Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Woordenschat

<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 09 Feb 2016 22:45

Re: Woordenschat

Lejow, kom uit de cito inderdaad.
Dat de middelste logopedie afsloot, was daar zijn woordenschat gemiddeld, nu op school weer laag.

Bedankt voor je reactie, ga me er dus niet te druk om maken. Gaan gewoon zo lekker door en spelenderwijs meer aanbieden.
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 09 Feb 2016 22:52

Re: Woordenschat

Idd Cito woordenschat is al jaaaaren bij zo'n beetje alle kinderen te laag. Echt een onzin toets.
Zo zitten er bijvoorbeeld ook woorden in die vroeger veel vaker gebruikt werden dan nu.

Niet druk over maken, lekker laten lezen etc en vooral geen druk erop leggen. Komt vanzelf goed
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 09 Feb 2016 23:03

Re: Woordenschat

Dank je mamsie.
Verder hebben ze een goed rapport : )
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Anoniem168

Bericht 09 Feb 2016 23:20

Re: Woordenschat

Zora schreef:
HollyGolightly schreef:Nu vooral gedichtjes en liedjes. En ze hebben veel boekjes. Knisper- en voelboekjes. Voor prenten- en voorleesboeken zijn ze nog te jong. Maar ik lees elke dag gedichtjes voor.

Dit is mijn werk, trouwens.


Heel sec zijn kinderen natuurlijk nooit 'te jong' voor voorleesboeken :) ik lees T elke avond voor, juist nu uit voorleesboeken, later zullen daar denk ik juist meer prenten- en kinderboeken bijkomen. T wordt er rustig van en vindt het fijn. Net Pluk van de Petteflet uit :D


Ik gebruik al vanaf het begin peuterboekjes. We hebben ook regelmatig 'babyboekjes' (van die knisperboekjes en stoffen boekjes en boekjes met alleen losse plaatjes) gehaald in de bieb, maar die werden aan de kant gegooid. Zoon (nu ruim een jaar) wil over het algemeen wel een 'verhaal' ofzo. Dus daar ga ik in mee. Het prentenboek 'We hebben er een geitje bij' vind hij ook fantastisch.
<<

Anoniem301

Bericht 10 Feb 2016 09:31

Re: Woordenschat

Wat een leuke info geef je H! Ik lees I ook vaak voor uit een boekje, zo mooi. Het heet 'Dat beloof ik je' Zit er zelf vaak bijna bij te huilen :laughcry: Ze zit dan heel rustig bij me op schoot te luisteren, zo lief.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 10 Feb 2016 09:52

Re: Woordenschat

Onze dochters hebben beiden vanaf baby af aan al weinig interesse in boekjes. Onze oudste is nu dik 4, maar nog mogen we haar met tegenzin voorlezen (en dan luistert ze nog vaak niet eens), ik doe het wel want ik wil dat ze op school wel gewoon leert luisteren naar de juf. Ze leest ons liever zelf in haar eigen beleving voor. Maar onze oudste ligt daarentegen wel voor in fysieke kracht, zo doet ze bijvoorbeeld de gekste dingen op een trampoline, en koprolt ze vanaf dat ze net 2 was zelfstandig. Onze jongste lijkt nog gekker te zijn wat dat betreft, die koprolt nu bijna al (kind spoort niet).

Ik vind het wel jammer dat ze niet houden van lekker tegen je aankruipen en voorlezen, maar goed, ook dat komt hopelijk wel. Ze loopt trouwens niet echt achter in spraak enzo geloof ik.

Wat ik trouwens (is weer iets compleet anders hoor) wel echt heel jammer vindt tegenwoordig, is dat er steeds meer gewerkt wordt met ereaders en ipad's, ik mis het bladeren in een boek echt. Mijn nichtje zit op de middelbare school, en die had welgeteld als boekenlijst 2 boeken en een iPad air, ik vond het vroeger zo handig dat ik dingen kon kopiëren en markeren in mijn boek.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 10 Feb 2016 10:41

Re: Woordenschat

HollyGolightly schreef:
Zora schreef:
HollyGolightly schreef:Nu vooral gedichtjes en liedjes. En ze hebben veel boekjes. Knisper- en voelboekjes. Voor prenten- en voorleesboeken zijn ze nog te jong. Maar ik lees elke dag gedichtjes voor.

Dit is mijn werk, trouwens.


Heel sec zijn kinderen natuurlijk nooit 'te jong' voor voorleesboeken :) ik lees T elke avond voor, juist nu uit voorleesboeken, later zullen daar denk ik juist meer prenten- en kinderboeken bijkomen. T wordt er rustig van en vindt het fijn. Net Pluk van de Petteflet uit :D


Dat zei ik een paar posts later ook letterlijk, maar je hebt het meeste effect als je aansluit bij leeftijd en beleving.


Het ligt denk ik aan mij omdat ik graag met uitroeptekens en smileys post, maar ik vind jou berichtjes soms zo onaardig overkomen. Dat ben je helemaal niet geloof ik dus iig bij dezen een disclaimer voor een wat meer zure reactie :D

Het maakt niet uit dat je het al dan niet letterlijk zegt; ik wil gewoon ook graag kwijt dat het juist ook voorleesboeken goed kunnen passen bij een zeer jonge leeftijd. Je zegt in een latere reactie toch ook dat voorlezen echt veel later pas komt? Dat begrijp ik niet. Het gaat in dezen mij niet om het effect op de woordenschat. Jij zegt hier dat ze er nog te jong voor zijn, daar reageer ik gewoon op met mijn eigen ervaring en kennis. Ook ik heb hier verstand van, al is het niet mijn werk. Ik vind het belangrijk om voor T al vroeg een omgeving te creëren van geletterdheid, te laten weten dat het lezen van boeken, en dat met elkaar doen, bezig zijn met taal, leuk is, fijn is, en bij ons gezin past. Dat doen we met boekjes en liedjes etc die 'wel' helemaal bij zijn leeftijd passen, maar 's avonds vinden we het fijn om juist een voorleesboek te pakken. Hoe meer diversiteit T aangeboden krijgt, hoe diverser zijn eigen taal zich in theorie zich zou moeten ontwikkelen. Alle vormen van hoe hij taal aangeboden krijgt dragen daar op een andere manier aan bij, dus ook voorlezen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem250

Bericht 10 Feb 2016 11:08

Re: Woordenschat

HollyGolightly schreef:Op de site van boekstart staan veel tips. Voorlezen is sowieso goed, maar je kan beste boekjes aanbieden die bij zijn leeftijd passen.

Woezel voor je jongste is bereslim geschikt. Kijk maar eens op de website. Een woord moet meerdere keren in verschillende contexten interactief aangeboden worden, voordat het echt beklijft. Als je ermee aan de slag wil, zou je naar het thema kunnen vragen waar ze op school mee werken en daar thuis bij aansluiten, dmv boeken over hetzelfde thema, erover te praten en bijvoorbeeld te knutselen.


Ik vind het jammer dat ik onaardig overkom, want dat ben ik niet. Maar jij schrijft enorm enthousiast. Leuk. Maar ik doe dat niet. Ik geef hier enthousiast tips en achtergrond, zonder daarbij in superlatieven te schrijven. Ik zeg nergens dat voorlezen niet goed is (zie bovenstaand), want dat is het wel. Máár als je het opbouwt dan bereik je meer resultaat en interactie. Ik denk niet dat jouw baby nu al begrijpt wat je vertelt. Je creëert geborgenheid, veiligheid en een moment samen. Heel erg fijn die momenten. Máár deze leeftijd bereik je méér interactie als het kind aan het boekje kan zitten, voelen, in de mond kan stoppen. Gedichtjes en liedjes spreken nu nog meer aan dan een verhaal. Prentenboekjes zijn leuk en fijn voor een moment samen, maar echt begrijpen dat de ene bladzijde een causaal verband heeft met een ander kan een kind van 1 nog niet. Dat begrip komt later. Een kind van 1 begrijpt ook nog niet de strekking van Pippi Langkous. Terwijl aanwijsboekjes “bal”, “bad” beter passen bij het begrip en de beleving.

En die reactie typte ik trouwens voor Sublimo om haar gerust te stellen dat het heel normaal is dat haar kind nog niet lang kan luisteren en met boekjes wil spelen in plaats van stil wil zitten. Het was verder helemaal geen statement. Goed bedoeld voor Sublimo om te zeggen dat ze goed bezig is.

Anyway, op deze reactie na ga ik hier verder geen theorie verdedigen, of mezelf neerzetten als zuurpruim, terwijl ik alleen maar wat tips wilde geven en tegen SUblimo wilde zeggen dat ze al super goed bezig is.
<<

Pitty

Bericht 10 Feb 2016 11:44

Re: Woordenschat

HollyGolightly, wat vind jij dan van de 'gewone' Nijntje voorleesboekjes? Die lees ik graag mijn bijna 1 jarige dochter voor als ze naar bed gaat. De aanwijsboekjes en voelboekjes doen we dan wel beneden op de bank.
<<

Anoniem250

Bericht 10 Feb 2016 11:49

Re: Woordenschat

Pitty schreef:HollyGolightly, wat vind jij dan van de 'gewone' Nijntje voorleesboekjes? Die lees ik graag mijn bijna 1 jarige dochter voor als ze naar bed gaat. De aanwijsboekjes en voelboekjes doen we dan wel beneden op de bank.


Sowieso zijn alle leesmomenten goed. Super dat je dat voor het slapen gaat doet, fijn moment voor jullie samen. Ik weet niet precies welk boek je bedoelt, maar Nijntje wordt veel gebruikt in de leeftijd 0-4. Ik lees ook Nijntje voor en wijs veel aan.

Hier vind je een Nijntje boeken onderverdeeld op leeftijdscategorie: http://www.oeiikgroei.nl/kijk-en-leesti ... n-nijntje/
<<

Anoniem250

Bericht 10 Feb 2016 11:51

Re: Woordenschat

Dan kan ik het niet onaardig typen. Op boekstart vind je alle voorleestips per leeftijd (het programma is volledig wetenschappelijk onderbouwd):

http://www.boekstart.nl/tips/leestips-p ... tijdsfase/
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 10 Feb 2016 12:22

Re: Woordenschat

Sublimo schreef:
HollyGolightly schreef:Maakt niet uit sublimo, een kind op schoot zetten en met een boek laten spelen is ook goed. Het is een moment van jullie samen (geborgenheid) en ze vindt het spelen met het boekje leuk (positieve associatie met boeken, waardoor ze boeken later aan plezier koppelt en niet alleen aan leren). Ook leert ze al wat bladzijdes zijn en dat je ze kan omslaan. Je hebt voelboekjes en boeken waarbij je plaatjes om kan klappen of aanwijsboeken. Op deze leeftijd kan je nog niet voorlezen. Het gaat om het fijne moment dat jij samen met je kind hebt. De interactie, het benoemen (ook al zeg je: je stopt het boekje in je mond, of wil je alleen de laatste bladzijde zien) en het plezier dat je samen aan het moment beleefd.

Prentenboeken komen pas vanaf 2-3 jaar en dat zijn nog de hele simpele die heel erg aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Dus tandenpoetsen of in bad gaan etc.

Voorlezen komt echt veel later pas.

Rijmpjes en liedjes vinden ze nu al wel heel leuk, zeker als je het combineert met gebaren.
Oh dit vind ik echt fijn om te horen. Boekjes met plaatjes hebben we ook inderdaad, en knisperboekjes, badboekjes, een boekje met dierengeluiden, etc. Liedjes met gebaren vindt ze trouwens ook geweldig inderdaad, doet ze ook heel enthousiast mee. Gedichtjes heb ik nog niet geprobeerd, dat kan ik ook nog gaan aanbieden. Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Marianne Busser en Ron Schröder hebben veel boeken, waarvan ook een groot deel op rijm. Erg korte en wat langere verhaaltjes. Erg leuk vind ik zelf, ik merk dat mijn zoon dit ook aanspreekt!
Ik hou van lezen en van samen naar de bieb gaan :).
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 10 Feb 2016 12:30

Re: Woordenschat

Om terug te komen waarom ik dat graag wil: Ik ben zelf op jonge leeftijd nauwelijks in aanraking gekomen met de engelse taal. Wel veel duits. We woonden aan de grens. Maar Engels kreeg ik pas aangeboden op de basisschool in de laatste jaren. Ik denk dan als je een kind vroeg Engels aanrijkt het kind dit dan sneller op pakt. En het wordt steeds belangrijker. Steeds meer studieonderdelen zijn in het Engels. Vooral op de universiteit, ik merkte dat ik er harder aan moest trekken omdat de boeken in het Engels waren. Ik ben meer een Beta meisje, wiskunde en scheikunde, heerlijk! Maar je hebt nou eenmaal overal taal voor nodig.
Laat wel duidelijk zijn dat ik Nederlands nog veel belangrijker vind maar ik denk dat ik daar zelf voldoende in kan voorzien.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Feb 2016 12:38

Re: Woordenschat

Ik snap je punt, September maar ben het wel met Holly eens dat je wel moet oppassen dat je de taal dan niet op de verkeerde manier aanleert. Althans, verkeerd, taalarm is een betere benaming zoals zij al aangaf. Misschien kun je kijken naar een kinderdagverblijf of basisschool waar spelenderwijs al met Engels omgegaan wordt. Al moet je daar voor uitkijken dat dat ook op een goede manier gebeurt, want niet elke instantie heeft een goede achtergrond hierin. Hier vind je een overzicht van scholen die aangesloten zitten bij Early Bird, een organisatie voor vroeg vreemdtaalonderwijs: http://www.earlybirdie.nl/index.php?pag ... en&pid=186

Maar verder met Holly eens: Je kind zal er meer aan hebben om goede handvatten te krijgen voor de moedertaal en deze te verrijken waarbij het later makkelijker vreemde talen oppakt dan om nu op een taalarme manier de vreemde taal te leren. De vaardigheden die een kind bij de moedertaal leert zijn vaak overdraagbaar naar vreemde talen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 10 Feb 2016 13:16

Re: Woordenschat

Eens met HGL en Marin. September: je zou ook eens kunnen kunnen kijken naar mogelijkheden in je buurt. Er zijn wellicht opties voor je kind om met een native speaker te converseren; dat kan leuk zijn.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 10 Feb 2016 14:22

Re: Woordenschat

Ow als het echt alleen om de toets gaat vind ik het '' raar'' dat de juf het dan zo benoemd richting jullie. Ik zou haar vragen naar de woordenschat in het algemeen en niet gebaseerd op zo'n nietszeggende toets...
Daarbij zou ik willen weten of zij het om de passieve of actieve woordenschat vindt gaan en of dat verschil dan misschien te groot is.
Maar laat je toch niet leiden/lijden ( allebei dus ;) ) ) door zo'n toets.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem168

Bericht 10 Feb 2016 20:30

Re: Woordenschat

.
Laatst gewijzigd door Anoniem168 op 28 Aug 2016 22:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 10 Feb 2016 21:07

Re: Woordenschat

Kiatu, zo is het inderdaad. Het maakt eigenlijk helemaal niet uit wat voor een boeken je pakt. Wanneer je aanwijsboeken pakt en dat sluit niet aan bij je kind bereik je het doel nog niet. En je kunt inderdaad eigenlijk vrijwel ieder kinderboek wel gebruiken als '' aanwijs'' boek. Het plezier en het samen lezen is het belangrijkste.

Eventueel een abonnement op Borre, dat zijn ook leuke kleuterboeken waarbij ze ook enkele letters eruit pakken en achteraan nogmaals laten zien.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Feb 2016 21:09

Re: Woordenschat

Boekjes van Borre vind je ook heel vaak op rommelmarkten en in de kringloop/goededoelenwinkel, daar heb ik er al vrij veel vandaan.

Ik weet nog wel dat ik voor het eerst een boekje over Borre las en tegen mijn man zei: haha, alsof dat ooit gebeurt, dat je op zondag denkt dat het maandag is en naar school rijdt. Niet wetend dat dat echt het aller-, allergewoonste, meest realistische verhaaltje was over Borre en dat de rest echt compleet absurd was.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 10 Feb 2016 21:11

Re: Woordenschat

hahahhaa Susan. Je kunt ze inderdaad ook vinden op rommelmarkten, volgens mij is zo'n abonnement best wel duur.

R vond een tijd terug het verhaal over de '' loopneus'' enorm grappig.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem250

Bericht 10 Feb 2016 21:17

Re: Woordenschat

Het lijkt mij geen goed idee om boeken aan te bieden die je kind niet leuk vindt. Het gaat om plezier. Misschien is jouw zoon al veel verder en begrijpt hij de strekking van een verhaal aan of kijkt hij graag naar plaatjes. Als bij jullie interactie tot stand komt bij het voorlezen van prentenboeken dan ben ik de laatste die zegt dat je boeken moet gaan aanbieden die je kind niet leuk vindt.

Ik snap eigenlijk niet waarom mijn tip(s) om aan te sluiten bij leeftijd en beleving verkeerd worden opgepakt/ onaardig wordt gevonden, of uitzondering benadrukt moet worden. Het spreekt toch voor zich dat bezig zijn met boeken goed is en ik niet ga verkondigen dat je iets moet doen dat je kind niet leuk vindt. Als ik zeg dat het echte voorlezen pas later komt, dan bedoel ik dat een kind van 1 de strekking van een verhaal, bijvoorbeeld Pippi langkous, nog niet begrijpt en dat er maar weinig plaatjes in staan die je kan aanwijzen en benoemen en dat die boeken vaak niet geschikt zijn om in de mond te stoppen. Terwijl aanwijsboeken of makkelijke prentenboeken waarin een kindje in bad gaat/ontbijt/ naar buiten gaat etc. meer aansluiten bij de beleving en interactie stimuleren.

Ik ben de laatste die iemand iets wil op leggen en ik reageerde met deze info op Sublimo en sprak helemaal niet elke moeder aan op haar voorleesgedrag.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 10 Feb 2016 21:24

Re: Woordenschat

Holly, er is volgens mij maar 1 iemand die daar iets van zegt toch? Ene oor in andere uit zou ik dus zo zeggen.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem168

Bericht 10 Feb 2016 21:32

Re: Woordenschat

Ah, dan snap ik hem HG. Al kan ik niet wachten tot hij oud genoeg is voor Pippi (mijn all time favorite, maar in de praktijk geleerd dat het pas vanaf groep 5 echt grappig wordt voor kinderen), dat lees ik inderdaad nog niet voor. Ook nog geen Jip en Janneke ofzo. Al heb ik wel alles al in de kast staan :D
Laatst gewijzigd door Anoniem168 op 28 Aug 2016 22:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem168

Bericht 10 Feb 2016 21:39

Re: Woordenschat

Overigens sluit ik me helemaal aan bij het advies voor Woezel: voorlezen, lezen en voorlezen! In de klas hielp het vaak om een knus (voor)leeshoekje te maken, met zitzakken en kussens enzo. Ook een jonger kind voorlezen vinden veel kinderen leuk. Of dat ze jou mogen voorlezen! Ook activiteiten koppelen aan lezen (samen boeken uitzoeken, kinderboekenweek, recept uit een boek maken, een begin van een boek lezen en zelf een einde bedenken, of een scène uitspelen, handpoppen erbij etc) kan wel helpen te stimuleren. Maar daar moet je natuurlijk net allemaal tijd en mogelijkheid voor hebben.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers