Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 18 Okt 2015 22:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Haha Twellie, grappig alles met -dt:-) Knap hoor dat ze al zoveel schrijft en kan lezen.
En dat leren op school bij je tweede dochter komt vanzelf. Ik vraag mijn zoon wel eens of hij op school wat leert en dan zegt hij 'nee, ik lego daar alleen maar'. Spelenderwijs leren ze het meest. Hij heeft ook vaak niet door dat hij een 'werkje' aan het doen is.

Mijn dochter heeft inderdaad ook een periode gehad dat ze alleen thuis durfde af te spreken maar bij haar is het vaak even de drempel over en dan is het goed. Mijn zoon vindt het heel eng en spannend. Maar je hebt gelijk, het zal vanzelf wel komen.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 19 Okt 2015 08:31

Re: Schoolgaande kinderen topic

Even een snel vraagje tussendoor: maken ze bij rekenen tegenwoordig in groep 3 nog gebruik van een telraampje of iets dergelijks? N. is erg bezig met rekenen en gebruikt vaak haar vingers, maar wil eigenlijk weten hoe ik zoiets met haar kan gaan oefenen ol de juiste manier.
<<

Anoniem272

Bericht 19 Okt 2015 17:55

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dat verschilt per school, ik zou het even checken bij de juf! Op zich is op de vingers tellen niet verkeerd hoor. Of komt ze al boven de tien?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 19 Okt 2015 18:21

Re: Schoolgaande kinderen topic

In mijn groep 4 maken ze soms nog gebruik van een rekenrek (weliswaar tot 100) dus dat is helemaal niet gek hoor! Als ze verder komt in haar vaardigheden zal ze m vanzelf niet meer nodig hebben
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 19 Okt 2015 19:49

Re: Schoolgaande kinderen topic

Dat is inderdaad het probleem Filoria, ze komt vingers tekort, hahah! Sommen gaan inmiddels boven de tien ja.

Thanks Helix, ik denk dat kijk voor een klein rekenrekje als Sinterklaascadeau of zo.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 19 Okt 2015 20:17

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bij mijn dochter gebruikten ze in groep 3 een rekenrek.
Hoe gaat het met jouw dochter op school Parisienne? Kunnen ze haar genoeg uitdaging bieden?
<<

Anoniem127

Bericht 19 Okt 2015 20:30

Re: Schoolgaande kinderen topic

Geen idee of ze het nog gebruiken, maar ik denk niet dat het kwaad kan. Mijn dochter heeft ook zo'n telraam gehad en ze heeft er juist goed door leren rekenen. Ook vermenigvuldigen
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 21 Okt 2015 00:10

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Bij mijn dochter gebruikten ze in groep 3 een rekenrek.
Hoe gaat het met jouw dochter op school Parisienne? Kunnen ze haar genoeg uitdaging bieden?

Het gaat op school goed met haar. Thuis merk ik aan haar gedrag dat het veel van haar vergt, maar op school zelf gaat het goed. De 'Smart Games' vindt ze erg leuk om te doen, van die spelletjes waarbij ze inzicht en logica nodig hebben. Thuis heeft ze ook zo'n spelletje, die zijn erg leuk! Qua uitdaging biedt de juf haar dit dus vaak aan. Verder weet ik eigenlijk weinig van wat ze verder op een dag doet. Ze vertelt niks.

Wel heb ik het idee enige vorm van faalangst bij haar te zien soms. Ze wil niks proberen, tenzij ze zeker weet dat het goed is of goed gaat. Ze doet pas iets als ze er zeker van is dat het lukt, of ze geeft op een vraag pas antwoord als ze het zeker weet. Erg lastig soms. Zo weigert ze knutselwerkjes, omdat ze denkt dat die niet mooi genoeg worden of zo. Een deel perfectionisme, maar ik wil het graag even in de gaten houden. Binnenkort bespreken met de juf, hoe zij dit ziet.

Ze gaat in ieder geval inmiddels zonder te zeuren naar school, dat is al zo fijn!
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 21 Okt 2015 09:03

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fijn Parisienne! Smart games zijn leuk ja. Wij hebben thuis Castle logix, vindt mijn dochter ook nog steeds leuk om te doen.
De vorm van faalangst is herkenbaar. Mijn zoon heeft dat ook, thuis in ieder geval, op school weet ik niet want ook hij vertelt vrijwel niks over school. Hij doet pas iets als hij zeker weet dat hij het kan. Dat had hij van kleins af aan al. Hij was wat later met praten, maar toen hij ging praten waren het meteen zinnen. Hij kent alle letters, maar wil ons pas 'voorlezen' sinds hij zeker weet dat hij ze goed heeft. Hij kan mooi tekenen, maar tekende alleen poppetjes als wij niet keken en kraste er snel overheen als wij kwamen kijken. Nu hij van zichzelf vindt dat ze goed zijn krijgen we blaadjes vol met poppetjes/dinosaurussen/autobanen enz.
Met dansen hetzelfde trouwens, we moeten de muziek op zetten en mogen dan vaak niet kijken.
Ik vind dat best lastig vaak, ik ben ook wel benieuwd wat hij in de klas laat zien. In november/december zijn er oudergesprekken dus dan hebben we het erover.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 06 Nov 2015 22:10

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hoe worden bij de kinderen uit groep 4/5 de tafels getoetst? Gaat dat bij jullie ook via de computer?
Mijn dochter heeft nu de tafel van 1 gehaald, maar ze kan niet zo snel typen dus nu is ze alweer even bezig met de tafel van 2 (vind ik geen probleem overigens want hoe vaker ze oefent hoe beter het blijft hangen).
Maar ik ben benieuwd of het overal nu via de computer gaat of ook nog wel eens mondeling of op papier.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 15 Jan 2016 17:38

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik praat nu tegen mezelf geloof ik in dit topic :angel: . Maar hoe is het met de schoolgaande kinderen?

Dochter zit nog steeds lekker in haar vel in groep 4. Nu is ze naar een kinderfeestje, er zouden 10 kinderen komen dus drukke boel. Vorige week had ze haar eigen feestje, dat was erg gezellig.

Met mijn zoon gaat het ook steeds beter op school, hij vindt het steeds leuker op school. Een paar maanden geleden zat hij nog te trillen bij de juf als ze 1 op 1 iets met hem wilde doen. Dat heeft hij nu bijna niet meer.
Gisteren hebben ze per ongeluk een AVI-test bij hem afgenomen. De juf had aan de IB-er (die doet vaak dat soort 1-op 1 dingen met de kinderen omdat de juf daar niet altijd tijd voor heeft) gevraagd of zij bij hem wilde kijken hoeveel letters hij al kent (hij is veel met letters bezig thuis en op school had de juf dat ook een beetje gemerkt), zij had dat verkeerd begrepen en dus een AVI-test gedaan :laughcry: . De juf had toen terug gekregen 'dat hij nog veel spellend leest', ja duh, haha.
Gelukkig had mijn zoon het niet zo erg gevonden en wel een leuk spelletje.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 15 Jan 2016 20:06

Re: Schoolgaande kinderen topic

Op mijn werk gaan de tafeltoetsen op papier. 4 regels die bestaan uit 4 rijtjes tafelsommen. Voor iedere regel hebben ze 1 minuut.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 15 Jan 2016 21:03

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ok, dus bij jullie maken ze als ze alles goed kennen 1 toets Lejow? Dat is volgens mij zoals het bij mij vroeger ook ging.

Mijn dochter heeft inmiddels de tafel van 2 en 3 ook gehaald en ik verwacht dat ze die van 4 ook snel zal halen (die kent ze heel goed). Ze moeten ze op de computer dan steeds eerst op volgorde en dan een keer door elkaar doen binnen 1 minuut.
Als ze alle tafels individueel gehaald hebben, krijgen ze ze nog een keer allemaal door elkaar.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 16 Jan 2016 19:27

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Ok, dus bij jullie maken ze als ze alles goed kennen 1 toets Lejow? Dat is volgens mij zoals het bij mij vroeger ook ging.

Mijn dochter heeft inmiddels de tafel van 2 en 3 ook gehaald en ik verwacht dat ze die van 4 ook snel zal halen (die kent ze heel goed). Ze moeten ze op de computer dan steeds eerst op volgorde en dan een keer door elkaar doen binnen 1 minuut.
Als ze alle tafels individueel gehaald hebben, krijgen ze ze nog een keer allemaal door elkaar.


Nee, hij komt eens in de zoveel tijd voorbij in de rekenmethode. Nu moet ik wel zeggen dat dit groep 5 was en dan moeten ze de meeste tafels al weten geloof ik. Al had ik vorig jaar een heeeeulll zwakke groep, dus waren wij echt heel veel met die tafels bezig.
Als een leerling de tafel kent mag hij hem komen opnoemen bij de juf en dan krijgen ze een sticker bij de tafel (ze moeten m dan ook wel een beetje door elkaar weten), weten ze alle tafels (en dus ook door elkaar) komt er een tafeldiploma.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 18 Jan 2016 10:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan: volgens mij gaat het bij mijn dochter hetzelfde als bij jullie. Eerst de tafel van 1, dan 2, dan 3 etc. En als ze 5 gehaald hebben, een toets over 1 t/m 5 door elkaar. Ze oefent nu die laatste om op te mogen voor haar diploma. Dat typen langer duurt is hier ook duidelijk; ze heeft vorige week elke avond thuis geoefend met een rekenblad en maakte aan het eind van de week de 50 sommen in minder dan 2 minuten tijd. Maar typen gaat gewoon langzamer. Nu mag ze met de juf samen 'op' voor haar diploma en hoeft ze alleen de antwoorden te zeggen en typt de juf ze in, om te kijken of ze het dan wel haalt.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 18 Jan 2016 19:07

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fijn dat F. het mondeling mag doen. Goede oplossing want het is ook wel frustrerend als je de tafels goed kent maar niet snel genoeg kan typen.
Hier haalde ze de tafel van 3 ook steeds maar niet omdat ze te langzaam typte, daar hebben we toen een avond op geoefend en daarna haalde ze 'm. Dat gaan we bij de tafel van 4 deze week ook nog maar een keer doen.
Hoe gaat het met jouw kinderen op school moederkoekje? Gaat jouw jongste volgend schooljaar naar groep 3?
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 25 Mei 2016 17:43

Re: Schoolgaande kinderen topic

Upje!

Ik kreeg vandaag een mailtje dat ik twee maanden voor mijn dochter naar school gaat contact kan opnemen met de juf, om een afspraak te maken voor het wennen.
Wat zouden jullie doen?
L wordt op de eerste dag na de zomervakantie 4 jaar, dus dan kan ze meteen beginnen.
Ze gaat nu ook al naar de peuterspeelzaal op die school en ze spelen ook wel eens buiten samen met de kleuters.
Zouden jullie haar al wel laten wennen voor de zomervakantie?
Ik neig naar wel doen, zodat ze echt duidelijk weet dat ze na de zomervakantie niet meer naar juf P. gaat, maar naar een andere juf en andere klas.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem236

Bericht 25 Mei 2016 17:49

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik zou dat niet doen. Zoon staat hier ingeschreven op 2 scholen vanwege een verhuizing en beide hebben bij de open dag uitlegt dat kinderen die na 1 juni 4 worden starten na de vakantie zonder te wennen, omdat de klassen na de zomer niet meer hetzelfde zijn als voor de vakantie.
<<

sabje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 572

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:05

Bericht 25 Mei 2016 18:10

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier zijn er twee doorschuifmiddagen. Alle kinderen op school gaan dan naar hun nieuwe groep en nieuwe juf. M heeft toen die twee middagen mogen oefenen. Is er niet zoiets bij jullie op school?
Ons boefje 24-08-2010
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 25 Mei 2016 18:14

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bij ons op school starten ze dan ook zonder te oefenen na de zomervakantie
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 25 Mei 2016 18:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik zou niet laten oefenen maar de eerste week een oefenweek laten zijn en haar misschien met halve dagen laten beginnen (tenzij ze zelf meteen al hele dagen wil).
Mijn kinderen hebben allebei niet geoefend van tevoren, wel ben ik met allebei van tevoren 2 keer een uurtje in de klas geweest. De eerste 2 weken nadat ze 4 jaar waren gingen ze allebei halve dagen en daarna hele dagen, dat ging prima zo. Ik vond het zelf verwarrend/te druk voor ze om te gaan oefenen terwijl ze ook nog in die weken naar kdv/psz gingen.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 25 Mei 2016 20:18

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ook hier beide niet gewend van te voren.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 25 Mei 2016 20:29

Re: Schoolgaande kinderen topic

Jezzie schreef:Upje!


Wat zouden jullie doen?
L wordt op de eerste dag na de zomervakantie 4 jaar, dus dan kan ze meteen beginnen.
Zouden jullie haar al wel laten wennen voor de zomervakantie?
Ik neig naar wel doen, zodat ze echt duidelijk weet dat ze na de zomervakantie niet meer naar juf P. gaat, maar naar een andere juf en andere klas.


Mijn zoon ging ook niet wennen, op zijn school was er wel zo'n doordraaidag maar toen waren we met vakantie.
De meeste scholen hebben een gemengde groep 1/2. Kom je na de vakantie dan is groep 2, groep 3 geworden. Volgens de IB er had het weinig zin om te wennen in een klas die toch na de vakantie anders is.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem331

Bericht 26 Mei 2016 08:10

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn zoon werd ook in de vakantie 4 jaar, en heeft vantevoren wel een paar ochtenden gewend. Maar komt ook omdat hij al 2 jaar in de klas kwam om zijn zus te brengen, dus kon ik hem niet thuis hiuden. Hij wou zo graag. Zal wel per kind verschillend zijn.
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 12:18

Bericht 26 Mei 2016 08:16

Re: Schoolgaande kinderen topic

Happydobby schreef:
Jezzie schreef:Upje!


Wat zouden jullie doen?
L wordt op de eerste dag na de zomervakantie 4 jaar, dus dan kan ze meteen beginnen.
Zouden jullie haar al wel laten wennen voor de zomervakantie?
Ik neig naar wel doen, zodat ze echt duidelijk weet dat ze na de zomervakantie niet meer naar juf P. gaat, maar naar een andere juf en andere klas.


Mijn zoon ging ook niet wennen, op zijn school was er wel zo'n doordraaidag maar toen waren we met vakantie.
De meeste scholen hebben een gemengde groep 1/2. Kom je na de vakantie dan is groep 2, groep 3 geworden. Volgens de IB er had het weinig zin om te wennen in een klas die toch na de vakantie anders is.


Hier precies hetzelfde. Levi is van 27 augustus en is vorig jaar direct bij de start van het schooljaar, zonder te wennen, volledige dagen naar school gegaan. Is zonder problemen verlopen.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers