Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jouw opvoeding en de opvoeding van je (toekomstige) kinderen

<<

Anoniem250

Bericht 25 Dec 2015 08:48

Jouw opvoeding en de opvoeding van je (toekomstige) kinderen

N.a.v. het topic over moederschap. Heb jij veel overgenomen van jouw opvoeding? Bewust, onbewust of juist expres niet? Neem je tradities mee? Of creëer je eigen tradities? Of misschien vul je oude tradities aan met nieuwe tradities? Hanteer je dezelfde regels en grenzen? En qua normen en waarden?

Ik ben benieuwd!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 25 Dec 2015 09:04

Re: Jouw opvoeding en de opvoeding van je (toekomstige) kind

Ik doe zo ongeveer alles anders haha. Mijn vader is overleden toen ik zo oud was als zoon nu en daardoor ben ik altijd alleen geweest. Mijn moeder bleef thuis om voor mij te zorgen en daardoor was er niet veel geld om bijvoorbeeld een dagje weg te gaan of op vakantie. Over blijven leven heb je natuurlijk niks te zeggen maar we doen wel graag leuke dingen en daarom werk ik liever dan dat ik tbm ben.

Verder deed mijn moeder niet aan zelf eten, borstvoeding en samen slapen en wij zijn daarin echt het tegenovergestelde.

Wel stond bij ons thuis de deur altijd voor iedereen open en mochten er vaak kinderen logeren, dat wil ik ook graag doen.
We deden ook veel bordspellen en dat wil ik nu ook graag doen.
R. 2013
D. 2016
<<

Patsy

Bericht 25 Dec 2015 10:44

Re: Jouw opvoeding en de opvoeding van je (toekomstige) kind

Ik denk dat er veel overeenkomsten zijn. Er kan hier veel, maar wel met duidelijke regels (die vooral met veiligheid en fatsoen te maken hebben). Dat was vroeger thuis precies zo.

Hoewel mijn man niet altijd thuis is met etenstijd wil ik wel dat dat echt een familiemoment is waarbij we samen aan tafel eten. Ook dat was vroeger niet anders.

Echte tradities kan ik nu zo niet bedenken, maar die zijn er vast.

Ik mocht vroeger altijd bij mijn moeder in bed als mijn vader nachtdienst had, maar dat wil de oudste écht niet. Die wil gewoon in zijn eigen bed slapen. Stiekem vind ik dat best jammer, het leek me erg gezellig.
<<

Anoniem315

Bericht 25 Dec 2015 11:02

Re: Jouw opvoeding en de opvoeding van je (toekomstige) kind

Ik neem vrij veel mee. Mijn ouders waren best streng en dat ben ik ook. Al is mijn moeder als oma nu echt grensloos, hahaha!

Het enige dat ik kan noemen wat echt anders is, is dat ik veel knuffeliger ben. Wij knuffelden vroeger vrijwel nooit en gaven elkaar nooit kusjes. Dat gaat tussen mij en N. wel anders. Maar ik laat N. nooit in mijn bed slapen, dat wil en kan ik niet (doe dan geen oog dicht) en wellicht is dat een overblijfsel van mijn opvoeding.

Oh ja, en eten aan tafel, dat is niet altijd aan de orde hier. Wij gaan vaak uit luiigheid op de bank eten. Dat zouden mijn ouders nooit doen. En qua tijdstippen zijn we ook wat flexibeler. Bij mijn ouders is er paniek wanneer iets 5 minuten afwijkt.

Qua normen en waarden zal het deels overeenkomen, deels anders gaan. Mijn ouders zijn best wel bang aangelegd en dat beperkte mij soms in het maken van keuzes. Ondanks flink weerstand ben ik de pabo gaan doen (dat zagen zij totaal niet zitten) en ben ik gaan werken en wonen in een heel 'enge' stad. Ik denk dat ik hierin behoorlijk anders ben. Een beetje vertrouwen hebben in je kind, dat vind ik wel belangrijk.
Verder wil ik mijn kinderen naar een Christelijke school laten gaan. Dat is een gevoel (want een openbare school is heus ook goed)... ook vanuit opvoeding meegekregen.
<<

Patsy

Bericht 25 Dec 2015 13:01

Re: Jouw opvoeding en de opvoeding van je (toekomstige) kind

Oja, dat doe ik anders dan mijn ouders. Onze kinderen zullen waarschijnlijk naar een christelijke school gaan, dat hadden mijn ouders nóóit gedaan.
<<

Anoniem250

Bericht 27 Dec 2015 12:57

Re: Jouw opvoeding en de opvoeding van je (toekomstige) kind

Wat leuk dat jullie gereageerd hebben. Door de kerstdrukte is het me niet gelukt zelf meteen te reageren. Ik merk dus dat ik heel veel hetzelfde doe als mijn moeder. Ik neem tradities, normen en waarden klakkeloos over. Omdat ik het zelf als kind fijn vond. Eigenlijk hoop ik mijn kinderen net zo'n goede en fijne jeugd te geven als ik zelf heb gehad. Toch zal het wel anders zijn, omdat mijn moeder thuis was en ik werk. Niet fulltime. Maar er is dus wel opvang en ik zal niet altijd na schooltijd thuis zijn.

Alleen mijn puberteit was niet zo fijn en ik heb het nooit naar mijn zin gehad op school (basis- en middelbare school). Daar hadden mijn ouders geen idee van. Want ik haalde wel alles. Niet met hoge punten. Maar ook niet met lage punten. Ik zou het voor mijn kinderen leuk vinden als ze het wel fijn zouden hebben op school. Ik weet nog niet hoe ik daar iets mee ga doen, maar ik wil er wel kritisch op zijn. En ik wil ze meer vertrouwen geven. Mijn ouders waren tijdens mijn puberjaren zo bang voor verkeerde vriendjes, drugs, verkeerde keuzes etc. dat ze veel te streng werden. Terwijl ik zelf best wel in staat was om redelijke keuzes te maken. En een keer een verkeerde keuze maken is ook niet erg. Ik wil ze dus mee geven dat ik er op vertrouw dat ze het goede doen.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 27 Dec 2015 22:04

Re: Jouw opvoeding en de opvoeding van je (toekomstige) kind

Ik doe, denk ik, toch wel veel hetzelfde als mijn moeder. Ik ben wel een stuk zachter maar hou niet van geflauwekul allemaal. Je leest tegenwoordig zoveel over nieuwe theorieën, adviezen over wat er wel/niet gegeten mag worden en weet ik wat allemaal meer. Dat gaat bij mij echt het ene oor in andere uit. Ik volg mijn eigen ervaringen als juf en daarbij boven alles mijn gevoel. Dat had mijn moeder dus hetzelfde, gewoon normaal doen en niet allerlei theorieën lezen over hoe het allemaal zou moeten.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem168

Bericht 27 Dec 2015 23:19

Re: Jouw opvoeding en de opvoeding van je (toekomstige) kind

--

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot]