Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Niet luisteren maar wel na een consequentie

<<

anoniem203

Bericht 27 Jan 2016 10:06

Niet luisteren maar wel na een consequentie

Onze zoon heeft de laatste tijd een handje van dat hij niet luisterd maar als er een consequentie aan vast zit dan ineens wel. Even twee voorbeelden : "S. ruim je kleurpotloden even op S : "Nee doe jij maar" Ik : "zelf opruimen of ik gooi ze in de prullenbak" of "S. doe je schoenen even aan want we moeten gaan" S : "Nee heb ik geen zin in" Ik : "Ook prima dan gaan we op onze sokken naar school". Daarna ruimt hij dus wel alles zelf op / trekt hij zelf zijn schoenen aan.

Iedere keer strijd om iets wat ik van hem vraag en daar word ik onderhand echt ontzettend moe van. Ik hoor nooit eens een keer ja is goed mam dat doe ik. Altijd trekt hij weer energie uit mij omdat ik weer boos of geirriteerd moet worden om iets simpels. Zelf zijn juf valt het op dat hij nooit meteen iets doet. Je moet dus altijd 2-3 keer iets aan hem vragen of je moet er een consequentie aan hangen.

Iemand tips hoe ik hier beter mee om kan gaan?
<<

anoniem213

Bericht 27 Jan 2016 10:09

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Misschien kun je hem direct laten kiezen tussen normale dingen in plaats van tussen het normaal doen en een dreigement. Dus: trek je nu je blauwe of je rode schoenen aan? Wil je eerst je schoenen aantrekken of ruim je eerst je stiften op?
<<

Anoniem236

Bericht 27 Jan 2016 10:34

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Oh herkenbaar, zo gaat dat hier ook.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 27 Jan 2016 10:39

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Zelf hetzelfde op hem reageren? Dat hij merkt dat het vervelend is. Of zou hij daar nog te jong voor zijn.
Hier zelfs met consequenties steeds strijd...
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Jan 2016 10:40

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Misschien eerst een aankondiging vooraf? Dus over 5 minuten gaan we jouw kleurtjes opruimen. En dan na ongeveer 5 minuten.. het is tijd om op te ruimen, begin je alvast?
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 27 Jan 2016 10:46

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Hier vaak hetzelfde. Keuzes geven heeft geen zin want als ik vraag of hij zijn rode of blauwe schoenen aan trekt krijg ik gewoon als antwoord dat hij helemaal geen schoenen aantrekt. Pas als ik dan zeg dat hij dan op z'n sokken mee moet gaan ze (meestal) aan. Ik ga er maar gewoon vanuit dat het een fase is :laughcry:
2010 2012
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Jan 2016 10:48

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Misschien ook geen vraag van maken maar een opdracht. op een vraag kun je namelijk ook negatief reageren.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

anoniem213

Bericht 27 Jan 2016 10:49

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Maeve schreef:Misschien ook geen vraag van maken maar een opdracht. op een vraag kun je namelijk ook negatief reageren.

In haar voorbeelden zijn het in eerste instantie ook geen vragen toch?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Jan 2016 10:54

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Volgens mij is het vrij normaal dat kinderen (zeker op die leeftijd) niet meteen de eerste keer luisteren. Ik zou me er dus niet te druk om maken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem193

Bericht 27 Jan 2016 11:01

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Geef hem bij de opdracht een tijd om het te doen. Dus niet direct.

Bijvoorbeeld: Mama gaat nu naar de wc, als ik terug ben wil ik dat je de kleurtjes hebt opgeruimd.
Of:
De wijzer staat nu op de 5, voor de wijzer op 6 staat, moeten je schoenen aan zijn, want dan gaan we naar school.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Jan 2016 11:05

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

June schreef:
Maeve schreef:Misschien ook geen vraag van maken maar een opdracht. op een vraag kun je namelijk ook negatief reageren.

In haar voorbeelden zijn het in eerste instantie ook geen vragen toch?


Nee idd je hebt gelijk. Ik las het in eerste instantie anders.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

anoniem203

Bericht 27 Jan 2016 11:11

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Maeve schreef:Misschien eerst een aankondiging vooraf? Dus over 5 minuten gaan we jouw kleurtjes opruimen. En dan na ongeveer 5 minuten.. het is tijd om op te ruimen, begin je alvast?


Dit doe ik al. Ik werk heel veel met de klok die in de kamer hangt. Bijv. als de wijzer helemaal bovenaan staat dan gaan we weg, ga je naar bed enz. En ik merk dat die klok echt helpt. Alleen met dus simpele dingen zoals schoenen gaat het fout. En heb een keuze laten maken welke schoenen kies je vandaag dat werkt niet bij hem. Want dan kiest hij wel maar dan trekt hij ze alsnog niet aan. Kiezen is leuk maar iets uitvoeren niet.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Jan 2016 11:13

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

mmm lastig. En er een spelletje van maken, dat werkte bij een van mijn kleuters goed, lukt het jou om je schoenen aan te trekken voordat het muziekje is afgelopen/ ik tot 10 geteld heb etc.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

anoniem203

Bericht 27 Jan 2016 11:17

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Susan schreef:Volgens mij is het vrij normaal dat kinderen (zeker op die leeftijd) niet meteen de eerste keer luisteren. Ik zou me er dus niet te druk om maken.


Kijk als het nu 3x per dag zo ging dan zou ik me er idd niet zo druk om maken maar ieder uur is er wel wat. En de juf begon er ook al over een paar weken geleden tijdens een gesprek dat ik er de laatste weken op aan het letten ben. Het is is gewoon echt doodvermoeiend als je alles gewoon 2-3 keer moet vragen en er in de meeste gevallen nog een consequentie aan moet plakken.

Maar ik zal eens nog meer met de klok gaan werken. Misschien dat dat toch helpt.
<<

Anoniem142

Bericht 27 Jan 2016 11:22

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

En als hij 't niet alleen hoeft te doen? Dus ipv dat híj de potloden op moet ruimen, dat samen gaan doen? Dus: 'Kom, we gaan even de potloden opruimen', of 'We gaan je schoenen even aandoen'.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Jan 2016 11:26

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Ken je het boek How 2 talk 2 kids? Daarin staan ook mooie oplossingen voor dit '' probleem''
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 27 Jan 2016 11:29

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Hier gaat het precies zo, erg herkenbaar en idd doorvermoeiend.
Hier helpt het om er een spel van te maken. Als ik hem ''s ochtends bijvoorbeeld zeg dat hij zijn kleren aan moet doen zegt ie ook; nee, doe ik niet.
Maar als ik zeg: Wie het eerst de kleren aan heeft, jij of ik? Tijd gaat nu in! Dan begint hij meteen en is hij heel blij als hij gewonnen heeft. (Ik doe het dan wat langzamer, haha). En zo doe ik dat met meer dingen.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

anoniem203

Bericht 27 Jan 2016 11:57

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Maeve schreef:Ken je het boek How 2 talk 2 kids? Daarin staan ook mooie oplossingen voor dit '' probleem''


Nee dat ken ik niet. Zouden ze dat bij de bieb hebben?
<<

Anoniem151

Bericht 27 Jan 2016 12:03

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Ava schreef:
Maeve schreef:Ken je het boek How 2 talk 2 kids? Daarin staan ook mooie oplossingen voor dit '' probleem''


Nee dat ken ik niet. Zouden ze dat bij de bieb hebben?


Ik heb het toevallig bij de bieb geleend vorige week. Bij onze bieb kan je reserveren via internet, dan heb je de keuze uit alle boeken uit de hele provincie.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 27 Jan 2016 21:54

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Ava schreef:
Maeve schreef:Ken je het boek How 2 talk 2 kids? Daarin staan ook mooie oplossingen voor dit '' probleem''


Nee dat ken ik niet. Zouden ze dat bij de bieb hebben?


Dat durf ik niet zeker te zeggen. Ik vind dat er in dat boek best goede tips staan over hoe je het beste tegen/ met je kind kan praten. Hier werkte het in ieder geval, meestal, erg goed. Ik kon het ook toepassen op school. Veel doe je denk ik van nature al maar het zijn meer van die '' ow ja'' dingen die je leest.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Jan 2016 22:20

Re: Niet luisteren maar wel na een consequentie

Bij Lo. (4 jaar) werkt tot 3 tellen vaak wel heel goed. Bij Lu. (2,5) werkt tot 3 tellen juist helemaal niet maar tot 10 tellen wel. Met dat tellen geef je ze de kans om wél te doen wat jij zegt maar dan op hun 'eigen' tempo. Ze mogen het bij tel 1 doen maar ook bij tel 3 net op het nippertje. We zeggen nooit ik tel tot drie en als je het dan niet gedaan hebt dan. We verbinden er dus helemaal geen consequentie aan. Ik zeg gewoon: ik tel tot drie/tien en dan wil ik dat je... vul maar in (je jas aan hebt, een hap van je aardappel heb genomen, de kat hebt losgelaten).
Het werkt eigenlijk verbazingwekkend goed, ik vergeet het vooral bij Lu. nog wel eens omdat ik dat nog maar pas ontdekt heb maar vanavond was hij echt stierlijk vervelend en zo aan het uitdagen en steeds van tafel lopen tijdens het eten en nauwelijks eten. Maar elke keer als ik zei: ik tel tot 10 en dan ... , ging hij eigenlijk bij tel 3 of 4 al doen wat ik vroeg.
Bij Lo. is het ook echt bijna magisch soms. Die kan echt verschrikkelijk koppig doen maar als je dan tot 3 gaat tellen zucht ze, zegt ohké en gaat doen wat je vraagt.

Het is overigens wel een middel wat ik pas in zet als er op de gewone manier niet meer geluisterd wordt.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers