Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mijn broertje

<<

Anoniem233

Bericht 12 Jan 2016 23:07

Mijn broertje

Omdat ik in het trouwtopic van 2016 wat heb geschreven over mijn broertje, krijg ik daar vanzelfsprekend wat vragen over. Het lijkt me handig om hier een eigen topic te openen, om het overzicht te bewaren. In de spoiler staat een foto, ik wil jullie verzoeken die NIET te quoten. Ik haal hem morgen weer weg.

Foto verwijderd, ook hij heeft recht op privacy.

Hij is op deze foto 17, nu 18. Zoals je kan zien is hij erg klein voor zijn leeftijd. Hij heeft tijdens de zwangerschap zuurstoftekort gehad en moest met spoed gehaald worden. Hij is geboren met 29 weken + 3 dagen. Hij zou blind en doof zijn, en nooit kunnen lopen. Dat laatste klopt. Gelukkig is hij niet blind en doof. Echter is hij wel zwaar spastisch, zoals je kan zien aan zijn knuisten. Hij woont ook niet meer thuis, omdat hij te groot werd voor mijn ouders om hem goed te kunnen verzorgen. Hij kan niet (goed) praten. Enkele woordjes, daar houdt het wel mee op. Hij kan niet zelf eten, drinken, naar de wc, en dergelijke.

Ik schreef dat ik het moeilijk vind dat hij niet naar de bruiloft kan komen, maar dat wil hij zelf ook niet. Het wordt voor hem veel te druk, hij kan het niet handelen. Nu lees ik hele lieve reacties of er geen begeleider mee kan komen. Dat gaat niet, vanwege de afstand. Hij woont in V. en ik trouw in S. Dat ligt ongeveer 80 km bij elkaar uit de buurt. Mijn verloofde en ik gaan samen met hem, mijn ouders, en zusje koffie drinken. Hij zal dan ook zeker de foto van mijn trouwjurk te zien krijgen.

Ondanks dat ik wel weet dat het voor hem beter is om er niet bij te zijn, vind ik het vreselijk. Ik ben gek op die jongen, ook al zie ik hem niet zo vaak. Toen ik net verkering had met mijn vriend wierp mijn broertje zich op als 'grote broer'. Zat mijn vriend nauwlettend in de gaten te houden. Dat was echt zo lief om te zien. Wou dit gewoon even delen, bedankt voor het lezen.
Laatst gewijzigd door Anoniem233 op 14 Jan 2016 00:13, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Jan 2016 23:12

Re: Mijn broertje

Wat moeilijk! Natuurlijk vind je het niet leuk dat hij er niet bij kan zijn! Het is wel je broertje!
Ik heb verder geen tips of iets, ik wil alleen maar zeggen dat je je verdriet daarover best toe mag laten hoor. Het is ook gewoon niet leuk!

Oh.. wacht.. toch wel een tip! zou hij misschien via Skype mee kunnen/willen kijken?
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 12 Jan 2016 23:14

Re: Mijn broertje

Lijkt me erg heftig, ookal weet je dat het beter is. Ik hoop dat je toch zo zorgeloos mogelijk naar jullie dag toe kunt leven!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 12 Jan 2016 23:15

Re: Mijn broertje

Ik las inderdaad in je andere topic al over je broertje. Ik kan me de situatie wel voorstellen. Als zowel hij als jullie hier tevreden mee zijn, lijkt me dat gewoon de beste keuze.

Ik dacht ook al aan iets als Skype. Anders zou je kunnen vragen aan iemand om de huwelijksceremonie te filmen zodat je dat misschien samen kan terugkijken met je broertje. Dan heeft hij het idee dat hij het trouwen ook echt heeft meegemaakt, al dan niet live.

Veel succes met het regelen van jullie bruiloft en maak er een mooie dag van!
08/2018
05/2021
<<

Anoniem315

Bericht 12 Jan 2016 23:15

Re: Mijn broertje

Wat heeft jouw broertje een lieve zus :) Wat schrijf je mooi en respectvol over hem. Ik kan me voorstellen dat je het heel naar vindt dat hij niet bij je bruiloft kan zijn. Mooi dat je hem er wel bij betrekt.
<<

Anoniem280

Bericht 12 Jan 2016 23:16

Re: Mijn broertje

Mooi geschreven.
Het lijkt mij best zwaar ook om de zus te zijn van een gehandicapt iemand.

Mijn zwager, vriend van mijn zus, zijn zusje is een tweeling. 1 ervan is ook gehandicapt. Het lijkt mij zo verschrikkelijk moeilijk.
Maar aan de andere kant, de band blijft op die manier ook erg speciaal.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 12 Jan 2016 23:19

Re: Mijn broertje

Wat fijn dat jullie zo n bijzondere band hebben.(zelf een broer die Verstandelijk beperkt is / niet kan praten en snap helemaal wat je bedoeld met " de grote broer " zijn) je band is toch anders maar " dieper"/ veel gevoelsmatig
Ik snap dat je verdrietig bent dat hij er niet bij kan zijn.

Misschien via de webcam een optie dat hij mee kijkt? Of dat je in je trouwkleding nr hem toegaat met bruidstaart desnoods een andere dag. Ik snap dat dit geen oplossing is voor het gemis op de dag zelf maar misschien wel erg leuk voor jullie beiden.
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:52

Bericht 13 Jan 2016 00:20

Re: Mijn broertje

*
Laatst gewijzigd door Liz op 17 Jan 2016 23:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem177

Bericht 13 Jan 2016 01:02

Re: Mijn broertje

Wat een lief verhaal en lief dat je het ook wilt delen!

Ik vind skype wel echt een mega goed idee. Gewoon een laptop neerzetten en webcam op jullie gericht! Of inderdaad samen terug kijken als er gefilmd wordt.
Lijkt me toch een lastigr situatie!
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 13 Jan 2016 06:55

Re: Mijn broertje

Wat schrijf je mooi over je broertje en wat ontzettend jammer dat hij er niet bij kan zijn. Skype is misschien inderdaad een optie. En evt. een klein feestje bij hem thuis op een ander moment? Met alleen jou en je verloofde en evt. je ouders? Met een mooie taart en evt. een stukje film van de bruiloft.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 13 Jan 2016 08:33

Re: Mijn broertje

Eens met de vorige reacties, wat schrijf je lief over je broertje.

De tip om te skypen vind ik ook een hele goeie.
Toen mijn nicht een aantal jaren geleden trouwde ging het niet goed met mijn oma. Zij is toen de dag van te voren in haar jurk naar haar toe gegaan om haar toch te laten zien hoe mooi ze was. Misschien kunnen jullie dat ook doen. Of eventueel de dag er na als je je vriend niet vooraf je jurk wilt laten zien.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 13 Jan 2016 10:39

Re: Mijn broertje

Wat schrijf je lief over je broertje. Ik kan me voorstellen dat je hem er graag bij had willen hebben.

Het eerste wat in mij op kwam was ook de bruiloft laten filmen en dan samen met hem terug kijken.
Een vriendin van mij heeft dit ook gedaan toen haar nicht ging trouwen en hun opa en oma daar niet bij konden zijn.

Maar Skype is ook een goede optie!
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem233

Bericht 13 Jan 2016 11:08

Re: Mijn broertje

Bedankt voor jullie lieve reacties. Zal vanmiddag even op iedereen reageren :)
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 13 Jan 2016 13:22

Re: Mijn broertje

Wat schrijf jij liefdevol over je broertje. Logisch dat je hem er het liefst gewoon bij hebt.

Kan Stichting Amulancewens niks voor jullie betekenen, zodat hij bijvoorbeeld bij alleen het officiële gedeelte aanwezig kan zijn? Het officiële gedeelte is meestal niet zo druk en duurt niet zo heel lang.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem233

Bericht 13 Jan 2016 13:58

Re: Mijn broertje

@ Iedereen. Wat krijgen we veel de tip om te skypen. En hoe stom dat wij daar nog niet aan hebben gedacht. Hij doet ook facetimen met mijn stiefmoeder, dus hij is er wel bekend mee. We zouden moeten overleggen bij het gemeentehuis of dit een probleem is, maar dat verwacht ik niet. Over het (laten) filmen hadden we nog niet nagedacht, moet even kijken hoe duur een videograaf is. Ja, ik hou ontzettend veel van mijn broertje. Net zoveel als van mijn zusje ;) En ja, het is allebei half, maar dat klinkt zo stom.
Broertje is altijd een zorgenkindje geweest en om hem van 0 naar 18 te zien gaan was heel erg bijzonder. Als ik denk aan hoe hij nu interesse heeft in meisjes :love: En zelfs op zijn manier een keer 'gespijbeld' heeft van school :hulde: (Hij vertelde tegen de leiding (op zijn eigen manier) dat hij zich niet lekker voelde, had buikpijn en wou écht niet met de taxi mee. Hij is lekker verwend die dag. Toen m'n stiefmoeder 'savonds kwam werd dat verteld, en ze wist gelijk dat 'ie had gespijbeld. Op haar vraag of hij dat inderdaad had gedaan antwoordde hij met een hele grote grijns: JA :afro:

@Kissyfur: Dat zou opzich nog kunnen, ware het niet dat het gemeentehuis de trouwzaal boven heeft zitten. Ik weet niet of ze hem ook de trap op kunnen dragen, lijkt mij erg zwaar! De kerk doen we pas in de avond en dat redt hij sowieso niet. Bedankt voor alle reacties, het doet me goed en ik vind het fijn om zo over hem te kunnen schrijven. Zou zo een boek vol kunnen schrijven!
<<

Anoniem185

Bericht 13 Jan 2016 15:29

Re: Mijn broertje

Hahaha, super schattig dat spijbelen!
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 13 Jan 2016 15:33

Re: Mijn broertje

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest, wat schrijf je ontzettend lief over hem! Het lijkt me ook heel moeilijk om hem er niet bij te hebben. Ik hoop dat het lukt om hem er via skype/facetime toch bij te kunnen laten zijn!
⁠♡♡♡
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Jan 2016 15:59

Re: Mijn broertje

Mooi verhaal, Celeste. Jammer dat hij niet bij jullie bruiloft kan zijn, maar jullie vinden vast een goede oplossing.
Fijn om te lezen dat je zo'n goede band met hem hebt. Mijn dochter is nu nog klein en heeft het er vaak nog best moeilijk mee dat haar broer anders is en veel dingen niet kan die andere broers en zussen wel kunnen, maar ze doet het goed, ik hoop en vertrouw erop dat ze er later op net zo'n mooie, positieve manier in zal staan als jij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9471

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 13 Jan 2016 16:01

Re: Mijn broertje

Ik weet dat bij een gemeentehuis bij ons in de buurt er een camera kan draaien, waarbij mensen online mee kunnen kijken. Zo heeft familie van m'n ex uit Canada ook meegekeken met het huwelijk van m'n ex-schoonzus. Misschien dat zoiets ook mogelijk is.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 13 Jan 2016 16:03

Re: Mijn broertje

Echt lief inderdaad, zoals je over hem schrijft. Hopelijk gaat het lukken met de tips die je gekregen hebt :)

Ook wel een beetje herkenning hier. Ik heb een broertje met een ernstige verstandelijke beperking en ik vond het ook heel jammer dat hij niet bij de bruiloft kon zijn, hier zou je hem ook geen enkel plezier mee doen, zoveel drukte kan hij niet aan. Wij zijn een dag later naar hem toegegaan om het samen te vieren met onze ouders erbij.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Patsy

Bericht 13 Jan 2016 16:41

Re: Mijn broertje

Wat schrijf je vol liefde over hem, mooi!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers