Re: Woordenschat
Dat de middelste logopedie afsloot, was daar zijn woordenschat gemiddeld, nu op school weer laag.
Bedankt voor je reactie, ga me er dus niet te druk om maken. Gaan gewoon zo lekker door en spelenderwijs meer aanbieden.
Zora schreef:HollyGolightly schreef:Nu vooral gedichtjes en liedjes. En ze hebben veel boekjes. Knisper- en voelboekjes. Voor prenten- en voorleesboeken zijn ze nog te jong. Maar ik lees elke dag gedichtjes voor.
Dit is mijn werk, trouwens.
Heel sec zijn kinderen natuurlijk nooit 'te jong' voor voorleesboeken ik lees T elke avond voor, juist nu uit voorleesboeken, later zullen daar denk ik juist meer prenten- en kinderboeken bijkomen. T wordt er rustig van en vindt het fijn. Net Pluk van de Petteflet uit
HollyGolightly schreef:Zora schreef:HollyGolightly schreef:Nu vooral gedichtjes en liedjes. En ze hebben veel boekjes. Knisper- en voelboekjes. Voor prenten- en voorleesboeken zijn ze nog te jong. Maar ik lees elke dag gedichtjes voor.
Dit is mijn werk, trouwens.
Heel sec zijn kinderen natuurlijk nooit 'te jong' voor voorleesboeken ik lees T elke avond voor, juist nu uit voorleesboeken, later zullen daar denk ik juist meer prenten- en kinderboeken bijkomen. T wordt er rustig van en vindt het fijn. Net Pluk van de Petteflet uit
Dat zei ik een paar posts later ook letterlijk, maar je hebt het meeste effect als je aansluit bij leeftijd en beleving.
HollyGolightly schreef:Op de site van boekstart staan veel tips. Voorlezen is sowieso goed, maar je kan beste boekjes aanbieden die bij zijn leeftijd passen.
Woezel voor je jongste is bereslim geschikt. Kijk maar eens op de website. Een woord moet meerdere keren in verschillende contexten interactief aangeboden worden, voordat het echt beklijft. Als je ermee aan de slag wil, zou je naar het thema kunnen vragen waar ze op school mee werken en daar thuis bij aansluiten, dmv boeken over hetzelfde thema, erover te praten en bijvoorbeeld te knutselen.
Pitty schreef:HollyGolightly, wat vind jij dan van de 'gewone' Nijntje voorleesboekjes? Die lees ik graag mijn bijna 1 jarige dochter voor als ze naar bed gaat. De aanwijsboekjes en voelboekjes doen we dan wel beneden op de bank.
Sublimo schreef:Oh dit vind ik echt fijn om te horen. Boekjes met plaatjes hebben we ook inderdaad, en knisperboekjes, badboekjes, een boekje met dierengeluiden, etc. Liedjes met gebaren vindt ze trouwens ook geweldig inderdaad, doet ze ook heel enthousiast mee. Gedichtjes heb ik nog niet geprobeerd, dat kan ik ook nog gaan aanbieden. Bedankt voor je uitgebreide antwoord!HollyGolightly schreef:Maakt niet uit sublimo, een kind op schoot zetten en met een boek laten spelen is ook goed. Het is een moment van jullie samen (geborgenheid) en ze vindt het spelen met het boekje leuk (positieve associatie met boeken, waardoor ze boeken later aan plezier koppelt en niet alleen aan leren). Ook leert ze al wat bladzijdes zijn en dat je ze kan omslaan. Je hebt voelboekjes en boeken waarbij je plaatjes om kan klappen of aanwijsboeken. Op deze leeftijd kan je nog niet voorlezen. Het gaat om het fijne moment dat jij samen met je kind hebt. De interactie, het benoemen (ook al zeg je: je stopt het boekje in je mond, of wil je alleen de laatste bladzijde zien) en het plezier dat je samen aan het moment beleefd.
Prentenboeken komen pas vanaf 2-3 jaar en dat zijn nog de hele simpele die heel erg aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Dus tandenpoetsen of in bad gaan etc.
Voorlezen komt echt veel later pas.
Rijmpjes en liedjes vinden ze nu al wel heel leuk, zeker als je het combineert met gebaren.
Terug naar Zwangerschap & kinderen
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers