Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Museumtip: Huis Doorn in Doorn

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 31 Dec 2015 12:21

Museumtip: Huis Doorn in Doorn

Een topic omdat ik er gisteren zelf erg enthousiast over was en dit voor mij een onbekend museum was dus misschien dat anderen er ook niet aan denken/vanaf weten. De rondleiding door het huis was erg leuk en interessant en werd gedaan door een enthousiaste vrijwilliger die heel veel wist, ook gewoon leuke weetjes, zodat het zeker niet saai was. Erg mooie inrichting maar kan ook niet anders omdat dit afkomstig is uit de 59 treinwagons met spullen die keizer Wilhem II uit zijn paleizen in Berlijn en Postdam (o.a. uit Sansouci) liet overkomen.

http://www.huisdoorn.nl/nl/
van de site:

Hofcultuur in zakformaat
Huis Doorn dankt zijn bekendheid vooral aan de Duitse ex-keizer Wilhelm II. Wilhelm vlucht na de Duitse nederlaag in de Eerste Wereldoorlog naar het neutrale Nederland en bewoont dit landgoed op de Utrechtse Heuvelrug van 1920 tot zijn overlijden in 1941. Hij omringt zich in Doorn met persoonlijke objecten die herinneren aan het verleden:  kunst, zilverwerk, meubilair en tapijten die eeuwen vorstelijke Duitse geschiedenis weerspiegelen.

In 1919 koopt Wilhelm II Huis Doorn, oorspronkelijk een uit de veertiende eeuw daterende waterburcht. Aan het einde van de achttiende eeuw was deze verbouwd tot een elegante buitenplaats. Wilhelm laat het Huis aanpassen en van alle gemakken voorzien. Ook het park (35 hectare), aangelegd in de Engelse landschapsstijl, genieten zijn volle aandacht.
De inrichting van Huis Doorn is afkomstig uit keizerlijke paleizen in Berlijn en Potsdam. Schitterende meubels, schilderijen en zilver maken het de vorstelijke asielzoeker mogelijk om naar zijn stand te blijven leven. Ze vormen een decor van Europese allure. Hiertegen speelt zich, in het kleine dorpje Doorn, dagelijks een hofprotocol in zakformaat af.
Deze keizerlijke residentie in ballingschap is nu een museum. De oorspronkelijke inrichting is nog helemaal intact en biedt de bezoeker een authentiek beeld van internationaal vorstelijk wonen. Het Huis telt drie verdiepingen en 12 vertrekken die allemaal toegankelijk zijn.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 31 Dec 2015 12:50

Re: Museumtip: Huis Doorn in Doorn

Inderdaad een leuk museum om rond te kijken. Het museum heeft het elk jaar moeilijk om (financieel) te overleven, dus ikd enk dat jullie hartelijk welkom zijn :)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Dec 2015 12:53

Re: Museumtip: Huis Doorn in Doorn

Oh ik ben er ook weleens geweest tijdens een verenigingsuitje. Super mooi 'huis'. Ik vond het enthousiasme van de rondleider ook super leuk. Wellicht was het dezelfde :)
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Dec 2015 14:02

Re: Museumtip: Huis Doorn in Doorn

Ik ben er destijds geweest toen ik op de middelbare school zat. Ik had toen werkelijk niets met geschiedenis maar op en of andere manier heeft dit museum mij erg gegrepen! Vooral de verhalen achter Wilhelm II ivm zijn kortere arm.

Overigens hielp het ook dat Maxima die dag haar welkomsttour door Utrecht (Doorn) had en we even naar de bus gezwaaid hebben ;)
08/2018
05/2021
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 31 Dec 2015 15:40

Re: Museumtip: Huis Doorn in Doorn

Ja, ik ben er wel eens geweest, erg interessant.
Misschien nog een andere leuke tip dan: daar relatief dichtbij heb je ook kasteel Amerongen, ook leuk om een keer te bezoeken. Daar heeft keizer Wilhelm ook nog een paar maanden gezeten voor hij naar Doorn ging. Het is niet heel groot, maar wel leuk om een keer te bezoeken en er zijn ook prachtige tuinen! (En ik ben er getrouwd ;-) ).

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers