Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 16 Jan 2016 14:53

Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Gisteren kwam in het nieuws dat er vijf personen in kritieke toestand in het ziekenhuis liggen, daarnaast is er één persoon hersendood verklaard nadat ze mededen aan een medicijnexperiment in Frankrijk.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/vij ... ~a4225167/

In Nederland zijn er ook regelmatig medicijnexperimenten, zoals in Frankrijk ook werd uitgevoerd.

Heb jij daar weleens aan mee gedaan? Of zou je er vrijwillig aan mee willen werken (tegen een leuke financiële vergoeding)?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Jan 2016 14:56

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Nee, dat zou echt een van de laatste dingen zijn die ik zou doen voor geld (en dan bedoel ik dus, als ik echt in geldnood zou zitten, anders zou ik er al helemaal niet over peinzen).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem281

Bericht 16 Jan 2016 15:32

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Ik vind 't heel dubbel, enerzijds moet ik er niet aan denken, tenzij ik idd in extreme geldnood zou zitten... Anderzijds moet die troep wel getest worden. Wie is er anders de pineut? Onschuldige dieren?
<<

Anoniem170

Bericht 16 Jan 2016 15:46

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Ik vind het heel erg dat dit gebeurd is, maar, die mensen zijn toch ingelicht over de risico's wat voor gevolg het medicijn kan hebben? Ze hebben toch een formulier ook moeten ondertekenen?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Jan 2016 16:52

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Carl schreef:Ik vind 't heel dubbel, enerzijds moet ik er niet aan denken, tenzij ik idd in extreme geldnood zou zitten... Anderzijds moet die troep wel getest worden. Wie is er anders de pineut? Onschuldige dieren?


Blijkbaar zijn er altijd wel mensen die het er wel voor over hebben. En anders voel ik me nog steeds op geen enkele manier verplicht om me als proefpersoon op te werpen. Ik ben heel blij dat we er allemaal vrij in zijn om daar nee op te zeggen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

anoniem213

Bericht 16 Jan 2016 16:58

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Roos' schreef:Ik vind het heel erg dat dit gebeurd is, maar, die mensen zijn toch ingelicht over de risico's wat voor gevolg het medicijn kan hebben? Ze hebben toch een formulier ook moeten ondertekenen?

Het lijkt me niet dat 'hersendood' tot de risico's behoorde.

Mijn broer heeft weleens meegedaan en toen werd de groep een week voor hem massaal ziek (overgeven etc.). Zijn groep kreeg toen wel betaald, maar hoefde het medicijn niet meer te slikken. Dat was voor nieuwe medicatie tegen malaria.

Mijn vriend heeft weleens tien dagen ergens intern gelegen en dat was ook voor een onderzoek. Dat lijkt me dan op zich nog wel rustgevend. Tien dagen niks hoeven behalve daar zijn.

Het is een beetje afhankelijk van de risico's of ik het zou doen en ook van het soort medicatie denk ik. Ik vind het wel goed dat er mensen zijn die het doen,want dat zorgt er wel voor dat er steeds meer nieuwe medicatie ontwikkeld kan worden. In Frankrijk is het natuurlijk goed misgegaan en dat is bizar, maar dat is echt heel erg uitzonderlijk. Dat zou me niet tegenhouden als ik zou overwegen om mee te doen. Ik zou wel altijd goed doorlezen wat ze denken dat er kan gebeuren.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 16 Jan 2016 18:33

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Inderdaad, June. Dat soort risico's horen in Nederland in ieder geval niet tot de mogelijkheden. Dan zouden ze het nooit laten testen. Wel kun je er allerlei bijwerkingen enzo van krijgen volgens mij.

Mocht ik echt heel erg in geldproblemen zitten dan zou ik het misschien wel willen overwegen, maar tot die tijd zou ik het niet doen. Je weet niet exact wat de gevolgen zijn voor nu, of voor de langere termijn.

Eventueel zou ik wel een medicijn willen testen als ik zelf heel erg (ongeneselijk) ziek ben en ze een experiment hebben met een bepaald medicijn waarvan ze nog niet weten of dat uiteindelijk gaat werken. Als er verder toch niks te verliezen valt, waarom dan niet proberen?
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 16 Jan 2016 19:09

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Nee, ik zou daar echt alleen aan mee doen in een noodgeval. Maar ook eens met de andere meide, dit is natuurlijk verschrikkelijk maar echt heel uitzonderlijk.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem184

Bericht 16 Jan 2016 19:17

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Winegum schreef:Inderdaad, June. Dat soort risico's horen in Nederland in ieder geval niet tot de mogelijkheden. Dan zouden ze het nooit laten testen. Wel kun je er allerlei bijwerkingen enzo van krijgen volgens mij.

Mocht ik echt heel erg in geldproblemen zitten dan zou ik het misschien wel willen overwegen, maar tot die tijd zou ik het niet doen. Je weet niet exact wat de gevolgen zijn voor nu, of voor de langere termijn.

Eventueel zou ik wel een medicijn willen testen als ik zelf heel erg (ongeneselijk) ziek ben en ze een experiment hebben met een bepaald medicijn waarvan ze nog niet weten of dat uiteindelijk gaat werken. Als er verder toch niks te verliezen valt, waarom dan niet proberen?

Ik ga er vanuit dat deze risico's in Frankrijk normaalgesproken ook niet tot de mogelijkheden zouden behoren. Het is daar vreselijk mis gegaan, maar dat had evengoed hier kunnen gebeuren natuurlijk, tijdens het testen van een medicijn.

Wel ben ik het met je laatste alinea eens, als ik toch al ongeneeslijk ziek zou zijn en er valt niets meer te verliezen, dan zou ik het wellicht als laatste strohalm zien en toch meedoen in het experiment. In elk ander geval zou ik er niet zo snel voor kiezen. Vroeger zag ik nog wel eens regelmatig oproepen voor testpersonen in de krant, zag er allemaal wel heel aanlokkelijk uit trouwens, maar ik durfde het toch nooit aan. Sowieso voldeed ik al nooit aan de eisen.
<<

Anoniem313

Bericht 16 Jan 2016 20:29

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Ik heb in mijn studententijd weleens overwogen om mee te doen, gewoon voor het geld, niet vanuit een moreel motief ofzo. Maar dan moest je weer man zijn, of niet aan de pil, of iets anders waardoor ik niet mee kon doen. Het is er daardoor nooit van gekomen, maar ik vind het geen gekke keuze. Wat June ook zegt, dit is heel uitzonderlijk, het is bepaald geen schering en inslag. Ik zou me best kunnen voorstellen dat als mijn financiële situatie verandert, ik het weer overweeg.
<<

Anoniem173

Bericht 16 Jan 2016 20:46

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Ik zou er nooit aan mee doen, iig niet met een gezond lijf. In een palliatieve setting is het een ander verhaal natuurlijk.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 17 Jan 2016 07:07

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

De medicijnen waren al getest op dieren. Dat wordt genoemd in het artikel en vaak de volgorde bij medicijnonderzoek: eerst testen op dieren, dan op gezonde proefpersonen en dan op mensen die de medicijnen slikken omdat ze de betreffende ziekte hebben.

Als het in Frankrijk gaat zoals het in NL gaat, zullen zij inderdaad een toestemmingsformulier hebben getekend. Daarin wordt beschreven waar je toestemming voor geeft, wat de risico's zijn en waarschijnlijk ook dat er ernstige gevolgen kunnen zijn (dus bijv. ernstig ziek of overlijden).

Ik heb zelf nooit meegedaan en zal dat ook niet doen. Ik wil mijn gezondheid niet in gevaar brengen.

Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd. Hopelijk kunnen ze snel de oorzaak achterhalen en worden mensen weer beter.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 17 Jan 2016 11:53

Re: Medicijnexperiment (n.a.v. Frankrijk)

Ik heb er in het verleden wel eens over nagedacht omdat je in korte termijn een leuk bedrag kunt krijgen met normaal gesproken eigenlijk nooit consequenties. Maar kwam logistiek nooit zo uit, was me toch te veel moeite of ik voldeed niet aan de voorwaarden.

Ik vind dit wel heel erg, maar was al wel getest op dieren en ze zullen het toch ook moeten testen op mensen voor ze iets op de markt kunnen brengen. Ik hoop dat ze snel iets vinden om de mensen te genezen en dat er geen meer slachtoffers vallen onder de testers die nu nog geen klachten hebben.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers