Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Seksuele voorlichting

<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 05 Dec 2015 22:04

Seksuele voorlichting

Mijn zoontje kwam van de week thuis met het verhaal dat hij met zijn zusjes ging seksen. Uhm ok... Toen ik vroeg wat dat dan was zei hij dat dat hetzelfde is als trouwen. Dat had hij van de meisjes op school gehoord. Ik heb uitgelegd dat dat niet zo is. Toen wilde hij natuurlijk weten wat seksen dan is, daarna werden we onderbroken en was hij afgeleid. Nou heb ik een boekje besteld voor kinderen van zijn leeftijd maar daar staat al echt in dat de man en vrouw dan gaan strelen en zoenen en de man dan zijn piemel in de vagina van de vrouw doet. Is hij daar niet nog wat jong voor (5) of vinden jullie dat wel kunnen?

Ik heb het boekje "Ik vind jou lief" van Sanderijn van der Doef.
2010 2012
<<

Anoniem315

Bericht 05 Dec 2015 22:15

Re: Seksuele voorlichting

Ik zou nog niet zo in detail treden. Eerder zou ik dan globaal vertellen over een zaadje en een eitje die bij elkaar komen en dat daar een kindje uit groeit. Hij vraagt dan misschien zelf nog wel naar de details, maar misschien is dat eerst wel genoeg informatie.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 05 Dec 2015 22:33

Re: Seksuele voorlichting

Ik vind dat zeker al wel kunnen. Een half jaar geleden heb ik mijn kinderen voorlichting gegeven met behulp van dat boekje. Dat boekje legt het op een duidelijke kinderlijke manier uit.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 05 Dec 2015 22:36

Re: Seksuele voorlichting

Ja dat van het zaadje en eitje weet hij wel al. Maar nu wil hij dan weten wat seks is (en hoe dat zaadje dan bij dat eitje komt enz.).
Liadan, heb jij gewoon dat boekje voorgelezen en daarna hun vragen beantwoord?
2010 2012
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 06 Dec 2015 12:06

Re: Seksuele voorlichting

Ligt het aan mij, of is dit wel vroeg? Ik zie mezelf dit nog niet vertellen over een half jaar aan Ruben (dan ook 5).
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 06 Dec 2015 12:15

Re: Seksuele voorlichting

Ik heb zelf nog geen kind in deze leeftijd. Maar mijn neefje word binnenkort 6. Die is echt nog veel te jong voor dit soort uitleg. Maar wel moeilijk hoor, als je kind thuiskomt met zo'n verhaal. Je wil niet "liegen", maar de waarheid is wel echt iets heel groots. In mijn ogen dan.
<<

Anoniem142

Bericht 06 Dec 2015 12:24

Re: Seksuele voorlichting

Mijn oudste vroeg ook al gedetailleerd door met 5 jaar. Ik heb gewoon verteld hoe het zat. Wel op een kinderlijke manier uiteraard.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 06 Dec 2015 14:17

Re: Seksuele voorlichting

Ja ik heb gewoon dat boekje voorgelezen. Mijn zoon heeft er trouwens toen niet veel van meegekregen want hij was ook nog met zijn auto's aan het spelen. Mijn dochter had daarna geen vragen meer, haha. Het boekje was duidelijk genoeg. Ervoor had ze wel vragen, hoe een baby dan in de buik terecht komt enzo. En hoe dat zaadje dan bij het eitje kwam. Ik wilde daar gewoon eerlijk antwoord op geven en dat antwoord kunnen ze allebei ook prima aan. Ik denk zelf dat als ik er veel langer mee zou wachten om het erover te hebben, dat het dan alleen maar ongemakkelijker wordt om erover te beginnen.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 06 Dec 2015 20:29

Re: Seksuele voorlichting

Ik vind dat eigenlijk nog echt niet nodig. Toen R er laatst om vroeg hem ik gezegd dat mama's een eitje hebben en papa's een zaadje en dat dat samen een baby'tje kan worden. Hij vroeg niet verder en ik vind het overbodig om nu al zo in detail te gaan treden bij een kleuter.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem185

Bericht 06 Dec 2015 20:34

Re: Seksuele voorlichting

Ik kan me niet herinneren dan dat ik dat allemaal heb geweten ook dankzij een prentenboek. Ik denk dat ik toen ook een jaar of 5/6 was. Wanneer je het oppervlakkig en simpel houdt, vind ik dat je een klein kind dit best kunt uitleggen.
<<

Anoniem315

Bericht 06 Dec 2015 20:36

Re: Seksuele voorlichting

Lexi schreef:Ja dat van het zaadje en eitje weet hij wel al. Maar nu wil hij dan weten wat seks is (en hoe dat zaadje dan bij dat eitje komt enz.).


Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden he. Je kunt ook aangeven dat hij dat over een paar jaar wel leert en dat hij dat woord niet meer mag zeggen.

Als je het in plaatjes laat zien, zou mijn angst zijn dat hij het na gaat doen bij een vriendinnetje of dat hij het in geuren en kleuren aan andere kleutertjes gaat vertellen. Denk niet dat alle ouders daar blij mee zijn.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 06 Dec 2015 20:46

Re: Seksuele voorlichting

De plaatjes in dat boek zijn niet zo spannend, het boek is voor kinderen vanaf 4 jaar. Er gaat maar 1 blz over sex. De rest gaat vooral over vriendschap, elkaar lief vinden, verliefd zijn en over hoe je er naakt uit ziet.
<<

Anoniem142

Bericht 06 Dec 2015 20:51

Re: Seksuele voorlichting

Je kunt toch ook een 5-jarige wel in kindertaal uitleggen wat er gebeurt? Die van mij nam geen genoegen meer met alleen het verhaal over een zaadje en een eitje. Die wilde ook weten hoe dat zaadje dan in de buik bij het eitje komt. Ik heb toen uitgelegd dat vrouwen een gaatje hebben om te plassen en een gaatje om een baby te krijgen. Dat de vader in het gaatje om een baby te krijgen met de piemel daar een zaadje in kan stoppen en dat dat zaadje dan naar het eitje in de buik van de moeder zwemt.

De oudste weet ook dat het niet netjes is om over dit soort onderwerpen in het openbaar te gaan praten. Net als dat je niet over poep, plas en piemels hoort te praten in het openbaar.

Het is maar net hoe groot je het zelf maakt. Mijn oudste vond er niets raars of grappigs aan. Dat zal ook wel komen omdat ik er niet omheen zit te draaien, halve waarheden vertel of er iets heel geheimzinnigs van maak. Ik heb er na die uitleg ook nooit meer iets over terug gehoord.
<<

Anoniem315

Bericht 06 Dec 2015 20:55

Re: Seksuele voorlichting

Desalniettemin, die uitleg vind ik heel netjes. Maar ik zou er zelf gewoon geen plaatjes bij gebruiken. Misschien heeft het te maken met mijn eigen preutsheid. Wij leerden dit pas in groep 5. Daarvoor hadden we geen idee..
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 06 Dec 2015 21:10

Re: Seksuele voorlichting

Exogenesis schreef:
Lexi schreef:Ja dat van het zaadje en eitje weet hij wel al. Maar nu wil hij dan weten wat seks is (en hoe dat zaadje dan bij dat eitje komt enz.).


Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden he. Je kunt ook aangeven dat hij dat over een paar jaar wel leert en dat hij dat woord niet meer mag zeggen.

Als je het in plaatjes laat zien, zou mijn angst zijn dat hij het na gaat doen bij een vriendinnetje of dat hij het in geuren en kleuren aan andere kleutertjes gaat vertellen. Denk niet dat alle ouders daar blij mee zijn.


Maar vind je dat echt een goede reden dan, dat andere ouders daar misschien niet blij mee zijn? Dat hou je toch met alles dat alle ouders daar een andere mening over hebben. Ik kan moeilijk rekening houden met de hele klas.

Hij heeft het er niet meer over gehad omdat hij veel te druk was met sinterklaas. Ik heb het boekje in de kast gelegd en als hij er weer over begint gaan we het samen lezen. Ik heb het goed doorgelezen en er is inderdaad maar 1 bladzijde die echt over seks gaat en het is allemaal heel netjes omschreven.
2010 2012
<<

Anoniem315

Bericht 06 Dec 2015 21:34

Re: Seksuele voorlichting

Nee nee, dat is niet de belangrijkste motivatie. Ik ben daar zelf gewoon heel voorzichtig mee, waarschijnlijk TE. Komt door rare, bijzondere voorbeelden vanuit de praktijk. Het hangt erg af van hoe je het vertelt en ik denk dat jij dat op een prima manier doet.
<<

Anoniem171

Bericht 06 Dec 2015 22:15

Re: Seksuele voorlichting

Mijn kinderen hebben op school ieder jaar een themaweek seksualiteit.
Bij de kleuters ging het daar vooral om het verschil tussen jongens en meisjes. Maar ook over hoe een baby gemaakt wordt (doordat papa en mama vrijen = bloot op elkaar liggen) waardoor er een zaadje bij het eitje kan komen waaruit een baby groeit.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 07 Dec 2015 20:49

Re: Seksuele voorlichting

Ik zou daar niet zo blij mee zijn als dat bij de kleuters al zo behandeld wordt. Ik vind zulke dingen niet aan de juf om te behandelen.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers