Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 25 Jan 2016 18:45

Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Ik weet het niet zo goed namelijk.
Laatst gewijzigd door Chaos op 27 Jan 2016 11:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 25 Jan 2016 18:49

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om

Moeilijke vraag. Ik ben uiteindelijk bij een psycholoog terecht gekomen, mede doordat het schuldgevoel in mijn geval gewoon zo enorm was. Ik vond echt dat ik mijn vader had kunnen en moeten redden. Een rouwproces na zelfdoding is zo anders dan met een andere dood. Je zoekt antwoorden, die je nooit gaat vinden....
In december heeft een vriendin van me het ook nog gedaan en het blijft afschuwelijk.

Je mag me altijd pmen. Heel veel sterkte en knuffel!!!
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Jan 2016 08:01

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Ik worstel soms nog steeds met de zelfmoord van mijn nicht vorig jaar. Het onbegrip wat er vanuit mij is om niet meer verder te willen leven voor de kinderen en haar man.
Ik merk wel dat mijn tante en haar stiefvader er vrij open over praten. Ze hebben het proces van jaren van dichtbij meegemaakt en vertellen ook verhalen van haar, waardoor het beter te begrijpen is.

Het enige wat ik vooral probeer te bedenken is, is dat het haar wens was. Dat ze ergens zo ongelukkig was dat ze niet meer wilde leven. Ondanks alle vragen die er voor ons over blijven.
Praat er met mensen over die ze kende en waarmee je er over kan praten. Verder kan ik je geen tips geven, maar ik wil je wel sterkte wensen gedurende het hele proces waar je nu in zit.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 26 Jan 2016 10:26

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Zelf heb ik hier geen ervaring mee maar ik wilde je topic niet zomaar weer wegklikken zonder een reactie achter te laten. Wat een ontzettend heftige situatie. Het is nog maar zo kort geleden dat ik denk dat het heel normaal is dat je gevoel alle kanten op vliegt nu en dat er niet één is die overheerst. Dat maakt ook niks uit zo lang je maar weet dat elk gevoel recht heeft om er te zijn.

Naast professionele hulp helpt het nu misschien om regelmatig, bijvoorbeeld elke dag of één keer per week een paar minuten, even niks te doen en alleen bewust te voelen. Dat je bijvoorbeeld even op bed gaat liggen zodat je echt rust hebt en daar op kunt focussen en dan alleen voelen zonder er een oordeel over te vellen. Dan stop je het niet helemaal weg en kun je het zo langzaam een plekje geven.

Heel veel sterkte!
<<

Anoniem282

Bericht 26 Jan 2016 16:59

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

*
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 27 Jan 2016 18:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 26 Jan 2016 17:06

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Guattari wat heb je dat mooi en ik denk ook treffend verwoord!

Verder sluit ik me aan bij de tips hierboven. Elke dag even de tijd nemen om je bewust te worden van je gevoelens en evt. psychische hulp.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem282

Bericht 26 Jan 2016 17:10

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Lief dat je dat zegt, thnx Maddie. :)
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 26 Jan 2016 17:15

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Eens met Maddie, heel mooi verwoord.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 26 Jan 2016 22:47

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Ik was op zoek naar een ander topic en kwam deze tegen. Ik vind het moeilijk weg te klikken. Guattari heeft een goed, uitgebreid antwoord gegeven en ik vind het confrontend maar verhelderend. Ik hoop dat je met dit topic een beetje kan bijdrage aan je eigen verwerking.

Sterkte :hug:
L2014 & H2017
<<

Earane

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 26 Jan 2016 22:59

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Wat heftig wat je hebt moeten meemaken. Probeer je in ieder geval niet schuldig te voelen, dit had niemand kunnen voorkomen. Iemand die echt niet meer wil leven, die vindt wel een manier. Mijn moeder is overleden door zelfmoord, na twee jaar ernstig psychisch ziek zijn, met psychoses etc. Doordat de jaren voor haar dood zo zwaar waren, kwam haar dood als een opluchting. Voor ons omdat we weer konden ademhalen, maar natuurlijk ook voor haarzelf, dat ze eindelijk rust had. Het was enorm heftig en verdrietig en ik werd ook heen en weer geslingerd door verschillende emoties, waaronder schuldgevoel. Maar ik ben eigenlijk nooit boos geweest op haar, terwijl dit wel een normale emotie is, overigens. Iedereen verwerkt het op zijn/haar eigen manier. Ik kan me goed vinden in de post van Guattari, mooi geschreven. Zelf heb ik het eerste jaar na haar dood ontzettend veel gedichten geschreven over/voor haar. Na dat jaar eigenlijk bijna nooit meer. Dit is wel goed geweest voor de verwerking. Een aantal jaren later heb ik wel gesprekken gehad met een psychotherapeut en alles echt verwerkt. Voor mij is het al lang geleden, zo'n 12 jaar, maar ik voel me pas sinds een paar jaar niet meer schuldig om haar dood. Dat heeft best lang geduurd en ik realiseer me nu dat ik gewoon niks had kunnen doen.
In ieder geval wens ik je veel sterkte met het verwerken van het verlies.
Maart 2012 September 2014
<<

Anoniem282

Bericht 26 Jan 2016 23:03

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Fijn dat jullie mijn reactie mooi vonden, dank jullie wel. Ik wil echter niet het topic van Chaos 'kapen' en hoop vooral dat je ze er iets aan heeft. Misschien nu, misschien over een tijdje...
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 26 Jan 2016 23:28

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Een vriendin van mij pleegde 11 jaar geleden zelfmoord. De tijd heeft er voor gezorgd dat het verdriet weg is maar echt verwerkt heb ik het toen niet. Er aan denken deed te veel pijn en ik voelde me zo machteloos.
Ik kan je dus niet helpen maar wil wel zeggen dat ik je begrijp. Het is zo lastig te begrijpen.
R. 2013
D. 2016
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 27 Jan 2016 00:41

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Ik heb geen tips voor je maar wel dit verhaal voorbij horen komen. Waren dit mensen uit H ook?
Ik wil je heel veel sterkte wensen met het gemis.
04-2014
10-2015
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 27 Jan 2016 11:01

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Bedankt voor de reacties, kom er later nog op terug als ik op de laptop zit.

Nee Milou, ze woonden in mijn geboorteplaats. Het is wel bij het nieuws voorbij gekomen, misschien dat je het verhaal daarvan kent.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem282

Bericht 27 Jan 2016 18:35

Re: Zelfmoord, hoe ga je daar nou mee om?

Neem je tijd. Ik haal alleen mijn reactie wel weg, want wil dat niet te lang online hebben staan. :) Mocht je het nog willen nalezen, kan ik het je sturen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers