Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dobbelspel 5 december, uitleggen?

<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 26 Nov 2015 17:08

Dobbelspel 5 december, uitleggen?

Op Pakjesavond vieren wij Sinterklaas bij mijn moeder en stiefvader, met mijn zusjes, aanhang, oma's en opa. N. en het dochtertje van mijn zusje zijn de enige twee kinderen. Voor hen komt er uiteraard een zak met cadeaus voor de deur te staan. Wij als volwassenen onderling doen het dobbelspel. Voor wie het niet kent: ieder zorgt voor 3 cadeautjes, waarvan 1 écht cadeau en 2 fop cadeaus (mag een opdracht in één van de twee zitten). We hebben allemaal hetzelfde inpakpapier, alle cadeaus gaan op de stapel en met een speciale dobbelspel spelen we het spel. Pakjes doorgeven, pakjes afpakken, pakjes ruilen, enz. Het doel bij ons is altijd dat aan het eind van de avond iedereen gewoon met één echt cadeautje naar huis gaat.

Nu zit ik een beetje in dubio hoe we dit N. gaan vertellen. Ik kan zeggen dat dit spel met cadeaus voor volwassenen van Sinterklaas en zijn Pieten afkomt. Dat zij dit doen om de volwassenen een grappige avond te bezorgen met allemaal één cadeautje. Daarnaast twijfel ik om gewoon te vertellen dat wij dit zelf al volwassenen hebben afgesproken en hebben geregeld. Dat Sinterklaas niet ook alle volwassenen van cadeautjes kan voorzien, dat ze alleen cadeaus voor haar en haar nichtje hebben gebracht. Als ik fop cadeautjes ga inpakken ben ik bang dat N. iets herkend van wat hier ooit in de kast geeft gelegen. Of dat als mijn oma tijdens het spel de opmerking maakt: "Ach joh, dat had ik nog in de kast liggen!" N. vragen gaat stellen. N. is erg gericht op detail namelijk.

Ik kan komend weekend een brief in haar schoen doen dat Sinterklaas op Pakjesavond graag bij N. en haar nichtje langskomt, met daarbij de vraag of wij als 'grote mensen' een beetje willen helpen en voor elkaar cadeautjes willen kopen. Ik kan N. dan betrekken bij het spel door haar mij te laten helpen met de cadeautjes voor het spel in te pakken, zodat ze gelijk snapt wat fop cadeautjes zijn. Maar daarentegen vraag ik me af of ik, door het te vertellen, de 'magie' eromheen niet weghaal...

Wat zouden jullie doen?
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 26 Nov 2015 17:18

Re: Dobbelspel 5 december, uitleggen?

Ik zou zeggen dat het jullie zelf de cadeaus gekochtend hebben. Het is tenslotte ook een kinderfeest
2014 2016
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 26 Nov 2015 18:18

Re: Dobbelspel 5 december, uitleggen?

Wij zeggen tegen de kinderen elk jaar dat de cadeautjes van de kinderen van sinterklaas komen en dat wij (volwassenen) het leuk vinden om iets voor elkaar te maken (surprises) en er cadeautjes bij te geven. Prima verhaal hier voor de kinderen, mijn dochter heeft vorig jaar ook zitten knutselen en heeft een 'surprise' gemaakt voor mijn vader en moeder.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 26 Nov 2015 20:07

Re: Dobbelspel 5 december, uitleggen?

Ik zou er allemaal niet teveel woorden aan vuil maken. Volgens mij is jouw meisje al snel onder de indruk van dingen en ik zou er helemaal niet op ingaan. Misschien heeft ze het helemaal niet in de gaten en gaat ze op in haar eigen spulletjes. Ik zou haar niet onnodig allerlei dingen uitleggen die ze niet hoeft te weten. Ik heb naar R toe nog nooit iets benoemd over onze cadeautjes voor elkaar, hij heeft er ook nog nooit een vraag over gesteld.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 26 Nov 2015 21:21

Re: Dobbelspel 5 december, uitleggen?

Maeve, zit zeker wat in hoor. Maar ik wil eigenlijk voorbereiden om teleurstelling te voorkomen. Ik denk dat àls N. eenmaal vragen gaat stellen het al snel gedaan is met het geloven in Sinterklaas. Tot nu nog geen twijfels bij haar ontdekt, maar zodra die komen is het gauw klaar vrees ik. N. is erg gericht op detail, ze kent alles in huis bij iedereen. Als mijn oma bijvoorbeeld een oud blikje heeft ingepakt als fop cadeau en N. herkent het, moet ik het ter plekke gaan uitleggen. Een verhaal ophangen over dat Sinterklaas dat toevallig ook heeft of dat Piet dat bij oma uit huis gehaald heeft om onszelf eruit te redden gaat me dan te ver, zo ver ergens in meegaan vind ik dan onnodig. Zeker op Pakjesavond zelf.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 26 Nov 2015 21:30

Re: Dobbelspel 5 december, uitleggen?

Als ze er naar vraagt geen verhaal ophangen maar zeggen dat de volwassenen cadeautjes voor elkaar kopen omdat Sinterklaas dat alleen voor kinderen doet.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 26 Nov 2015 21:35

Re: Dobbelspel 5 december, uitleggen?

Ja dat snap ik ook, zit natuurlijk ook iets in. Lastig hoor, jij kent haar het allerbeste en kan het beste inschatten hoe ze die avond zal zijn. Mijn R is bijvoorbeeld soms nog zo heerlijk lekker naïef in dingen, hij zal (denk ik dus) zo opgaan in zijn eigen cadeautjes en in het hele gebeuren eromheen dat hij het niet door zal hebben dat wij ook onderling cadeautjes doen met een dobbelspel.
Wanneer R vragen zou gaan stellen weet ik dat ik hem nog makkelijk kan afleiden maar zoals ik lees over jouw meisje, en hoe je haar beschrijft, denk ik niet dat zij daar in zou trappen. Ik zou er idd ook niet zover in meegaan als je omschrijft, dan gaat het inderdaad wel erg ver allemaal.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 26 Nov 2015 21:55

Re: Dobbelspel 5 december, uitleggen?

Ik zou gewoon zeggen dat jullie een cadeau spelletje doen met Sinterklaas en dat je daar zelf cadeautjes voor koopt. Dat ze mee mag kijken of ze lekker met haar speelgoed mag gaan spelen. Mijn zoontje is ook erg van de details en heeft eigenlijk nooit helemaal in sinterklaas geloofd (want steeds een andere meneer, er is geen zee waar die boot vandaan komt op tv, zijn gewoon verklede mensen, niemand heeft zoveel geld, niemand kan zo oud worden, papa's en mama's doen gewoon een spelletje met de kinderen) en die zou echt niet geloven dat sinterklaas cadeautjes voor een spelletje koopt want daar heeft ie nog nooit wat over gehoord.

Ik zou trouwens wel opletten dat niemand hetzelfde cadeaupapier gebruikt voor de cadeautjes in de zak. Want als ze weet dat jullie die cadeautjes van het spel zelf kopen en in de zak zitten cadeautjes met hetzelfde papier vindt ze dat misschien wel raar.
2010 2012

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers