Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gastvrijheid?

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3390

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 26 Nov 2015 23:06

Re: Gastvrijheid?

Ik heb ooit, heerlijk naïef blijkbaar, 2 weken in Canada gelogeerd bij een penvriendin. Ze had me uitgenodigd en ik heb er indertijd eerlijk gezegd geen moment bij nagedacht om haar een bedrag te geven. Ik had cadeautjes meegenomen, ze had een groot huis, ik logeerde in de basement dus ik zat niet op de lip van haar/haar gezin, ze werkte dus ik deed vooral dingen alleen in en heb tussentijds ook wel meerdaags uitstapje gemaakt met de trein op Vancouver Island. Op haar vrije dagen heeft ze me van alles laten zien. Ik was net student af. had amper geld en mijn eerste verre reis was zo spannend

Ik heb ook wel een paar keer gelogeerd bij vrienden die regelmatig verhuisden ivm studie werk: Dresden, Frankfurt, Zürich, Parijs. Ideaal om een weekje naar toe te gaan en ze nodigden me ook zelf uit. Is ook al weer langer geleden. Ik heb wel entrees ed betaald maar ook maar 1x een bijdrage van 50 of 100 euro. Ik heb er ook hier weer nooit over nagedacht om geld te geven. En een weekje klinkt nu wel lang maar vond ik indertijd wel logisch omdat ik ook trein en vliegkosten had dus er wel alles uit wilde slepen aan tijd. Ik was trouwens wel door de weeks de hele dag op pad omdat ze beiden werkten, probeerde hun ook privacy te gunnen door bv laat terug te komen zodat ze ook bv maaltijden met hun gezin konden gebruiken.

klinkt nu waarschijnlijk erg gemakkelijk van me nu ik de reacties lees. Maar heb er echt geen moment over nagedacht omdat ik omgekeerd ook nooit geld ed zou vragen en verwachten maar dit onder gastvrijheid vind vallen. Ooit heeft een Australische penvriendin samen met een vriendin bij mij (woonde toen nog bij mijn ouders) ook een week bij me gelogeerd. We hebben ook alleen wat leuke cadeautjes gekregen en dat was al meer dan verwacht.

Dus ik kan me bij situatie 1 me prima in Marin vinden, zou dingen zelf ook anders verwachten. Situatie 2 verplaats ik helemaal in de hostmom, ik zou me ivm de afstand ook zelf voor in elk geval een week uitnodigen maar dan geen dagelijkse entertainment verwachten en ik zou ook niet dagelijks bv met jullie mee eten om jullie wel privacy te gunnen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Nov 2015 10:54

Re: Gastvrijheid?

Bedankt voor jullie interessante inzichten! Iedereen weer net wat anders en dat getuigt al van dat dit heel persoonlijk is.
Zo vond m'n man het weer helemaal niet zo gek dat ik met de hond op de kamer sliep maar verbaasde zich echt over het feit dat ik gevraagd werd mee te betalen aan de boodschappen. Uiteindelijk heb ik ook iets van 145 euro betaald aan een dineetje, dus veel meer dan die croissantjes en yoghurt, maar het gaat me meer gewoon om het principe. Ik vind het gewoon een gek iets om dat te vragen aan een gast, boodschappen haal je sowieso in huis en een etentje vind ik dan als gast leuk om op te trakteren.

Betreft situatie 2 ben ik wel blij wat jullie allemaal schrijven. Ik denk dat ik inderdaad haar laat merken dat ze welkom is (Sterker nog, ik stuur haar zo direct een berichtje), maar wel aangeven wat ze kan verwachten qua vrij zijn. En ik zat te denken, als ze regio Haarlem gezien heeft, kan ik altijd met haar een nachtje samen naar Groningen of Maastricht, of waar dan ook. Kan het in elk geval aanbieden als ze dat leuk vindt om te doen.
Let's discover the world together.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5348

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 27 Nov 2015 12:24

Re: Gastvrijheid?

Afgelopen zomer zijn wij ruim een week in Engeland op vakantie geweest, in Lincoln. We sliepen in een hotel maar waren veel bij vrienden te vinden die twee kleine kindjes hebben. Dit gezinnetje heeft echt geen cent te makken (op de gang en slaapkamers hebben ze geeneens vloerbedekking bijvoorbeeld omdat daar geen geld voor is) en toch wilde ze absoluut niet dat wij hun geld gaven voor de boodschappen. Ook als ze eten bestelden mochten wij niet betalen. Wij hebben dus steeds wat geld in de kast gelegd voor ze en aan het einde van de week de spaarpotten van de jongens goed gevuld. En wanneer we uitstapjes maakte hebben wij alles voor hun betaald, entree, drinken, lunch en diners.
Ik voelde me echt heel erg bezwaard omdat ik weet dat je haast geen geld hebben.
Maar wanneer het een gezin was geweest dat een normaal inkomen had, en ze hadden gevraagd of we de booschappen mee wilden betalen, had ik dat inderdaad heel vreemd gevonden.

Wij hebben dit gezin uitgenodigd om volgend jaar of het jaar daarna (ze is weer zwanger maar dit verloopt niet helemaal goed, vandaar dat ze niet weten wanneer) bij ons in huis te komen voor een week/twee weken en dan willen we graag echt alles voor ze betalen zodat ze er eens lekker uit zijn met de kids. Wij kunnen daar makkelijk voor sparen en het lijkt mij heel fijn om ze hier te zien genieten en hopelijk iets te ontspannen van hun geldzorgen!
10.04.17
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Nov 2015 12:42

Re: Gastvrijheid?

Wat lief Saga! In dat geval zou ik me ook heel bezwaard voelen. Lief dat jullie nu wat terug kunnen doen.
Let's discover the world together.
<<

Vivianne

Bericht 30 Nov 2015 15:20

Re: Gastvrijheid?

In de eerste situatie ben ik het helemaal met jou eens, Marin. Ik zou mijzelf als gastvrouw nooit zo opstellen. En als je het niet zo breed hebt kun je daar rekening mee houden in de boodschappen. Als je nu voor twee of voor drie mensen inkopen moet doen. Het scheelt niet heel veel. En als je een krap budget hebt is een simpele, goedkope maaltijd echt goed genoeg. Sowieso trouwens wel. Zou je als gast veel extra's verwachten in de zin van Veel lekkernijen zou je in mijn ogen wel te veeleisend zij maar dat haal ik in jouw post helemaal niet terug.
Persoonlijk zou ik mijn gasten zoveel mogelijk verwennen en comford bieden. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Echter vraag ik mij bij deze vriendin af waar haar prioriteiten liggen aangezien zij wel dure luxe producten kan aanschaffen. Maar dat is haar keuze inderdaad. Toch vind ik het jammer dat jij daardoor of ondanks je eigen yoghurt moet afrekenen.
Al helemaal omdat je in haar opdracht spullen vanuit Nederland mee hebt genomen. Ik neem aan dat zij je niet aangeboden heeft om die te betalen?
Daarnaast vind ik een etentje en cadeautjes lief en attent. Zelf had ik dat ook gedaan en als ik gastvrouw was had ik het met veel waardering en liefde in ontvangst genomen.
En bij de hond slapen... Ik vind dat ook heel gek.

In je tweede situatie herken ik mijzelf weer niet zo.
Ik had haar lekker over laten komen. Een mapje gemaakt met leuke dingen die ze kan gaan doen en op vrije dagen uitjes plannen en haar de mooiste plekjes van de omgeving laten zien.

Pompoen. Van jouw verhaal kan ik alleen maar huilen.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Dec 2015 21:02

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1: misschien las ik eroverheen, maar werd je uitgenodigd of heb je jezelf uitgenodigd? Als je wordt uitgenodigd, vind ik het al een heel ander verhaal namelijk voor wat betreft de boodschappen, dus niet voor wat betreft activiteiten buiten de deur. Dan zou ik als gastvrouw wel voor de boodschappen betalen, maar ik zou niet heel erg andere etenswaren in huis halen dan hoe ik normaal gesproken leef als ik daar op dat moment niet het geld voor zou (over)hebben. En dat laatste lees ik een beetje in je verhaal: je vriendin stelde andere prioriteiten door liever voor 100 euro accessoires te kopen. Dat mag en kun je veel van vinden, maar is niet aan jou. Feit is dat je als gastvrouw meer kosten maakt als je iemand te logeren hebt en vandaar ook mijn vraag of je werd uitgenodigd, of dat je jezelf hebt uitgenodigd. Bij de hond op de kamer zou ik ook niet prettig vinden, maar zou ik wel uithouden voor 2 nachten. Ik proef in je verhaal dat je vooral uitgaat van hoe jij gasten ontvangt en dat als referentiekader gebruikt. Als ik zie hoeveel moeite jij doet, kan het bijna niet anders dan een lichtelijke teleurstelling voor je worden zodra jij ergens te gast bent.

Situatie 2: ik zou juist ervoor zorgen dat ik die week ook deels werk. Dan zit je niet continu op elkaars lip en een volwassen vrouw kan ook echt zichzelf wel wat uurtjes vermaken.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Dec 2015 21:39

Re: Gastvrijheid?

Guattari, lastig te zeggen wie het initiatief nam. Zij is drie jaar geleden verhuisd naar Engeland en roept al die tijd al dat ik langs moest komen. Eerlijk gezegd was het daar nooit eerder van gekomen. We skypen wel maar de prioriteit om er heen te gaan lag eerlijk gezegd niet op t allerhoogste lijstje. Toen zij wel voor mijn bruiloft naar Nederland kwam met haar vriend vond ik dat zo lief, dat ik me realiseerde dat ik het écht niet kon maken om niet eens bij haar langs te gaan en te zien waar zij woont. Daarom stelde ik laatst voor om langs te komen en heb ik een paar dagen vrij genomen toen mijn man ook vrij was. Dus wiens initiatief het was? Beiden. Daar gaat het me ook niet om. En uiteindelijk heb ik véél meer betaald dan zij. Ook daar gaat het me niet om. Ik vind het gewoon vreemd om boodschappen te gaan delen, ik zou dat echt nooit vragen van een gast. Vind het echt vreemd en ongastvrij ja. Het is meer een principe kwestie dan dat het me echt dwars zit, was het verder alweer vergeten en heb een leuke tijd gehad met haar en interesse in haar leven getoond.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Dec 2015 22:42

Re: Gastvrijheid?

Ik zou het vreemd vinden van deze vrienden als jullie vooraf iets heel anders hadden afgesproken. Dat is tussen jullie niet gebeurd. Nu ben je er naartoe gegaan met een bepaalde verwachting en die bleek niet zo te zijn. Ik zeg niet dat ik het normaal vind, maar probeer duidelijk te maken dat je nooit op voorhand iets moet verwachten of aannemen, als dit nooit ter sprake is gekomen.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers