hoofdvraag, zie onderste regel.



Ik weet dat er al eens een topic is geweest over vrijwilligerswerk en wat iedereen zoal doet/ gedaan heeft, maar ik heb eigenlijk even een vraag over hoe jullie dit inpassen in je leven. Ik heb namelijk op zich een behoorlijk vol leven: ik studeer, ik werk, ik beoefen een teamsport en ik ben lid van een studie- en studentenvereniging en daar heb ik het bij vlagen ook aardig druk mee. Nu is het zo dat ik in principe al vrij veel stress ervaar om het allemaal te kunnen bolwerken, maar dat komt denk ik vooral omdat ik niet honderd procent lekker in mijn vel/ op mijn plek zit.

(Lang verhaal, niet per se nodig om te lezen:
De studie die ik doe is heel erg op carrière maken gericht en de instelling van mijn studiegenoten is daar dan ook heel erg naar. Het draait allemaal erg om netwerken en jezelf profileren en af en toe word ik daar een beetje moe van. Ik vind de studiestof vaak interessant, maar de baan die ik er later mee zal krijgen zal neerkomen op vooral veel nadenken, dingen uitzoeken en uitwerken - weinig contact met mensen. Of ik later iets met mijn studie zal gaan doen, is dan ook nog maar zeer de vraag. Af en toe 'schaam' ik mij dat ik mij in dit geldbeluste wereldje begeef en dat ik een opleiding volg die mij opleidt voor beroepen die er niet direct voor zorgen dat de wereld een mooiere/betere plek wordt. Verder doe ik mijn andere activiteiten (werk/sport/sociale verplichtingen/netwerkmomentjes etc) ook allemaal voor mijzelf. Daar baal ik van.)

Waar dit hele topic/ mijn vraag om draait: ik heb twee leuke vacatures voor vrijwillerswerk gevonden, die me maar 1 a 2 uur per week zullen kosten. Echter zijn plannen en mijn tijd handig indelen niet mijn beste kant, dus zal een extra verplichting in de week veel extra gedoe opleveren. Ook omdat ik van mijzelf weet dat ik van mijzelf weet dat ik, als ik bijvoorbeeld twee uurtjes vrij heb tussen twee activiteiten, ik niet in staat ben deze uren effectief in te delen (door bijvoorbeeld even wat hoofdstukken door te nemen voor mijn studie). Meestal komt het erop neer dat ik in deze 'tussenuurtjes' eigenlijk niets (zinnigs) doe. Ik maak het mezelf dus wel lastiger door nog een verplichting aan te gaan, aangezien ik dus al een chronisch tijd te kort ervaar - maar zoals ik al zei, deze stress kan ook hoger zijn omdat ik veel pieker over het feit dat ik met niet nuttig maak in de maatschappij, terwijl er toch meer dan genoeg te doen/helpen valt. Ik snap wel dat jullie hier niets mee kunnen misschien, maar niet geschoten is altijd mis. Wat denken jullie: is het een goed idee om nog wat vrijwilligerswerk in mijn schema toe te voegen, of kan ik dat beter laten?

Voordelen: (denk ik)
- Mensen die vastlopen op een bepaald gebied worden geholpen en kunnen hopelijk weer vooruit (ervan uit gaande dat ik mijn skills op dit vlak niet heb overschat ;-))
- Als ik de advertentie mag geloven, helpt het mensen ook uit hun isolement te komen en beter deel te (kunnen) nemen aan de samenleving
- Andere mensen helpen en blij maken, maakt mij blij en energiek
- Ik voel me nuttiger en minder schuldig
- Ik verbreed mijn 'wereld': mijn omgeving is nogal homogeen

Nadelen:
- Een extra verplichting = meer stress (maar: wellicht wel extra positieve energie en een voldaner gevoel
- Het voelt alsof ik er eigenlijk de tijd niet voor heb
- Minder uren per week vrij = nog minder tijd voor mezelf (heb ik eigenlijk wel nodig)
- De kans dat de dingen die al maanden op mijn to do list staan en steeds niet gebeuren (terwijl sommige daarvan wel echt moeten gebeuren) nu wel gaan gebeuren, wordt steeds kleiner
- Vrienden en familie zullen het niet begrijpen. Ik ben nogal een chaoot, een ramp met plannen, mijn studie gaat niet bepaald lekker, ik ben vaak niet bij borrels/etentjes/leuke activiteiten omdat ik dan met werk of met studiedeadlines zit en soms ook omdat ik er het geld niet voor heb. Ze zouden denk ik liever zien dat ik een ochtendje extra ging werken of ik twee uurtjes extra per week aan mijn studie zou besteden, maar ik weet van mezelf dat dat in de praktijk niet per se gaat uitmaken. Ik kan momenteel elke week best momenten aanwijzen waarop ik een paar uurtjes had kunnen studeren bijvoorbeeld, maar vaak lukt dat niet door lusteloosheid (komt wellicht ook door de winter) of doordat ik bijvoorbeeld uren lees over/ kijk naar documentaires over misstanden in de maatschappij en bijv de vluchtelingenproblematiek. Als ik nou 1 a 2 van deze uurtjes rondhangen op mijn kamer omzet in het leveren van een kleine bijdrage aan de verbetering van één van deze twee thema's ipv erover te lezen, houd ik misschien zelfs tijd over (maar dat is misschien te positief gedacht, haha)

Ok, lang verhaal. Hoef je niet allemaal te lezen, maar de vraag is/was dus:

Een (te?) druk leven & het desondanks toch aangaan van verplichtingen in de vorm van vrijwilligerswerk: een goed idee? Of liever even wachten tot alles in een wat rustiger vaarwater terecht gekomen is (met het risico dat dat nooit gebeurt natuurlijk - ik ken eigenlijk weinig volwassenen die niét van zichzelf vinden dat ze het druk hebben)
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 12 Feb 2016 14:31

Re: Vrijwilligerswerk en druk bestaan: goed idee?

Ik zou er in ieder geval nog even goed over nadenken en het niet doen zolang je niet zeker weet of je het kan inpassen in je leven. Ik zie op mijn werk vaak mensen die heel enthousiast beginnen met vrijwilligerswerk en dan na een paar weken toch afhaken. Dat is egr jammer voor de tijd die erin gestoken wordt (en in ons geval ook vervelend voor de cliënten die iemand net een beetje kennen).
2010 2012
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 12 Feb 2016 14:35

Re: Vrijwilligerswerk en druk bestaan: goed idee?

Anderen kunnen dit sowieso niet beslissen, ik zou elke reden voor en elke reden tegen goed onder de loep nemen en kijken wat nou echt belangrijk is. Waarom voel je je nu bijvoorbeeld schuldig? Ik kan me geen normale, reguliere opleiding voorstellen die totaal geen nut heeft voor de maatschappij. Sowieso doe jij het niet omdat je veel geld wil verdienen maar omdat je de studie interessant vindt, dat lijkt me een juiste reden. Misschien moet je dat schuldgevoel van binnenuit aanpakken en niet iets gaan doen om dingen te compenseren die je niet hoeft te compenseren.

Als tegen schrijf je: vrienden en familie zullen het niet begrijpen. Op zich hoeven zij het ook niet te begrijpen. Sterker nog, je hoeft het niet eens te vertellen als je geen zin hebt om je te verdedigen. Je bent niemand verantwoording schuldig, dat zou je ook niet zijn als je nieuwe vriendschappen sluit, besluit om eens per week een driegangenmenu te gaan koken en zelf je brood te bakken, vier avonden in de week te gaan sporten of er een extra vak bij te doen. Je bent de baas over je eigen leven, je mag zelf je prioriteiten stellen en je mag ook zelf het wiel uitvinden als het gaat om gestructureerder worden. Anderen hoeven je niet te vertellen dat je dat niet kunt. Daar ben je zelf een volwassen mens voor.

Echt de tijd niet hebben is natuurlijk wel een punt, al verlies je natuurlijk ook veel tijd door een minder goede planning. Daar valt dus nog wat te behalen, en misschien dwingt het je juist wel om beter te leren plannen en heb je er later profijt van. Maar dat moet je bij jezelf nagaan. Minder tijd voor jezelf is een heel persoonlijke afweging.

Kun je het vrijwilligerswerk enigszins zelf indelen of word je ingedeeld? En in echt drukke periodes of als je het tijdelijk niet trekt, kun je het dan op een laag pitje zetten? Is het misschien een optie om gewoon een keer in gesprek te gaan met iemand die het werk al doet, misschien een keer mee te draaien?

Ik vind vrijwilligerswerk zelf heel waardevol, dat wel. Het is fijn dat je iets kunt betekenen voor mensen en je leert er ook echt veel van. Het is alleen niet iets wat je moet doen omdat je denkt dat je het verplicht bent. Dan gaat het denk ik al heel snel tegenstaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem282

Bericht 12 Feb 2016 16:34

Re: Vrijwilligerswerk en druk bestaan: goed idee?

Mag ik vragen welke opleiding je doet? Dat je je er voor schaamt (in een bepaalde context) vind ik niet goed klinken. Daar word je idd niet gelukkiger van, lijkt me.

Vrijwilligerswerk zie ik wel als een bezigheid die niet vrijblijvend is en ik zie wel om me heen dat mensen het beschouwen als 'iets erbij doen'. Ik zou mezelf dus eerlijk afvragen of je het qua tijd gaat redden en niet vaker afzegt dan wel op komt dagen. Ik vind het een nobele instelling wat je hebt, maar ik zou in jouw geval wel misschien eerst mezelf helpen (je fijner voelen) en dan pas anderen. Wellicht krijg je er juist meer energie van, maar zoals ik het nu lees vooral stress over hoe je dit moet regelen qua overige drukke agenda.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 12 Feb 2016 23:38

Re: Vrijwilligerswerk en druk bestaan: goed idee?

Even kort mijn situatie: toen ik verhuisde had ik nog geen baan en besloot ik daarom vrijwilligerswerk te doen in het asiel. Ik dacht eerst voor 1 keer in de twee weken, maar toen vertelden ze dat het drie keer per week zou zijn (bij de vogels).. Wel erg vaak, niet leuk maar oké dan.. tot ik een baan heb. Niet lang daarna kreeg ik een baan en nou werk ik niet zo heel veel uur (vaak 24u). Maar drie keer per week "moet" ik 's ochtends naar het asiel. (omdat ik niet gestopt ben toen ik een baan kreeg). Als ik een vrije dag heb kan ik niet uitslapen, als ik moet werken ben ik de ochtend ook al kwijt. Nu ga ik gewoon elke keer, maar elke keer baal ik weer. Ik blijf het doen omdat het nu een beetje een soort verplichting is geworden inderdaad. Er is maar 1 andere vrijwilligster bij de vogels en als ik zou stoppen, moet zij alles alleen doen.. Kijk als er nou een nieuwe vrijwilliger bij zou komen, maar nee die willen alleen bij de honden en katten werken want vogels heb je niets aan. :eyes:

Dus mijn advies zou zijn, denk eraan dat als je er eenmaal aan begint, je je "verplicht" gaat voelen en misschien uit schuldgevoel het blijft doen, ook al heb je er geen zin meer in.
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers