Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe communiceer jij?

<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 11 Nov 2013 12:24

Bericht 27 Jan 2016 16:22

Hoe communiceer jij?

Nav een sollicitatiegesprek dat ik onlangs had, ben ik benieuwd naar hoe (direct) jullie communiceren.
In het gesprek werden mij veel dingen op de man af gevraagd en werden mijn negatieve eigenschappen uitgebreid besproken en heb ik er veel over moeten vertellen. Het was echt een gesprek met concreet taalgebruik en er niet omheen draaien.

Ik ben vrij onzeker en pak daarom graag alles in met mooie woorden en kan ik goed om dingen heen draaien. Ik moest dus echt een heel andere positie proberen in te nemen tijdens het gesprek.

Hoe zijn jullie? In het werk, en bijvoorbeeld richting vrienden? En zijn jullie hier tevreden over?
<<

Duchess

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 812

Geregistreerd: 01 Jul 2015 13:41

Woonplaats: Duiven

Bericht 27 Jan 2016 16:25

Re: Hoe communiceer jij?

Ik ben meestal wel direct. Dat is tenminste duidelijk en kunnen er geen misverstanden over ontstaan.
Meestal waarderen mensen dat wel.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Jan 2016 16:31

Re: Hoe communiceer jij?

Interessant! En ook wel goed om dat van jezelf te leren, om er bewust van te worden en dus er misschien iets aan te veranderen.

Ik ben vrij slecht in mezelf uitdrukken als ik spreek. Ik spreek vaak halve zinnen en ben niet altijd even duidelijk, beetje wollig en draai er vaak omheen. Dit zorgt wel eens voor communicatie problemen.

Met m'n man heb ik hele duidelijke communicatie. Mensen vinden ons soms kortaf maar we hebben geleerd samen zo te communiceren. Zo begrijpen we elkaar snel en goed, zonder dat ik stamel. Wij vinden dat juist prettig samen.
Let's discover the world together.
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 11 Nov 2013 12:24

Bericht 27 Jan 2016 16:37

Re: Hoe communiceer jij?

Ja zeker interessant! Ik heb ook de neiging om bij direct taalgebruik van anderen, de 'toon' of lading negatief te interpreteren en het op mezelf te betrekken. Alsof ik iets verkeerds gezegd heb of gedaan of mensen iets negatiefs van mij vinden. Mijn man zei gisteren ook heel terecht dat ik niet voor anderen moet denken en dat ik er juist op moet vertrouwen dat wat 'directe mensen' zeggen, waar is. Anders zouden ze het niet zeggen. Ik zoek er vaak te veel achter.
Lekker warrig verhaal ook weer dit, haha. Heb nog een hoop te leren, maar wil het wel graag leren. Het lijkt me wel erg fijn om te kunnen en me ook minder onzeker doen overkomen.
<<

Anoniem282

Bericht 27 Jan 2016 16:51

Re: Hoe communiceer jij?

Ik communiceer direct en eerlijk.

Klinkt positief, maar is het natuurlijk niet in alle situaties. Op de werkvloer zou ik meer hebben aan het politieke spelletje kunnen spelen.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Jan 2016 17:48

Re: Hoe communiceer jij?

Guattari schreef:Ik communiceer direct en eerlijk.

Klinkt positief, maar is het natuurlijk niet in alle situaties. Op de werkvloer zou ik meer hebben aan het politieke spelletje kunnen spelen.


Same here. Ik ben gewend vrij onomwonden te verwoorden wat ik ergens van vind. Ik tutoyeer ook heel snel en draai niet om de hete brij heen. Ik hou daar ook van bij anderen maar merk ook wel dat het niet altijd handig is. Wat ik tijdens trainingen en dergelijke vaak hoor is dat ik een goede balans heb tussen vriendelijk en zakelijk.
<<

Anoniem149

Bericht 27 Jan 2016 17:52

Re: Hoe communiceer jij?

Ik ben steeds directer in mijn communiceren. Ik ben altijd een onzeker muisje geweest, durfde nooit iets te zeggen en zei altijd maar ja en amen. Mensen liepen eigenlijk gewoon over me heen wat dat betreft. Ik weet niet meer hoe het precies is gegaan, maar ik was dat zat en vond het tijd worden om meer voor mezelf op te komen en sindsdien gaat het steeds beter en zeg ik ook steeds vaker waar het op staat. Ook dit is niet altijd fijn merk ik nu, maar ik vind het persoonlijk fijner dat het onzekere wat ik altijd ben geweest.
<<

Geel

Bericht 27 Jan 2016 18:19

Re: Hoe communiceer jij?

Ik communiceer niet heel direct, maar wel concreet. Praten over abstractie ideeën is niet aan mij besteed. Verder communiceer ik vaak persoonlijk, niet zakelijk. Ik vraag bijv. hoe iemand ergens over denkt, reageer begripvol, veel hm hm, zeg niet direct wat ik vind, maar meer in een vraagstelling, maak grapjes etc. Als ik dan in een zakelijke setting ben, moet ik daar echt op letten, omdat het in die context onzeker over kan komen terwijl het dat niet is.

Rex: hier ook. Dat is echt supermoeilijk om te herkennen en om mee om te gaan. Ik vind het principieel storend wanneer iemand iets op een negatieve toon zegt, vooral verwijtende vormen vind ik onnodig. (ik kan even geen voorbeeld bedenken) Vroeger kon ik me daar heel kwaad om maken, omdat ik denk dat niemand er iets mee opschiet. Maar je hoeft het inderdaad niet altijd op jezelf te betrekken, sterker nog: ik ga er inmiddels vanuit dat vooral degene met de negatieve toon een probleem heeft, niet ik.
<<

Vivianne

Bericht 27 Jan 2016 18:32

Re: Hoe communiceer jij?

In mijn werk communiceer ik erg direct en kan ik vrij hard zijn. Al omschrijf ik dat zelf liever als duidelijk en consequent.
Van cliënten hoor ik vaak terug dat ik streng ben (wel rechtvaardig). Ik ben niet bot in mijn communicatie maar wel heel duidelijk en concreet. Ik ben begripvol en vriendelijk in mijn toon.
Dit ook tegenover collega's. Ik weet mij goed uit te drukken en geef aan wat ik wil of niet wil. Mijn mening schuif ik ook zeker niet onder stoelen of banken.

Ik gebruik een aantal methodes in mijn communicatie.
- Ik neem de Oen- houding aan: Wees Open, Eerlijk, en Nieuwschierig.
- Ik vat het gesprek af en toe kort samen. Om te checken of ik de ander goed begrijp.
- Ik laat merken dat ik naar de ander luister. Door te knikken of hmm-geluiden te maken.
- Ik vraag door. Ik stel hierbij korte, open en directe vragen.
- Ik benoem emoties bij de ander en bij mijzelf.
- Ik vraag om de situatie te verduidelijken door te vragen naar concrete voorbeelden.
- Ik geef ruimte aan stiltes.

Dezelfde communicatie gebruik ik deels ook in mijn privéleven. Ik let hierbij wel op met wie ik communiceer.
Bij onzekere vriendinnen zal ik dingen net iets mooier verpakken en ik communiceer ook anders met mijn ouders en opa en oma bijvoorbeeld.
En in zijn algemeenheid zal ik gesprekken minder zakelijk/ professioneel voeren dan op mijn werk.
<<

Anoniem250

Bericht 27 Jan 2016 18:45

Re: Hoe communiceer jij?

Ik tutoyeer snel. Ik ben persoonlijk, maar wel tactisch. Ik vraag ook vaak na of ik het goed begrepen heb, voordat ik mijn mening geef. En ik breng mijn mening dus met tact. Ik ben wel politiek correct denk ik. Terwijl ik toch wel duidelijk ben.

Ik pas me niet veel aan, aan mijn gesprekspartner. Dus man/vrouw, jong/oud, dialect/geen dialect, hoog opgeleid/ laagopgeleid. Ik communiceer altijd op een redelijk zelfde manier. Ik merk soms dat er mensen zijn die soms dialect spreken, hun vocabulaire aanpassen aan gesprekspartner en dat doe ik nauwelijks. Het maakt dus niet uit of ik met een arts praat of met de buurvrouw, vuilnisman, collega. Bij een kind pas ik mijn woordkeus en intonatie misschien iets aan. Maar niet heel erg.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 27 Jan 2016 19:48

Re: Hoe communiceer jij?

Ik kan me volledig vinden in deel 1 van de post van Geel.

Terwijl ik ook wel vrij direct kan reageren maar dan weer niet zo genuanceerd. Ik moet er dus ook bij onbekendere mensen altijd bij zeggen dat ik het niet zo bedoel maar niet anders weet te omschrijven.
Gelukkig is mijn non-verbale communicatie dusdanig goed dat ik er eigenlijk altijd mee weg kom en mensen het toch begrijpen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers